Gå til innhold

Noen sykepleiere her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en søster som nylig har fått diabetes type 1. Trenger insulin. Jeg ønsker derfor å lære mer om dette. Det jeg hovedsakelig lurer på er når insulin skal tas? Hun har langtidsvirkende og hurtigvirkende. Jeg skjønner prinsippene med når de skal brukes, men skal langtidsvirkende alltid gis? Uansett hva blodsukkeret er? Hun visste ikke dette selv. Hva er i tilfelle grensen for hvor lavt det kan være for at man kan ta det? Og hva er grensen for hvor høyt det skal være før hun må ta hurtigvirkende i tillegg? Er det individuelt?

Hun har nettopp fått diagnosen, og er usikker på mye selv. Ønsker å kunne støtte og hjelpe henne. Hun er så liten ennå.. Takk for svar:).

Anonymous poster hash: 423cc...e2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du skal spørre en lege om dette.

Anonymous poster hash: 9a989...406

Skrevet

Hei

Dette må hun ta med legen sin. Det skal ikke være tvil om når hun skal at insulinet sitt. Dette er svært viktig og må ikke gjøres feil.

Ta kontakt med legen med en gang hvis dere er usikre.

Jeg kunne gitt råd, men i oppstartfasen er diabetesen dårlig regulert og blodsukkeret må følgs nøye. Altså er det individuelt og nettforum er ikke stedet å få hjelp dessverre.

Lykke til:)

Skrevet

Mamma og de har kontroll, men de er så dårlig på å forklare meg. Derfor jeg håpte noen kanskje kunne svare meg på generelt grunnlag her. Ikke som noen fasit. De blir fulgt opp tett av lege. Men jeg står liksom utenfor, og får ikke alt med meg.

På generelt grunnlag da. Skal langtidsvirkende insulin alltid tas?

Hi

Anonymous poster hash: 423cc...e2f

Skrevet

Jeg kan bare svare for meg selv og slik jeg hadde det under svangerskapet. Målte bl.sukker føre hvert måltid og satt hurtigvirkende etter hva det viste og hva jeg skulle ha til middag.

Langtidsvirkende tok jeg hver kveld føre jeg la meg, slik at blodsukkret holdt seg nogenlunde lavt til jeg stod opp på morran igjen. Og for at bl.s skulle være jevenere igjennom hele dagen :)

Skrevet

Hi

Hvor gammel er din søster?

Anonymous poster hash: 745f1...6ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...