Gjest Brødskorpa Skrevet 12. januar 2014 #1 Skrevet 12. januar 2014 Hei Jeg er ambulanselærling, 25 år gammel. Startet læretiden i høst. Jeg har lyst å prøve å bli gravid så jeg får barnet mot slutten av læretiden. Hva tenker dere om det? Det vil jo bli en god stund borte fra jobb rett etter fagprøven eller evt. før hvis jeg ikke rekker den. Og det er dette som stopper meg mest, er redd for å glemme mye av det jeg har lært og at det skal bli veldig tøft å begynne i jobb etterpå/ta fagprøven. De fordelene jeg ser er at da er jeg sikret økonomisk under svangerskapet og i permisjonen (selv om det blir litt mindre enn med vanlig jobb). For etter fagpørven må jeg regne med å jobbe lenge som vikar og da blir jo inntekten usikker, vet ikke om jeg får noen støtte når jeg ikke får lov å jobbe lenger heller? Må jeg ut i permisjon før fagprøven har jeg en jobb å komme tilbake til, og jeg vil begynne rett i jobb etter fagprøven- ( ser for meg at det er letter å få jobb da enn om man er borte i et år rett etter fagprøven). Jeg kommer ikke til å ha så lenge igjen før fagprøven om jeg ikke rekker den før permisjonen, og ser for meg at det skal gå greit å finne tid til å lese en del disse mnd, selv med en ettåring. Men det kommer nok til å bli hardt, det ser jeg. Jeg jobber døgnvakter og har muligheter til å lese litt når jeg er på jobb. Og da kan jeg også øve på det praktiske. Døgnvaktene gjør også at jeg har mange hele fridager og ser for meg at jeg får lest en del da når den lille er i barnehagen. Jeg håper inderlig at hvis det er noen ambulansearbeidere her at dere tar dere tid til å svare meg Er dette en helt hull i hodet plan? Og hva ville dere satset på, prøve å få barnet før eller rett etter fagprøven? Jeg vet om flere på min alder som har valgt å få barn i lærtiden (som ambulanselærlinger) så det kan da ikke være SÅ ille? Men jeg kjenner desverre ikke disse så godt at jeg føler for å rådføre meg med dem, ikke har jeg lyst at det skal komme ut at vi planlegger baby heller.
Pippi_Langstrompe Skrevet 14. januar 2014 #2 Skrevet 14. januar 2014 Hei, Jeg er ikke ambulansearbeider, men vet at ambulansearbeidere ofte slutter tidlig på jobb i svangerskapet pga det er mye tunge løft og risiko forbundet med jobben.... jeg jobber i helsevesenet og hospiterte på ambulansen som gravid... da var en av ambulansearbeiderene også gravid... hun sa at de fleste pleiede å slutte veldig tidlig, men at hun skulle vente til uke 24.. fra de slutter får de betalt fra nav... sykepenger pga de ikke kan fortsette i jobben som gravid.... vet ikke hvordan dette er for lærlinger????
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå