Gå til innhold

3,5åringen nekter å slutte med bleie...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han blir 4 år til våren, og blånekter på bleieslutt. Vi tenkte kanskje han skulle endre mening da han begynte på stor avdeling i barnehagen, men den gang ei. Vi har prøvd belønningssystem, skryter uhemmet av ham når vi en sjelden gang får ham til å tisse eller bæsje på do og oppmuntrer i hverdagen, men han nekter fremdeles fullstendig. Også barnehagen har prøvd klistremerker og oppmuntring, men der er det også totalt nekt. Han sier ifra når han må, men vil absolutt ikke sitte på toalettet. Vi har i samarbeid med dem bestemt at vi ikke skal presse ham, og gi ham tid siden han tydeligvis ikke er klar. "Problemet" er at han de siste ukene har blitt veldig sår på tissen. Det er vondt for ham, og han blir veldig rød. Jeg mistenker at det kan være bleiene sin skyld, det er jo ikke akkurat veldig hygiensk selv om han dusjer ofte og blir vasket godt ved hvert bleieskift. Jeg fikk ham til å gå uten bleie en stund idag (etter mye om og men), men han hadde til slutt et uhell og ble veldig lei seg selv om vi forteller ham at det er helt greit, veldig vanlig når man slutter med bleie og at vi alldeles ikke blir sinte. Hva skal vi gjøre?

Anonymous poster hash: a200a...e54
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ventet for lenge? Min erfaring er at det blir vanskeligere jo eldre de er. Blir liksom en vane for mange med bleia. Datteren min sluttet da hun var 2,5 år.

4 å er i mine øyne latskap fra foreldrene. 

Anonymous poster hash: 5e409...a24
Skrevet

Min gutt sluttet rett etter han var fyllt 3år, da hadde vi prøvd litt morgen og kveld med og sitte på do.

Plutselig bestemte han seg bare for å slutte, 2 mnd etterpå var han helt tør dag og natt. Noen uhell i litt for ivrig lek har det vert men det betyr så lite når di er helt tørre ellers :)

Anonymous poster hash: a9007...36a

Skrevet

Enkelte barn er ikke klar for det når de er 2,5. Har vært med på at foreldre som har sagt at nå skal barnet gå uten bleie for h*n har sluttet. Resultat ble at barnet tisset/bæsjet seg ut hver dag og dette holdt de på me i over et halvår. Da mener jeg at barnet ikke er klar for det.

Anonymous poster hash: 71759...b50

Skrevet

Ventet for lenge? Min erfaring er at det blir vanskeligere jo eldre de er. Blir liksom en vane for mange med bleia. Datteren min sluttet da hun var 2,5 år.

4 å er i mine øyne latskap fra foreldrene. 

Vi har prøvd lenge, tro meg. Ikke akkurat lett å slutte med bleia når barnet hylgråter og får panikk hver gang han må gå uten eller nekter å sitte på doen. Jeg vil tro det bare blir enda mer negativitet rundt bleieslutt hvis man da tvinger dem. Barn er forskjellige, at din slutta når hun var 2,5 betyr jo ikke at alle andre er klare da. HI.

Skrevet

De fleste barn klarer å bli tørre når de er 2,5 år. Ikke alltid klare, men med skikkelig oppfølging klarer de fleste det fint.

Skrevet

Min gutt sluttet rett etter han var fyllt 3år, da hadde vi prøvd litt morgen og kveld med og sitte på do.

Plutselig bestemte han seg bare for å slutte, 2 mnd etterpå var han helt tør dag og natt. Noen uhell i litt for ivrig lek har det vert men det betyr så lite når di er helt tørre ellers :)

Anonymous poster hash: a9007...36a

Så fint at det gikk så bra for din gutt. :) Nå er det tydeligvis ikke så enkelt for min, så jeg vil gjerne ha råd til hvordan man kan løse det når de har dovegring. HI.

Skrevet

Kjære hi...

Kjenner meg såååå igjen... min minste hadde fortsatt bleia på 4 årsdagen... han hadde tooootal angst,nektet slutte og var livredd,jeg tvingte ikke han,men lokket,snakket,belønningssytem osv.. funka ikke..

Bestemte meg så for å avvente,hva så om ungen hadde bleie,4 års dagen kom og gikk

Såååå ble det varmt,veldig varmt.. lange dager naken på stranden,for bleia skukke være på i vannet..

En dag gikk vi hjem fra stranda.småtten helt naken.. så hørte jeg,mammmmma ,jeg må tisse,så lett som bare det satt han seg ned,tisset og gikk videre.

Resten av dagen var han naken og tisset i gresset ute,så prøvde vi potta ute og etter noen timer tissa han i do.

Mitt råd,han slutter før ell senere..og snart blir det sommer,ikke sant:-)

Skrevet

Min gutt er også 3,5 år og er ikke klar for bleieslutt. Jeg presser han overhodet ikke, og han slutter når han er klar. I barnehagen hans er det 4 stk på samme alder som heller ikke har sluttet. De er rett og slett ikke klare. Plutselig er de modne nok, men tror overhodet ikke på å presse. Da kan det bli en negativ greie, og som hvertfall ikke styrker selvfølelsen til barnet. Lurer på hva man stresser sånn med? Er det fordi foreldrene synes det er deilig å slippe bleia, er det fordi man synes det er flaut at barnet ikke har sluttet før? Virker som om det er flere og flere som lever gjennom barna og at det er om å gjøre å være tørre fortsett mulig, om å gjøre å ha barn som går, sitter, snakker tidligst mulig. Er så fryktelig rart fokus hos mange. Det er nå min mening:)

Anonymous poster hash: 074cf...f39

Skrevet

Min gutt er også 3,5 år og er ikke klar for bleieslutt. Jeg presser han overhodet ikke, og han slutter når han er klar. I barnehagen hans er det 4 stk på samme alder som heller ikke har sluttet. De er rett og slett ikke klare. Plutselig er de modne nok, men tror overhodet ikke på å presse. Da kan det bli en negativ greie, og som hvertfall ikke styrker selvfølelsen til barnet. Lurer på hva man stresser sånn med? Er det fordi foreldrene synes det er deilig å slippe bleia, er det fordi man synes det er flaut at barnet ikke har sluttet før? Virker som om det er flere og flere som lever gjennom barna og at det er om å gjøre å være tørre fortsett mulig, om å gjøre å ha barn som går, sitter, snakker tidligst mulig. Er så fryktelig rart fokus hos mange. Det er nå min mening:)

Anonymous poster hash: 074cf...f39

Fra gammelt av var vel de fleste unger tørre rundt 1 års alder. Nå når de fleste foreldre er i full jobb er ikke bleieslutt like enkelt. Det krever ofte endel oppfølging. Tror ikke foreldre før i tiden unnskyldte sen bleieslutt med dårlig selvfølelse hos barnet ;)

Skrevet

Tuppa her slutta når hun nærmet seg fire. Hun er født i juni, og i påska det året tenkte vi at det var greit å forsøke (hadde prøvd flere ganger, både med og uten belønningssystemer, men hun tissa seg rett ut uten å rynke på nesa engang). Samme regla som alltid, hun tissa seg rett ut uten å gjøre mine til å ville gå på do. Så vi tok på bleia igjen, og jeg trøstet meg med min fars utsagn; de fleste barn har slutta før de blir konfirmert uansett :P

Et par dager senere stod vi opp, og frøkna ville ta av bleien. Jaja tenkte jeg, og tok den av. Siden den dagen har hun ikke hatt bleie på, og hun hadde ikke ETT uhell - natt eller dag - den første uka. Siden har hun hatt kanskje tre-fire nattuhell, et i barnehagen (uka etter at hun slutta, og det var bare snakk om noen dråper), og et par på dagtid her hjemme (det er nå snart to år siden hun slutta).

Hun måtte rett og slett bare bestemme seg selv. Noen unger er sånn... Det var det samme når hun begynte å gå, her var det ikke snakk om å ta et skritt og så falle... hun nekta å gå uten støtte - helt til hun plutselig en dag reiste seg rett opp og gikk 33 skritt før hun satte seg ned igjen.

Latskap fra moras side å ikke tvinge henne til å slutte et år tidligere? Ja, noen vil sikkert si det. Men jeg ser ikke problemet :) Vi slapp å bruke tvang, vi slapp tiss i sofaer, senger, gulvtepper og bilseter.

En god doring + krakk er forresten alfa og omega for små stumper. Vår ramla nesten ned i do en gang :P

Skrevet

Her forklarte vi barna at det er tomt for bleier når den pakken var tom. Vi kjøpte rett og slett ikke flere. Barna var akkurat to år begge to, og det gikk helt fint.

Anonymous poster hash: 7b28d...50a

Skrevet

Du kan prøve flere ting:

- La ham prøve potten. Det blir en ekstra omvei, men for mange barn er det en bra vei å gå

- Ta ham med på butikken så han kan få velge seg ut noen kule truser

- Lage streksystem på en STOR plakat. Hver do/pottetur får 1 strek, som han selv kan tegne på arket, og etter så så mange streker får han belønning - kinotur, picknick i akebakken eller noe annet han liker (aktivitet kan ofte være bedre enn en leke)

- La ham få noe å lese på do eller noe å leke med. Da blir han kanskje sittende litt lengre og får til det han skal

- Gå på do sammen. Privatliv er uansett en saga blott når amn har små barn ;) Du / far går på toalettet og gutten på potten. Det kan ufaliggjøre det og barn liker å gjøre ting med foreldrene sine. Sosial happening på do skjer ofte her i huset :)

Anonymous poster hash: 9c1f7...c7e
Skrevet

Har tre barn med svært forskjellig bleieavvenning. Min yngste sluttet da vi tok av han bleia og lot han gå uten. Startet på fredag etter barnehagen, hadde ett uhell og mandag gikk han i barnehagen uten.Har vært tørr siden. Da han ønsket bleie, sa vi nei og forklarte hvorfor. Han hadde da akkurat blitt tre år. Mulig det var flaks, og mulig det samme hadde skjedd om jeg hadde gjort det før.

Skrevet

Her forklarte vi barna at det er tomt for bleier når den pakken var tom. Vi kjøpte rett og slett ikke flere. Barna var akkurat to år begge to, og det gikk helt fint.

Jeg vil tro dette er veien å gå. Du må rett og slett bare tvinge ham. Han er absolutt klar, men han tør ikke. Forbered ham på at nå kjøper du ikke flere bleier, forklar at uhell er helt ok og at nå er han stor gutt og du VET at dette vil gå fint.

Han trenger tydeligvis oppbacking, men også et puff.

Anonymous poster hash: 96d9d...077

Skrevet

Her tenker jeg at dere har ventet for lenge. Hvor lengre man venter verre blir det. Her har begge sluttet før de var 3 år. Yngste akkurat fylt 2 år. Men ikke alle er klare så tidlig. Men over 2.5 vil jeg tro de fleste er det. Det er foreldrene som bestemmer når bleia skal av. Ikke barnet. Ihvertfall når de er såpass store. Pushe barnet litt samtidig være støttende har fungert veldig godt her. Har bare tatt av bleia og sagt at nå skal de gå på do. Og etter noen uhell så har det gått veldig bra. Lykke til!

Anonymous poster hash: 6776f...ff9
Skrevet

Kjære hi...

Kjenner meg såååå igjen... min minste hadde fortsatt bleia på 4 årsdagen... han hadde tooootal angst,nektet slutte og var livredd,jeg tvingte ikke han,men lokket,snakket,belønningssytem osv.. funka ikke..

Bestemte meg så for å avvente,hva så om ungen hadde bleie,4 års dagen kom og gikk

Såååå ble det varmt,veldig varmt.. lange dager naken på stranden,for bleia skukke være på i vannet..

En dag gikk vi hjem fra stranda.småtten helt naken.. så hørte jeg,mammmmma ,jeg må tisse,så lett som bare det satt han seg ned,tisset og gikk videre.

Resten av dagen var han naken og tisset i gresset ute,så prøvde vi potta ute og etter noen timer tissa han i do.

Mitt råd,han slutter før ell senere..og snart blir det sommer,ikke sant:-)

Tusen takk for svar. :) Det er absolutt ikke barebare når barna har vegring for å slutte. Det hjelper jo ikke å sette en gråtende gutt på doskåla, det blir jo ikke akkurat en positiv opplevelse. Når det ikke hjelper med klistremerker, skryt, oppmuntring, løfte o,m belønning osv., så er det jo ikke så mange valg igjen, føler jeg. Å si at vi er late eller ikke følger godt nok opp er ikke riktig. Både vi og barnehagen har prøvd. Jeg har også tenkt at det blir lettere til sommeren, men som sagt er det litt dumt at han blir såpass sår med bleie på. Jeg har snakket med ham idag da, så imorgen skal vi til byen og velge ut en leke han får om han klarer å gå litt uten fremover. Det virket som det fristet, men vi får jo se om det frister like mye når det virkelig gjelder. :P HI.

Skrevet

Jeg vil tro dette er veien å gå. Du må rett og slett bare tvinge ham. Han er absolutt klar, men han tør ikke. Forbered ham på at nå kjøper du ikke flere bleier, forklar at uhell er helt ok og at nå er han stor gutt og du VET at dette vil gå fint.

Han trenger tydeligvis oppbacking, men også et puff.

Anonymous poster hash: 96d9d...077

Det var faktisk et veldig godt råd, og det tror jeg faktisk vil funke på ham også. Han er veldig snusfornuftig og veslevoksen, så det vil han nok skjønne. Jeg skal prøve det når denne pakka er tom. :) Takk for råd! HI.

Skrevet

Du kan prøve flere ting:

- La ham prøve potten. Det blir en ekstra omvei, men for mange barn er det en bra vei å gå

- Ta ham med på butikken så han kan få velge seg ut noen kule truser

- Lage streksystem på en STOR plakat. Hver do/pottetur får 1 strek, som han selv kan tegne på arket, og etter så så mange streker får han belønning - kinotur, picknick i akebakken eller noe annet han liker (aktivitet kan ofte være bedre enn en leke)

- La ham få noe å lese på do eller noe å leke med. Da blir han kanskje sittende litt lengre og får til det han skal

- Gå på do sammen. Privatliv er uansett en saga blott når amn har små barn ;) Du / far går på toalettet og gutten på potten. Det kan ufaliggjøre det og barn liker å gjøre ting med foreldrene sine. Sosial happening på do skjer ofte her i huset :)

Anonymous poster hash: 9c1f7...c7e

Tusen takk for mange gode råd! :) Skal teste ut disse! HI.

Skrevet

Du skal se det ordner seg:-)

Sårheten er ikke noe ok... håper det blir bedre også. Min var og sår,smurte han med krem jeg hadde brukt mot såre brystvorter,husker ikke hva kremen het,men det hjalp:-)

Skrevet

Man skal jo ik presse barna uansett, gi det tid. Men gå naken er lurt, da blir di mer beviste. Og bruk sommeren, tror ik vinteren er tia og begynne uten. Min er bleieløs hjemme, med færre og færre uhell. Men bæsje på do vil han ik enda, han bruker do da han er klar.

Anonymous poster hash: d837b...9f4

Skrevet

Truse inni bleia? Si at han er stor gutt, og alle store gutter bruker truser innerst. Da blir han iallefall mer bevisst. Klart det er veldig behagelig med bleie, han slipper å avbryte det han holder på med der og da for å gå på do. Særlig moderne bleier. 

Anonymous poster hash: 3610a...7ba
Skrevet

Gå på klesbutikken og la han få kjøpe noen kule truser han liker.

Siden han er 3,5 regner jeg med han liker spiderman, lynet mcqueen osv som de fleste 3-4 åringer vil jeg tro 😄

Si at det er tomt for bleier, men at han kan gå på toalettet/potten istedenfor. Og vær klar og tydelig på at det er helt ok å tisse på seg, det er sånt som skjer.

Gjerne sitt deg ned på toalett mens han sitter på potten. Si til han at nå skal dere tisse sammen😉

Eventuelt kjøp et Donald blad eller en bok han kan få sitte å se på mens han er på potten og si at han kan bruke all den tiden han trenger. Husk å vinke hadet til bæsjen før dere trekker i snoren;)

Lykke til:)

Anonymous poster hash: 9108a...e34

Skrevet

jenta vår var over 3,5 år da hun sluttet. men da nærmest "tvang" vi henne på do. vi har hatt potta fremme siden hun var 15 mnd og prlvd å trene, men hun er jo sta som få. så vi var tidlig ute. hun tisset på potta et par ganger rundt 2-års alder. gikk noen dager uten bleie i b.hage før hun slo seg vrang.

hun ble hysterisk når vi satte henne på doskåla, men hun var så glad og lettetet når hun fikk det til. og siden har det gått greit. men gutter er gjerne senere. han kommer til å klare det tilslutt. er ikke noe fasitsvar. men fortsett å la han gå uten bleie.

Anonymous poster hash: 2bf4e...958

Skrevet

Min eldste sluttet heller ikke før han var 3 1/2 år, frem til da var det ikke snakke om å gå uten bleie, ble redd bare vi snakket om det. Tror litt av grunnen var at det var en større gutt (førskole alder) i bh som ofte tisset og bæsjet på seg, de andre barna ertet han ofte for det og sa at han stinket... Det varte ikke så lenge før de ansatte ble klar over det og det ble tatt tak i saken og det gikk bedre. 

Men, min gutt var veldig redd for å tisse på seg etter det.... 

Vi sa til han at han kunne slutte når han ville, å at den dagen han sluttet skulle han få velge en leke. Så en dag på senteret så han ett byggesett han gjerne ville ha, jeg sa at ok når du slutter med bleie får du den. Han sa, da går vi å tar den av : ) Vi gikk til toalettet tok av bleie, brydde meg katta om truse akuratt da, og gikk å kjøpe byggesettet og fine kule truser.

Han hadde noen få uhell da dette var mitt på vinteren og han ikke alltid rakk å få av dressen, men det var kun litt og når han var ute å lekte, etter 2 ukers tid gikk det også bra. 

Poenget mitt er vel ikke stress, men se etter tegn og når du ser en åpning hos han så utnytt det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...