Gå til innhold

Noen her som har gått hjemme med en nyfødt + en 2-3 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gikk det?

Anonymous poster hash: 4aedf...c35

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør det delvis. Jenta vår på snart 3 år har 60% bhg plass. Koser oss de dagene hun er hjemme men tror hun blir lei av ventingen noen ganger;) må nesten alltid vente med det hun vil gjøre fordi mamma skal mamme lillebror eller vente med å ut til lillebror skal sove.

Men d går helt fint:) huset ser litt bomba ut på slike dager men d får så være.

Anonymous poster hash: 9e87d...bcd

Skrevet

Jeg gjorde det i 5mnd vi ikke fikk bhg plass. Hadde en nyfødt som krevde sitt og en på 2,5 år som var aktiv.

Det var tøft. Jeg var trøtt pga våkenetter og kunne selvsagt ikke sove når nyfødte sov på dagtid. Eldste krevde aktivitet og oppmerksomhet mens nyfødte krevde sitt.

En helt ny verden da vi fikk bhg plass.

Anonymous poster hash: f3ba5...ac3

Skrevet

Gikk hjemme med nyfødt datter og en meget sjalu 3årig storebror... Han ble klengete og trassig og som sagt veldig sjalu. Han hadde slutta med bleie noen mnd før datteren min ble født, men begynte plutselig å tisse på seg igjen... Babyen brukte jo bleie, så da ville han også... Heldigvis var datteren min verdens snilleste og enkleste baby å ha med å gjøre... Hvis ikke hadde jeg blitt gal tror jeg!! Tok lang tid å venne han av med oppførselen sin, for han sleit virkelig med å dele oppmerksomheten med sin lillesøster. Takk og pris for barnehage etterhvert...:)

Idag er han en flott storebror på snart 12 år, som er snill og grei med lillesøster og fryktelig stolt storebror til en lillebror på 1 år...:)

Anonymous poster hash: 3ab50...8b1

Skrevet

Gjorde det i noen måneder før vi fikk barnehageplass og det var utrolig slitsomt, særlig for han på 3 år som utålmodig måtte vente mye og fikk langt mindre oppmerksomhet. Jeg ble sliten, fikk nesten aldri sove. Ammet på natta og var våken hele dagen. Det gikk rundt, men jeg gjør det helst ikke igjen :P

Anonymous poster hash: 4150b...6ab
Skrevet

Jeg gjør det IKKE med min 2-åring og er faktisk GLAD for å ha bhg. Hun går redusert i bhg da (5-6 timer pr dag), så hun ikke skal være utslitt. Det funker best for oss slik, selv med en "snill" baby trenger mor søvn og energi. 

Anonymous poster hash: 28bcc...5df
Skrevet

Jeg har nyfødt og ei på nettopp 3 år. Er så utrolig glad for at hun går i Bhg, så jeg får litt tid for meg selv og får gjort litt! Og sovet litt på dagen.

Skrevet

Jeg gjorde det i 2 uker etter ferie i sommer. Det gikk fint, men har da også en storesøster som både er tålmodig og ikke det grann sjalu. Når det er sagt, så ble det også tidvis kjedelig for henne pga mye venting mens lillesøster får mat, bleieskift o.s.v. Husarbeid kunne jeg glemme!

Anbefaler mye heller korte barnehagedager, her har eldste vært i barnehagen ca 5 timer om dagen. Fin løsning!

Skrevet

Gikk fantastisk:) er fremdeles hjemme med dem og går i åpen barnehage 3 ganger i uka. De er nå 2 og 4.

Anonymous poster hash: e7993...bb0

Skrevet

Vil tro det kommer an på barna. Jeg fikk high-need baby og det var fryktelig vanskelig. Hadde stadig dårlig samvittighet for eldste, som da ble tilsidesatt hele tiden da baby måtte ammes, trøstes, bysses, osvosv. Ikke en tid jeg tenker tilbake på med glede, dessverre.

Anonymous poster hash: 04f9a...5f2

Skrevet

2 år mellom mine og jeg hadde 50% plass til største i bhg. Skulle ønske jeg hadde han full tid der da lillesøster hadde kolikk og jeg aldri sov:( Man skal jo ha tid og energi til 2 åringen også som for min del var veldig aktiv.

Anbefaler det ikke, men alle er forskjellige;)

Anonymous poster hash: 273c4...a4d
Skrevet

Ja, men eldste var bare 19 mnd. Det gikk kjempefint det, men det var jammen litt godt når eldste begynte i halv plass i bh. Lillesøster hadde også kolikk her, så det var godt å få noen dager i uka som jeg bare kunne sove mens yngste sov.

Anonymous poster hash: eb6f3...bac
Skrevet

Gjer det innimellom, og det går heilt greit. Men eg er glad for barnehageplassen, det er ikkje noko særlig å ta med begge på butikken aleine t.d. Og det blir til at vi er meir heime enn det eg ønskar for snart-toåringen.

Skrevet

2 åringen hadde halv barnehageplass og det var tungt med nyfødt og var allene i lange perioder. Ikke å anbefale, jeg ble helt utslitt , sur og grinete, vanskelig å legge 2 åringen når den minste var våken osv......

Anonymous poster hash: 40d04...fbc

Skrevet

Vi har blitt ganske så bortskjem på noen få år ;) Før var det en selvfølge at man var hjemme med både 1 og 2 og 3 og 4 barn, nå er det de aller færreste som får kjent på det å faktisk HA 2-3-4 barn. Tror forventningene til hvordan livet "skal være" gjør at man blir mer "sliten" nå, og det at man tror at barna "MÅ" så mye gjør at det nesten kjennes umulig for mange å ha to barn hjemme. 

Anonymous poster hash: ec550...513
Skrevet

Enig med anonym over , virker som mange synes det er pes å tilogmed dra å handle i matbutikk med to unger.... Ikke rart mange foreldre lengter til ungene starter i barnehage/ skole etter ferien...

Skrevet

1 1/2år mellom nr 2 og 3, var travelt, mannen jobbet mye, i tillegg kjørte jeg ikke bil, kjørte opp da nr 3 fylte året. Ble ikke samme kosen som babytida med første og andremann. En 1 1/2-2 åring vil feks ikke alltid hverken sitte eller sove i vogna, så trilleturene var tidvis et mareritt. Brukte mye bæresele, enten på den ene eller andre av dem, særlig inne på butikker.

Vil anbefale de fleste å ha i hvertfall en halvplass i barnehagen! få litt pause og tid alene med baby! tror det er bra for det eldre barnet også.

Anonymous poster hash: b585f...069

Skrevet

Enig med anonym over , virker som mange synes det er pes å tilogmed dra å handle i matbutikk med to unger.... Ikke rart mange foreldre lengter til ungene starter i barnehage/ skole etter ferien...Anonymous poster hash: e7993...bb0

Prøvd det selv? Med feks mann som jobbet borte i ukesvis? I tillegg til barn i skolealder som trenger hjelp med lekser osv?

Å handle med baby som hyler, et storesøsken som helst vil løpe rundt å rive hele butikken er ingen fest! Folk må få sende storesøsken i barnehagen med god samvittighet, jeg fraråder folk å ikke i hvertfall ha en deltidsplass i bakhånd når de får tette barn. Jeg hadde mine to tette hjemme på fulltid, noe jeg angret i ettertid. Jeg husker nesten ikke hvordan minste var som baby, det gikk i ett!

Jeg var utslitt, det gikk og fungerte på et vis, men kos var det lite av.

Husker mer av spedbarnstida til eldstemann som begynner på Vgs til høsten, det bør si sitt!

Skrevet

Jeg blir ikke å ha toåringen hjemme når jeg nå går ut i permisjon. Og det er ikke fordi at jeg ikke ønsker eller klarer det, men av hensyn til min lille baby.

Da storesøster var baby var det bare hun og jeg hjemme, og da fikk hun min fulle og hele oppmerksomhet. Det synes jeg at en nyfødt fortjener, og da fortjener lillebror samme behandling av meg.

Så når vi henter storesøster i barnehagen på ettermiddagen, så har baby fått masse mammakos, mamma har fått sovet litt og er klar for å vie resten av ettermiddagen til storesøster.

Så keg sender søster i barnehagen med god samvittighet, men hun vil få korte dager. Ca fra 09 til 14-15.

Anonymous poster hash: 0b33a...f97

Skrevet

Vi har blitt ganske så bortskjem på noen få år ;) Før var det en selvfølge at man var hjemme med både 1 og 2 og 3 og 4 barn, nå er det de aller færreste som får kjent på det å faktisk HA 2-3-4 barn. Tror forventningene til hvordan livet "skal være" gjør at man blir mer "sliten" nå, og det at man tror at barna "MÅ" så mye gjør at det nesten kjennes umulig for mange å ha to barn hjemme.

Som du sier var VI mer vante da, ergo mange i samme situasjon. Er mye tyngre nå som man kanskje blir gående alene med 2-3 små. Handler ikke bare om at vi har blitt mer bortskjemte.

Anonymous poster hash: 00b90...477

Skrevet

Jeg blir ikke å ha toåringen hjemme når jeg nå går ut i permisjon. Og det er ikke fordi at jeg ikke ønsker eller klarer det, men av hensyn til min lille baby.

Da storesøster var baby var det bare hun og jeg hjemme, og da fikk hun min fulle og hele oppmerksomhet. Det synes jeg at en nyfødt fortjener, og da fortjener lillebror samme behandling av meg.

Så når vi henter storesøster i barnehagen på ettermiddagen, så har baby fått masse mammakos, mamma har fått sovet litt og er klar for å vie resten av ettermiddagen til storesøster.

Så keg sender søster i barnehagen med god samvittighet, men hun vil få korte dager. Ca fra 09 til 14-15.

Anonymous poster hash: 0b33a...f97

Dette er jo som å høre min egen plan!

Ble litt glad nå :-)

Anonymous poster hash: 18ce0...01a

Skrevet

Som du sier var VI mer vante da, ergo mange i samme situasjon. Er mye tyngre nå som man kanskje blir gående alene med 2-3 små. Handler ikke bare om at vi har blitt mer bortskjemte.

Anonymous poster hash: 00b90...477

Ja, mange var i samme situasjon, og det var lettere å finne andre i samme situasjon å være sammen med. Litt større barn har stor glede av å være sammen med andre barn!

Anonymous poster hash: 42f95...93b

Skrevet

Ugla ruger? Ja. ... Gjør dette hver uke, lever med en mann som jobber og reiser mye. Så ja jeg vet det kan gjøres... Og lett er det og når man ikke ser på det som pes og slitsomt å være rundt aktive barn .

Skrevet (endret)

Ugla ruger? Ja. ... Gjør dette hver uke, lever med en mann som jobber og reiser mye. Så ja jeg vet det kan gjøres... Og lett er det og når man ikke ser på det som pes og slitsomt å være rundt aktive barn .Anonymous poster hash: e7993...bb0

Ja det kan være lett, men det kan også bli vanskelig, selv om det var lett for deg. Dette vet man faktisk aldri på forhånd. Uforutsette ting kan skje, derfor vil jeg anbefale andre å søke barnehageplass/ beholde plass.

Vi klarte oss, men jeg fikk brystbetennelse, lungebetennelse, babyen ble også syk en periode.

Hadde vært mye lettere om mellomste hadde vært i barnehagen 4-5 timer for dag, hun sluttet nemlig å sove på dagtid da babyen var 3 uker, noe som for meg var mildt sagt trasig som måtte opp å amme og bytte bleie to ganger om natta, så opp kl 7 med svært våken og sprek storesøster, pluss få skolegutten avgårde på skolen.

Så sitt der på din jævla høye hest, men vær forsiktig....kan bite deg i ræva en dag.

Ingen skal ha dårlig samvittighet for å sende storebror/søster i barnehagen noen timer for dag, man kan ta fri når man har en god dag, ha korte dager, alenetid med babyen er noe mor og barn trenger.

Endret av Ugl@ ruger...
Skrevet

Det er sant. Har selv hatt en baby og en 2 åring bare litt i barnehage. Mest fordi han trengte å leke med andre barn. Men når det er sagt så krever man mer av seg selv som foreldre i dag enn man gjorde før. Babyen skulle ligge og sove og om den skrek skulle den ikke bli tatt opp. Og amming kun hver 3-4 time. Og det samme med større barn. Ble sendt ut alene eller ble passet av eldre søsken. Så man kan ikke sammenligne før og nå. 

Anonymous poster hash: adb32...d49

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...