Gå til innhold

Er det nødvendig med reisetrille til et barn på 5 år, når man skal på storbyferie? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det over 2 år siden sist vi har vært på ferie i det hele tatt, og nå skal vi snart til København med 5-åringen vår. Men hun blir fort "sliten" når vi er ute og går på et kjøpesenter for eks. i flere timer. Så jeg tenkte på at det hadde vært skikkelig digg å hatt en litt stor reisetrille, som hun kunne sittet i hvis det blir lange dager ute. Vi vil jo ikke bare sitte inne hele tiden. Men jeg blir fryktelig usikker, hun er jo definitivt for stor...

Hvilke erfaringer har dere med 5-åringer og storbyferie? Noen tips til uerfarne meg? :)

Takker! :)

Anonymous poster hash: 05044...ed5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei herregud!

Ungen begynner på skolen til neste år å du vurderer vogn??

Stakkars unge!

Anonymous poster hash: 91ef2...4e8
Skrevet

Hun ble fem år for 4 uker siden, og er veldig tynn for alderen, så hun er nok litt mindre enn gjennomsnitts femåringen :) 

Takk for svar!

HI

Skrevet

Nå er det over 2 år siden sist vi har vært på ferie i det hele tatt, og nå skal vi snart til København med 5-åringen vår. Men hun blir fort "sliten" når vi er ute og går på et kjøpesenter for eks. i flere timer. Så jeg tenkte på at det hadde vært skikkelig digg å hatt en litt stor reisetrille, som hun kunne sittet i hvis det blir lange dager ute. Vi vil jo ikke bare sitte inne hele tiden. Men jeg blir fryktelig usikker, hun er jo definitivt for stor...

Hvilke erfaringer har dere med 5-åringer og storbyferie? Noen tips til uerfarne meg? :)

Er femåringen på kjøpesentre i timesvis av gangen? Hadde ikke vurdert vogn til en så stor unge men ville lagt opp dagene etter hvor mye hun kan klare. Reiser man med barn må man heller tilpasse aktivitetene.

Anonymous poster hash: e9002...bd9

Skrevet

Personlig syns jeg hun er for stor, men du kjenner ditt eget barn best :)

Kanskje det er litt lettere for henne når dere er på et nytt sted også? Ikke et kjøpesenter hun har vært på tidligere og kanskje er litt lei?

Legg inn besøk i butikker som hun liker, eller attraksjoner som er interessante for henne også så blir det mer spennende :)

Anonymous poster hash: ec7f7...f6d
Skrevet

Hadde ikke hatt vogn til en 5 åring om den ikke hadde vært handikapet.

Hva i all verden skal en 5 åring gjøre på kjøpesenter så lenge?

Dere må legge opp ferien etter ungene deres.

Anonymous poster hash: a8af3...7e6
Skrevet

Nei, huff :(

Synes det er fælt å se så store barn i vogn! Hvis hun ikke kan gå, burde dere lære henne det. Og enig med de over om at dere må tilpasse ferien etter hennes behov også. Hvorfor ta med en 5 åring på storbyferie hvis dere kun skal gå i timevis?

Anonymous poster hash: 871af...099
Skrevet

Dersom hun blir fort sliten, vill jeg absolutt tatt n liten trille. Det gjør nok ferien hyggeligere for alle sammen :) men om hun er under 20 kg kan kanskje en bæresele ala ergobaby feks være noe?

Skrevet

Alle unger blir slitne av flere timer på kjøpesenter. Hvorfor? Fordi det er kjedelig.

var i Roma med 5 åringen i fjor sommer. Han gikk og gikk, vi var i Vatikanet i 2 timer. Da begynte det å bli kjedelig, forståelig.

ellers storkoste han seg. Gikk 99% selv, fikk sitte litt på skuldrene.

Så nei, ikke vogn.

Men legg opp ferien etter barnet. Kjøpesenter på ferie? Nei takk

Gå på Bakken tivoli, København tivoli, Nyhavn og spis is, handlegaten og kos dere med is og litt butikker.

Skrevet

Klart det er nødvendig. Ta med vogn. Og smokk!

Anonymous poster hash: 6591c...301

Skrevet

Ikke med mindre barnet er funksjonshemmet.

Mine barn har gått flere kilometer i terrenget/fjellet fra de var 3 år gamle. På kjøpesenter derimot har de knapt klart å gå 100 meter før de klager. 

Skrevet

Unnskyld at jeg sier det, men når dere vurderer vogn til en funksjonsfrisk femåring, så er det dere som foreldre, ikke barnet, det er noe i veien med. Da har dere lagt opp løpet feil. 

Anonymous poster hash: 5287f...782
Skrevet

Klart det er nødvendig. Ta med vogn. Og smokk!

Anonymous poster hash: 6591c...301

Jeg synes ikke at det er noen grunn til å være frekk, selv om innlegget mitt ikke samsvarer med dine holdninger. Jeg spurte på en ydmyk måte om tips, og da bør det vel gå an å svare på en høflig måte, slik som alle andre her har gjort? 

HI

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! 

Jeg ve selvfølgelig at 5-åringer ikke har noe i en vogn å gjøre. Og vi har dessverre ikke noen som kan sitte barnevakt for henne, så hun må være med oss. Og vi vil jo også ha henne med, vi vil at hun også skal se og oppleve det samme som oss :)

Og vi pleier heller ikke å gå timesvis på kjøpesenter noe sted, bare en sjelden gang hvis det må bli slik. Tanken min var mer at vi da kan bruke trilla til avlastning, hvis det blir lange dager utenfor hotellrommet, men vi kommer heller til å tilpasse oss hennes tempo :)

Skrevet

Når mine barn blir fem så tipper jeg at de ikke passer oppi vognene lenger,, har en stor toåring som bare så vitt kommer oppi tfk vogna.. Vile nok droppet vogn til så store barn jeg, og som de andre sier lagt opp ferien til hva barnet klarer og har glede av.

Anonymous poster hash: 47b95...9e5

Skrevet

Anonymous poster hash: 05044...ed5 [/acronymJeg er

Jeg hadde ikke nølt ;) Ta med ei reisetrille. Kan umulig skade. Dere skal jo på handle/kosetur. La det bli en fin tur for jenta de og. De har små ben, og blir fortere slitne enn oss. Jeg blir supersliten etter en handletur :)

Skrevet

Slutt å gå timesvis på kjøpesenter, så betrar det seg nok.

Skrevet

Det er noe som heter å ta pauser. Evt kan dere gå for den godt brukte teknikken "sitte på ryggen" i mindre perioder. Kan ellers ikke forstå at en femåring skal bli sliten. Hvis en tur på kjøpesenter overgår en gymtime, da har dere nok et alt for høyt tempo.

Skrevet

Eneste gangen vi har hatt bruk for trille til så stort barn var da vi var i disneyland. Heldigvis kunne vi leie søskentrille i parken til de to vi ikke hadde vogn til. Til og med den eldste fikk sitte der en del, ble mye gåing. Reagerte først på alle de store barna som satt i vogn, og tenkte det var en amerikansk greie, men så fort at for å holde på den gode stemningen så måtte  det til.

Hadde nok ikke brukt trille i København, heller misket lista over hva vi skulle rekke.

Skrevet

Dere skal til sykkelens by. Hva med å leie en sykkel med sykkelvogn?

Anonymous poster hash: 80482...4a3

Skrevet

Hvert år vi er på vei hjem fra Kroatia så stopper vi på Bilka i Ålborg. Barna har sittet lenge i bil med og burde være glade for å få gå og bevege seg litt. Likevel blir de leie når vi skal kikke på altslags. Da får de av og til sitte litt i handlevogna om vi står samme plass for å prøve klær/sko osv lenge. De har da hatt en lang ferie fullt med aktiviteter og bading og kos. Og blir utålmodige.

Hadde heller gjort det. I noen butikker finnes jo også biler osv som det er handlekorg i. Det går vel ikke bare på slitenhet, men også på kjedsomhet.

Er enig i at man skal reise og legge opp tempoet til barna, men en helgetur til Danmark med barna på badeland sliter meg ut og det er herlig med et avbrekk på shopping en stund. Man må kunne ta hensyn til hverandre og da kunne finne en iskiosk inne på senteret eller la barnet slappe av litt i en handlevogn.

Hadde ikke tatt med vogn til et så stort barn. Ta heller pauser og legg inn noe som barnet kan se frem til slik at det ikke blir så kjedelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...