me_87 Skrevet 11. januar 2014 #51 Skrevet 11. januar 2014 Visst det er meg du tenker på så har ikke jeg prøvd å få han til å sove lenge om morgenen,han har bare alltid vært glad i å sove mye. Skal jeg vekke han bare fordi han sover mye da? Han får jo stå opp tidligere om han vil,men han velger å sove til halv ni. Vekker jeg han før han våkner av seg selv så er han sur og grinete å ikke opplagt. Tydligvis trenger han mye søvn så da skal han selvsagt få det. Hvis det er meg du henvender deg til, så lurer jeg på hvordan i all verden du kan tro at det er deg jeg henviser til. Jeg siterer jo de jeg svarer, og der er det ikke snakk om å vekke barnet, men å nekte å respondere på barnets behov når det er utsovet. Det er en enorm forskjell! Hmmm trodde jeg siterte personen jeg skulle svare men tydligvis ikke. Nei var ikke deg jeg hendvender meg til men en anonym som synst det er mistenkelig at 2 åringen min sover 14 timer.
☆☆☆ Skrevet 11. januar 2014 #52 Skrevet 11. januar 2014 (endret) Min på 1,5 våkner mellom 5 og 6 HVER DAG. Hadde han sovet til 7 så hadde det vært luksusAnonymous poster hash: 9f203...71a Samme her. 1 1/2 åring som er oppe den tiden hver dag. Skjønner ikke at folk får det til. Småunger som sover til 9 og 10. Hvordan gjør dere det....? Har eldre barn også, ikke snakk om noe 10 her ikke.Anonymous poster hash: 8afe2...341 Vi nekter å stå opp med barnet før klokken er minst 7.Det ble litt skriking i begynnelsen men nå skjønner at det er ikke noe vits å prøve å stå opp når mamma har sagt nei,for tar han ikke opp uansett. Frem til klokken er 7 så er det natt her. Min gutt våkner kanskje ca 6,men når ikke tar han opp så sovner han igjen av seg selv etter en stund,å da sovner han gjerne til halv ni-niAnonymous poster hash: f6b1c...181 Samme her, halvannetåringen våkner gjerne først kl 06, men vi tar han ikke opp, så etter noen få minutter med klynking sovner han igjen. Han har vent seg til det. Så sover han gjerne videre et par timer. Når han så våkner igjen, ligger han lenge og pludrer for seg selv før han kaller på oss.Jeg tenker at et så lite barn som gir så fort opp å kommunisere med foreldrene har grått MYE før hn skjønte at mamma/pappa ikke responderer på behovene hans/hennes. Det er jo ikke sånn at de våkner tidlig for å plage oss! Jeg syns det er en hårreisende form for 'oppdragelse' hvor man setter de voksnes behov foran barnas. Enig med deg. Kan ikke være riktig å gjøre det sånn. Noen av dere har altså 2 åringer som sover 14 timers netter? Anonymous poster hash: 8afe2...341 Mi kan fint ligge 14 timar, utan at ho nokon sinne har måtte ligge og gråte om morgonen. Det er ikkje slik at ho blir neglisjert fordi vi likar å sove til det blir morgon. Kallar ho på oss får ho kome inn til oss. Men før sju er det natt, og det blir ikkje noko underhaldning. No er det månedsvis sida ho våkna før vekkerklokka på ein kvardag. Ho er B - menneske, og likar godt å ligge og dra seg litt om morgenen. Heldigvis Endret 11. januar 2014 av ★
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2014 #53 Skrevet 11. januar 2014 Her er det morgen klokken 6 fordi 2-åringen våkner mellom 5 og 6 og jeg gidder ikke å stå opp før sendingene begynner på Disney Junior, sånn at jeg får litt tid for meg selv til å våkne. Å ligge til 7 bare for å bestemme at det er natt til da er helt bortkastet her. Om han våkner 5 så blir han da liggende i 2 timer og herje og leke i senga og er like lys våken hele veien. Så det har jeg gitt opp, det blir bare skuffelse og kjip start på dagen, og jeg får jo ikke sove noe mer likevel. Større sjanse for at jeg får slumre litt på sofaen mens han ser på barne-tv. Så til deg som lurte på hvordan de får det til: De får det til fordi de har den typen barn som denne metoden fungerer på. Anonymous poster hash: 9f72c...04a
*Miss Marple* Skrevet 11. januar 2014 #54 Skrevet 11. januar 2014 Tidligst kl. 7 i helgene (ca. 6.30 på hverdagene, da må vi opp for å rekke skole, jobb og barnehage).Her i huset får ingen barn lov til å stå opp klokka 5 eller 6 i helgene. Da er det fortsatt natt, og vi trenger alle å sove ut litt etter en travel uke. Anonymous poster hash: 06e58...8fa Kjenner at jeg blir litt nysgjerrig på hvordan dere håndhever å 'ikke få lov' til å stå opp kl 5-6 ovenfor små barn? Kanskje min halvtannetåring er litt treig, men hun skjønner faktisk ikke konseptet med å ikke stå opp når man er utsovet og våken. Nå er det jo mørkt til kl 9, så argumentet om at det er mørkt og natt funker ikke så godt heller - ikke minst siden hennes respons på alt tilsnakk er 'bø'. åååh så herlig "Nei, ikke lov!" "Bø!" Ja, hun vet hvordan hun skal slippe unna ❤️
*Miss Marple* Skrevet 11. januar 2014 #55 Skrevet 11. januar 2014 Visst det er meg du tenker på så har ikke jeg prøvd å få han til å sove lenge om morgenen,han har bare alltid vært glad i å sove mye. Skal jeg vekke han bare fordi han sover mye da? Han får jo stå opp tidligere om han vil,men han velger å sove til halv ni. Vekker jeg han før han våkner av seg selv så er han sur og grinete å ikke opplagt. Tydligvis trenger han mye søvn så da skal han selvsagt få det. Hvis det er meg du henvender deg til, så lurer jeg på hvordan i all verden du kan tro at det er deg jeg henviser til. Jeg siterer jo de jeg svarer, og der er det ikke snakk om å vekke barnet, men å nekte å respondere på barnets behov når det er utsovet. Det er en enorm forskjell! Hmmm trodde jeg siterte personen jeg skulle svare men tydligvis ikke.Nei var ikke deg jeg hendvender meg til men en anonym som synst det er mistenkelig at 2 åringen min sover 14 timer. Ok, da misforsto jeg jeg er helt for at barn skal få styre søvnbehovet sitt selv - selvsagt innen visse grenser. Men for meg er det uaktuelt å tvinge barnet til å sove lenger enn de har behov for, på samme måte som jeg ville sørget for at et barn med stort søvnbehov får dekket det - sånn som du gjør
Hringariki Skrevet 11. januar 2014 #56 Skrevet 11. januar 2014 Jeg står opp 0630 (for å dusje, drikke kaffe og smøre matpakker) og mini 0730 på hverdagene.. I helgene sover vi gjerne til 08-09
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2014 #57 Skrevet 11. januar 2014 Har stått opp alt fra kl 3.30 til 8.30 (skjedd to ganger) med min nesten toåring det siste halvåret.. Jaja, godt de vokser opp etterhvert sier jeg bare.. Nå som nr 2 har kommet så har heldigvis eldste begynt så smått å våkne tilnærmet kl 6 hver morgen. Har virkelig prøvd det meste.. Men ingenting nytter, kan ikke tro at de som har barn som våkner sent virkelig har måttet slite for å få barnet til å sove lenge, de har bare vært heldige eller så har de tatt en virkelig skrikekur (har faktisk prøvd det også, men jeg nekter å la mitt barn ligge å skrike lenge uten respons, får skikkelig vondt inni meg når hun skriker). Anonymous poster hash: f4e50...8a3 Jeg er som sagt en av de som har 2 åring som jeg legger 19 å sover til ca 8.30 å jeg har aldri brukt noe skrikekur. Virker bare rett og slett som han trenger mye søvn. Som jeg skrev, da er du en av de heldige. Ikke ta alt så personlig, det var generelt ment.. Anonymous poster hash: f4e50...8a3
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2014 #58 Skrevet 11. januar 2014 Her våkner de stort sett rundt 7.30 som er helt ok, men vi sier at barnetv begynner først kl åtte siden eldste begynte å våkne tidligere og tidligere når pappaen fant ut at han kunne se på tv om morran så kunne han selv slumre på sofaen... Noen ganger sover de til nærmere åtte-halv ni og det er deilig. Vet at mange må veldig tidlig opp så vi anser oss som heldige på dette punktet Anonymous poster hash: 3d4d4...162
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2014 #59 Skrevet 11. januar 2014 Men noen våkner kl 5 uten at de er uthvilte.. Hvis vår gutt på 15 mndr står opp kl 5 er han sutrete og trøtt kl 9, og må ha to lurer i løpet av dagen! Derfor styrer vi søvnen han til en viss grad, slik at han får minst 12 timer på natten, og en lang god lur midt på dagen! Så om han våkner kl 5, bli han lagt ned igjen, med klar beskjed om at det ikke er morgen! Noen. Ganger protesterer han litt, da blir han lagt ned igjen. Som regel sovner han igjen, hvis ikke får han sove de siste par timene i senga vår! Tre-åringen våkner mellom 7 og 8! Anonymous poster hash: e2afb...d77
LME1001 Skrevet 11. januar 2014 #60 Skrevet 11. januar 2014 Min på 1,5 våkner mellom 5 og 6 HVER DAG. Hadde han sovet til 7 så hadde det vært luksusAnonymous poster hash: 9f203...71a Samme her. 1 1/2 åring som er oppe den tiden hver dag. Skjønner ikke at folk får det til. Småunger som sover til 9 og 10. Hvordan gjør dere det....? Har eldre barn også, ikke snakk om noe 10 her ikke.Anonymous poster hash: 8afe2...341 Vi nekter å stå opp med barnet før klokken er minst 7.Det ble litt skriking i begynnelsen men nå skjønner at det er ikke noe vits å prøve å stå opp når mamma har sagt nei,for tar han ikke opp uansett. Frem til klokken er 7 så er det natt her. Min gutt våkner kanskje ca 6,men når ikke tar han opp så sovner han igjen av seg selv etter en stund,å da sovner han gjerne til halv ni-niAnonymous poster hash: f6b1c...181 Samme her, halvannetåringen våkner gjerne først kl 06, men vi tar han ikke opp, så etter noen få minutter med klynking sovner han igjen. Han har vent seg til det. Så sover han gjerne videre et par timer. Når han så våkner igjen, ligger han lenge og pludrer for seg selv før han kaller på oss.Jeg tenker at et så lite barn som gir så fort opp å kommunisere med foreldrene har grått MYE før hn skjønte at mamma/pappa ikke responderer på behovene hans/hennes. Det er jo ikke sånn at de våkner tidlig for å plage oss! Jeg syns det er en hårreisende form for 'oppdragelse' hvor man setter de voksnes behov foran barnas. Enig med deg. Kan ikke være riktig å gjøre det sånn. Noen av dere har altså 2 åringer som sover 14 timers netter? Anonymous poster hash: 8afe2...341 [/ Han har sovet mye hele veien. Sov 11 timer i strekk før han var ei uke gammel. Vi har vært veldig heldige. Dere trenger ikke komme med sure oppgulp om at jeg har brukt en "hårreisende form for oppdragelse" og at jeg setter egne behov foran min sønns. I juleferien sov han gjerne 15 timer i strekk. Han trenger mye søvn. De få minuttene (kanskje ett eller to) han kan finne på å våkne i 05-06 tida, regner jeg som uproblematiske. Selv om han våkner, vet jo jeg at han ikke er uthvilt og at han streks sovner igjen. Så ingen skrikekur i hans oppdragelse, nei =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå