Gå til innhold

Hvordan venne barnet til å like og bade? 14 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun elsker å bade før.. Nå går det litt om hverandre. Noen ganger liker hun det, andre ganger ikke.. Vi bader hver Søndag, ellers ved behov.

Hun har alltid hatet å få vann i ansiktet/hodet og hyler med en gang vann kommer i nærheten, så vaske håret ender alltid med skrikekonsert. (Hun har hår til midten av ryggen, så det blir faktisk fett og må vaskes skikkelig)
Har bestilt sånn anti-søl ting til å feste på hodet når man skal skylle fra e-bay, så kanskje den gjør det litt bedre..

Nå istad hylte hun fra første sekund jeg satte henne i vannet =/

Noen tips til hva jeg kan gjøre?
Vi bruker flexibath, og har masse leker, kopper, og artige ting å leke med i vannet..
Hvordan venne henne til vannet? 

Skal begynne å bade henne 2 ganger i uka isteden kanskje? Må jo det om ikke så alt for lenge likevel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun liker ikke å bade fordi hun er redd for håret og hodet? Jeg har hatt samme problemet.

Løsningen min var å sette henne i badekaret uten å vaske håret, bade kun for lek og kos uten såpe. Kanskje med litt badeolje i vannet. Det hjalp.

Med tiden begynte jeg å vaske hårtuppene og så hele bakhodet. 

Også har jeg alltid sørget for å unngå langt hår, fordi hun har vært så redd, både for hårvask og hårbørste.

Anonymous poster hash: 76c2d...c55
Skrevet

Vår hadde vannskrekk lenge. løsningen ble å la henne sitte ved siden av balja og leke med det som var oppi balja, mens vi vasket med klut og dusj.

det ble også bedre når vi kjøpte en større balje, da begynte hun etterhvert å sitte oppi. og nå dusjer vi ofte sammen i stedet for å bade. men min er eldre, så da er det litt lettere å dusje!

Skrevet

Barn som går jevnlig på babysvømming blir ikke redd for vann, men det er jo for sent nå. Og det er litt lite å bade en så stor unge bare en gang i uka. Hun bør jo bade minst to ganger i uka, kanskje mer.

Anonymous poster hash: 1d773...016

Skrevet

Hvorfor er det lite?

vi bader vår 3-åring en gang i uka, og vasker med klut ellers. hun har kort hår, så håret blir ikke stygt.

Barn som går jevnlig på babysvømming blir ikke redd for vann, men det er jo for sent nå. Og det er litt lite å bade en så stor unge bare en gang i uka. Hun bør jo bade minst to ganger i uka, kanskje mer.

Anonymous poster hash: 1c6a8...165

Skrevet

Det er ikke lite nei. Det er ganske så normalt :)

Skrevet

Hun liker ikke å bade fordi hun er redd for håret og hodet? Jeg har hatt samme problemet.

Løsningen min var å sette henne i badekaret uten å vaske håret, bade kun for lek og kos uten såpe. Kanskje med litt badeolje i vannet. Det hjalp.

Med tiden begynte jeg å vaske hårtuppene og så hele bakhodet. 

Også har jeg alltid sørget for å unngå langt hår, fordi hun har vært så redd, både for hårvask og hårbørste.

Anonymous poster hash: 76c2d...c55

Jeg har ikke hjerte til å klippe det vakre håret hennes. Har allerede klippet bort hele fronten (pannelugg) for å unngå hår som limer seg fast i snørrete fjes. Men ikke pokker om jeg klipper det kort . :P

Det er mest skyllingen som er problemet med hårvasken. Innsmøring osv går helt fint. Men akkura å få helt vann over hodet , eller bruke dusjhodet, det er helt umulig. Ikke umulig, men det blir panikk-gråt. 

Skrevet

Det er bare tull. Min er livredd for bruseren og for å dykke osv, og liker ikke vannsprut i det hele tatt. Vi har gått på babysvømming i et år, men ikke det siste året.

Han sitter gjerne og plasker og leker for seg selv i vannet.

Og jo, dusjing en gang i uken holder i massevis. Her har vi tatt hårvaskpause fra annet enn vann for å få ham til å ikke være redd.

Han har kort hår og er 2,5 forresten, han hverken lukter dårlig eller er skitten. Du har hørt om en vaskeklut, ikke sant?

Og nei, mennesket er ikke laget til å bli vasket med såpe i varmt vann hele tiden. Google litt så får du en overraskelse tror jeg.

Anonymous poster hash: d1799...09d

Skrevet

Det er bare tull. Min er livredd for bruseren og for å dykke osv, og liker ikke vannsprut i det hele tatt. Vi har gått på babysvømming i et år, men ikke det siste året.

Han sitter gjerne og plasker og leker for seg selv i vannet.

Og jo, dusjing en gang i uken holder i massevis. Her har vi tatt hårvaskpause fra annet enn vann for å få ham til å ikke være redd.

Han har kort hår og er 2,5 forresten, han hverken lukter dårlig eller er skitten. Du har hørt om en vaskeklut, ikke sant?

Og nei, mennesket er ikke laget til å bli vasket med såpe i varmt vann hele tiden. Google litt så får du en overraskelse tror jeg.

Ikkesant, ungen min er jo sjeldent skitten.

Så så lenge vi ikke har drevet med fingermaling, spist selv (grøt, middagsglass osv) eller gjort andre ting som faktisk gjør henne møkkete, bader vi 1 gang i uka. Underliv og stump navel og ører og ansikt vaskes hver dag med klut. (og mellom tæra:P) 

Jeg MÅ liksom vaske håret hennes. Kan la det gå 2 uker mellom, men  det går sjeldent. Har hun mat på hånda og gnir seg i året så er det ikke alltid jeg ser det med en eneste gang, også stivner det.

Det blir også stygt og fett hvis det ikke vaskes. Hun har mer hår enn de fleste 2-3'åringer

Skrevet

Å, dette hadde jenta vår og, hun var rundt 2 år når det begynte. Vi droppa hele hårvasken. Gikk vel nesten en måned, men brukte balsam spray og gredde det forsiktig hver dag.

Litt etter litt så tok vi tuppene og vasket gradvis oppover.

Hun er nå snart 4år og hun bader i badebalje, livredd for dusjen, men det går seg vel til en dag ;-)

Skrevet

Ett tips når barnet er redd vann. Hva med å prøve fargene på helsekosten?

Eller den som lager lyder?

Som man legger oppe i vannet? Vært en stor suksess her;-)

Skrevet

Å, dette hadde jenta vår og, hun var rundt 2 år når det begynte. Vi droppa hele hårvasken. Gikk vel nesten en måned, men brukte balsam spray og gredde det forsiktig hver dag.

Litt etter litt så tok vi tuppene og vasket gradvis oppover.

Hun er nå snart 4år og hun bader i badebalje, livredd for dusjen, men det går seg vel til en dag ;-)

Ja dusjen er hun også livredd.. Bruker den av og til til å skylle håret. Med svak sprut så klart, så det ikke bråker sånn og ikke er SÅ skummelt. Men hun blir like redd.. Kanskje jeg bare skal ta henne på armen i dusjen, traumatisere henne skikkelig, så kjanskje hun syntes balja ikke er så ille neste gang :P

Kanskje jeg skal kjøpe en større balje.. hmm

Skrevet

Ett tips når barnet er redd vann. Hva med å prøve fargene på helsekosten?

Eller den som lager lyder?

Som man legger oppe i vannet? Vært en stor suksess her;-)

oh hva er dette? Farger man vannet? :P

Skrevet

Ja, og det er 100% naturlig, får kjøpt en pakke med 3 farger, rød, gul og blå. Man kan også blande de så man får lilla og grønn også.

Finnes også kroppsmaling. Fargen setter seg ikke på kroppen.

Den som lager lyd, lager sånne knitrende lyd, som det godteriet man tar i munn;-)

Skrevet

Ja, og det er 100% naturlig, får kjøpt en pakke med 3 farger, rød, gul og blå. Man kan også blande de så man får lilla og grønn også.

Finnes også kroppsmaling. Fargen setter seg ikke på kroppen.

Den som lager lyd, lager sånne knitrende lyd, som det godteriet man tar i munn;-)

Jøss, det skal jeg teste. Er det de fra sunkost? Det så faktisk virkelig morro ut :-)

Skrevet

Jeg kjøpte de på life, har sikkert det på fleste helsekost butikker.

Ett tips, er kun en farge tablett i hver pakke, og man trenger ikke bruke hele, jeg delte de i 4 biter, så hadde jeg de lengre. Da fikk vi også blandet frem litt Nye farger og ;-)

Skrevet

Jeg kjøpte de på life, har sikkert det på fleste helsekost butikker.

Ett tips, er kun en farge tablett i hver pakke, og man trenger ikke bruke hele, jeg delte de i 4 biter, så hadde jeg de lengre. Da fikk vi også blandet frem litt Nye farger og ;-)

Så gøy. Det må jeg prøve :) Men da burde jeg kjøpe nytt kar.. Siden hele badet er blått omtrent, og har ogs blå balje..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...