Trimsi Skrevet 10. januar 2014 #26 Skrevet 10. januar 2014 Fortsatt all julepynt oppe enda her i huset, 28år gammel... pynta ikke før lillejulaften å da får det bli til litt uti januar, tror ikke vi rekker å ta det ned i helga heller så blir vel iløpet av neste uke.... syns det er meget spesiellt at alle skal legge seg opp i at jeg pynter lilla til advent og til jul lillejulaften, folk får gjøre som de selv ønsker og jeg gidder ikke å spørre å snakke nedsetgende om folk som pynter til jul første søndag i advent... Anonymous poster hash: 1b233...1c5 Er det virkelig mange som "legger seg opp i" og noen som snakker nedsettende om når man pynter og når man tar bort pynten? Det er heldigvis ikke det der jeg bor, men synes jo det er morsomt å lese om de forskjellige tradisjonene her inne.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #27 Skrevet 10. januar 2014 13. dag jul forsvant det ut her. Juletreet kom opp 1 uke før jul. Anonymous poster hash: a9cfa...35a
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2014 #29 Skrevet 11. januar 2014 Jeg er 25, og julepynten blir nok pakket ned i løpet av helgen. Jeg pleier vanligvis pakke det vekk 13. dag jul Juletreet er vekke, var noen som hentet alle juletrærne i området i går. Anonymous poster hash: efd00...a49
*Miss Marple* Skrevet 11. januar 2014 #30 Skrevet 11. januar 2014 Jeg blir nok regnet som gammel og her varer julen til 13 dag jul - med tre og det hele. Skjønner ikke de som syns det er så godt å rydde bort julen jeg. Vi pynter til jul på lille julaften og da syns jeg vi får det så fint at jeg gjerne har det fremme et par uker altså.
SmellyCat Skrevet 11. januar 2014 #31 Skrevet 11. januar 2014 Alt står enda her, men det ryker nok i morgen.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2014 #32 Skrevet 11. januar 2014 Her forsvinner jula 13 dag jul😊 (i år ble det 14 fordi det passet best) Sønnen har bursdag 15 dag jul og da er vi ferdig med jula og har startet det nye året. Vi pynter til advent og henger opp andre gardiner (ikke typisk jul) første søndag i advent. Juletre og julepynt kommer opp lille juleaften. Anonymous poster hash: c8e1d...8ed
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 11. januar 2014 #33 Skrevet 11. januar 2014 25 år her, siste rest av jula ble pakket ned i går.. Var ikke helt etter planen denne jula her, skulle stå fremme til i dag/morgen, men treet ville ikke ta til seg mer vann, så på tirsdag måtte det ut, før det startet å røsse helt.. Men, resten av jula fikk bli en stund til.. Neste jul blir det samme, jula får stå fremme så tett på 20 dag jul som mulig Koselig med jul i hus da
Miamimom Skrevet 11. januar 2014 #34 Skrevet 11. januar 2014 Er det så rart at folk følger tradisjoner, uavhengig av alder? Du fremstiller det som noe negativt- jeg synes det er veldig positivt å se at noen ( meg selv inkludert ) følger tradisjoner. Det er jo tross alt kulturarven vår.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2014 #35 Skrevet 11. januar 2014 Var en spørreundersøkelse i lokalavisen når man tok ned julepynten. 100% av de spurte som tok ned julepynten 20 dag jul var godt voksne og vel så det.... Er det noen her inne som virkelig har juletre og nisser i stua ennå? Anonymous poster hash: a4491...df9 Jeg har juletre og nisser i stuen ennå. Og det er fordi vi pyntet så fint til jul i år, at vi ikke har lyst til å rydde det vekk. AHar advart ungene om at julepyntet kommer til å forsvinne nå i helgen, og de vil helst ha den oppe lenger!! Anonymous poster hash: bde71...335
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2014 #36 Skrevet 11. januar 2014 En del står igjen til 20. dag jul. Har lært det av bestemor. Men er nok mest pga av latskap og fordi det er litt koselig. Anonymous poster hash: 0f063...58d
It's all about me Skrevet 11. januar 2014 #37 Skrevet 11. januar 2014 Jula ryddes bort når jeg er lei den. Iår var det forrige helg. Eller da hadde jeg vært lei noen dager, men ikke hatt tid før.
Fertila Skrevet 11. januar 2014 #38 Skrevet 11. januar 2014 Trodde det var 13 dag jul som var fristen jeg? Pynten er borte for lenge siden her. Klarer ikke å se på julepynten etter jul.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2014 #39 Skrevet 11. januar 2014 Jeg blir nok regnet som gammel og her varer julen til 13 dag jul - med tre og det hele. Skjønner ikke de som syns det er så godt å rydde bort julen jeg. Vi pynter til jul på lille julaften og da syns jeg vi får det så fint at jeg gjerne har det fremme et par uker altså. Den kan jeg svare på. Jeg synes det er mer ok å ha julepynt frem e i desember når vi baker, har julestemning, gleder oss, julehandler osv. For meg er dt helt bak mål å ha julepynt fremme når jula faktisk er over, slutt på ferien og vi har begynt på jobb igjen. Merkelig tradisjon det der med 13 og 20 dag jul i Norge Anonymous poster hash: a4491...df9
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2014 #40 Skrevet 11. januar 2014 Trodde det var 13 dag jul som var fristen jeg? Pynten er borte for lenge siden her. Klarer ikke å se på julepynten etter jul. Etter jul? Jula begynner 24. desember kl 17, da ringes høytiden inn, og så varer den i tre uker. 20. dag jul er 13. januar, da er jula slutt. Anonymous poster hash: d36e0...b80
Fertila Skrevet 11. januar 2014 #41 Skrevet 11. januar 2014 Trodde det var 13 dag jul som var fristen jeg? Pynten er borte for lenge siden her. Klarer ikke å se på julepynten etter jul. Etter jul? Jula begynner 24. desember kl 17, da ringes høytiden inn, og så varer den i tre uker. 20. dag jul er 13. januar, da er jula slutt. Anonymous poster hash: d36e0...b80 Au da, da har nok jeg misforstått litt.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2014 #42 Skrevet 11. januar 2014 Jeg blir nok regnet som gammel og her varer julen til 13 dag jul - med tre og det hele. Skjønner ikke de som syns det er så godt å rydde bort julen jeg. Vi pynter til jul på lille julaften og da syns jeg vi får det så fint at jeg gjerne har det fremme et par uker altså. Den kan jeg svare på. Jeg synes det er mer ok å ha julepynt frem e i desember når vi baker, har julestemning, gleder oss, julehandler osv. For meg er dt helt bak mål å ha julepynt fremme når jula faktisk er over, slutt på ferien og vi har begynt på jobb igjen. Merkelig tradisjon det der med 13 og 20 dag jul i Norge Anonymous poster hash: a4491...df9 Jula begynner 24. desember kl 17, når julehøytiden ringes inn, og jula varer i tre uker, fram til tjuendedag, dvs 13. januar. Jula er kanskje slutt for deg, men pr definisjon er det jul mellom 24.12 og 13.1. Anonymous poster hash: d36e0...b80
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2014 #43 Skrevet 11. januar 2014 Trodde det var 13 dag jul som var fristen jeg? Pynten er borte for lenge siden her. Klarer ikke å se på julepynten etter jul.Etter jul? Jula begynner 24. desember kl 17, da ringes høytiden inn, og så varer den i tre uker. 20. dag jul er 13. januar, da er jula slutt. Anonymous poster hash: d36e0...b80 Au da, da har nok jeg misforstått litt. Barnslig kommentar. Anonymous poster hash: d36e0...b80
PrinsesseHengepupp Skrevet 11. januar 2014 #44 Skrevet 11. januar 2014 Med mine 34 år er jeg vel pr def godt voksen, og ja, jeg tar ut jula på mandag. Men så pynter vi ikke før 22.desember heller da. Og har plasttre. Har alltid hatt jula til rundt 18-20 dag jul, litt ettersom. Ser ut for at husets tenåringer også liker måten vi gjør det på, så er godt mulig de fortsetter tradisjonen når den tid kommer
Fertila Skrevet 11. januar 2014 #45 Skrevet 11. januar 2014 (endret) Trodde det var 13 dag jul som var fristen jeg? Pynten er borte for lenge siden her. Klarer ikke å se på julepynten etter jul.Etter jul? Jula begynner 24. desember kl 17, da ringes høytiden inn, og så varer den i tre uker. 20. dag jul er 13. januar, da er jula slutt. Anonymous poster hash: d36e0...b80 Au da, da har nok jeg misforstått litt. Barnslig kommentar. Anonymous poster hash: d36e0...b80 Hva mener du med det? Er det ikke lov å misforstå? Edit: Siden jeg ble så forfjamset av å ha misforstått i alle år måtte jeg google litt her..., Jeg fant ut at det er tradisjon for å ta ut julen 13 dag jul også, altså 6 januar. Denne dagen heter `hellige kongers dag`, og er kirkens offisielle avslutning på julen. Kilde: http://home.online.no/~harc/jul/ Endret 11. januar 2014 av Fertila
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2014 #46 Skrevet 11. januar 2014 Det er da 13 dag jul man tar det ned. Jeg har aldri hørt 20 Anonymous poster hash: a4379...285
*Miss Marple* Skrevet 11. januar 2014 #47 Skrevet 11. januar 2014 Trodde det var 13 dag jul som var fristen jeg? Pynten er borte for lenge siden her. Klarer ikke å se på julepynten etter jul.Etter jul? Jula begynner 24. desember kl 17, da ringes høytiden inn, og så varer den i tre uker. 20. dag jul er 13. januar, da er jula slutt. Anonymous poster hash: d36e0...b80 Au da, da har nok jeg misforstått litt. Barnslig kommentar. Anonymous poster hash: d36e0...b80 Hva var galt med den kommentaren? Mulig du er litt nærtagende?
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2014 #48 Skrevet 11. januar 2014 Tradisjon eller ei. De fleste jeg kjenner fjerner julepynt rett før de starter på jobb igjen. Advent og førjulstiden samt selve romjula ER jula for meg. Når vi rydder opp etter nyttårsfest rydder vi også ut jula og gjør oss klar til nytt år Anonymous poster hash: a4491...df9
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 11. januar 2014 #49 Skrevet 11. januar 2014 Trettonde knut ska jula ut, sa min farmor som var svensk. Knut har navnedag 13 januar.. selv kaster jeg ut jula når jeg er lei.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2014 #50 Skrevet 11. januar 2014 32 år . Jula kommer opp lille julaften. Og taes ned enten 13eller 20dag jul. Fra 1.des til 23 .des er advent og ventetid. Husker fortsatt følelsen når jeg kom ned julaften til ferdigpyntet hus. For når jeg la meg så var som regel kun treet på plass. Denne følelsen vil jeg overføre til mine barn:-) Anonymous poster hash: 8d784...807
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå