Tonno Skrevet 11. januar 2014 #26 Skrevet 11. januar 2014 Tviler sterkt på at det er så mange som er sykemeldt/trygdet fordi det ønsker det. Alle personer med litt stolthet liker å tjene sine egne penger, og på nav blir man ikke akkurat veldig velstående. Selv har jeg jobbet sammenhengende i 17år, med unntak av sykemelding de fire siste mnd av en graviditet og permisjoner.
PintSizedDictator Skrevet 11. januar 2014 #27 Skrevet 11. januar 2014 Det virker som det er veldig få som faktisk har en stabil, 100 % stilling her. Selv har jeg hatt fast, full stilling i ca 8- 9 år, og tenker der er en selvfølge. Ser jo her inne at det absolutt ikke er det... Skremmende! Anonymous poster hash: 11319...15b Løfter du nesen høyere nå så drukner du Det er ikke en selvfølge å ha en 100% fast stilling. Man kan være aldri så utdannet og fremdeles sitte med en 50% stilling... 70 om man er riktig heldig. Slik er det i hvert fall innen helsevesenet.
PintSizedDictator Skrevet 11. januar 2014 #28 Skrevet 11. januar 2014 Jeg har kreft og jobber 100% Var ikke snakk om at jeg skulle sykmelde meg eller bli ufør. Anonymous poster hash: dd612...020 Jeje og folk med HIV jobber også. Hva er poenget ditt? Du er tydeligvis ikke på noe terminalt stadie eller inne I en grop med mye cellegift og div behandlinger som gjør deg så syk at du knapt klarer å stå. For all del, jeg er veldig glad på dine vegne at du er såpass frisk at du kan leve som normalt. Det er kjempebra! Men du har en litt ovenifraogned- holdning her.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2014 #29 Skrevet 11. januar 2014 Trur dere må fatte og begripe virkeligheten. Det er altfor lett å bli sykemeldt og ufør i Norge. Det er det vel ingen som tvivler på?! Det er jo fakta. Jeg gjetter flere av dere som henger her inne er av den slags. MEN det betyr vel ikke at folk ikke kan være syke på "riktig" og ha behov for sykemelding. Anonymous poster hash: 269aa...783
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2014 #30 Skrevet 11. januar 2014 Ikke alle er uføre eller sykemeldt selv om de ikke jobber 100%.Noen vil faktisk ta seg tid til ungene sine også! Anonymous poster hash: 8e477...dbf
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2014 #31 Skrevet 11. januar 2014 Ikke alle er uføre eller sykemeldt selv om de ikke jobber 100%. Noen vil faktisk ta seg tid til ungene sine også! Anonymous poster hash: 8e477...dbf Kan du lese? Det var snakk om sykemeldte og uføre her. De som mottar penger fra NAV for å ikke jobbe. Være hjemme med sine barn er vel noe HELT annet! (Forøvrig en veldig fin ting, å prioritere sine barn når de er små. Hvis man har mulighet til det.) Anonymous poster hash: 269aa...783
oppilia Skrevet 11. januar 2014 #32 Skrevet 11. januar 2014 Først: jeg er en del på forumet fordi jeg tilbringer mange timer i døgnet på do hehe ;-) Joda, det er lett å skryte av 100% stilling i noen år uten å være syk. Var en sånn selv, klappet meg på skulderen og syntes jeg var såå flink ;-) Flink?! Nei, jeg var heldig så lenge helsa holdt. Sykdommen kom krypende, jeg overså og kjørte på. Skulle jo bidra i samfunnet, mange års utdanning og jobb ved siden av studier. Til slutt full stilling og aldri fravær. For en prestasjon! ;-) Uten å legge ut et syteinnlegg klarte ikke kroppen mer med alle sykdommene. Det ble sykehus, sterke medisiner og så vidt legene reddet synet mitt oppi alt. Også meg da, jeg var jo flink i full jobb og aldri syk hehe.. Sunnheten selv med topp arbeidsmoral kunne jo ikke bli syk. Noen ganger må man roe ned i livet. Noen er heldige og slipper billig unna, andre har det vanskelig. Selv er jeg heldig, er sakte på vei tilbake til arbeidslivet. Antagelig klarer jeg aldri 100% , men håper. Blir lattermild og oppgitt av alle disse "hate de syke" innleggene her. Patetisk, vær glad for den helsa du har, ikke rakk ned på andre.
MrsMilla Skrevet 11. januar 2014 #33 Skrevet 11. januar 2014 Tja, bedre tid til å henge her inne, og mye sofatid som 50% sykemeldt.... Har jo ikke tid til vanlig.... Noe annet når man ligger gravid på sofaen og knapt kommer seg til kjøkkenet..... Savner hverdagen med løpeturer masse spennende på jobb hele tiden, overskudd til å være med ungene og finne på ting, og sushi+vin i helgene.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2014 #34 Skrevet 11. januar 2014 Når alle skatteinntektene fra de som jobber går kun til å dekke livsoppholdet til de som ikke jobber, da er det ikke bærekraftig i lengden. Noe må gjøres enten vi liker det eller ikke. Anonymous poster hash: a4452...0d3
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2014 #35 Skrevet 11. januar 2014 Det virker som det er veldig få som faktisk har en stabil, 100 % stilling her. Selv har jeg hatt fast, full stilling i ca 8- 9 år, og tenker der er en selvfølge. Ser jo her inne at det absolutt ikke er det... Skremmende! 👼 Anonymous poster hash: 11319...15b [/ quote] Jeg har fast stilling og jobbet mer enn 100% lengre enn 8-9 år...så fikk jeg hjernesvulst. Kan faktisk ikke anbefales. Skulle veldig gjerne vært tilbake slik jeg hadde det før! Da hadde jeg forresten ikke tid til å henge her inne... Anonymous poster hash: 60a9b...65d
midgard Skrevet 11. januar 2014 #36 Skrevet 11. januar 2014 Det virker som det er veldig få som faktisk har en stabil, 100 % stilling her. Selv har jeg hatt fast, full stilling i ca 8- 9 år, og tenker der er en selvfølge. Ser jo her inne at det absolutt ikke er det... Skremmende! Anonymous poster hash: 11319...15b For meg er også en fast full 100% stilling en selvfølge, og jeg har en fast 100% stilling - har jobbet der i 11-12 år. Men livssituasjonen min er veldig anderledes nå enn for 5 år siden, så jeg har til tider jobbet redusert eller vært 100% sykemeldt. Jeg har en kronisk syk mor, er alene om ansvaret for barnet mitt og alt ansvar ligger på meg - ved siden av full jobb har dette vært litt mye til tider... Sjansen for å møte en partner er og har vært ganske liten da jeg faktisk ikke har egentid og jeg ønsker ikke å dra med meg barnet mitt på date... Mamma er kreftsyk, hun gjennomgår 4 cellegiftrunde (med 6 infusjoner pr gang) nå på 4 år. Jeg ønsker å beholde mamma så lenge som mulig, men jeg ønsker ikke at hun skal lide... og hun lider tro meg - det er vondt å se på. Jeg er glad for at livslysten hennes er stor og hun vi være med barnebarna og gjerne se dem vokse opp (noe vi vet hun ikke får). Jeg bærer på en sorg, og spørsmålet "går det bra" er vondt å svare på - jeg prøver bare å holde meg oppe. Du HI har aldri gått i mine sko, og jeg kjenner jeg blir forbanna over slikt utsagn... det er lavpanna! Hva får det til å tro at du sitter med fasiten? Kanskje du kan gi meg noen gode råd, slik at jeg får det bedre... eller kanskje du kan avlaste meg litt slik at jeg klarer å jobbe 100%?
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2014 #37 Skrevet 11. januar 2014 det er jo når man er stkemeldt at man har tid til å sitte her. når man pga skade eller sykdom kan gjørefint lite, annet enn å ligge på sofaen/senga. hva skal man da gjøre? blir kange dager! jeg skada meg i sommer, og tulbrakte mye tid her. når jeg var tilbake på jobben, barna på skolen, og hverdagslivet kom igang igjen, og jeg kunne bevege neg fritt rundt, og ta opp mine interesser igjen, da slutta jeg å henge her. var andre ting som ble nødvendige og ner attraktive å bedrive tida med. Anonymous poster hash: 6331b...6a0
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2014 #38 Skrevet 11. januar 2014 Det må gå an å diskutere denne saken å et annet nivå enn individnivå. Det er klart at det finnes folk som er for syke til å jobbe. Men forholdet mellom andelen mennesker på trygd (for mange) og andelen i jobb (for få) ER faktisk et stort samfunnsproblem. Det er et enkelt mattestykke som ikke kommer til å gå opp. Det kalles REALITETEN. Hvor mange land i verden har klart å opprettholde en velferd tilsvarende Norge sin over flere generasjoner tror dere? Ingen! Om så absolutt ALLE de som går på trygd overhode ikke er stand til å jobbe, om det ikke finnes misbruk av velferdssystemene våre, så går likevel regnestykket i minus! Og det må man faktisk kunne diskutere uten å bli beskyldt for å sitte på en høy hest eller mangle empati! Anonymous poster hash: a4452...0d3
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2014 #39 Skrevet 11. januar 2014 Jeg har en kronisk sykdom som svinger veldig i hvor mye den plager meg. Spesialistene vil gjerne at jeg skal få en 100% uførepensjon, og det har de gjort i flere år..... Jeg "nekter", og presser meg selv på jobb i 100% i stedet. Noen dager klarer jeg nesten ikke å kle på meg, og for å ikke snakke om å få ungene klar til skolen etc. Det resulterer i at jeg må stå opp "midt på natta" for å hive innpå sterke smertestillende og betennelsesdempende medisiner og kortison, før jeg klarer å komme i gang. Jeg sover lite om natta (maks 3 timer kanskje). Jeg drar likevel på jobb. Med store smerter og lite søvn. Jeg vil jobbe. Jeg synes selv at mange gir seg for fort i jobben sin. Mange tyr nok for lett til sykmelding, og eventuelt en uføregrad etter hvert. Folk er forskjellige, og vi tenker forskjellig. Jeg har venninner med samme plager som meg. Samme diagnose, samme problemer i forhold til smerteproblematikk osv, men de er 100% uføre. Jeg går nesten konstant med smerter (bortsett fra i de periodene spesialistene treffer med medisinen), jeg har masse operasjoner bak meg, 3 barn (som alles skal følges opp) osv. Jeg har jobbet 100% de siste 11 årene, med unntak av noen korte perioder med sykmelding i forbindelse med operasjoner. Jeg har byttet ut flere ledd, jeg er benskjør på grunn av kortisonbehandling. I følge legene har de aldri opplevd noen som er så sta som meg, som vil jobbe - stikk i strid med det de anbefaler. Jeg må kanskje betale en høy pris for jobbingen min etter hvert, men enn så lenge biter jeg tennene sammen og står på. Det er mange som er uføretrygded som blir ganske så stille når vi begynner å diskutere plager, diagnoser (jeg har 5), sykmeldinger, jobbing osv. Tror nok en del av dem begynner å tenke litt på hvorfor de selv er ufør.... Men, som sagt. Folk er forskjellige, og det må det være rom for Anonymous poster hash: 52d33...eb9 Anonymous poster hash: 52d33...eb9
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2014 #40 Skrevet 11. januar 2014 Jeg har kreft og jobber 100% Var ikke snakk om at jeg skulle sykmelde meg eller bli ufør. Anonymous poster hash: dd612...020 Fyyyyyyyyy fader...du er flink as, klappe på hodet........ og siden DU klarer det, så bør alle syke klare det, ikke sant? Helten min.... Anonymous poster hash: 3a69c...4ad
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2014 #41 Skrevet 11. januar 2014 Trur dere må fatte og begripe virkeligheten. Det er altfor lett å bli sykemeldt og ufør i Norge. Det er det vel ingen som tvivler på?! Det er jo fakta. Jeg gjetter flere av dere som henger her inne er av den slags. MEN det betyr vel ikke at folk ikke kan være syke på "riktig" og ha behov for sykemelding. Anonymous poster hash: 269aa...783 Klart det er lett å få ufør jeg brukte 8 år på prosessen, kjempelett aaaaas Anonymous poster hash: 3a69c...4ad
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2014 #42 Skrevet 11. januar 2014 Jeg har kreft og jobber 100% Var ikke snakk om at jeg skulle sykmelde meg eller bli ufør. Anonymous poster hash: dd612...020 Fyyyyyyyyy fader...du er flink as, klappe på hodet........ og siden DU klarer det, så bør alle syke klare det, ikke sant? Helten min.... Anonymous poster hash: 3a69c...4ad Hvorfor så ironisk? Visst pokker er dama flink! Eller er man bare flink i din verden hvis man velger uføretrygd? Ikke bit hånden som gir deg mat!!! Anonymous poster hash: a4452...0d3
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2014 #43 Skrevet 11. januar 2014 Trur dere må fatte og begripe virkeligheten. Det er altfor lett å bli sykemeldt og ufør i Norge. Det er det vel ingen som tvivler på?! Det er jo fakta. Jeg gjetter flere av dere som henger her inne er av den slags. MEN det betyr vel ikke at folk ikke kan være syke på "riktig" og ha behov for sykemelding. Anonymous poster hash: 269aa...783 Klart det er lett å få ufør jeg brukte 8 år på prosessen, kjempelett aaaaas Anonymous poster hash: 3a69c...4ad Men selv om du ikke hadde status som ufør, så fikk du vel noen penger av NAV denne perioden tenker jeg? Anonymous poster hash: a4452...0d3
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2014 #44 Skrevet 11. januar 2014 Ja, stakkars deg og også så flink du er *klapp på hodet*. Jeg feks har bare jobbet 100% i 20 år og født tre barn, trodde jo selvfølgelig jeg satt på løsningen for resten av livet, men neida, da fikk jeg me. En slik tullesykdom vet du. Så sånn kan det gå, selv med den beste! Anonymous poster hash: e0961...cfe
sug lut Skrevet 11. januar 2014 #45 Skrevet 11. januar 2014 Det virker som det er veldig få som faktisk har en stabil, 100 % stilling her. Selv har jeg hatt fast, full stilling i ca 8- 9 år, og tenker der er en selvfølge. Ser jo her inne at det absolutt ikke er det... Skremmende! Anonymous poster hash: 11319...15b Det og mer til har jeg også hatt i tjue år, uten at det har gjort det spesielt vanskelig for meg å forstå eller forholde meg til at andre ikke har det. Du er nok lettskremt, og bør ta en alvorlig samtale med moren din om hva som gikk så galt i pottetreningen din.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2014 #46 Skrevet 11. januar 2014 Andersen mener Fredly ikke holder seg til fakta når det gjelder trygd. Hun viser til at det er mindre vanlig å motta trygd på grunn av dårlig helse nå enn for 10 år siden. Vendepunktet kom i 2003, etter en kraftig økning på 90-tallet. - Det er ofte medieoppslag om at stadig flere lever på trygd i Norge. Det er stemmer jo hvis vi kun ser på antall personer og ikke tar hensyn til at befolkningen vokser. For å få et riktig bilde av utviklingen, kan vi ikke bare telle personer eller kroner, sier Andersen. http://www.na24.no/article3737735.ece Anonymous poster hash: 3a69c...4ad
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2014 #47 Skrevet 11. januar 2014 Psykiske lidelser er den nye vonde ryggen: "«Vi må snakke mer om psykisk helse» sier statsministeren. Har hun tenkt på muligheten av at norsk ungdom - og nordmenn i sin alminnelighet - heller bør snakke mindre om psykiske plager og mer om den store verden? Erna Solbergs nyttårstale glemte å nevne de politiske og økonomiske realitetene som truer hele velferdsprosjektet. Også de med «hull i CV-en» må nok forvente å kjempe om jobber nordmenn nødig tar, men som mennesker med en helt annen erfaringsbakgrunn og få forventninger med glede står i kø for å få." http://m.db.no/2014/01/10/kultur/meninger/kronikk/nyttarstalen/erna_solberg/31217146/ Denne legen har nok et poeng. Anonymous poster hash: a4452...0d3
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2014 #48 Skrevet 11. januar 2014 Trur dere må fatte og begripe virkeligheten. Det er altfor lett å bli sykemeldt og ufør i Norge. Det er det vel ingen som tvivler på?! Det er jo fakta. Jeg gjetter flere av dere som henger her inne er av den slags. MEN det betyr vel ikke at folk ikke kan være syke på "riktig" og ha behov for sykemelding. Anonymous poster hash: 269aa...783 Klart det er lett å få ufør jeg brukte 8 år på prosessen, kjempelett aaaaas Anonymous poster hash: 3a69c...4ad Men selv om du ikke hadde status som ufør, så fikk du vel noen penger av NAV denne perioden tenker jeg? Anonymous poster hash: a4452...0d3 Eh...hva var det du ikke skjønte her? personen mente det var lett å få ufør, snakket ikke noe om hjelp fra det offentlige utenom det, var det jeg svarte på! Anonymous poster hash: 3a69c...4ad
midgard Skrevet 11. januar 2014 #49 Skrevet 11. januar 2014 Jeg har kreft og jobber 100% Var ikke snakk om at jeg skulle sykmelde meg eller bli ufør. Anonymous poster hash: dd612...020 Fyyyyyyyyy fader...du er flink as, klappe på hodet........ og siden DU klarer det, så bør alle syke klare det, ikke sant? Helten min.... Anonymous poster hash: 3a69c...4ad Hvorfor så ironisk? Visst pokker er dama flink! Eller er man bare flink i din verden hvis man velger uføretrygd? Ikke bit hånden som gir deg mat!!! Anonymous poster hash: a4452...0d3 Ja, det passer noen - men ikke andre... Kreft kommer i forskjellige former/typer, jeg vet at de jeg kjenner gjerne skulle jobbet men de klarer ikke. En ganske hyppig diagnose etter behandling er Fatigue - moren min forklarer det slik "jeg står opp og har lyst -og klar til å løpe maraton, men etter at jeg har pusset tennene må jeg legge meg nedpå"... Kreften startet i eggstokker (vanskelig å oppdage, og blir ofte oppdaget sent - for sent...) med spredning til mage, tarm og lymfer... påvist i milt og lever men ennå ikke i sjelett (heldigvis)... Jeg vet mamma kommer til å dø, at hun har begrenset tid (hun er ikke seksti en gang). Jeg syntes det er urettferdig, jeg er lei meg, det har vært negative beskjeder i 4 år, det tar på - jeg er sliten, jeg har vondt i hodet, jeg gråter til tider myyye, jeg føler at jeg ikke strekker til, jeg føler meg ustabil og utilstrekkelig i jobben min, jeg er drittlei av at andre skal ha meninger om hva jeg skal... Legen som sykemelder t , det er det faktisk legen som bestemmer og jeg tror legen vet best!
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2014 #50 Skrevet 11. januar 2014 Trur dere må fatte og begripe virkeligheten. Det er altfor lett å bli sykemeldt og ufør i Norge. Det er det vel ingen som tvivler på?! Det er jo fakta. Jeg gjetter flere av dere som henger her inne er av den slags. MEN det betyr vel ikke at folk ikke kan være syke på "riktig" og ha behov for sykemelding. Anonymous poster hash: 269aa...783 Klart det er lett å få ufør jeg brukte 8 år på prosessen, kjempelett aaaaas Anonymous poster hash: 3a69c...4ad Men selv om du ikke hadde status som ufør, så fikk du vel noen penger av NAV denne perioden tenker jeg? Anonymous poster hash: a4452...0d3 Eh...hva var det du ikke skjønte her? personen mente det var lett å få ufør, snakket ikke noe om hjelp fra det offentlige utenom det, var det jeg svarte på! Anonymous poster hash: 3a69c...4ad Hun skrev at det var enkelt å bli SYKEMELDT og ufør. Du var kanskje ikke sykemeldt før du ble ufør? Anonymous poster hash: a4452...0d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå