Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #1 Skrevet 10. januar 2014 Jeg vet jeg ikke fortjener noe sympati, er ikke det jeg er ute etter, men saken er den at jeg er gravid og oppdaget dette når jeg var litt over 3 mnd på vei ca(litt treg i oppfattelsen=() før jeg oppdaget dette hadde jeg røykt hasj hver dag og også hatt en fest en sjelden gang. Har drukket alkohol 2 ganger kanskje før jeg oppdaget det. Skal på OUL nå til mandag og kjenner jeg gruer meg så fælt, er liksom helt overbevist om at noe er galt med babyen mtp at jeg har røykt så mye. Noen som har vært i samme situasjon som fikk en frisk og fin baby, evt. ikke?=( Jeg har ikke røykt siden vi oppdaget dette lille vidunderet selvsagt, skulle virkelig ønske det ble oppdaget før:( Anonymous poster hash: 8b6d0...b54
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #3 Skrevet 10. januar 2014 Det er kanskje ikke dette du vil høre, men hasj og tobakk er ikke bra for et foster. Én undersøkelse har vist økt forekomst av angst og dårlig motorikk hos treåringer av mødre som hadde røkt hasj i svangerskapet. Skadevirkningene av tobakk er imidlertid kjente, og relevant, fordi hasj som oftest røykes sammen med tobakk. THC kan også føre til feilkoblinger i fosterhjernen (svensk forskning). Gjennom tidligere forskning er det bevist at barn av mødre som har røkt hasj under svangerskapet, er mer utsatt for lærevansker, hyperaktivitet og konsentrasjonsproblemer, enn andre barn. Håper det går bra for dere. Lykke til. Anonymous poster hash: 4011a...193
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #4 Skrevet 10. januar 2014 Evt komplikasjoner vil jo ikke oppdages på ultralyd uansett. Fas og evt skader av røyking viser seg ikke før barnet blir større, kanskje så sent som skolealder. Anonymous poster hash: d5ad3...4df
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #5 Skrevet 10. januar 2014 Stakkars baby Anonymous poster hash: e6c06...75e
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #6 Skrevet 10. januar 2014 Takk for svar! Ja jeg vet Anonymous poster hash: 8b6d0...b54
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #8 Skrevet 10. januar 2014 det er jo tydeligvis en fighter du har i magen da, hvis den har klart seg fint gjennom 3 mndr med hasj hver dag! Anonymous poster hash: b49a4...c7c
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #9 Skrevet 10. januar 2014 Ta det helt med ro:) Jeg har vært der selv, og har en frisk og rask 5-åring idag. Røyket selv hasj daglig, pluss en del alkohol og piller faktisk. Oppdaget at jeg var gravid da jeg var 8 uker på vei. Var livredd hele svangerskapet og de første leveårene. Men min tidligere livsstil har heldigvis ikke skadet eller påvirket barnet. En venninne av meg røyket hasj daglig helt til fødselen, og fikk en frisk og fin gutt som nå er 7, og akkurat som han skal. Ikke at jeg oppfordrer til det altså, men bare så du vet at det må ikke gå galt;) Anonymous poster hash: 3be22...1a7
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #10 Skrevet 10. januar 2014 Hasj er ulovlig, vet du det?Eller er du for dum til å forstå?Stakkars lille som har blitt utsatt for noe slikt... Huff... Anonymous poster hash: 4150b...0ff
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #11 Skrevet 10. januar 2014 ALKOHOL I SVANGERSKAPET Alkohol er det rusmiddelet som er desidert mest skadelig for et foster. Alkohol beveger seg lett over i morkaken og finnes i fostervannet når den gravide kvinnen har drukket. Hvis fosteret utsettes for alkohol kan alle celler og organer bli påvirket og utviklingen av cellene kan bli skadet. Hjernen er særlig sårbar for skade fordi den utvikles gjennom hele svangerskapet. Det er derfor ingen perioder i svangerskapet hvor det er trygt å drikke alkohol. Norske helsemyndigheter tilrår totalavhold fra alkohol under svangerskapet og hvis du planlegger å bli gravid. FASD-Fetal Alcohol Spectrum Disorders Dette er en samlebetegnelse for de alkoholrelaterte fosterskadene, som omfatter Føtalt Alkohol Syndrom(FAS) og Føtale Alkohol Effekter (FAE) Kjennetegn: Særegne ansiktstrekk, veksthemming og psykisk utviklingshemming( FAS) Skader i sentralnervesystemet som arter seg som atferdsvansker, lærevansker, sosiale vansker, sensibilitet for lyd og berøring, mat/søvn vansker.( FAS OG FAE) Ulike kroppslige misdannelser kan også forekomme(FAS) HEROIN/OPIATER Hvis en kvinne som er gravid bruker heroin betyr det at fosteret jevnlig utsettes for surstoffmangel, pga hyppige abstinenstilstander.Surstoffmangel hos foster kan øke risiko for hjerneskader og fosterdød. Det er fare for sirkulasjonssvikt i morkaken som kan gi spontanabort, morkakeløsning og tidlig fødsel. Barn født av kvinner som har brukt heroin i svangerskapet har ofte neonatalt abstinenssyndrom(NAS) og reguleringsvansker. Alle opiater kan gi disse følgetilstandene, også Metadon og Buprendorfin(Subutex) KOKAIEN OG AMFETAMIN Gravide som bruker amfetamin har økt risko for spontanabort, tidlig fødsel og fosterdød. Blodtilførsel til morkake og navlestreng nedsettes, og kan føre til mangel på surstoff og næring hos fosteret. Dette kan gi økt risiko for hjerneblødning og misdannelser hos fosteret. CANNABIS Stoffet lagres lenge i kroppen til den gravide kvinnen. Stoffet passerer lett morkaken. Cannabis påvirker kvinnen hormonelt, og dette kan gi tidlig fødsel. En ser hyppigere enn normalt at barn utsatt for cannabis i fosterlivet har veksthemminger. Videre rapporteres om skader i sentralnervesystem som kan gi konsentrasjons-og lærevansker. BENZODIAZEPINER Bruk av medikamenter som Valium, Vival, Stesolid, Sobril og Rivoril kan skade fosteret, særlig hvis medisinen brukes over tid og sammen med andre rusmidler. Stoffene går over i morkaken og samles i fettvevet hos fosteret. Der brytes stoffene svært langsomt ned.Bruk kan hemme fosterveksten, skade sentralservesystemet og det er rapportert misdannelser som leppe/ganespalte, misdannelse i urinveier og lunger.Barnet kan bli svært slapt etter fødsel( Floppy Infant Syndrom) ( oversikt utarbeidet ved Borgestadklinikken, januar 2009) Kontaktperson i Kompetansesenteret: Liv Drangsholt, telefon 35 90 47 00 e post: HIT Retningslinjer for gravide i LAR Helsedirektoratet 2011 Fosterskader ved alkoholbruk i svangerskapet Tidsskrift for den norske legeforening, 2005 av: Lægereid, Bruarøy og Reistad Nasjonal studie som følger kvinner i LAR i graviditet og etter fødsel 2009 av: Bakstad, Sarfi, Welle Strand, Ravndal Har legemiddelassistert rehabilitering i svangerskapet konsekvenser for barna? Tidskrift for den norske legeforening, febr 2009 Lægereid, Elgen, Reistad, Sandtorp, Bruarøy Alkohol i svangerskapet skader barnas evner Dagens medisin m link til Neuropediatrics Dalen m fler Diagnosen FAS/FAE- betydning for individ, foresatte og samfunn Masteroppgave ved Jorunn Marie Hegvik(2007) Graviditet, barn og rusmidler Hefte fra Borgestadklinikken, 2000 Bestill Erfaringer med §6-2 a Rapport fra Borgestadklinikken, 2005 Bestill Kartleggingsskjema- alkoholbruk i graviditet(TWEAK) Men jeg ønsker deg lykke til på OUL, og håper du får et friskt barn :-) Du har gjort en feil, og vet at det kan bli konsekvenser av dette. Anonymous poster hash: d004d...8c9
Mrs Smith Skrevet 10. januar 2014 #12 Skrevet 10. januar 2014 Tror neppe det er verre med hasj tidlig i svangerskapet enn alkohol over flere dager, perioder. Mange som har drukket mye før de oppdager graviditeten. Mest sannsynlig går det helt fint. Du må droppe å gruble over dette, gled deg heller over graviditeten:)
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #13 Skrevet 10. januar 2014 Veninna di røyka hver dag i svangerskapet frem til fødselen??? Og ungen er 7 og frisk og fin. Kan jeg spørre om 7 åringen bor hos denne veninna di? Isåfall gjør barnevernet en vanvittig dårlig jobb når det virkelig gjelder, eller har de ikke tid til å ordne opp i slikt pga all tullemeldingene for bagateller og vas? Hjelper ikke noe om hun aldri har røyka en gang til etter ungen kom... Hun mishandla den babyen hver dag i hele svangerskapet !!!! Anonymous poster hash: 95593...2ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå