Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #1 Skrevet 10. januar 2014 Fryktelig lesning: http://vinterverket.wordpress.com/2014/01/09/skyggeleken/ Hvorfor er det ikke barna som stenger ute som antas å slite med de sosiale kodene? Når man stenger ute, eller tilhører de sterke har man liksom skjønt det.. Jeg har selv opplevd at barnet mitt ble "synderen" da hun ikke fikk være med i lek. Jeg syns det er en fullstendig ansvarsfraskrivelse fra bhg! Vi kan ikke gjøre noe med deg, liksom, for treåringen sliter med sosiale koder.. Anonymous poster hash: cdb2f...9aa
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #2 Skrevet 10. januar 2014 Jo, men... altså.. Nå har jeg ikke lest linken din.. orker ikke... Men, uansett, man ser jo at de som strever med sosiale koder ofte ender med å bli stengt ute. Barns verden er brutal, og slik er det ofte. Det er ikke dermed sagt at det er riktig eller at bhg ikke skal jobbe med det, men sånn er dessverre naturen. Barn er litt som dyr, de styres mer av instinkter eller emosjoner enn av intellekt, og de merker at det er noe "off" med disse barna, og vil ikke leke med dem... Dessverre er det ofte sånn Anonymous poster hash: 14007...80d
skjotta Skrevet 10. januar 2014 #3 Skrevet 10. januar 2014 Tror det handler mer om at mobberene ikke bare kan de sosiale kodene men at de er eksperter i dem. De kan bruke kodene til å manipulere de rundt seg og oppnå det de vil.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #4 Skrevet 10. januar 2014 Du kan gjerne lese linken, det er verd din tid. Når barnet allerede stenges ute som treåring er det enda en tid før man nødvendigvis skal bekymre seg over manglende sosiale koder hos barnet. Det som skjer når barnehagen venter med å ta opp problemet over lang tid er at barnet kan oppleve en forsinkelse i sosial utvikling. Altså en selvoppfyllende profeti. Vi har jobbet veldig for å styrke vårt barns selvfølelse og i dag fungerer hun helt topp sosialt med mange venner Personlig ville jeg ha bekymret meg langt mer over et barn som ikke hadde empati nok til å la være å fryse ut et annet barn dag etter dag. ( for å sette det på spissen, jeg vet at barn ikke trenger å mangle empati fordi de ikke inkluderer absolutt alle) HI Anonymous poster hash: cdb2f...9aa
det er berre mordi Skrevet 10. januar 2014 #5 Skrevet 10. januar 2014 Huff.. Alle foreldre sin store skrekk..
Gjest Ingen skal få! Skrevet 10. januar 2014 #6 Skrevet 10. januar 2014 Dette er som å lese om min datter på fire. Alle sier bare nei og går fra henne.. Har tatt det opp med barnehagen uten at det hjelper.. 'Og når jeg leker med de må jeg være heksa, så går de'
Gjest ronja røverdatter Skrevet 10. januar 2014 #7 Skrevet 10. januar 2014 (endret) Det viktigste er vel ikke hvem som sliter med kodene, men hva som blir gjort for dem som sliter og hva som blir gjort med dem som ikke sliter når de blir mobbere eller utestengere. Det er ingen tvil om at det er en del barn som sliter med sosiale koder og som dermed blir vanskelige for andre barn å være sammen med fordi det lett kan gå feil i leken, men min erfaring er at de fleste barn kan lære seg kodene om de får hjelp og de fleste som har knekt koden, kan bli støttespillere for de som sliter når de får hjelp til det. Og det er vel det det dreier seg om her. Jeg vil ikke sette skylda på noen av ungene uten å vite mer om det som har skjedd, men jeg vil absolutt plassere skyld hos barnehagen som tillater at dette skjer og som ikke griper fatt i dette og i alle fall gjør et realt forsøk på å ordne opp. Alle trenger ikke å leke med alle, men alle må hjelpes til å få noen å leke med slik at de slipper å leke med skyggen sin. Ellers er jeg glad for å se at det har ordnet seg for bloggeren i forhold til at hun beskrev saken her for en stund siden og etterpå ba om å få slettet innlegget fordi hun ble gjenkjent og fikk ubehagelige reaksjoner på det. Håper det ordner seg for barnet også! Endret 10. januar 2014 av ronja røverdatter
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #8 Skrevet 10. januar 2014 Ronja Røverdatter Jeg vet ikke om du snakker om bloggskriveren som HI. Hvis det er meg du skriver om som skal ha slettet tråden osv, då har du feil person. Jeg har ikke tenkt på å skrive noe om dette før jeg leste det i dag. Ellers syns jeg du hadde et fornuftig innlegg HI Anonymous poster hash: cdb2f...9aa
Gjest ronja røverdatter Skrevet 10. januar 2014 #9 Skrevet 10. januar 2014 Jeg mener selvfølgelig bloggeren. Skal se om jeg kan få rettet det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå