Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #1 Skrevet 10. januar 2014 En skulle jo nesten tro det var de som måtte betale de uheldige med penger direkte fra sin egen lomme. Trist at så mange er blottet for Empati. Norge har denne velferdsordningene for å trygge at alle skal kunne leve et normalt økonomisk liv, dersom de skulle være så uheldige å feks bli syke, skadet, alene med små barn, få syke barn etc. Det er derfor vi ALLE betaler skatt når vi jobber. I tilfelle det skulle skje oss selv noe eller noen andre. Det mange her inne ikke skjønner er at en faktisk må ha nok penger til å kunne forsørge seg selv og sine. De klarer heller ikke å tenke såpass langt at det faktisk er slik at DU selv har betalt skatt helt til nå, i tilfelle du skulle komme oppi denne situasjonen. Noen er så ....at de faktisk tror at det er de som alene betaler for deg. Dersom noen er helt i mot denne ordningen, er det jo mulig å søke arbeidstillatelse i andre land der de ikke har denne ordningen. Dersom dere er så ekstremt overbeviste om at dette aldri noensinne vil kunne ramme dere, kan dere jo ta sjansen på det. Jeg for min del er utrolig takknemlig for at vi har det sånn her i landet. Min far ble skadet for noen få år siden, og da fikk vi kjenne på det at det var godt at han kunne få økonomisk trygghet når det var helt umulig for han å fortsette i jobben sin. Vi fikk se hvor fort hverdagen kan snu seg opp ned. Heldigvis behøver vi ikke bekymre oss for hva fremtiden og alderdommen vil bringe når det gjelder det økonomiske. Trist at det finnes så mange som ikke skjønner dette. Og merkelig at noen virkelig tror det aldri kan ramme de. De kaster Stein i glasshus spør dere meg. Dersom de kommer i en sånn situasjon, vil de nok i tillegg til å få det kjipt i forhold til situasjonen, føle en ekkel bismak etter å ha tenkt så negativt om andre som før har vært i den situasjonen. Anonymous poster hash: 16ff6...d0f
Gjest Bjørketreet Skrevet 10. januar 2014 #2 Skrevet 10. januar 2014 Helt enig med deg... Det virker som om enkelte folk automatisk tror at det er snakk om latsabber og slasker, hver eneste gang De tenker ikke at det kan være folk som har jobbet hardt i årevis, og som har vært flittige skattebetalere,,,
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 10. januar 2014 #3 Skrevet 10. januar 2014 Jeg synes det er synd at voksne mennesker får seg til å henge ut,mobbe og trakasere andre her inne. Da jeg ble mamma første gang fikk jeg fødselsdeppresjon og visste ikke inn og ut på noe. Jeg følte meg usikker i rollen og alt fra amming som jeg ikke fikk til,til søvnmangel følte jeg var min skyld. Guuuud bedre jeg er glad jeg hørte på helsesøster med å holde meg unna nettsider som dette,det kunne gjort vondt verre. Jeg hadde tusenvis av spm om alt,og sikkert stillt dem og fått tyn for det,det hadde jeg ikke fikset den gangen. Kjenner i dag at jeg er sterk nok og trygg nok på meg selv,og at det gir meg mye å være her inne,men jeg håper det ikke sitter noen å føler de er dumme pga medfart her... Deeet hadde vært trist det
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #4 Skrevet 10. januar 2014 Vi andre bør kanskje bli flinkere til å følge rådene som gjelder barn og mobbing- slå hardt ned på mobbing/nedlatelse/ydmykelse/uthenging av andre her inne. Nulltoleransen burde tas i bruk her også. Leit at det er sånn, for en skulle jo kunne forvente at de som er her på forumet er voksne, modne og fornuftige mennesker. Men slik er det jo ikke. Anonymous poster hash: 16ff6...d0f
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 10. januar 2014 #5 Skrevet 10. januar 2014 Vi andre bør kanskje bli flinkere til å følge rådene som gjelder barn og mobbing- slå hardt ned på mobbing/nedlatelse/ydmykelse/uthenging av andre her inne. Nulltoleransen burde tas i bruk her også. Leit at det er sånn, for en skulle jo kunne forvente at de som er her på forumet er voksne, modne og fornuftige mennesker. Men slik er det jo ikke. Anonymous poster hash: 16ff6...d0f Rett og slett praktisere det vi lærer våre barn,være snille med hverandre:-)
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #6 Skrevet 10. januar 2014 # 5 AKKURAT !!! Dumt å sitte i glasshus og kaste sten. En dag kan deres dårlige holdninger til andre medmennesker, virkelig slå hardt tilbake på de. De aller aller fleste benytter seg jo av disse velferdsordningene i løpet av livet... Opphold på sykehus ved fødsel, Fødselspermisjonen ( oftest flere også), barnetrygder, egenmeldinger ved egen sykdom, ved barnas sykdom, gratis tannlege til barna er 18 år, gratis lege til barna er 12 år, kun egenandel hos lege, og ikke minst når de selv skal ha pensjon. Anonymous poster hash: 16ff6...d0f
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #7 Skrevet 10. januar 2014 Vi andre bør kanskje bli flinkere til å følge rådene som gjelder barn og mobbing- slå hardt ned på mobbing/nedlatelse/ydmykelse/uthenging av andre her inne. Nulltoleransen burde tas i bruk her også. Leit at det er sånn, for en skulle jo kunne forvente at de som er her på forumet er voksne, modne og fornuftige mennesker. Men slik er det jo ikke. Anonymous poster hash: 16ff6...d0f Enig! Jeg mener det vises for stor "tålmodighet" med en del brukere som er lett å kjenne igjen og som hopper fra tråd til tråd og kommer med bevisst stygge kommentarer til personer i en vanskelig livssituasjon. På akkurat det burde det etter min mening være nulltoleranse! Totalt sett tror jeg forumet mister flere brukere ved å tillate disse brukerne å herje enn de gjør om de utestenger noen få. Jeg er enig med HI i det hun skriver. Det som også er et tankekors er at hvis man er så uheldig at man kommer i en slik situasjon så må de fleste - bortsett fra sykepenger - gå så mye ned i lønn at de ofte havner i en situasjon som er svært fortvilt, hvor de kanskje ikke greier å dekke f.eks. nødvendig behandling, osv. Ingen med normal sunn fornuft vil frivillig gå inn i en slik situasjon slik samfunnet fungerer i dag. Så mye av vår identitet er også knyttet opp mot hva vi gjør, så det å ikke kunne si at man jobber gjør at man blir stigmatisert uansett hvilken god grunn man måtte ha. Å da bli møtt med holdningene til enkelte her inne som viser så total mangel på empati, det er stygt. De som viser så lite empati og innsikt har tydeligvis så lite forståelse at de ikke greier å se at de faktisk kan være med på å forverre andres problemer og dermed forlenge dem. Dette er et forum hvor takhøyden bør være stor, men hvor vi også viser hva vi finner akseptabelt og ikke akseptabelt! Anonymous poster hash: 3f976...01f
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #8 Skrevet 10. januar 2014 # 7 Helt enig i det du skriver der Antakelig er det nok de samme personene ( 1-2 stk) som holder på sånn, men deres holdning kan sette dype spor i et presset menneske, og forverre situasjonen enda mer. De nedlater de som er i en sånn sårbar situasjon. Det de selv ikke forstår, er at for oss andre er det seg selv de nedlater. Håper virkelig at de ikke viderefører disse nedlatende holdningene til sine barn. Ikke bare kan det skje at barna deres igjen vil ydmyke andre i fremtiden, men hva Vil det ikke si for barna dersom de kommer i en sånn situasjon en dag. Alle barn/voksne ønsker å gjøre sine foreldre stolte. Det vil da være ekstra belastende for disse å føle seg sett ned på av egne foreldre. Anonymous poster hash: 16ff6...d0f
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #9 Skrevet 10. januar 2014 # 7 Helt enig i det du skriver der Antakelig er det nok de samme personene ( 1-2 stk) som holder på sånn, men deres holdning kan sette dype spor i et presset menneske, og forverre situasjonen enda mer. De nedlater de som er i en sånn sårbar situasjon. Det de selv ikke forstår, er at for oss andre er det seg selv de nedlater. Håper virkelig at de ikke viderefører disse nedlatende holdningene til sine barn. Ikke bare kan det skje at barna deres igjen vil ydmyke andre i fremtiden, men hva Vil det ikke si for barna dersom de kommer i en sånn situasjon en dag. Alle barn/voksne ønsker å gjøre sine foreldre stolte. Det vil da være ekstra belastende for disse å føle seg sett ned på av egne foreldre. Anonymous poster hash: 16ff6...d0f Jeg unner ingen det, men.... Den beste lærepengen for dem ville kanskje vært om de hadde lært barna sine samme holdning og så plutsetlig stod i samme situasjon selv, mens barna så ned på dem og hånet dem... Tror dessverre at noen kun lærer "the hard way". Men som sagt, jeg unner ingen å komme i en slik situasjon. Og som du skriver - det er skremmende at slike holdninger blir overført til barna! Anonymous poster hash: 3f976...01f
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #10 Skrevet 10. januar 2014 Nja ikke alle er trølle her inne. Hadde et innlegg for føre jul ang at jeg har blitt ufør, og fikk bare positive tilbakemeldinger og støttende erklæringen Anonymous poster hash: 0d9fb...e9f
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #11 Skrevet 10. januar 2014 Slike mennesker finnes på ALLE nettsamfunn der man har anledning å være anonym. Best er det vel å totalt overse de idiotene og heller fortsette en samtale uten å gi næring til de smålige. Anonymous poster hash: a6b0f...15b
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #12 Skrevet 10. januar 2014 #10 Sikkert snakk om kun en person som er sånn, og den personen var nok ikke på forumet den dagen. ( "bor " nok på forumet ellers ) Anonymous poster hash: 16ff6...d0f
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #13 Skrevet 10. januar 2014 . Anonymous poster hash: 16ff6...d0f
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2014 #14 Skrevet 11. januar 2014 Noe av grunnen til mye negativitet, er, tror jeg, er delvis pga ordlyden i en del tråder. Det fokuseres på hva man har krav på. Det er nok dette med kravmentalitet mange lar seg provosere av. Anonymous poster hash: f8dab...0bb
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2014 #15 Skrevet 11. januar 2014 Men det er jo i grunnen slik at man har krav på en del, når man er med på denne ordningen. De fleste av oss betaler flere hundre tusen av vår lønn til denne ordningen(skatt) i løpet av årene som går, og det er jo for at vi/ andre i samfunnet skal kunne ha rettigheter dersom vi/de får behov for det. Anonymous poster hash: 16ff6...d0f
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2014 #16 Skrevet 11. januar 2014 Men det er jo i grunnen slik at man har krav på en del, når man er med på denne ordningen. De fleste av oss betaler flere hundre tusen av vår lønn til denne ordningen(skatt) i løpet av årene som går, og det er jo for at vi/ andre i samfunnet skal kunne ha rettigheter dersom vi/de får behov for det. Anonymous poster hash: 16ff6...d0f Joda, men det er dette med å KREVE. Skal man alltid kreve alt man har rett på? Anonymous poster hash: f8dab...0bb
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2014 #17 Skrevet 11. januar 2014 Dersom man har rett på det, og man har behov for det, burde man slippe å kreve hjelpen. Ofte hører man historier som får det til å virke ut som om det er de ansatte på NAV som sitter der og deler ut pengene fra sin egen lomme. Pengene er jo faktisk våre. Det er penger vi i samfunnet betaler inn, for at de skal deles ut til oss selv, våre barn, foreldre eller andre som har behov for denne hjelpen. Denne ordningen er vi med på, og det er et krav at den blir brukt slik den er bestemt å bli brukt til. At alle som har behov for hjelpen skal ha krav på den. Jeg blir sint når jeg hører om tilfeller der noen har rett på denne hjelpen ikke får den, og alle de som er syke og som må kjempe for å få hjelp de har rett på. Jeg har inntrykk av at mange som ydmyket ber om hjelp, etterhvert rett og slett blir presset til å til slutt sette frem krav. De har som regel ikke annet valg. Anonymous poster hash: 16ff6...d0f
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2014 #18 Skrevet 11. januar 2014 Men det er jo i grunnen slik at man har krav på en del, når man er med på denne ordningen. De fleste av oss betaler flere hundre tusen av vår lønn til denne ordningen(skatt) i løpet av årene som går, og det er jo for at vi/ andre i samfunnet skal kunne ha rettigheter dersom vi/de får behov for det. Anonymous poster hash: 16ff6...d0f Joda, men det er dette med å KREVE. Skal man alltid kreve alt man har rett på? Anonymous poster hash: f8dab...0bb Helt enig. mange virker mer opptatt av å kreve enn å tenke på hva de kan gjøre selv for å løse situasjonen. I går var det et innlegg om det ikke skal lønne seg å gå tilbake til jobb etter aap. Vedkommende der kunne ikke klare samme jobb som før og ville evt gå ned i lønn ved en annen jobb. Jeg reagerete på den problemstillingen. Er det nitten som kan jobbe, så skal de da ikke fortsette på aap fordi dett «lønner seg». De som går på aap av gode grunner har derimot min fulle støtte. Vet ikke om det var det innlegget fra i går hi her refererer til? Anonymous poster hash: 5e327...841
☆☆☆ Skrevet 11. januar 2014 #19 Skrevet 11. januar 2014 Veldig enig. Kan ein ikkje vere konstruktiv kan win gjerne la vere å svare.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2014 #20 Skrevet 11. januar 2014 Det har oppstått er nytt verb, "å nave". Hvorfor? 👼 Anonymous poster hash: 029e4...c3f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå