Gå til innhold

Artikkel om antibiotika mot kviser.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fantastisk bra at de blir restriktive med å gi slik behandling!!!

Som artikkelen sier - det finnes alternativer.

Jeg er en av dem som fikk slik behandling for mange år siden. Ble litt bedre, men aldri bra, så legene fikk meg til å fortsette og fortsette og økte dosen flere ganger, spesialist satte meg på mer enn dobbel av maks dagsdose i et år (hadde da gått på maks dose i to år) og når heller ikke det hadde hjulpet ville spesialisten at jeg skulle gå på dobbelt av det igjen i minst et år til. Da sa jeg stopp.

Hadde jeg visst alle problemene dette skulle gi meg i fremtiden ift redusert immunforsvar, mageproblemer, sopp-problematikk, ikke reagere normalt på antibiotika osv. osv.

Dessverre så er følgene denne behandlingen kan gi av en slik art at de gjerne ikke umiddelbart blir linket til akkurat antibiotikaen, og dermed så kobler man ikke.

Resistente bakterier er noe av det som truer helsen mest i fremtiden. Står vi plutselig uten antibiotikum som virker så blir vi satt mer enn 100 år tilbake i tid. Da vil mange flere dø pga sykdommer, operasjoner vil føre til langt flere dødsfall, man vil kunne få større utbredelse av smittsomme sykdommer som i dag behandles med antibiotika osv. osv.

Legene bør bli langt mer restriktive enn de er i dag, og bare gi når det virkelig er nødvendig for helsen.

De bør f.eks. sende inn prøver langt oftere enn de gjør i dag, da kan de gi spesifikt antibiotikum i steden for et bredspektret - dermed minskes risikoen for resistens betraktelig.

Anonymous poster hash: 459ed...09e
Skrevet

Fantastisk bra at de blir restriktive med å gi slik behandling!!! Som artikkelen sier - det finnes alternativer. Jeg er en av dem som fikk slik behandling for mange år siden. Ble litt bedre, men aldri bra, så legene fikk meg til å fortsette og fortsette og økte dosen flere ganger, spesialist satte meg på mer enn dobbel av maks dagsdose i et år (hadde da gått på maks dose i to år) og når heller ikke det hadde hjulpet ville spesialisten at jeg skulle gå på dobbelt av det igjen i minst et år til. Da sa jeg stopp. Hadde jeg visst alle problemene dette skulle gi meg i fremtiden ift redusert immunforsvar, mageproblemer, sopp-problematikk, ikke reagere normalt på antibiotika osv. osv.Dessverre så er følgene denne behandlingen kan gi av en slik art at de gjerne ikke umiddelbart blir linket til akkurat antibiotikaen, og dermed så kobler man ikke. Resistente bakterier er noe av det som truer helsen mest i fremtiden. Står vi plutselig uten antibiotikum som virker så blir vi satt mer enn 100 år tilbake i tid. Da vil mange flere dø pga sykdommer, operasjoner vil føre til langt flere dødsfall, man vil kunne få større utbredelse av smittsomme sykdommer som i dag behandles med antibiotika osv. osv. Legene bør bli langt mer restriktive enn de er i dag, og bare gi når det virkelig er nødvendig for helsen.De bør f.eks. sende inn prøver langt oftere enn de gjør i dag, da kan de gi spesifikt antibiotikum i steden for et bredspektret - dermed minskes risikoen for resistens betraktelig. Anonymous poster hash: 459ed...09e

Bli flinkere til å sende inn prøver? Hvem da? Mener du fastleger? Sykehusleger? Sistnevnte er uhyre nøye på dette ifm å spore infeksjonsfokus. Fastlegene sender ikke inn urinprøver med mindre det er kompliserte pasienter eller gravide. Sårsekret sendes alltid inn. Man tar forøvrig ikke prøver av kvisene. Hovedproblemet er at mange fastleger skriver ut AB ved vitale infeksjoner, som er ganske lette å ta ved klinisk vurdering.

Anonymous poster hash: e7183...53e

Skrevet

Mente virale infeksjoner.

Skrevet

Fantastisk bra at de blir restriktive med å gi slik behandling!!! Som artikkelen sier - det finnes alternativer. Jeg er en av dem som fikk slik behandling for mange år siden. Ble litt bedre, men aldri bra, så legene fikk meg til å fortsette og fortsette og økte dosen flere ganger, spesialist satte meg på mer enn dobbel av maks dagsdose i et år (hadde da gått på maks dose i to år) og når heller ikke det hadde hjulpet ville spesialisten at jeg skulle gå på dobbelt av det igjen i minst et år til. Da sa jeg stopp. Hadde jeg visst alle problemene dette skulle gi meg i fremtiden ift redusert immunforsvar, mageproblemer, sopp-problematikk, ikke reagere normalt på antibiotika osv. osv.Dessverre så er følgene denne behandlingen kan gi av en slik art at de gjerne ikke umiddelbart blir linket til akkurat antibiotikaen, og dermed så kobler man ikke. Resistente bakterier er noe av det som truer helsen mest i fremtiden. Står vi plutselig uten antibiotikum som virker så blir vi satt mer enn 100 år tilbake i tid. Da vil mange flere dø pga sykdommer, operasjoner vil føre til langt flere dødsfall, man vil kunne få større utbredelse av smittsomme sykdommer som i dag behandles med antibiotika osv. osv. Legene bør bli langt mer restriktive enn de er i dag, og bare gi når det virkelig er nødvendig for helsen.De bør f.eks. sende inn prøver langt oftere enn de gjør i dag, da kan de gi spesifikt antibiotikum i steden for et bredspektret - dermed minskes risikoen for resistens betraktelig. Anonymous poster hash: 459ed...09e

Bli flinkere til å sende inn prøver? Hvem da? Mener du fastleger? Sykehusleger? Sistnevnte er uhyre nøye på dette ifm å spore infeksjonsfokus. Fastlegene sender ikke inn urinprøver med mindre det er kompliserte pasienter eller gravide. Sårsekret sendes alltid inn. Man tar forøvrig ikke prøver av kvisene. Hovedproblemet er at mange fastleger skriver ut AB ved vitale infeksjoner, som er ganske lette å ta ved klinisk vurdering.

Jeg mener fastleger.

Selv om de fleste f.eks. får uvi pga en bestemt bakterie så er det ikke alle som får det. Jeg ser gang på gang på gang kvinner som må gå på først en AB-kur som ikke virker, for deretter å få en bredspektret. Det samme gjelder for en del halsinfeksjoner, bihulebetennelser.

Fremdeles gir altfor mange leger AB til øreinfeksjoner hos barn som ikke er i de gruppene hvor dette er anbefalt.

En del leger velger også å gi AB til "krevende" pasienter som hevder å trenge det, selv om det i mange tilfeller bare er virusinfeksjoner.

Anonymous poster hash: 459ed...09e

Skrevet

Jeg skal si med veldig enig i at det er bra de blir mer restriktive når det gjelder dette. Får litt angstølelse når jeg leser om resistente bakterier.

Det eneste jeg syns er trist er kun egoistisk og ikke rasjonelt, det virket bare så bra på mine kviser! :) Intillegg har jeg noen ganger slitt med Perioral Dermatitt rundt munnen, da har samme type antibiotika vært utrolig effektivt.

Anonymous poster hash: afb6f...c63

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...