Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #1 Skrevet 10. januar 2014 Har en ekstremt småspist liten frøken på 6år, 111 cm og 16,5 kg. Går på spesialskole pga diagnosen hennes, så de har mulighet til å varme mat til henne på skolen. Brød spiser hun så og si ikke. Sender jeg med skive på skolen spiser hun gjerne bare et tygg eller to av den. Læreren ba meg om å sende med nudler for det hadde de spist en dag på skolen og det likte hun. Så sender med en yoghurt, en skive og en pakke med nudler, eller de koppene med pasta, potet osv. De man bare tar varmt vann i. Men hun spiser ikke særlig av det heller. Jeg har prøvd å sende med vafler, matmuffins, tacosnurrer. Alt laget med grovt mel, ja laget de med den sunneste oppskriften jeg har funnet. En dagsmeny for henne ser slik ut: Frokost: en halv skive, eller 2-3 tygg av en skive kl 08.00 Lunsj: kl 11.00 en yoplait yoghurt(får en yoghurt om dagen i samråd med lege, pga opptak av kalsium, nekter å drikke melk) Får frukt på skolen/SFO kl 13.15 spiser da en eplebit eller tre Middag: 16.30, 4-6 skjeer med det vi har til middag.Serverer alltid grønnsaker til middag da hun liker der. Så hun spiser en del grønnsaker utenom de 4-6 skjeene med middag. Kvelds kl 19.00 som oftest ingenting, kanskje en pitteliten porsjon havregrøt med kanel og rosiner,(ca 4 barneskjeer) eller et halvt knekkebrød. Hun får vitamintabletter hver dag. Dette er altfor lite synes jeg. Hun har alltid vært småspist, men hun trenger jo mer mat i løpet av en dag. Hun er ikke kresen av seg, smaker på alt, problemet er at hun spiser så lite. Vi har prøvd å spise middag senere, slik at hun kanskje da ville bli mer sulten, men spiste ikke noe mer selvom. Så er det noen som har sunne mattips vi kan lage til henne? Eller noen andre tips og råd til oss for å kunne få henne til å spise mer? Takknemlig for svar Anonymous poster hash: 23263...36c
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #2 Skrevet 10. januar 2014 Det som fungerte for mine barn var å kjøpe en brødrister. Slet med å få i dem bare frokost jeg da, så ikke så stort et problem. Men etter brødristeren kom i hus står de i kø for å ordne seg frokost. Anonymous poster hash: e9484...0eb
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #3 Skrevet 10. januar 2014 Du sier at hun liker grønnsaker. Kunne du ikke sendt med grønnsaker på skolen til lunsj? Anonymous poster hash: 93c9c...662
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #4 Skrevet 10. januar 2014 Har du prøvd bønner, kikerter, omeletter e.l.? Anonymous poster hash: f77ac...3a3
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #5 Skrevet 10. januar 2014 Havregrøt er sunt og godt. Ha i en klatt med smør, så er det lettere å spise også. Anonymous poster hash: b1589...c09
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #6 Skrevet 10. januar 2014 Gutten min er slik at jo mindre mat han spiser, jo mindre sulten er han, og kan gå lang tid hvor han spiser veldig lite. For å få opp matlysten må han ha mat, måltid kjempeofte, en gang i timen feks, kan da være frokostblanding, yoghurt (gjerne med litt musli oppi), frukt, rosiner, bær, grønnsaker, egg, ting som er lett å spise og snavle på, er ikke alt det er så mye mat i, men vekker i allefall litt appetitt til ungen. Salat med pasta og kylling er populært å ta med på skolen da. Prøv å ikke ha så mye mat i matboksen, for er det mye så kan det se veldig uoverkommelig ut, og mister da matlysten. Anonymous poster hash: 49e2d...33a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå