Gå til innhold

Kjæresten min klarer ikke å gå på bo uten klyster..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er engstelig for han.. Han har hele livet slitt med mageprobemer, og har dermed i flere år brukt klyster hver gang han skal på do. Altså nesten hver dag i flere år. Han sier at kroppen ikke produserer dette "slimet" som gjør at avføringen glir. Han sliter generelt mye med magen, han reagerer på omtrent alt han spiser. Han har vært til lege, men tror det aldri gikk noen vei. Er engstelig, kan ikke være bra å bruke avføringsmidler hver dag? :(

Anonymous poster hash: a22c2...1df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes en del "klyster" som kanskje kan virke litt mildere på endetarm. Kamille-te (altså, det er litt småkomplisert men det er kald/lunken kamillete som føres opp i tarm). Hadde en pasient som også hadde problemer med avføring og fikk ikke gått på do på naturlig vis. Han tålte ikke klyster etter en stund (mange år) og vi måtte benytte andre naturlige klyster.

Vanskelig situasjon, men han bør kanskje få en skikkelig konsultasjon av en ekspert.

Anonymous poster hash: 26f39...2fd

Skrevet

Be han gå til privat lege og få sendt blodprøver til USA for å se om han er allergisk mot noe. Ei venninne av meg gjorde det. Hun hadde problemer med magen i mange år og var sykemeldt en god stund pga det. Hun la om kostholdet etter hun fant ut hva hun ikke tålte. Ble helt fin i magen :)

Anonymous poster hash: a8f09...9fd
Skrevet

Movicol kjøpes reseptfritt på apoteket. Det smører tarmen, og kroppen tar det ikke opp. Det kan brukes i årevis. Det står maks to uker på pakken, men det er kun siden det er reseptfritt. Litt skremsel ;)

Anonymous poster hash: 68598...0fe

Skrevet

Han kan bruke laktulose (Duphalac/Betulac/Lactulose) daglig. Det er ikke skadelig for tarmen. Avføringsmiddel i form av piller eller klyster ødelegger tarmen, og gjør han avhengig. Movicol skal ikke brukes mer enn 14 dager sammenhengende uten avtale med lege.

Anonymous poster hash: aa598...909

Skrevet

Movicol er helt ufarlig å bruke. Til og med på barn under 12 år. (Men man sjekker jo alltid med lege, før man gir barn slike ting)?Men det er jo bare å prøve movicol i to uker, og ta turen til legen om han syns det virker.

Laktulose er ikke like effektivt.

Dette kan jeg veldig mye om. Jeg snakker jevnlig med den beste gastro barnelegen på sykehuset.

Skrevet

Få sendt inn avføringsprøver via Lab1 (lab1.no), og også matintoleranseprøver derfra.

Slik som han går skal man ikke ha det. Det er unødvendig og det kan på sikt føre til sykdom.

Så få ham til å ta tak i det!

Anonymous poster hash: 91464...d26
Skrevet

Jeg hadde gjemt klysteren og gitt han en flaske med Laktulose. Det smører tarmen og t.o.m. små barn kan bruke det over tid.

Anonymous poster hash: 20f35...661

Skrevet

Det er tarmbevegelser som gjør at avføringa går nedover tarmen og ut

Anonymous poster hash: 9dd9a...c64

Skrevet

Jeg hadde gjemt klysteren og gitt han en flaske med Laktulose. Det smører tarmen og t.o.m. små barn kan bruke det over tid.Anonymous poster hash: 20f35...661

Barn kan også bruke movicol over lang tid! Her sa legen at laktulose er dårlig sammenlignet. Og begge deler er like ufarlig.

Skrevet

Movicol kjøpes reseptfritt på apoteket. Det smører tarmen, og kroppen tar det ikke opp. Det kan brukes i årevis. Det står maks to uker på pakken, men det er kun siden det er reseptfritt. Litt skremsel ;)

Kroppen tar opp små mengder movicol og skiller det ut gjennom urinen. Microklyster består kun av glyserol som ikke taes opp i kroppen i det hele tatt. Barnelegen vår anbefaler derfor heller langvarig bruk av microklyster enn movicol.

Anonymous poster hash: e381b...247

Skrevet

Movicol kjøpes reseptfritt på apoteket. Det smører tarmen, og kroppen tar det ikke opp. Det kan brukes i årevis. Det står maks to uker på pakken, men det er kun siden det er reseptfritt. Litt skremsel ;)Anonymous poster hash: 68598...0fe

Kroppen tar opp små mengder movicol og skiller det ut gjennom urinen. Microklyster består kun av glyserol som ikke taes opp i kroppen i det hele tatt. Barnelegen vår anbefaler derfor heller langvarig bruk av microklyster enn movicol. Anonymous poster hash: e381b...247

Det er vel forskjellige behov da :) jeg har fått beskjed at movicol ikke tas opp i kroppen. Jeg stoler 100% på barnelegen vår. Både den vi går til fast og den vi ser en gang i året.

Skrevet

Regner med at han er sjekket for alt som er av allergier. Jeg tenker spesielt på gluten. Noen blir harde i magen av glutenallergi, selv om det vanlige er diareer. Han kan også ha noe som heter Megacolon(for stor tykktarm). Da vil man slite med magebesvær og at avføringen blir hard.

Men dette med tarmslimet som ikke blir produsert, den kjøper jeg ikke. 

Hvorvidt man kan bruke movicol på fast basis, bør man ta  opp med en spesialist på mage/tarmsykdommer først. 

Anonymous poster hash: 17867...a3d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...