Anonym bruker Skrevet 11. januar 2014 #26 Skrevet 11. januar 2014 Har også en gutt som har hatt dovegring. Vi fikk råde gjennom barnehabiliteringen om å IKKE presse ham, men bare oppmuntre og legge til rette. Jeg tok en liten prat med ham der jeg så at han måtte si fra til meg når han var klar til å gå på do. Det gikk litt tid og plutselig en dag var han klar og jeg tror han hadde 2 uhell i etterkant. Han hadde skikkelig doskrekk og ble helt hysterisk hvis vi prøvde å presse ham det minste grann. Anonymous poster hash: 0de47...d63
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2014 #27 Skrevet 11. januar 2014 Første sluttet før 3 år, og hadde to uhell resten av barndommen.. Vi presset ikke, men oppmuntret. Andremann er overhodet ikke interessert. Fyllt 3 år nå. Men han gikk før 9 mnd, snakket tidlig og rent, vil lære bokstaver og skal helst gå på skolen allerede. En liten"stor" gutt, noe førstemann overhodet ikke var. Så jeg stresser ikke med det, han er klar når han er klar..Før jul 2014 helst da haha Men jeg gidder ikke(ja faktisk) å stresse med dette, ønsker ikke uttisset sofa og stoler! Og jeg ser jo at han ikke vil, og da kan han lære flere bokstaver og ord i mellomtiden Anonymous poster hash: 84f0e...f1a
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2014 #28 Skrevet 11. januar 2014 Tusen takk for mange gode svar! Jeg lå våken i natt og tenkte på dette. Merker det irriterer meg at så mange mødre er kjappe med å slenge ut om latskap og dårlig oppfølging blant andre mødre. Barnet mitt har et eldre søsken med kronisk sykdom som av helsemessige grunner ikke kunne slutte med bleie før h*n var ganske gammel. H*n har fremdeles en del uhell. Oppfølging av dette barnet, og helsemessige plager også hos barnet som strever med å slutte med bleie har gjort det vanskelig å slutte før. Han var blant annet igjennom ganske oppfattende kirurgi ifjor sommer. Vi har prøvd underveis, oppmuntret og prøvd mye forskjellig, men har som sagt tenkt at han ikke er klar og trenger mer tid. Heldigvis er jeg såpass trygg på min rolle som mor at jeg ikke bryr meg, men hadde jeg fått slike kommentarer for noen år siden hadde jeg faktisk blitt skikkelig lei meg. Vi har brukt gårsdagen og dagen idag på å prøve å gå uten bleie, vi har vært i butikken og lokket med leke, vi har forklart at uhell er noe alle barn har og at vi ikke blir sinte og vi har oppmuntret til å sitte på do osv. Resultatet ble en gutt som i en halvtime istad gråt og gråt fordi han absolutt ikke ville, og som får helt panikk bare det er snakk om å ikke ha på bleie. Han vegrer seg virkelig, og uansett hva vi sier, hjelper det lite. Jeg tror også at han en dag plutselig kommer til å være klar, så det kan hende vi bare fortsetter å oppmuntre, men ikke tvinge og håper den dagen kommer snart. Jeg har fått mange gode råd her, som absolutt er verdt å teste ut, så jeg tar dem med meg! HI. Anonymous poster hash: a200a...e54
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2014 #29 Skrevet 11. januar 2014 Kjære hi... Kjenner meg såååå igjen... min minste hadde fortsatt bleia på 4 årsdagen... han hadde tooootal angst,nektet slutte og var livredd,jeg tvingte ikke han,men lokket,snakket,belønningssytem osv.. funka ikke.. Bestemte meg så for å avvente,hva så om ungen hadde bleie,4 års dagen kom og gikk Såååå ble det varmt,veldig varmt.. lange dager naken på stranden,for bleia skukke være på i vannet.. En dag gikk vi hjem fra stranda.småtten helt naken.. så hørte jeg,mammmmma ,jeg må tisse,så lett som bare det satt han seg ned,tisset og gikk videre. Resten av dagen var han naken og tisset i gresset ute,så prøvde vi potta ute og etter noen timer tissa han i do. Mitt råd,han slutter før ell senere..og snart blir det sommer,ikke sant:-) Tusen takk for svar. Det er absolutt ikke barebare når barna har vegring for å slutte. Det hjelper jo ikke å sette en gråtende gutt på doskåla, det blir jo ikke akkurat en positiv opplevelse. Når det ikke hjelper med klistremerker, skryt, oppmuntring, løfte o,m belønning osv., så er det jo ikke så mange valg igjen, føler jeg. Å si at vi er late eller ikke følger godt nok opp er ikke riktig. Både vi og barnehagen har prøvd. Jeg har også tenkt at det blir lettere til sommeren, men som sagt er det litt dumt at han blir såpass sår med bleie på. Jeg har snakket med ham idag da, så imorgen skal vi til byen og velge ut en leke han får om han klarer å gå litt uten fremover. Det virket som det fristet, men vi får jo se om det frister like mye når det virkelig gjelder. HI. Anonymous poster hash: a200a...e54 Går kanskje an å bruke det som unnskyldning at han ikke må ha på bleie før tissen er bra igjen? Er heller ikke veldig for å tvinge noen, nevøen min hadde seriøst doangst og fikk forstoppelse - og det er vertfall mye værre enn bleie!! Kommer helt sikkert å gå seg til, her slutta jenta (gutter er oftere litt tregere eller?) vår når hun va 2,5år. Hun kom frem til det selv. Anonymous poster hash: 6a5c1...055
L-8 Skrevet 11. januar 2014 #30 Skrevet 11. januar 2014 Selvfølgelig KLARER et barn på tre år å holde seg, si ifra når det kjenner det må på toalettet og sitte der og gjøre fra seg. La vær å ta på ham bleier og la ham tisse seg ut, fryktelig ekkelt å gå med tissetøy så da forstår han nok raskt at toalettet er et bedre alternativ
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2014 #31 Skrevet 11. januar 2014 Gutten min var nesten 4 da han sluttet. Hilsen meg som sa til gutten min at han måtte si fra til meg når han var klar til å slutte. Når han var klar så gikk det kjempebra. Anonymous poster hash: 0de47...d63
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2014 #32 Skrevet 11. januar 2014 Hei! Jeg har en på 3 og 7 mnd som ikke vil slutte med bleie, eller han vil men får ikke til å tisse på potte/do og holder seg heller (ubevisst?)og tisser seg ut. Vi har prøvd alle triks, begynte før han ble 3 år men har ikke ville presset han når han stadig har uhell. Ser at han blir veldig lei seg når vi må skifte 7-8 ganger om dagen! Vi har kjøpt inn kule lynet truser, belønningssystem, lokket med gave, klistremerker, gitt bort bleiene til lillebror, når han sitter på potta leser vi, synger men ingenting kommer. Han går så i stua og leker så tisser han seg ut. Vi har gått på potta ofte, vi har prøvd i alle ferier, tatt oss fri for å følge opp men han er ikke klar! Dette sier også barnehagen og han er heldigvis ikke eneste som går med bleie. Men men jeg er vel bare en lat mamma... :-) Anonymous poster hash: 9b47b...baa
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2014 #33 Skrevet 11. januar 2014 Kjære hi... Kjenner meg såååå igjen... min minste hadde fortsatt bleia på 4 årsdagen... han hadde tooootal angst,nektet slutte og var livredd,jeg tvingte ikke han,men lokket,snakket,belønningssytem osv.. funka ikke.. Bestemte meg så for å avvente,hva så om ungen hadde bleie,4 års dagen kom og gikk Såååå ble det varmt,veldig varmt.. lange dager naken på stranden,for bleia skukke være på i vannet.. En dag gikk vi hjem fra stranda.småtten helt naken.. så hørte jeg,mammmmma ,jeg må tisse,så lett som bare det satt han seg ned,tisset og gikk videre. Resten av dagen var han naken og tisset i gresset ute,så prøvde vi potta ute og etter noen timer tissa han i do. Mitt råd,han slutter før ell senere..og snart blir det sommer,ikke sant:-) Tusen takk for svar. Det er absolutt ikke barebare når barna har vegring for å slutte. Det hjelper jo ikke å sette en gråtende gutt på doskåla, det blir jo ikke akkurat en positiv opplevelse. Når det ikke hjelper med klistremerker, skryt, oppmuntring, løfte o,m belønning osv., så er det jo ikke så mange valg igjen, føler jeg. Å si at vi er late eller ikke følger godt nok opp er ikke riktig. Både vi og barnehagen har prøvd. Jeg har også tenkt at det blir lettere til sommeren, men som sagt er det litt dumt at han blir såpass sår med bleie på. Jeg har snakket med ham idag da, så imorgen skal vi til byen og velge ut en leke han får om han klarer å gå litt uten fremover. Det virket som det fristet, men vi får jo se om det frister like mye når det virkelig gjelder. HI. Anonymous poster hash: a200a...e54 Går kanskje an å bruke det som unnskyldning at han ikke må ha på bleie før tissen er bra igjen? Er heller ikke veldig for å tvinge noen, nevøen min hadde seriøst doangst og fikk forstoppelse - og det er vertfall mye værre enn bleie!! Kommer helt sikkert å gå seg til, her slutta jenta (gutter er oftere litt tregere eller?) vår når hun va 2,5år. Hun kom frem til det selv. Anonymous poster hash: 6a5c1...055 Vi har prøvd å forklare dette også, men det hjelper ikke det heller. Hadde det "bare" vært at han gikk uten og tissa seg ut, hadde det ikke gjort noe, men han virkelig helt panikk bare det er snakk om å gå uten. Idag strigråt han i en halv time fordi vi sa at han skulle gå uten etter bleieskift.. Kan selvfølgelig bare la ham ligge på gulvet og gråte til han ikke orker mer, og rett og slett bare tvinge det igjennom, men for meg virker ikke det som en ok løsning. HI. Anonymous poster hash: a200a...e54
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå