Gå til innhold

4-åringen min har ett alter ego. Normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har vart ett års tid. Det startet som lek, men har nå blitt ett skikkelig alter ego. Alter egoet hennes er en hund ved navn Fido. Da snakker hun om seg selv i tredje-person og sier at hun ikke er her. Samtidig oppfører hun seg som en hund så godt hun kan. Fido legger gjerne igjen overraskelser til henne, som jeg må gi når hun er tilbake. Fido spør om å få låne datteren min sine leker osv.

Ser egentlig på det som ganske uskyldig barnelek og fantasi. Men så innbiller jeg meg at mabge barn lager seg ett alter ego hvis dem egentlig ikke har det så bra, eller har opplevd boe traumatisk. Men det har ikke skjedd noe traumatisk for henne som jeg vet om. Denne oppførselen kom ut av det blå en dag.

Hun har det godt hjemme. Vi har en fin harmoni i hjemmet, vi foreldrene krangler aldri, vi har gode rutiner og hun får alt hun trenger. Ingenting som skulle tilsi at hun ikke har det bra. Hun spiser alt, elsker å pusse tenner, sover godt på kvelden og alt går som en drøm, så finner heller ingen situasjoner i hjemmet som kan skape mistrivsel.

Så da lurer jeg, er dette normalt?

Anonymous poster hash: 62e80...ea7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har noe erfaring eller tanker om dette?

Skrevet

Søstra mi hadde det. Ei "tvillingsøster". Vet ikke om det har noe sammenheng, men hun er psykisk syk

Anonymous poster hash: bd1f7...31b

Skrevet

Jeg hadde ei venninne som bodde i speilet. Ingen vansker i barndommen og jeg har klart meg veldig godt ;) gikk over av seg selv etter hvert.

Anonymous poster hash: bb9bf...c26

Skrevet

4-åringen min har blitt inspirert etter å ha lest om Albert Åberg og Skybert, så hun har de siste ukene snakket om sin (usynlige) venninne Emilie. Hun snakker mye om denne venninnen, som visstnok er 8 år og bor i Syden.

Blir ikke helt det samme som hos deg, men disse små har livlig fantasi.

Vi var på 4-års kontrollen forrige uke, og da ba helsesøster hun om å tegne noe. Hun tegnet selvsagt Emilie. Helsesøster sa at slikt kan komme av feks store forandringer i livet osv, men her har ikke stort skjedd. Så vidt jeg vet. Hun mente at det var ganske naturlig, men at vi kunne følge med på om det utviklet seg til å bli en for stor del av hverdagen.

Anonymous poster hash: 59a3d...a5d

Skrevet

4-åringen min har blitt inspirert etter å ha lest om Albert Åberg og Skybert, så hun har de siste ukene snakket om sin (usynlige) venninne Emilie. Hun snakker mye om denne venninnen, som visstnok er 8 år og bor i Syden.

Blir ikke helt det samme som hos deg, men disse små har livlig fantasi.

Vi var på 4-års kontrollen forrige uke, og da ba helsesøster hun om å tegne noe. Hun tegnet selvsagt Emilie. Helsesøster sa at slikt kan komme av feks store forandringer i livet osv, men her har ikke stort skjedd. Så vidt jeg vet. Hun mente at det var ganske naturlig, men at vi kunne følge med på om det utviklet seg til å bli en for stor del av hverdagen.Anonymous poster hash: 59a3d...a5d

Ble visst anonym her!

Skrevet

Venninna mi har en datter som ved 4-5 års alder alltid var katt.

Alt hun gjorde og sa var som katt. Alt hun lekte var som katt.

Alt. Det ble ganske slitsomt for andre barn å leke med henne da de hadde lyst til å leke andre ting.

Nå er hun 6 og det er helt borte.

Anonymous poster hash: acebe...ed0
Skrevet

Jeg har en gutt på snart seks, han er også hund mye av tiden. Tror nok det er ganske vanlig, og jeg deltar i leken til en viss grad.

Anonymous poster hash: 29d83...f27
Skrevet

Vår datter hadde en usynlig venninne som het Malin. Dette varte fra hun var 2 til 3 år. Malin ble bare borte etterhvert. Skjønte ikke da hvorfor hun hadde denne usynlige vennen, men hvis det kan komme i forbindelse med forandringer i livet, så kan nok det stemme. Hun fikk en bror da hun var 2, 5 år.

Ville ikke bekymret meg i alle fall. Barn har jo så livlig fantasi :) det er stadig noe nytt og plutselig en dag er nok datteren din sitt alter ego borte :)

Skrevet

Takk for svar dere. Hun er heldigvis ikke slik med andre. Stort sett bare hjemme eller en sjelden gang på besøk hos besteforeldre hvor hun er vandt til å være. Noen ganger kommer Fido opptil flere ganger om dagen, idag har han bare vært her en gang, og noen ganger er det mange dager/uker imellom. Og det varer sjelden mer enn 5 min, hvis ikke hun ig han kommer og går litt da. Hehe. Det høres jo helt sykt ut når jeg skriver det.

Men jeg spiller jo bare med. Hender jeg spør hvorfor han kommer, og hun svarer bare at han liker å besøke oss. Prøver å si at jeg liker fido, men jeg liker best å ha henne. Men han kommer fordet. Får bare håoe det bare er fantasi, selv om det gjør en mor litt tankefull.

Skrevet

Gutten min er ofte hund han også. Men oftest er han Gamlefar (han i gråtass). Da går han rundt med noe som fungerer som stokk, og detter hist og pist og forteller at han er dårlig til beins. Jeg er Goggen, og må hjelpe han. Lillebror er Grynt. Plutselig er ikke han gamlefar lenger og jeg er bare mamma. :)

Skrevet

Min fetter var hund fra 2 til 5 år ca. Veldig ofte kunne han krabbe på gulvet og bjeffe når noen snakket til han. Spesielt når det var besøk. Det var direkte plagsomt for familien og mor var dypt bekymret.

Han var til masse spesialister og han var ofte hund når legen ville prate med han.

Konklusjonen var at han var sent utviklet språklig og når han følte han ikke klarte å uttrykke det han ville si ble han en hund rett og slett.

Han er 20 i dag og helt normal.

Anonymous poster hash: ea427...02c

Skrevet

Hvordan er hundens personlighet sammenlignet med hennes egen? Tror du kan finne endel svar der. Er hunden veldig kosete, kanskje hun lengter etter nærhet, er den litt uskikkelig, kanskje hun ikke tør å teste grenser... osv osv...

Anonymous poster hash: 9fd55...eb2

Skrevet

Det er som du sier at barn kan spalte personligheten sin dersom det opplever noe traumatisk, men hvis hun har hatt en normal oppvekst og har en normal tilværelse ville jeg ikke bekymret meg.. det er mange som har fantasivenner osv så det er mest sannsynlig helt normalt. 

Anonymous poster hash: 89f5c...152
Skrevet

Hunden er liksom bare en hund. Som skal leke. Akkurat som hunder gjør. Så når Fido kommer, så må jeg kaste en ball eller en leke, så krabber hun etter, tar tingen i munnen og krabber tilbake til meg. Så bjeffer den litt. Og så spør Fido "dumme spørsmål" om jenta mi, ting  jeg vet jenta mi vet veldig godt. Feks så kan Fido spørre om *** hadde lett etter armbåndet sitt, noe datteren min da gjorde tidligere på dagen. Ellers går det stort sett kaste og hente leker. Så i det store og hele er det ren lek, og noe interesse for min datters hverdag. 

Hvis jeg kaller henne navnet hennes og spør eller sier noe til henne, svarer Fido at *** ikke er her. Så spør jeg hvor *** er, men Fido vet ikke. Når datteren min kommer tilbake kan hun finne på å spørre om Fido har vært her. 

Ser at jeg skriver det som spaltet personlighet, men er lettest å forklare det sånn. 

Jenta mi er veldig kosete av seg, og vi koser mye, men Fido søker ingen nærhet hos oss. Teste grenser er også noe hun absolutt gjør, men ikke Fido. Hehe. 

Men den linken var til stor nytte:) Har prøvd å google, men har tydeligvis googlet etter feil ting. For når jeg søkte på alter ego og barn kom det ingenting opp. Innser at jeg ikke er den beste på google. Hehe. 

Men utifra det som sto i linken kjenner jeg jenta mi igjen i det. Hun er utrolig sympatisk, har god evne for å sette seg inn i andres situasjon, og setter andre foran seg seg. Det er en egenskap hun alltid har hatt. Så når det står at barn uten alter ego gjerne også mangler emosjonell forståelse, beroliger det meg veldig. I den forstand at det virker som normal oppførsel. Ren lek og fantasi. Skal søke litt mer og lese litt mer om fantasivenner (som dette tydelig er en form av). 

Tusen takk for gode svar:))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...