Gå til innhold

Råd mot katt som pisser inne?!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en katt som er mye ute ( bor på landet), men som den siste tiden har tisset inne, spesielt i en krok hvor det i julen sto kattesand siden vi var vekke og svigers var innom her jevnlig, slapp henne inn og ut og matet henne. Nå er hun mye ute, men venter med å tisse til hun kommer inn!! Drittlei av å tørke kattepiss, så hva skal vi gjøre? Gnir alltid snuten hennes i sin egen urin før vi hiver henne ut, og nå vurderer jeg at vi skal gi henne vekk eller avlive hvis dette vedvarer.. Gravid og gidder ikke ha en katt som tisser inne. Men så er vi jo veldig glad i henne da :cry:

Anonymous poster hash: c26d9...4db
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjelper ikke å gni snuten hennes i egen urin. Gjør det bare verre har jeg lest. Prøv å ha henne mest mulig ute. Og kun inne når dere kan passe på. Men pass på at hun har et sted ute hun kan legge seg om det blir for kaldt. Vet det høres hardt ut. Men alternativet som avliving er verre. 

Anonymous poster hash: 17ee8...e0a
Skrevet

Hjelper ikke å gni snuten hennes i egen urin. Gjør det bare verre har jeg lest. Prøv å ha henne mest mulig ute. Og kun inne når dere kan passe på. Men pass på at hun har et sted ute hun kan legge seg om det blir for kaldt. Vet det høres hardt ut. Men alternativet som avliving er verre. 

Anonymous poster hash: 17ee8...e0a

Vi har en veranda hun legger seg under, men vi burde kanskje skaffet et slags "kattehus" ute? Får litt vondt inni meg når hun må være ute i 22 minus ute nå, men er kjipt å konstant passe på at hun ikke tisser inne.. Hun sier ikke fra når hun vil tisse heller

Skrevet

Vi har en katt som er mye ute ( bor på landet), men som den siste tiden har tisset inne, spesielt i en krok hvor det i julen sto kattesand siden vi var vekke og svigers var innom her jevnlig, slapp henne inn og ut og matet henne. Nå er hun mye ute, men venter med å tisse til hun kommer inn!! Drittlei av å tørke kattepiss, så hva skal vi gjøre? Gnir alltid snuten hennes i sin egen urin før vi hiver henne ut, og nå vurderer jeg at vi skal gi henne vekk eller avlive hvis dette vedvarer.. Gravid og gidder ikke ha en katt som tisser inne. Men så er vi jo veldig glad i henne da :cry:

Så hvis du har bleiebarn som tisset inne så slenger du de i gulvet og gnir nesa deres i urin? Sjarmerende dyreplager du.

Anonymous poster hash: 407e0...5b5

Skrevet

Hvorfor i all verden gnir du henne i det ? :-(

Hva med å sette frem en kasse inne å se om hun bruker den? Jeg har tre katter som får være ute så mye de vil, men jeg har de helst inne om natten og har derfor kasse til de på et usjenert sted som de bruker hvis det falker seg sånn. Fungerer utmerket!

Skrevet

Hvir gammel er hun? Enkelte katter får problemer med å gjøre fra sg ute i kulden, mulig dere må inn med katte toalett, skaff et med tak/ luke, filter, rust og sand som klumper seg. Bruk engangshansker og ta ut to ganger for dagen og skift sanden et par gang i uken.

Anonymous poster hash: 213d1...bbe

Skrevet

Håper ikke du er seriøs nå?

Hvis du skulle være det:

1. Er katten sterilisert? Isåfall vil det nok hjelpe å få henne sterilisert.

2. Kan katten være syk? Urinveisinfeksjon er en vanlig årsak til at katter tisser rundt,

3. I ditt tilfelle tror jeg med stor sikkerhet at katten tisser inne fordi hun ikke har kattedo. Hvis hun får en do inne, er det vel bedre at hun  tisser der, enn på gulvet. Dette med toxoplasmose og graviditet er sterkt overdrevet(iallefall når det kommer til katter, mer sannsynlig å få det ved hagearbeid), men hvis du er redd for det, kan mannen din ta kassen. 

4. Du må vaske med eddik der katten tisser

5. ALDRI ALDRI gni snuten til pus i tisset. Det fører ingenting godt med seg, jeg vil til og med tro at du kan forsterke problemet på den måten. 

6. Mange katter vil ikke tisse ute når det er snø, eller kaldt ute. Derfor kan det være nødvendig med kasse inne på vinteren iallefall.

Anonymous poster hash: c8922...1de
Skrevet

Vi har katter som ikke tisser ute når de ikke får gravd i jorden eller snø. Nå som det ikke er snø, men frost ut så går kattene kun på doen inne.

Vi har kjøpt kattesand i dyrebutikken som klumper seg, den er dyr men det lukter ikke. Vi tar en brødpose og tømmer den for klumper innimellom. Vi har brukt en halv boks siden sist vinter, så dyrt blir det ikke i lengden. Blir litt mer nå som frosten har kommet, men er vi litt flinke med å tømme går det bra og den holder lenge. (De i butikken blir dyrere og lukter )

Vi har satt vår i kjelleren der vi ikke er så ofte, men der er det alltid åpen dør. I starten hadde vi en oppe og en nede, for vi hadde en katt som tissa rundt etter en helg hun var hjemme alene (svigermor sier hun var innom hver dag, men slik det lukta når vi kom hjem så tviler vi) så da hadde vi en oppe og en nede, når vi så hun gikk mest i en nede fjernet vi den oppe. Syns ikke noe om å ha kattedoen der vi er.

Katta mine foreldre hadde sluttet også å gå på do ute når hun ble gammel. Når kulda kom, gikk hun alltid på do innenfor kjøkkendøra, så var bare å sette frem doen med engang. Når det var snø ute eller det gikk ann å grave i jorden gikk hun på do ute. Men kunne nesten se på kjøkkengulvet hvordan tempraturen ute var (glemte jo alltid å sette frem doen før frosten kom)

Anonymous poster hash: 9f165...012

Skrevet

Du høres ikke ut som en hyggelig katteier! Hva godt tror du det gjør å gni snuten hennes i urin??
Kansje det beste er å gi bort pus?

Skaff henne en kattekasse, den må renggjøres jevnlig for at hun skal bruke den.
Ta henne også med til dyrlegen, katter med urinveisinfeksjon har en tendens til å bli urenslige.

Anonymous poster hash: 9b3f1...8ef
Skrevet

Dyreplager, det er det du er, HI. Gnir snuten i urinen, jeg blir kvalm. Det var bare i gamle dager man gjorde dette mot katter og hunder! Trodde alle visste at man ikke gjorde sånn :( Jeg holder med deg i å omplassere henne, du er tydeligvis IKKE en kompetent katteeier. Katten får det mye bedre hos noen andre!

Anonymous poster hash: e2760...29f
Skrevet

Kan du ikke bare fortsette med kasse inne da? Hun er vel forvirrret siden du bytter så. Min pus på snart 7 år ble plutselig innekatt denne vinteren. Nærmest bodd ute før, nå har han ikke vært ute siden oktober😳 Skaffet kasse såklart da og han stortrives.

For å bli kvitt akkurat den plassen hun har lagt til som do; vask godt der og sett ei skål med mat der. Da tisser hun ikke der mer garantert!

En tur til dyrlegen for å utelukke medisinske årsaker bør gjøres.

Ellers bør du kanskje omplassere katten for kattens beste. Og lov deg selv at du ikke skaffer katt mer.

Anonymous poster hash: 38b2f...c55

Skrevet

Et enkelt råd for å få katten til å slutte å bruke akkurat denne kroken som kattedo: Vask den godt med vaskemiddel som lukter friskt, og ikke ammoniakk-holdig middel som for eksempel Jif Universal. Prøv med klesvaskemiddel!

Etterpå setter du ut mange skåler med kattens favoritt tørrmat på stedet. Så tett at det er umulig for katten å få satt seg ned og tisse uten å tisse oppi maten. Det vil kanskje si at det kan være ca 10-12 cm åpent mellom skålene.

Nå kjenner katten lukt av urin der den har tisset, og forbinder dette stedet med et kattedo. Vasking med ammoniakkholdig vaskemiddel kan forsterke urinlukten for katten. Vasking med et annet parfymert middel kamuflerer lukta.

Ingen katt vil tisse i maten sin! Derfor vil den ikke tisse i favorittkroken lenger dersom det står kattemat der. La maten stå i noen uker, fyll på etterhvert hvis den spiser opp maten. Fjern gradvis de fleste skålene til det er bare 1-3 igjen. Til slutt vil katten ha glemt at den pleide å tisse der.

Spesielt nord for Dovre er det svært få katter som faktisk  har toksoplasmose-parasitten i seg, dette på grunn av det kjølige klimaet her i landet.

Anonymous poster hash: f9933...b89
Skrevet

Håper ikke du er seriøs nå?

Hvis du skulle være det:

1. Er katten sterilisert? Isåfall vil det nok hjelpe å få henne sterilisert.

2. Kan katten være syk? Urinveisinfeksjon er en vanlig årsak til at katter tisser rundt,

3. I ditt tilfelle tror jeg med stor sikkerhet at katten tisser inne fordi hun ikke har kattedo. Hvis hun får en do inne, er det vel bedre at hun  tisser der, enn på gulvet. Dette med toxoplasmose og graviditet er sterkt overdrevet(iallefall når det kommer til katter, mer sannsynlig å få det ved hagearbeid), men hvis du er redd for det, kan mannen din ta kassen. 

4. Du må vaske med eddik der katten tisser

5. ALDRI ALDRI gni snuten til pus i tisset. Det fører ingenting godt med seg, jeg vil til og med tro at du kan forsterke problemet på den måten. 

6. Mange katter vil ikke tisse ute når det er snø, eller kaldt ute. Derfor kan det være nødvendig med kasse inne på vinteren iallefall.

Anonymous poster hash: c8922...1de

Gode råd!! Må bare si igjen: IKKE GNI KATTEN I TISSET!!!

Jeg har hatt litt det samme problemet med en katt her. Jeg passer på å "lufte" dem jevnlig. Setter dem rett og slett ut innimellom. Passer på å ha dem ut ca. 1-2 timer før det er kvelden her, sånn at jeg får dem inn til natta igjen. Nå har det blitt mye bedre hos oss. Vurderte å sette inn kattedo for en periode. Det kan også være et greit tips. Tror det bedrer seg igjen til våren.

Anonymous poster hash: 29179...aec

Skrevet

Når du gnir nesen til katten der den har tisst tenker katten, her lukter det tiss, ja da er det her jeg skal tisse..

Ta fram doen og når du tømmer den så gjør det gjerne ute der du vil katten skal gjøre fra seg. Også lurt det å sette matskål der katten har gjort fra seg.

På europris har de kattesand i en rosa kasse som ikke lukter. Koster 100kr ca for 8 kilo. Den klumper seg og du kan grave ut tiss og bæsj med sånn skje hver dag eller ved behov. Vi har 3 kattunger som bare går inne på do og en slik kasse holder mer enn 1 uke.

Skrevet

Så mye pes du får her inne hi. Da jeg skaffet meg katt for 6 år siden leste jeg også at man skulle tvinge katten til å lukte på urinet, for så å bære den i kassen hvor det var greit å tisse. Stakkars katten hylte og jeg sluttet ganske fort med det. Men det var nå det som sto som råd på nettet, iallefall den gang. Så syns du får unødvendig mye pes pga det. Man må faktisk ikke være ekspert for å ha katt, det må da være greit å ty til råd på internett også. 

Eller har du fått mange gode råd her inne;) lykke til.

Anonymous poster hash: 1719e...e07
Skrevet

Friske og fornøyde katter tisser ikke inne.

Det kan hende at det er snøen og kulden som gjør det (Katter skal IKKE være ute i 22 minus, det skader dem)

Hadde jeg vært dere hadde jeg vasket området med eddik og sitron (To lukter katter haaater) og eventuelt sette en matskål der. Katter er renslige dyr og gjør ikke fra seg hvor de spiser.

Skaff dere en kattekasse. Litter pearls er billig og skiftes en gang i måneden, avføring tas hver dag. 

Hjelper ikke dette må nok pus til dyrlegen, UVI kan gjøre at katten tisser inne, også om den er utilpass på andre måter.

IKKE gni nesen hennes i urin. Det blir faktisk det samme som å gjøre det mot en baby. Katten forstår det ikke, og synes nok det er ubehagelig.

Anonymous poster hash: 66428...e19
Skrevet

Når det er så kaldt ute som minus 22 skal ikke katter være lenge ute av gangen. Katter tåler ikke så mye kulde og kan forfryse øre, nese og poter ganske kjapt.

Det anbefales å ha kattekasse inne når det er så kaldt.

Jeg har katt og har kasse inne på vinteren. Katten min går på do ute vår, sommer og høst, men på vinteren når det er bikkjekaldt så kommer hun inn for å gå på do. Når våren kommer gjør hun fra seg ute igjen.

Du må ikke finne på å ha katten lenge ute i kulda!

http://tb.no/nyheter/slik-tar-du-vare-pa-katten-i-kulda-1.8184156

Anonymous poster hash: 56d99...d0e
Skrevet

hvis du tar katten på fersken så må du bære katten til kattekassen. selv om den tisser bortover gulvet mens du bærer den. til slutt vil katten gi opp og bare gå i kassa. det finnes også en spray som heter get off, som du får kjøpt på de aller fleste dyrebutikker. spray litt i det hjørnet katten tisser. sprayen har en lukt kattene ikke liker som gjøre at de holder seg unna. den lukter ikke vondt for oss heller, jeg synes faktisk at den lukter litt såpe. 

jeg vet ikke hvordan sand du bruker i kassa. men de finnes forskjellige typer sand. kanskje katten ikke liker den sanden du bruker? prøv å bytte sandtype en periode å se om det hjelper! :)

jeg gjorde alt dette på min katt da jeg slet veldig med at hun tissa inne. i dag virker det som at hun gjør alt for å ikke tisse på gulvet. hun mjauer for å si ifra at hun vil ut for å tisse, hun tisser i kassa si, og jeg har til og med sett henne sette seg for å tisse over sluket i dusjen. sistnevnte er noe jeg ikke foretrekker, MEN mye bedre enn å måtte ty til med vaskekluten hver dag.

Skrevet

Katter skal ikke være ute når det er så kaldt! Iallefall ikke om den har et isolert sted den kan varme seg. Å nekte katten å komme inn er rett og slett dyreplageri!
De aller fleste katter misliker å gå på do ute i snøen, og vil gjøre mye for å unngå det, som du nå merker.

La nå katten få ha kattekasse inne på vinteren, og gni ikke nesen i eventuelle uhell. 

Fortsetter tissingen så tar du den til veterinær for å sjekke om den kan ha fått UVI, noe som lett kan skje katter om det blir for kaldt. 

En annen ting; Er du glad i dyret ditt så avliver du ikke katten om den ellers er frisk. 
Enten tar du deg av dyret du har tatt ansvar for, ellers så gir du den bort til noen som kan.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...