Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #1 Skrevet 10. januar 2014 Babyen min på 3 uker sover nesten ikke på nettene :/ hun våkner ca i 3 tiden, og er lysvåken, og gjerne i timesvis. Hun er som regel våken fra 3 til 6-7 i hvertfall, og jeg er så trøtt at jeg holder på å krepere... Men hun ligger å lager masse lyder, og er selskapssyk, så det er ikke sjans for at jeg får sove uansett... Det har ikke noe å si om vi samsover, eller om hun får smokk. Det nytter ikke å bysse henne i søvn. Hun er rett og slett ikke trøtt! Så nå tenker jeg at jeg bare må gå opp med henne i stuen på dette tidspunktet, å se på TV eller noe... Men vi kan jo ikke fortsette å ha det slik, har noen tips for å kunne snu på dette?? Det har vært sånn her siden hun ble født... Bortsett fra de timene hun ligger våken hele tiden så er hun også oppe og skal ha mat hver 1,5-2. time, hvorpå det kan være hard jobbing med å få henne til å sove igjen... Så jeg føler egentlig ikke at jeg sover i det hele tatt, og jeg dupper flere ganger mens jeg gir henne mat, noe jeg synes er veldig skummelt! Jeg er så sliten, i natt lå jeg bare og gråt av fortvilelse :/ Jeg får ikke sove på dagen, uansett hvordan jeg prøver... Er redd jeg begynner å bli farlig søvnløs her.... Natta er den tiden hun er MEST våken, mens hun sover godt på dagen. Jeg selvv er helt omvendt og klarer ikke å snu på noe Anonymous poster hash: a328e...bf9
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #2 Skrevet 10. januar 2014 Vet det er fortvilende med lite søvn! All sympati til deg. Men dessverre er det sånn noen ganger med små babyer. De får ofte ikke noen rutine før rundt 3 mnd alderen dessverre...min er 4 mnd og våkner fortsatt hver 2-3 time for melk. Han legger deg rundt 21 tiden på kveldene derimot og sover da som regel til 0730 tiden på morgenen. Han har gradvis nærmet seg dette tidspunktet. Han var også ofte våken til 2 tiden på natten den første mnd. Men det bruker å tilpasse seg gradvis så det blir bedre etterhvert:) du må virkelig forsøke å sove på dagtid. Evt sove når samboer er hjemme og han kan passe babyen. All søvn er gull verdt. Så det blir bedre men det er tøft når det står på! Anonymous poster hash: 121ad...514
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #3 Skrevet 10. januar 2014 Hun er tre uker! Det finnes ingen døgnrytme på tre uker gamle barn! Sovånår ungen sover. Det snur sakte, men sikkert. Anonymous poster hash: e32c2...97e
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #4 Skrevet 10. januar 2014 Hun er tre uker, og min baby på 6,5 mnd holder fortsatt på slik. Foreslår at du bare har is i magen. Det kommer nok en dag du må dra henne ut av senga. Anonymous poster hash: 772ce...e37
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #5 Skrevet 10. januar 2014 Hun er tre uker! Det finnes ingen døgnrytme på tre uker gamle barn! Sovånår ungen sover. Det snur sakte, men sikkert. Anonymous poster hash: e32c2...97e Jo, det finnes døgnrytme på dem. Iallefall fall på barneklinikken, nyfødt intensiv, får de alle babyer inn i samme rutine. Det er helt utrolig å se hvordan de klarer det, men de må-ellers klarer de ikke å drive avd. Mat hver 3. time på dagtid, og ett nattmåltid. Anonymous poster hash: 3165f...ffe
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #6 Skrevet 10. januar 2014 Da må du prøve å snu døgnet. Litt tidlig ennå, men det går seg til. Alle mine tre har vært sånn og innen de har vært åtte uker har vi holdt oss til åtte til åtte regelen. Altså legge seg åtte og stå opp åtte. Sov på dagen når babyen sover. Det virker ut i fra innlegget ditt at du bare har et barn? Anonymous poster hash: 0af00...8f9
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #7 Skrevet 10. januar 2014 Takk for alle svarene Har bare et barn ja. Og problemet mitt er at jeg ikke får sove på dagen Dette har jeg også slitt med hele graviditeten - uansett hvor trøtt og sliten jeg har vært har jeg kun fått sove på natten. (Var ikke slik i det hele tatt før jeg ble gravid) Jeg vet at hun ikke har noen døgnrytme, og jeg bebreider ikke henne på noen måte! Men en eller annen gang må det jo snu, og skjer dette av seg selv? Er det ikke noe jeg kan gjøre? Anonymous poster hash: a328e...bf9
Tarssan Skrevet 10. januar 2014 #8 Skrevet 10. januar 2014 Har du prøvd å bare la henne ligge der da? Om hun ikke gråter men bare lager lyder.. Husker at jeg var svært rask å ta opp mitt første barn for hver minste lyd. Det skader ikke å se om hun finner søvnen selv etterhvert. Småbabyer har også kortere søvnintervaller enn oss voksne og veksler raskt mellom søvnfasene, fra dyp søvn til nesten oppvåkning.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #9 Skrevet 10. januar 2014 Min på 7 mnd er sånn enda. 5 oppvåkninger ila 8 timer. Jeg ville ikke gjort noe med mindre hun skrek. Anonymous poster hash: 07654...313
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #10 Skrevet 10. januar 2014 Babyen din har ikke et nattmønster enda,så alt er litt oppned den første tida. Sov når babyen sover på dagtid,så får du tatt igjen litt søvn. Når babyen er våken om natta,så la den være våken da.du kan jo sove likevel om babyen ikke gråter?putt en sov i ro i øret,du hører det meste likevel,evt sett babyen rett utenfor døra slik at du slipper å ha alle lydene rett i øret. Det går over og blir bedre,bare vent! Anonymous poster hash: 35195...05c
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #11 Skrevet 10. januar 2014 Takk for alle svarene Har bare et barn ja. Og problemet mitt er at jeg ikke får sove på dagen Dette har jeg også slitt med hele graviditeten - uansett hvor trøtt og sliten jeg har vært har jeg kun fått sove på natten. (Var ikke slik i det hele tatt før jeg ble gravid) Jeg vet at hun ikke har noen døgnrytme, og jeg bebreider ikke henne på noen måte! Men en eller annen gang må det jo snu, og skjer dette av seg selv? Er det ikke noe jeg kan gjøre? Anonymous poster hash: a328e...bf9 Det er ikke så mye du kan gjøre når hun er så liten.Å vekke slike små går jo nesten ikke,de sover så søtt samme hvor mye man kjiller de under haka eller føttene! La henne bare være når hun er våken,de lager helt utrolig mye lyder når de er så små,men de trenger ikke å være våken likevel Ta henne opp kun om hun gråter, ellers kan du gi smokk og prøve å overhøre henne,det GÅR an! Anonymous poster hash: 35195...05c
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #12 Skrevet 10. januar 2014 Huff, husker den tiden med gru. Heldigvis ble det bedre da han nærmet seg 2-3 mnd. Mitt beste tips er å gi et måltid morsmelkerstatning før leggetid. Det sover babyen på mye bedre enn morsmelk. Om babyen kun lager golyder, kan du ikke legge deg på et annet rom enn baby, så kan far sove med den lille. Han sover sikkert tyngre enn deg? Jeg vet det er vanskelig, men prøv å sove mens baby sover på dagtid. Det hjelper godt! Hold ut! Det blir bedre:) Selv synes jeg barseltiden var kjempetøff, og noen ganger fristet det å adoptere bort ungen, hehe! Anonymous poster hash: d3cb4...1dd
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #13 Skrevet 10. januar 2014 Så det er bedre at mor holder på å krepere av søvnløshet enn babyen får MME? MME er ikke døden på boks, slik noen later til å tro. Hva om mor skal ut en tur på dagtid, kan man ikke gi MME på dagtid heller da mener du? Hva med oss som ikke kan amme? Har vi mer usunne barn? Min har aldri vært syk og er 1 år, så så farlig kan ikke den MMEen være. Anonymous poster hash: d3cb4...1dd
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #14 Skrevet 10. januar 2014 Vel, fikk kanskje ikke dette godt nok frem, men når hun ligger våken de timene så får jeg ikke sove uansett. Jeg er så på vakt, akkurat som om det er instinktivt, den minste lyd fra henne og jeg spisser ørene... Så selv om hun ligger og ikke nødvendigvis gråter så ligger jeg våken(skråstrek zombie)... Men ofte så begynner hun fort å gråte av å ligge der alene også, og roer seg når jeg holder henne - jeg kan ikke la henne ligge der å gråte heller Det med morsmelkerstatning var jeg ikke klar over, men har ikke så lyst til å gjøre det egentlig.... Anonymous poster hash: a328e...bf9
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #15 Skrevet 10. januar 2014 Du kan jo ty til det om du blir desperat. Prøv i såfall Collett, den er skånsom for magen:) Det med å ligge årvåken gir seg etterhvert:) Anonymous poster hash: d3cb4...1dd
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #16 Skrevet 10. januar 2014 Hadde tatt en tur til manuellterapeut for å utelukke stiv nakke/skuldre/hofter. Ellers er det helt normalt at det går 1-2 timer mellom hvert måltid i starten, begge mine diet hver halvannen time den første måneden og deretter annenhver time døgnet rundt til de var 5 1/2 mnd. Stapp sov i ro i ørene og få pappaen til å hjelpe deg med nattevåket! Fedre kan være ivrige på å lure seg unna ansvaret men det eneste han ikke kan gjøre er å gi pupp. Så da syns jeg du kan sove godt og så kan han liste seg inn og legge babyen til brystet ditt MAX annenhver time 1-2 netter i uka, og ellers så kan da han være våken og pludre og bære og la babyen sove på hans brystkasse mens han ligger i en godstol og ser på tv/sover (altså de nettene hvor han ikke skal jobbe dagen etter)!! Jeg slet meg fullstendig ut i månedsvis og endte opp med depresjon og sykemelding, ikke la det gå så langt! Anonymous poster hash: 22a7f...ce0
☆☆☆ Skrevet 10. januar 2014 #17 Skrevet 10. januar 2014 Det er ingen automatikk i at MME mettar lenger. Du kan like gjerne få ein meir urolig unge. Du kan prøve å halde servicenivået på eit minimum på natta, ikkje prat, syng og byss meir enn nødvendig og begrens lys og lyd til eit minimum. På dagtid bør det vere lyst. Ver ute i dagslys så mykje som mulig. Slik kan du prøve å hjelpe henne til å skille natt og dag. Men utover det trur eg ikkje det er anna å gjere enn å vente på ho får ei naturlig døgnrytme.
mbea Skrevet 10. januar 2014 #18 Skrevet 10. januar 2014 Det er ingen automatikk i at MME mettar lenger. Du kan like gjerne få ein meir urolig unge. Du kan prøve å halde servicenivået på eit minimum på natta, ikkje prat, syng og byss meir enn nødvendig og begrens lys og lyd til eit minimum. På dagtid bør det vere lyst. Ver ute i dagslys så mykje som mulig. Slik kan du prøve å hjelpe henne til å skille natt og dag. Men utover det trur eg ikkje det er anna å gjere enn å vente på ho får ei naturlig døgnrytme. Signerer denne, Vi hadde samme problemet med nummer en, og det som hjalp var å lage en liten rutine. Bestem deg for hva som er natt og bli på soverommet denne tiden. Skift bleier i sengen hennes, amme henne med lyset av ingen prating etc. Så markerer du når dere står opp for morgenen. Og vær ute når det er mulig. Frisk luft og dagslys hjelper de små med å regulere dagsrytmen. Jeg ville også som andre har nevnt tatt en tur innom en manuell terapeut, bare for å utelukke at det ikke er noen problemer der. Det blir gradvis bedre.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #19 Skrevet 10. januar 2014 Det er ingen automatikk i at MME mettar lenger. Du kan like gjerne få ein meir urolig unge. Du kan prøve å halde servicenivået på eit minimum på natta, ikkje prat, syng og byss meir enn nødvendig og begrens lys og lyd til eit minimum. På dagtid bør det vere lyst. Ver ute i dagslys så mykje som mulig. Slik kan du prøve å hjelpe henne til å skille natt og dag. Men utover det trur eg ikkje det er anna å gjere enn å vente på ho får ei naturlig døgnrytme. Signerer denne, Vi hadde samme problemet med nummer en, og det som hjalp var å lage en liten rutine. Bestem deg for hva som er natt og bli på soverommet denne tiden. Skift bleier i sengen hennes, amme henne med lyset av ingen prating etc. Så markerer du når dere står opp for morgenen. Og vær ute når det er mulig. Frisk luft og dagslys hjelper de små med å regulere dagsrytmen. Jeg ville også som andre har nevnt tatt en tur innom en manuell terapeut, bare for å utelukke at det ikke er noen problemer der. Det blir gradvis bedre. Jeg er helt enig med alt du sier! Hadde det på samme måte med nummer 1! MME var ikke løsningen, men å ha en rutine og lite service om natten uten det som var nødvendig. Anonymous poster hash: 4cec9...122
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #20 Skrevet 10. januar 2014 Er jo ikke noen automatikk i det nei. Men barnet mitt har sovet hele natta fra 4 mnd av. Er ikke så vanlig, de jeg kjenner som ammer gir mat mye mer enn det. Fikk beskjed av helsesøster at MME metter mer.. Anonymous poster hash: d3cb4...1dd
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #21 Skrevet 10. januar 2014 All sympati til deg, jeg har vært igjennom det samme og har ikke sovet en hel natt på 3 år nå.. Men hvor mye sover hun på dagen da? og kvelden? Jeg tenker rutine rutine... selv om hun er liten.. så går det ann sakte men sikkert å ha en rutine.. gode kveldsrutiner og om natta er det mørkt i rommet jeg alt det der.. hvis du står opp med henne så venner hun seg jo litt til at det er slik dere gjør det på den tiden.. Anonymous poster hash: 37cb3...4fb
Håpet ble virkelighet! Skrevet 10. januar 2014 #22 Skrevet 10. januar 2014 Føler med deg, men hold ut! Om noen få uker har det forhåpentligvis gått seg til noe! For akkurat et år siden hadde jeg det på samme måte, babyen og jeg på sofaen i stua for å ikke holde pappa og storesøster våkne. Så Forbrydelsen på opptak på tv og var desperat for tips! Min fikk bare MME, men så små babyer er nok mye våkne på natta uavhengig av matinntak/ type melk. Det gikk seg til ved 7-8 ukers alder, ble hvertfall litt mer forutsigbart og fra 4 mnders alder sov hun natta gjennom med en mating i 3-tiden! Ved 3-5 mnders alder kan man sette igang med mer kvelds-og leggerutiner. Prøv å tenk at dette er veldig kort (om enn omveltende og veldig slitsom) periode i mammalivet - hold ut!
Natti11 Skrevet 10. januar 2014 #23 Skrevet 10. januar 2014 Jeg hadde det slik den første måneden , etter det snudde jeg rett og slett døgnet hennes. Masse aktivitet på dagen bading , baby gym, leker osv . Hun fikk selvfølgelig sove på dagen også men ikke alle de timene hun pleide, nå sovner hun rundt 11 er oppe Ca 3 for mat. Så sover hun gjerne til rundt 7 -8.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #24 Skrevet 10. januar 2014 Noen små er bare sånn. Vi har det fremdeles sånn, og vår er 16 mnd! Og rutiner har vi hatt fra 3 mnd. Natt er mørkt, på rommet, minimalt med service. Men fremdeles er det mange oppvåkninger og uro på nettene. Men håper det løser seg raskere for dere! Antakelig ikke det du ville høre nå da, men.. Anonymous poster hash: 41c38...274
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå