Gå til innhold

Synes at altfor mange her inne er sykemeldt/ uføre..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det virker som det er veldig få som faktisk har en stabil, 100 % stilling her. Selv har jeg hatt fast, full stilling i ca 8- 9 år, og tenker der er en selvfølge. Ser jo her inne at det absolutt ikke er det... Skremmende! 👼

Anonymous poster hash: 11319...15b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig, skremmende. Dette går jo ikke så veldig mange år til, mange som gir seg for lett 

Anonymous poster hash: f7b15...c5a
Skrevet

Syns tankegangen deres der mer skremmende...

Anonymous poster hash: 24568...922

Skrevet

Så rart; overrepresentasjon av folk med mykje ledig tid på nettforum! Det går då ikkje an..

Skrevet

Poenget er vel at andelen trygdede i Norge er for høyt, hva gjør vi når det ikke er penger igjen til å betale for dette? Og ER vi faktisk sykere enn resten av Europa ?

Skrevet

Flaks for deg at du ikke er syk da...

Skrevet

Det virker som det er veldig få som faktisk har en stabil, 100 % stilling her. Selv har jeg hatt fast, full stilling i ca 8- 9 år, og tenker der er en selvfølge. Ser jo her inne at det absolutt ikke er det... Skremmende!

Heldig som ikke har vært syk disse 8-9 årene, du da...

Anonymous poster hash: 57464...640

Skrevet

Heldige deg som ikke har hvert syk. Ingen kan bestemme fremtiden og helsa si. Når du en dag kommer ned fra din høye hest og kanskje blir syk så kommer jeg aldri til å se ned på deg. Jeg ville heller støttet deg og hjulpet deg gjennom det.

Vi trenger ikke flere mennesker med din tankegang!

Har aldri hvert sykemeldt mer enn en gang på 15 år, ville aldri hatt holdningen din. Skam deg atter en gang.

Anonymous poster hash: a7768...9f2
Skrevet

Tviler på at det er så mange her som er trygdet:)

Er bare noe enkelte her liker å tro;)

Selv ønsker jeg en full stilling, men kommer da langt med en deltidsstilling også.

Er jo deilig å ha litt tid til å stelle med hus og hjem, eller ha litt tid for seg selv.

Økonomien vår tillater jo også dette:)

Anonymous poster hash: a288e...b90

Skrevet

Overaskende at di som jobber fult skal være så dømmende mot di som er syke, hakke på andre er jo voksent gjort.

Anonymous poster hash: bae9f...003

Skrevet

Det virker som det er veldig få som faktisk har en stabil, 100 % stilling her. Selv har jeg hatt fast, full stilling i ca 8- 9 år, og tenker der er en selvfølge. Ser jo her inne at det absolutt ikke er det... Skremmende!

Hadde selv en fast stilling i 12 år.  Full stilling også. Men ting kan forandre seg.

Anonymous poster hash: 706e2...607

Skrevet

Her føler jeg meg litt truffet. Jeg har alltid vært redd for å falle utenfor arbeidslivet.

For noen måneder siden var jeg utsatt for en arbeidsulykke. Jeg begynte for tidlig igjen i jobb. Resultatet var at jeg ble enda lenger sykmeldt.

Jeg ser tilsynelatende frisk ut. Det er ingen som kan se på meg at jeg er syk, med mindre de tilbringer noen timer med meg.

-Hvorfor er hun sykmeldt? Hun som handler og stadig vekk går på tur. Hun er jo i fin form.

Jeg er ikke i fin form, selv om det ser sånn ut.

Alle har sine grunner til å være sykmeldt, folk flest vet ofte bare halve sannheten.

Anonymous poster hash: e03e3...809

Skrevet

Ja, fordi det er kun de syke sin feil ikke sant? Det kan overhode ikke ha noe å gjøre med at det ikke finnes arbeidsplasser til de som gjerne vil jobbe men ikke får tilrettelagt arbeid. Man kan dessverre ikke tvinge noen til å ansette seg og leve på luft går heller ikke, så da er nav eneste løsning...

Tror du virkelig at det bare er å knipse i fingrene så er man uføretrygdet?

Hvor lenge skal man pine seg selv da mener du ? Skal man ofre helsa og resten av livet sitt for en jobb ?

Skrevet

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2482070.ece

Sløseri
Men det er også et annet, mer langsiktig aspekt. Syed peker på at 20 prosent av befolkningen i arbeidsfør alder er på trygd.

- Det er hårreisende. Oljen og en sløsende velferdsstat har gjort det mulig å bære de enorme trygdeutgiftene. Men oljen vil ikke være like vekstdrivende for norsk økonomi i all tid. Petroleumsproduksjonen har falt de siste årene. Dette, sammen med eldrebølgen som vil inntre de neste årene og vare inn til 2060 vil gjøre det vanskelig, sier han, og legger til:

- Hadde vi ikke hatt oljepengene hadde vi blitt nødt til å gjøre harde, riktige og viktige prioriteringer som hadde hindret den høye trygdeandelen. Vi har ikke råd til dette i det lange løp. Naturresurser varer jo ikke evig. Vi må ta støyten, og vi må begynne allerede nå.

Skrevet

Sløseri

Men det er også et annet, mer langsiktig aspekt. Syed peker på at 20 prosent av befolkningen i arbeidsfør alder er på trygd.

- Det er hårreisende. Oljen og en sløsende velferdsstat har gjort det mulig å bære de enorme trygdeutgiftene. Men oljen vil ikke være like vekstdrivende for norsk økonomi i all tid. Petroleumsproduksjonen har falt de siste årene. Dette, sammen med eldrebølgen som vil inntre de neste årene og vare inn til 2060 vil gjøre det vanskelig, sier han, og legger til:

- Hadde vi ikke hatt oljepengene hadde vi blitt nødt til å gjøre harde, riktige og viktige prioriteringer som hadde hindret den høye trygdeandelen. Vi har ikke råd til dette i det lange løp. Naturresurser varer jo ikke evig. Vi må ta støyten, og vi må begynne allerede nå.

Det er flere som må våge å ansette syke.

Skrevet

Tror du må tenke over grunnene til at folk blir stående utenfor arbeidslivet så lenge.

For over et år siden sluttet kroppen min altså, jeg svimte av uten grunn, ble så sliten at jeg ikke klarte å stå på bena, kastet opp av ingenting, tålte ikke støy eller lys og hadde mye smerter. Hvis jeg hadde vært din kollega, ville du ha hatt meg på jobb? Det ville ha innbært at du ikke kunne høre på radio, måtte ha sittet i et mørkt rom, ikke snakket så mye og ikke minst tatt over mange av mine arbeidsoppgaver mens jeg lå på gulvet å ventet på å få krefter nok til å reise meg.

Tenk deg at dette var i en butikk du skulle handle, mens du slenger varene på bandet så måtte du vente til jeg var i form slik at jeg kunne slå inn varene det kan ta alt fri 15 min til 1 time! Ville du ha stått tålmodig å ventet i en time på meg slik at du fikk betalt?

Hva med de som sliter med bekkenløsning? Ekstrem svangskapkvalme? leddgikt? Angst? Panikkanfall?

Ville du ha jobbet med oss? Eller vært kunden vår?

Etter ET ÅR har jeg enda ikke fått sett en spesialist, almenlegene som jeg har vært hos har sagt at jeg bare må hvile litt så går det over, problemmet er at det ikke gjør det.

Nå har jeg ventet 6 måneder på å treffe en spesialist som da forhåpentligvis kan fortelle meg hva som forårsaker disse symptomene slik at jeg kan gjøre noe med det! Er det MIN feil at det har tatt så lang tid eller er det legen som ikke gjorde jobben sin skikkelig til å begynne med?

Tror du JEG liker å sitte hjemme å telle kvisthull? Tror du jeg føler meg ok når jeg er med på sosiale settinger hvor jeg egenlig ikke har noe å snakke om? Jeg har ingen kollegaer som jeg kan snakke med i lunsjen hver dag, jeg blir ikke utfordret til å finne nye kreative løsninger daglig.. Min utfordringer er om jeg klarer å lage middag, vaske opp og ta meg en dusj ila en dag.. Har jeg klart det er jeg flink!! Tenkt deg hvor lite givende det er. Jeg gikk fra å være en person som virkelig levde til å bare være noen som eksiterer så jeg klarer meg egentlig helt fint uten din synsing om hvor vidt jeg fortjenner pengene "dine". Hvis du skal angripe noen for mye langtisfravær og uføre så sett skylda på det udugelige og trege helsevesenet vi har her til lands!!

Anonymous poster hash: 8a93a...7af
Skrevet

Jeg trodde slagordet "arbeit macht frei!" døde med nazismen jeg. Men så feil kan man altså ta...

Anonymous poster hash: 35a05...f6b
Skrevet

Jeg vil gjærne ha en full jobb jeg:) Men det beste jeg har fått er vikarjobber og tilkallingsvakter..

Anonymous poster hash: a288e...b90

Skrevet

Sløseri

Ja, flere må jobbe. Men man må også tørre å ta den store diskusjonen om hvorfor det er så mange som er syke, hvorfor det er så mange som er uføre. Det finnes ikke ett svar på dette, men det er mange ulike årsaker. Og det å få gjort noe med det vanskeliggjøres av mange faktorer i tillegg, bl.a. at det er så mange ulike deler av systemet som pr i dag budsjettmessig ses isolert og ikke samlet.

Min mening er at man må kunne stille større krav til forebyggende egeninnsats ift helse, dette gjelder kosthold og trening først og fremst. Legene må få kunnskaper om dette - noe de har lite av pr i dag - og de må bli flinkere til å henvise folk som trenger det videre. Det må stilles krav. Hvis man f.eks. er sykemeldt pga rygg- eller kneproblemer pga overvekt, så må vektnedgang følges tett. Helsevesenet må tørre å ta de ubehagelige samtalene, og de det gjelder må være åpne for egeninnsats og det å ta imot hjelp hvis det er nødvendig. Så må det følges opp.

Jeg jobbet med å vurdere arbeidsevnen til folk for noen år siden. Da jeg i rapport tilbake til nav påpekte at så lenge personer var så overvektige, så kunne man ikke konkludere med noen evt varig uførgrad før varig vektned og opptrening var utført. Jeg skrev at personene pr i dag var for dårlig til å jobbe, men at med bakgrunn av alle undersøkelser som var gjort, så var det overveienede sansynlig at det var overvekten som var hovedproblemet, og at jeg ikke kunne konkludere mer før personene hadde gått ned i vekt. Jeg anbefalte da at personene fikk veiledning og oppfølging ift vekt og trening over lang tid. Vet dere hva reaksjonen fra nav var? Skarpe tilbakemeldinger på at det ikke var det de hadde "bestilt" - de ville bare forholde seg til status her og nå, de ville ikke høre på faglige vurderinger av totalsituasjonen til disse pasientene. Og personene fikk dessverre uføretrygd.

Dette gjelder selvfølgelig ikke bare overvektige! Det gjelder like mye kroniske ryggpasienter som ikke har fått riktig opptrening, som ikke er i bevegelse. Det gjelder like mye pasienter med f.eks. kroniske senebetennelser.

Slik systemet er nå så er nav helt uavhengig fra behandlingsdelen, noe som også fører til at folk f.eks. kan gå et år og vente på riktig behandling - noe som som regel fører til at de ikke kommer tilbake i arbeidslivet.

Så må man begynne å se langt mer på forebygging på alle plan.

Kost og ernæring må inn i skole! Langt mer aktivitet må inn i skole!

Man må gjøre om ulike refusjonsordninger til f.eks. fysioterapi slik at refusjonsordningene følger pasienten og ikke er låst til terapeuten. Det ville fått ned behandlingskøene drastisk.

Man må få folk som har små problemer tidligere til behandling slik at de kanskje slipper å bli helt sykemeldt, men kan greie seg med en mindre sykemeldingsprosent, kanskje til og med jobbe under hele behandlingsforløpet. Men da må man tidlig nok inn med behandling/veiledning. Og hele veien er egeninnsats av avgjørende betydning.

Man kan ikke bare kutte i ordningene som finnes i dag uten å ta en ordentlig oppvask ift hvordan hele samfunnet fungerer. Det er mange interesser som pr i dag motarbeider hverandre, selv om de egentlig jobber mot det samme - få folk til å være i jobb eller komme raskere ut igjen i jobb.

Sykehusene opererer flere enn tidligere og skriver raskere ut pasientene. Supert!

Men kommunene har ikke økt kapasiteten og har ikke fått større bevilgninger til å ta seg av disse, til å øke antall fysioterapeuter i kommunen osv. Man får en flaskehals i systemet. Samtidig har man fysioterapeuter som jobber i helt andre jobber (som ofte ikke krever spesiell kompetanse) fordi de ikke får stillinger som fysioterapeuter, at det ikke er marked for flere å jobbe uten å være knyttet til refusjonsordningen. Hadde man snudd om på driftstilskuddsordningen ville pasientene selv valgt hvilken som helst fysioterapeut, man kunne utnyttet de ressursene til de man faktisk har utdannet, og kommunene kunne fått frigjort ressurser til å ta seg av de som er mer kroniske eller som krever større oppfølging hjemme osv. Men her er både stat og kommune og mange ulike etater involvert, og de sitter alle på sine begrensede pengesekker.

Hadde man funnet en ordning hvor man så mer helhetlig ville man totalt sett fått langt mer resultater enn det man gjør i dag.

Navreformen har fungert på noen områder, men man må være villig til å ta en ny oppvask, for det er dessverre altfor, altfor mye som fremdeles absolutt ikke fungerer og som sender folk rett ut i langvarige sykemeldinger som til slutt gjerne ender i uføretrygd.

Det skrikes opp om nav på god og vondt. Men man må tørre å ta diskusjonen og evt innrømme at den enormt dyre reformen kanskje ikke endte med å fungere til det bedre for samfunnet totalt sett på en god del områder.

Jeg er i den merkelige situasjonen selv nå at jeg pga sykdom ikke kan jobbe fullt. Jeg kan jobbe litt. Men pga en total steilhet i navsystemet så må legen min skrive ut full sykemelding. Det er ikke mitt ønske, det er ikke legens ønske, det er ikke en gang navs ønske - men fordi det ikke kan brukes ørlite skjønn så må jeg altså være helt ute fra arbeidslivet. Det er ikke snakk om at jeg skal ha noe mer penger, men det er en tilpasning det er snakk om. Men etter å ha forsøkt i nesten et år så var det ikke noe annet valg.

Det er ikke slik systemet skal fungere! Jeg ønsker å jobbe.

Alle innrømmer at dette er feil, og hadde dette skjedd før reformen så ville de kunnet bruke skjønn på en annen måte, og da hadde jeg kunnet holde meg i litt jobb inntil jeg blir helt frisk igjen.

Ja, det er skremmende at det er så mange som havner utenfor arbeidslivet i kortere og/eller lengre tid.

Men dette må ses i et langt større sammenheng enn det som det ofte gjøres her inne...

Det jeg har tatt med her er bare en del av helheten, langt fra alt.

Ingen som er "normalt oppegående" velger frivillig å miste inntekt, kanskje miste all økonomisk stabilitet, falle utenfor fellesskapet i arbeidslivet.

Anonymous poster hash: 57464...640

Skrevet

For hvem har tid til å bruke masse tid her inne når man er i full jobb?

Skrevet

Jeg tror faktisk ikke det er flere som er syke her i Norge enn i resten av Europa, men her i Norge blir det fanget opp og skrevet statistikk på.

I mange av de andre Europeiske landene vi kan sammenligne oss med er det mange flere enn i Norge som lever under fattigdomsgrensa, fordi de ikke får trygd. Folk som er "svakelige", "engstelige", "sliter med nervene" o.l. får ikke samme hjelp fra helsevesen og trygdevesen som de får her i Norge. Derfor blir det flere uteliggere, flere fattige, flere som lever på familien sin, som panter flasker, blir ekstreme kunpong-brukere o.l. for å overleve. Her i Norge blir alle disse som har litt kapasitet, men ikke full kapasitet, fanget opp at et fantastisk trygdevesen.

Så blir problemet her i landet at de som har en diagnose og bare en liten restarbeidsevne, la oss si 30-50%, de får ingen jobb. Ingen vil ansette så ustabil arbeidskraft. Ta de med revmatiske f.eks, kanskje klarer de bare jobbe 20% eller kanskje ikke i det hele tatt de verste periodene når betennelsene herjer i kroppen, gjerne på vinterstid. Men så kommer sommeren og de gode periodene og de kan kanskje jobbe 50-60%, men ingen arbeidsgiver vil ansette noen som går delvis sykemeldt hver vinter....

Jeg tror løsningen ligger på politikernivå, det må løsninger til som gjør at bedrifter ikke taper masse penger på å ha slike ansatt. Det blir billigere for Norge AS å bistå bedriftene økonomisk for å ta inn delvis uføre i arbeid fremfor å gi full uføretrygd til de som faktisk har en restarbeidsevne.

Min mamma er ufør pga revmatisme, hun er utdannet hjelpepleier og kan i gode perioder sikkert jobbe noen vakter i måneden. En stund gjorde hun det også, tok kanskje en vakt i uka i gode perioder, ingen i dårlige perioder. En periode jobbet hun litt for barnevernet. Men med de reglene vi har i Norge i dag er det ikke mulig å jobbe litt i gode perioder uten å miste trygden helt. Det skulle vært sånn at man kunne få et fratrekk i trygden for det man klarte jobbe, om mamma tar på seg litt jobb nå mister hun også skattefradraget man har som ufør, og må betale full skatt på alt hun tjener i løpet av året. Dvs at jobber hun 1 dag i uken må hun betale så mye mer skatt av både trygden og lønnen at den totale summen hun tjener i året blir lavere enn når hun ikke jobber. Hun jobber altså ikke bare gratis, hun betaler staten for å få lov til å jobbe, da er det ikke mye motiverende å ta en ekstravakt når du har en god periode...

Selv om det alltid vil være noen som svindler tror jeg neppe det er så mange på uføretrygd i Norge som ikke faktisk er syke altså, så lett er det ikke å bli ufør.

Anonymous poster hash: 7e76d...79f
Skrevet

Så heldig du har vært som har holdt deg frisk i alle disse årene! Det er du sikkert veldig takknemlig for, kan jeg tenke meg.

Skrevet

Jeg jobbet 100% uten å være syk i 15 år...så kom sykdommene på løpende bånd. Så ikke vær så eplekjekk Hi, plutselig er du på trygd du også :P

Anonymous poster hash: 3a69c...4ad
Skrevet

Jeg har kreft og jobber 100%

Var ikke snakk om at jeg skulle sykmelde meg eller bli ufør.

Anonymous poster hash: dd612...020
Skrevet

På slike forum kan det jo være at det er samme person som svarer i flere tråder som omhandler sykdom, en slik faktor vil jo gjøre at et forum på ingen måte er representativ for samfunnet forøvrig. Vil heller anbefale deg å lete etter data et annet sted for å finne ut hvorvidt nordmenn har en høy sykemelding/uføre-rate. Lykke til med prosjektet, super spennende og samfunnsnyttig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...