Gå til innhold

8- åringen min vil fikse seg selv på håret, men det blir ikke så bra.... Rette på det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 8  har nå begynt å lage musefletter på seg selv, og forfra ser det bra ut. Bakfra ser det imidlertid ikke særlig bra ut. Noen ganger henger det masse hår rett ned som ikke er i noen flette etc. Jeg syns jo det er fint at hun gjør ting selv, men samtidig vil jeg ikke at hun skal se ustelt ut. Har prøvd å vise henne med speil hvordan det ser ut bak, men det bryr hun seg ikke noe om.

3- åringen min har etter min mening også litt behov for å se litt mer ordentlig ut på håret enn hun gjør. Men hun nekter å bruke både hårspenner og hårstrikk....

Hvordan gjør dere dette/ hva tenker dere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn var vår jente da hun var syv - skulle gjøre selv og så ikke ut.

Vi lot henne holde på. Nå er hun ni og veldig flink. Det hadde hun ikke blitt om hun ikke fikk styre seg selv.

Anonymous poster hash: ce809...dad
Skrevet

La henne ordne seg på hårret selv, og du som mor skal støtte syns jeg. De trenger trening, og med det så blir det bedre og bedre etterhvert. Barnet kommer til å få høre av andre på skolen at hun er litt bustete på håret. Da kommer hun enten til å ta dette på strak arm og si hun gjør det selv, eller komme til deg for å få hjelp.

Har to barn som har ordnet seg på håret fra de er mindre enn din. De har sett ut som fugleskremsler på hodet til tider, men så lenge de er fornøyde er det greit for meg. Her har ungene fått noen komentarer. Hun ene tok det på strak arm, sa hun gjorde det selv og da ble de andre stille for det klarte ikke de selv. Hun andre kom hjem og spurte om litt råd for å få det finere.

Bedre å få denne tiden når de er i den alderen enn når de er tennåringer, da blir det meer sårt for de.

Anonymous poster hash: 7591a...809

Skrevet

Nå er min jente bare fire snart, men hun er begynt å ordne seg på håret. Det ser ikke ut hverken forfra eller bakfra. Jeg lar henne holde på og roser henne. Jeg gjør og som du, prøver å vise henne eller spørre om det kanskje ville vært finere/bedre om hun gjorde slik eller slik. Så lenge hun selv er fornøyd ville jeg latt henne gå slik, såfremt håret er rent og gredd.

Skrevet

Øvelse gjør mester tenker jeg, og lar henne holde på.

Datteren min er 6,5 år og lager også musefletter på seg selv, ingen tvil om at det er selvgjort for å si det sånn ;)

Om hun skal pynte seg, i bursdag eller lignende får jeg hjelpe da, for da vil hun gjerne ha fine fletter...

Anonymous poster hash: 7a042...a0f
Skrevet

Takk for svar, dere! Jeg har grublet litt på hvordan andre gjør det.....

Da bør jeg kanskje bare la henne fortsette med å gjøre det selv. Hun har stort sett fått gjøre som hun vil på håret, det vil si minst mulig, så det er jo fint at hun nå endelig vil gjøre noe...Det eneste jeg har krevd, er at hun børster håret.

Hører gjerne fra flere også....

Anonymous poster hash: 6136a...117
Skrevet

Og en ting til:

Bør en 3-åring få velge om hun vil bruke strikk/ spenner selv, syns dere? Yngstejenta vil nemlig ikke stelles på håret i det hele tatt.....Bør kanskje gå for en god klipp hos frisøren. Har aldri vært der, siden håret har vokst så sakte. Fortsatt bare litt lengre enn til ørene.

Skrevet

Jeg synes det er så sjarmerende når barna ordner seg selv på håret, uansett hvordan de måtte se ut! (snakker ikke om tenåringer som gjør at de ser ut som troll på håret, med vilje). Det er deres eget verk, og de vil lære seg å gjøre det bedre og bedre. Sett deg ned, og nyt utviklingen :D 

Anonymous poster hash: 21fbd...6bd
Skrevet

Og en ting til:

Bør en 3-åring få velge om hun vil bruke strikk/ spenner selv, syns dere? Yngstejenta vil nemlig ikke stelles på håret i det hele tatt.....Bør kanskje gå for en god klipp hos frisøren. Har aldri vært der, siden håret har vokst så sakte. Fortsatt bare litt lengre enn til ørene.

Kanskje like greit med en tur til frisøren, kort hår med pannelugg trenger jo ikke så mye utstyr?? :)

Anonymous poster hash: c0839...72a

Skrevet

Min er bare 2 år da. Men jeg tror da jeg ville latt henne gå sånn på håret som hun steller seg selv. Eller dere kan lage en avtale om å ordne håret hennes annenhver dag hver, eller at du ordner om dere skal noe spesielt?
Min 2 åring skal klare alt selv. Skoa er ofte på feil bein, og trøya er bakfram. Bryr meg ikke så mye om det. Her handler det om å mestre, få det til selv, og da blir det jo bare negativt om ingenting han gjør er bra nok.

Skrevet

Og en ting til:

Jeg har to døtre, den ene elsker å pynte håret med strikker, fletter og spenner, jo mer jo bedre, mens den andre ikke kan fordra å ha noe i håret.

Hun som ikke vil ha noe i håret har jeg klippet i en litt lang bob med pannelugg, hår omtrent til skuldrene med lugg er feminint og fint uten å komme foran øynene og i veien når de leker, tegner osv.

Anonymous poster hash: 7a042...a0f

Skrevet

Og en ting til:

Har en snart toåring som heller ikke ønsker å ha spenner eller strikk i håret. Jeg ordner det, det liker hun og så tar hun det ut. Lar henne gå slik jeg, men fortsetter å ordne det, tenker at en dag gir hun opp og beholder spennene i :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...