Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #1 Skrevet 12. januar 2014 Jeg ble alvorlig syk like før jul og måtte opereres i magen i svangerskapsuke 28 i jula. Det var stor fare for at barnet måtte tas ut, men det gikk heldigvis bra. Barnet fikk to lungemodningsspøyter i tilfelle de måtte forløse barnet under operasjonen. I forbindelse med innleggelsen ble det tatt en celleprøve der de fant "Beta hemolytiske streptokokker gruppe B" I ettertid har jeg tatt urinprøver som er sendt til dyrking og det er funnet "noe" der også. Skjønte at funnet ikke var farlig dersom jeg ikke hadde det i urinen i tillegg til i skjeden fra celleprøven. Jeg hadde det tydeligvis både i celleprøve og urin:-( Fikk dette svaret nå på fredag og skal på sykehuset på tirsdag. Denne bakterien skulle behandles med pencilin både nå og under intravenøst under fødselen. "Problemet" mitt er at jeg er veldig allergisk for pencilin. Var også derfor legen min ville ha meg tilbake på sykehuset før de satte igang noe som helst. (Starter svangerskapsuke 32 i morgen) Googlet denne bakterien og fikk jo nesten panikk. I tillegg har jeg ei venninne som hadde dette og hun fødte i uke 30. Er denne bakterien like "farlig" for barnet om jeg tar keisersnitt som ved vanlig fødsel? Skjønt at smitten kan overføres barnet på tur ut? (Om jeg har forstått riktig) Har vært så rar form de siste dagene. Vondt i ryggen, press nedover i bekkenet, mye og veldig våt utflod, masse kynnere ( har vært i tvil om det har vært rier et par ganger) Dette sammen med denne bakterien gjør at tankene svirrer. Noen som kan noe om dette eller har erfaringer. Får vel svar på tirsdag, men akkurat nå er det veldig lenge til tirsdag.... 100 spørsmål som kverner rundt i hodet... Anonymous poster hash: d960f...97a
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #2 Skrevet 12. januar 2014 30% av oss kvinner har denne bakterien som en del av normal floraen i skjeden. Jeg hadde høy vekst av denne selv og det ble ikke tilrettelagt noe spesielt under fødselen. Det er kun ved langvarig vannavgang og lang utdrivingsfase som initierer antibiotika med mindre barnet viser tegn til infeksjon. Jeg hadde veldig høy vekst og måtte ta antibiotika men måtte settes igang på overtid i begge svangerskap. Anonymous poster hash: 2e9a8...3ae
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #3 Skrevet 12. januar 2014 Du kan få andre antibiotika enn penicillin, så det er ikke noe problem). Jeg ville tatt kontakt med føden siden du har hatt så mye våt utflod og kynnere du ikke er helt sikker på. Si at du har fått påvist GBS (som er kortformen for bakterien). Anonymous poster hash: 2fe63...b62
hysterika Skrevet 12. januar 2014 #4 Skrevet 12. januar 2014 Du må kontakte lege. Mye utflod kan være en indikasjon på en oppblomstring av bakterien, og da risikerer du å føde for tidlig. Jeg har selv streptokokk B, og fikk ekstra oppfølging gjennom hele svangerskapet (dette var ikke i Norge). Det er veldig vanlig, 20 prosent av alle kvinner har streptokokk B-bakterier i underlivet til enhver tid. Problemet under svangerskap er at man kan ha dårligere immunforsvar, noe som kan resultere i en oppblomstring av bakteriene, og de kan begynne å vandre oppover og føre til for tidlig fødsel. Barnet kan bli smittet i fødselen, sønnen min ble undersøkt rette etter at han var født, han var ikke smittet, og trengte derfor ikke antibiotika. Så lenge helsepersonell er klar over at du har denne bakterien, medfører det ingen risiko, det er en veldig vanlig tilstand. Hvorfor måtte du forresten opereres i magen?
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #5 Skrevet 12. januar 2014 Bør jeg kontakte lege før jeg skal på sykehuset på tirsdag? Har litt høy terskel for å "mase og syte". Litt for høy faktisk i følge sykehuset selv. Anonymous poster hash: d960f...97a
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2014 #6 Skrevet 12. januar 2014 Jeg ville kontaktet føden. Du har flere gode grunner for at du ikke maser og syter (GBS, utflod, kynnere som er litt rare) , og hvis de prøver seg på det ville jeg _sett_ på dem. Leeeenge. Og gjerne hevet et øyebryn i tillegg. Anonymous poster hash: 2fe63...b62
hysterika Skrevet 12. januar 2014 #7 Skrevet 12. januar 2014 Nei, du skal ikke vente. Kontakt lege eller føden så raskt som mulig. Da jeg gikk gravid og fikk samme symptomer, tok legen meg inn (gikk til privat gynekolog gjennom hele svangerskapet) utenom vanlig kontortid - på kvelden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå