Gå til innhold

Jeg klarer ikke å slå meg til ro med det legen sa...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på 8 år som har siden julekvelden klaget på vondt i hodet. Hver dag. I dag etter skolen fortalte hun meg at hun ikke hadde klart å se bokstaver ordentlig. De var uklare og hun hadde vanskelig for å lese.

Jeg ringte legevakt og de ville se på henne. Legen kikket på øynene hennes og testet synet med at hun skulle se på bokstaver. Og hun så utrolig dårlig! Jeg ble skremt av hvor dårlig hun så. Hun har aldri nevnt at hun har sett dårlig og ikke merket noe selv før i dag.

Legen sa det var uvanlig at forverring av synet kom så brått, men at hun kunne ha hatt dårlig syn en periode, men at hodevondet har gjort at det har forverret seg.

Jeg syns det høres rart ut. Og jeg klarer ikke slå meg til ro med at det sannsynligvis er slik. Hva OM det ligger noe mer alvorlig bak?

Hun skal ta en synstest. Men, bør vi oppsøke lege på nytt? Noen som evt har opplevd noe lignende?

Anonymous poster hash: 8816c...344

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørtes skummelt ut. Spør legen direkte om svulster e.l. Kan ha slike symptomer og evt få henvisning til MR (eller hva det heter, med røntgen av hodet)

Anonymous poster hash: 59a36...439

Skrevet

Få time hos fastlegen deres. Klart legevaktslegen kan ha rett, men du har rett i at det bør utredes nærmere.

Skrevet

Hodepine er vanlig å få dersom en har dårlig syn, og ofte kan det være første tegn på svekket syn. Jeg ville tatt hennes med til en øyelege (ikke optiker), og tatt det derifra. Vedvarer hodepinen til tross for evt briller, ville jeg krevd en mr av hodet hennes. Men du skal se det er synet som gir henne symptomene:)

Skrevet

Sånn som du beskriver det var det med min bror også. Plutselig fikk han sterk hodeverk, og dårlig syn. Husker hvor engstelige mine foreldre ble den gang. Han ble sendt på flere undersøkelser for å utelukke at det var noe alvorlig. Det endte opp med briller, og da kom det seg etterhvert.

Anonymous poster hash: 1ea93...bcc

Skrevet

Hodevondtet gjør nok at det er vanskeligere å konsentrere seg for henne, og dermed ser hun dårligere. Så det kan være en naturlig forklaring. 

Når har hun hodepine? Morgen eller kveld? Har hun mest hodepine på kvelden kan det stemme godt med synsproblemer (hadde det selv før jeg begynte med briller :) )

Har hun andre symptomer, eller er det andre ting hun sliter mer med nå?

Hvis du er usikker ville jeg tatt en tur til fastlegen med henne, kan være godt for engstelige mammaer :)

Anonymous poster hash: 50a76...fd4
Skrevet

Jeg hadde dratt til privatklinikk og fått full undersøkelse. Det er riktignok litt dyrt men verdt det.

Uansett, jeg er nærsynt og begynte brått å se veldig dårlig i 3. Kl. Når jeg fikk synstest viste det seg at jeg hadde -1,75. Jeg var plaget med hodepine og svimmelhet før jeg fikk briller.

Det kan være en så enkel forklaring også. Er det nærsynthet i familien? Min morfar og mamma er også ekstremt nærsynt. Vet ikke om det er arvelig jeg?

Masse lykke til.

Anonymous poster hash: 36d5a...87d

Skrevet

Har ei jente på 8 år som har siden julekvelden klaget på vondt i hodet. Hver dag. I dag etter skolen fortalte hun meg at hun ikke hadde klart å se bokstaver ordentlig. De var uklare og hun hadde vanskelig for å lese.

Jeg ringte legevakt og de ville se på henne. Legen kikket på øynene hennes og testet synet med at hun skulle se på bokstaver. Og hun så utrolig dårlig! Jeg ble skremt av hvor dårlig hun så. Hun har aldri nevnt at hun har sett dårlig og ikke merket noe selv før i dag.

Legen sa det var uvanlig at forverring av synet kom så brått, men at hun kunne ha hatt dårlig syn en periode, men at hodevondet har gjort at det har forverret seg.

Jeg syns det høres rart ut. Og jeg klarer ikke slå meg til ro med at det sannsynligvis er slik. Hva OM det ligger noe mer alvorlig bak?

Hun skal ta en synstest. Men, bør vi oppsøke lege på nytt? Noen som evt har opplevd noe lignende?

Følt magefølelsen din/morsfølelsen din! For all del! Lykke til :)

Skrevet

Men, det er ingen grunn til å oppsøke legevakt på nytt i helga, eller?

Jeg er litt usikker på når hun har klaget mest på vobdt i hodet. Hun sier hun har vondt i hodet hele dagen. Jeg håper virkelig at det er som dere sier og legen sier. Syns bare det var så rart at det kom så plutselig.

Huff, kommer vel til å bekymre vettet av meg hele helga :(

Skrevet

Alle optikere har åpent i morgen, ring rundt i morgen å få en time da. Selvfølgelig helst hos en med erfaring med barn, men hvis det er vanlig nærsynthet, så er det hvertfall ikke noe problem uansett. Jeg tipper det er langsynthet som hun plutselig ikke klarer å kompensere for lenger.

Anonymous poster hash: 619ea...a69
Skrevet

Men, det er ingen grunn til å oppsøke legevakt på nytt i helga, eller?

Jeg er litt usikker på når hun har klaget mest på vobdt i hodet. Hun sier hun har vondt i hodet hele dagen. Jeg håper virkelig at det er som dere sier og legen sier. Syns bare det var så rart at det kom så plutselig.

Huff, kommer vel til å bekymre vettet av meg hele helga :(

Selvsagt er du engstelig. Og du skal ta din bekymring alvorlig.

Hvordan er allmenntilstanden ellers? Hodepine hele tiden eller etter hun har sett på tv, spilt spill, lest?

Er hun svimmel etc. Er hun veldig sensitiv og følsom eller er hun en tøffing som sjelden klager? Det høres ikke akutt ut men er du redd dra til legevakten. Du kjenner henne best.

Personlig hadde jeg nok sett det hele an og kanskje forsøkt å unngå ting som kan provosere en hodepine mtp dårlig syn.

Skrevet

Hvis hun blir kvalm, trøtt, får problemer med armer eller bein, eller plutselig får problemer med dovaner (som hun ikke har hatt før), ville jeg kontaktet legevakten igjen. Eller, hvis det skjer noe nytt med henne som du ikke har sett før, og du er engstelig :)

Morgenhodepine (dvs hodepine som er verst om morgenen, og gjerne er der når hun våkner), sammen med kvalme, er litt mer skummelt, så hvis hun har det/får det ville jeg bedt om ny vurdering. 

Hvis ting holder seg slik det har vært, og hun har mest hodepine på kvelden og ikke noe annet, ring fastlegen på mandag :)

Skrevet

Men, er disse som utfører synstestene på jobb i morgen da? Legen trodde kanskje ikke de gjorde slikt på lørdag.

Hun er ellers i bra form. Hun har blitt tynnere i det siste. Gått ned litt i vekt. Men, hun er småspist og kresen da

Hun sier hun har vondt hele tiden, men hun leker og er i aktivitet. Ikke alle hun vil ha paracet heller. Hun har ikke nevnt at hun er svimmel. Men, jeg har ikke spurt heller. Hun har derimot klaget mye på kvalme.sånn innimellom i en god stund. Er det et symptom?

Hun er ikke et barn som klager mye, så jeg reagerer når hun sier noe.

Skrevet

Men, er disse som utfører synstestene på jobb i morgen da? Legen trodde kanskje ikke de gjorde slikt på lørdag.

Hun er ellers i bra form. Hun har blitt tynnere i det siste. Gått ned litt i vekt. Men, hun er småspist og kresen da

Hun sier hun har vondt hele tiden, men hun leker og er i aktivitet. Ikke alle hun vil ha paracet heller. Hun har ikke nevnt at hun er svimmel. Men, jeg har ikke spurt heller. Hun har derimot klaget mye på kvalme.sånn innimellom i en god stund. Er det et symptom?

Det er optikere på butikker i morgen. Om du ikke får full synstest kan de ta en enkel test som kan gi deg en indikasjon på om det er mye. Samt hun kan få prøve noen glass og lese bokstaver. Alternativt kan dere jo da kjøpe et par billigbriller på Nille til hun får briller.

Gjør det så kanskje dere merker bedring med en gang og du slipper å bekymre deg.

Det er fryktelig ekkelt å se dårlig.

Skrevet

mange tegn på diabetes type 1 i dette innlegget. Ring legevakt i morgen og forklar symptomene og hør hva de sier. Eller dra på apoteket og mål blodsukkeret på jenta selv. Google symptomer på diabetes og se om du kjenner igjen flere ting.

Da jeg fikk diabetes var synet mitt fryktelig dårlig. Skjedde i løpet av noen uker. Fikk briller. Fikk så diagnosen og sluttet med brillene da blodsukkeret regulerte seg med medisiner. I tillegg fikk jeg drastisk ned i vekt i løpet av kort tid, jeg var kvalm, spes etter måltider. Jeg tørstet fryktelig, jeg var ukonsentrert, slapp og sliten og hadde ikke energi. Jeg var 12 år da jeg fikk diagnosen.

Anonymous poster hash: 2265c...a38

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Jeg tenker migrene med aura jeg! Det kommer i varierende grad, og noen kan då det flere uker på rad. Da mister man gjerne mye av synet på ett eller begge øynene, og påfølgende vondt i hodet, kvalme er heller ikke uvanlig. Jeg får kraftige migreneanfall med aura, blir helt utslått, mens venninnen min får "bare" vondt i hodet og blir litt sliten. Da hun begynte å få det hadde hun disse synsforstyrrelsene hver dag i ca 2-3 uker med "vanlig" vondt i hodet..

Har du spurt datteren din om hvordan/hva hun ser, føles det ut som om hun har sett på solen f.eks og får sånne prikkete felt hvor hun ikke ser skikkelig?

Skrevet

Jeg ville helt klart bedt om en ct eller mr av hodet for å være sikker på at det f.eks ikke er en svulst som skaper synsforstyrrelser. Sannsynligvis er dette helt ufarlig, men ville helt klart tatt bilde av hodet for å være helt sikker. Hvis ikke legen henviser deg ville jeg gått privat:-)

Lykke til:)

Skrevet

Da jeg var 8 år slet jeg MYE med hodepine og mamma tok meg med til fastlegen for så henvise meg til øyespesialist.

Jeg begynte med briller og ble mye bedre etter en stund :)

Ville absolutt tatt kontakt med fastlege på mandag og bedt om en time så fort som mulig.

Som andre sier her, blir hun dårlig og ikke får i seg mat, lammelse armer og bein ville jeg nok tatt nok en tur på legevakten.

God bedring til jenta di og håper at det går bra!

Anonymous poster hash: ade62...31a

Skrevet

Jeg klarte å få time hos optiker på dagen, men jeg måtte ringe rundt litt. Så i morgen så ringer du rundt til forskjellige optikere og hører om de har tid til dere. Ila helgen skriver du ned symptomer som barnet opplever så på mandag får du akuttime til legen, tar opp symptomene hun opplever og ber om henvisning til øyelege. Husk at ventetidene varierer veldig fra sykehus til sykehus så sjekk det ut på mitt frittsykehusvalg.no før du reiser til legen og be om at henvisningen sendes dit det er kortest ventetid.

Anonymous poster hash: 324da...a71
Skrevet

Med hodepine, synsforstyrrelser/dårligere syn, kvalme og vektnedgang ville jeg bedt om akuttime på mandag. 

Det er mest sannsynlig noe helt uskyldig (kvalmen kan komme av vondt, vondt kan komme av synsproblemene, og vektnedgang fordi hun er kresen), men dette er bør undersøkes nærmere. Forverring i helgen = legevakt. 

For både deg og jenta di, ta turen til fastlegen. Forklar symptomene i telefonen på mandag (du kan bruke listen jeg listet opp først her), og du kommer mest sannsynlig fort inn :)

Skrevet

Eventuelt, hvis du blir veldig engstelig (og hvem ville ikke blitt det av denne tråden her :) ) kan du jo ringe legevakten på dagtid imorgen. Har de ikke altfor lang ventetid og ikke alt for travelt går det jo an å høre hva de mener, om det er aktuelt at dere kommer nedover da. Ville ikke reist på legevakten for å bli sittende der og vente... 

Skrevet

Er det svulst så får man som regel problemer med balansen også. 

Barn kan skjule synsproblemer veldig godt fordi de ikke vet bedre og tror at det skal være sånn. Det ble ikke oppdaget at min sønn var + 6 på begge øynene før han var nesten 5 år og det ble ikke oppdaget at jeg var døv og blind på ene siden før jeg var 7 år. Så sannsynligheten for at hun trenger briller vil jeg tro er stor. Men jeg er ikke noe lege så dette er bare synsing fra min side. 

Mange optikere har dropp in timer , så ville ha prøvd det i morgen.

Skrevet

Vi har blodsukkerapparat, så måler blodsukkeret hennes i mårra. Også skal jeg ringe rundt for å få tatt synstest.

Kommer også til å dra til lege på mandag. Også får vi evt ta turen på legevakta om det skulle bli noe endring.

Skal spørre henne litt mer om ting i morgen.

Blir litt roligere av det dere skriver, men samtidig så klarer jeg ikke slippe tanken på at det kan være noe alvorlig.

Skrevet

Har liksom aldri tenkt tanken på at hun trenger briller da hun er en av de flinkeste i klassa. Leser best av alle og får alltid ekstra oppgaver pga at hun blir ferdig før alle andre.

Kan hun ha hatt dårlig syn en stund på tross av at hun er flink på skolen, inkludert lesing?

Skrevet

Vi har blodsukkerapparat, så måler blodsukkeret hennes i mårra. Også skal jeg ringe rundt for å få tatt synstest.

Kommer også til å dra til lege på mandag. Også får vi evt ta turen på legevakta om det skulle bli noe endring.

Skal spørre henne litt mer om ting i morgen.

Blir litt roligere av det dere skriver, men samtidig så klarer jeg ikke slippe tanken på at det kan være noe alvorlig.

Så bra at du er roligere! Hjelper ofte med en konkret plan :) Tror det er bra for både deg og jenta di med en time til legen, hun føler at du hører på henne og du blir tryggere på at du gjør det rette. 

Lykke til :) Oppdater oss gjerne hvis du synes det er ok :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...