Gjest 5 andre Skrevet 10. januar 2014 #26 Skrevet 10. januar 2014 Vi slet med det samme på eldste. leksene tok alt for lang tid. Han var frustrert og vi var frustrerte. Tok en telefon til læreren og sa at dette med lekser tok drepen på hans lyst til å gå på skolen. Hun var veldig forståelsesfull og mente at leksene ikke burde overstige 45 minutter om dagen. De tok ham ut på ekstra lesetrening på skolen, og vi har fått det mer harmonisk hjemme Læreren bør vite at man skal gi mestringsfølelse, og ved å plukke på alle leksene synker selvtilliten ogviljen til å gjøre lekser. Selv uten opplegg gjennom ppt skal skolen tilrettelegge for ditt barn. Ring læreren og spør hvor lenge hun synes at et barn maksimum skal bruke per dag på lekser, og si at du nekter å gjøre skolehverdagen til et mareritt. Krev bedre tilrettelegging.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #27 Skrevet 10. januar 2014 Hva? Min 3.klassing bruker ikke en time pr uke engang for å gjøre alle leksene sine. Er det leseleksene som tar så lang tid? Anonymous poster hash: b53c0...e66 Leseleksene tar nødvendigvis en del tid. For det første skal de lese 20 minutter hver dag i en selvvalgt bok. Den er jo grei. 20 minutter er ikke mer enn tyveminutter, men i tillegg skal de lese en tekst som de blir hørt i på skolen. Den skal de kunne så godt at den kan leses med flyt og inlevelse. Det krever mye øving. Derpø kommer pugging av gloser på norsk og engelsk (6+6 stk), penskrift en gang i uka, matte tre ganger i uka (enten 2 sider i boka, en praktisk oppgave som å lage statestikk over innholdet i bestikkskuffen eller minst 15 minutter trening på oppgaver på nettet) og enten bokraport eller en annen skriveoppgave en gang i uka. Som regel kommer det noen småoppgaver i tillegg til dette men det er spessielt lesingen og puggingen som tar mye tid hver dag. Anonymous poster hash: 02bbe...d74 Himmel, det var mye lekser! Bokrapport i 3.klasse? Det høres ut som en altfor ambisiøs lekseplan. Kan du snakke med andre foreldre å høre hvor lang tid deres barn bruker på leksene? Dersom det er gjengs for alle, burde dere stille et felles krav til mindre leksemengde. Anonymous poster hash: b53c0...e66
steinbukk30 Skrevet 10. januar 2014 #28 Skrevet 10. januar 2014 Jeg har en 3. klassing og synes vi bruker så veldig mye tid på lekser. Det går aldri under en time hjemme. I går satt vi i tre timer. i tillegg er hun på leksehjelp 3x45 min i uka. Fortsatt får hun sure meldinger fra læreren om at hun ikke har lest godt nok, at læreren forventer at alle diktater skal være feilfrie og at det er læringsmål som ikke er nådd som vi som foreldre må sørge for at hun når. Hvor mye tid skal vi kreve at datteren vår bruker på skolearbeid? Hun må jo få litt tid til andre ting også. (Ting som går på forståelse har hun ikke problemer med, men alt som dreier seg om bokstaver er et slit) Anonymous poster hash: 02bbe...d74 Dette høres ikke bra ut. Ta kontakt med rektor ang. henvisning. Hvis datteren din etter så mye trening ikke klarer å lese med flyt bør hun utredes. Sure kommentarer fra lærer er jo helt drepen når man jobber masse med skolearbeidet. Motivasjon og mestring er alfa omega for læring, og dette fremmer ikke læreren i dette tilfellet. Husk å rose masse for innsats i stedet for resultater!
Gullunger Skrevet 10. januar 2014 #29 Skrevet 10. januar 2014 Nå har jeg ikke lest alle svarene, så jeg beklager hvis jeg gjentar noe. Du kan henvise til PEDLEX (Norsk skoleinformasjon). De har gitt ut et eget veiledningshefte om lekser. Der anbefaler de følgende: 1.+2. trinn ca. 30 min. lekser pr.dag 3.+4. trinn ca. 45 min. pr. dag 5.-7.trinn ca. 1 time pr. dag. Barnet ditt har krav på å få tilpasset leksene til overkommelig mengde!! Hilsen lærer
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #30 Skrevet 10. januar 2014 Huff, fikk ugne minner.. Jeg satt 2-4 timer daglig med min gutt fra 2 trinn.. Hadde jeg visst det jeg vet i dag, så hadde jeg krevd hjelp så raskt som mulig. Det eneste vi fikk beskjed om fra lærerne var "- stå på!", så det gjorde vi.. Gutten har slitt i mange år og da han begynte på ungdomsskolen eskalerte det. I dag er han 15, hater skolen(går et par dager på alternativ skole pr uke) og eier ikke livslyst. Vær obs på at dårlig skoleopplevelse går utover resten av livet til barna. Og dermed utover hele familien. Så krev hjelp!!!! Dere klarer ikke dette alene uansett, jeg har prøvd til de grader! (Ingen diagnose enda, men ADD er nevnt.) Anonymous poster hash: 0db19...313
LME1001 Skrevet 10. januar 2014 #31 Skrevet 10. januar 2014 Jeg er kontaktlærer i en stor 5. klasse. Jeg sier alltid på foreldremøtet at på det jevne bør leksearbeidet ta ca 30 min, max 45. Er det ofte mye mer eller mye mindre enn det, ber jeg foreldrene si fra til meg, så tilpasser vi. Alle basisfagleksene (matte/norsk/engelsk) har tredeling hos oss, og vi flytter elever opp eller ned på nivåene gjennom hele året.
Sage90 Skrevet 10. januar 2014 #32 Skrevet 10. januar 2014 Unnskyld meg, men for en udugelig lærer! Hun har mulighet for så mye mer ekstra og tilpasset læring hvis hun bare hadde blitt utredet. Her bør du gå direkte til ledelsen, eller kontakte PPT selv for å få skikkelig gang på det. Anonymous poster hash: cb888...5b5 Nå er det sånn at alle barn har krav på tilpasset opplæring, diagnose eller ikke. Men tilpasset opplæring går mer på at selve undervisningen skal være tilrettelagt på en slik måte at den når alle elevene. Altså, tilpasset opplæring går mer på det kollektive. Og nei, det er ikke sikkert at ungen har rett til spesialundervisning(som går på den enkelte) selv om han/hun har dysleksi.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #33 Skrevet 10. januar 2014 Høres ut som dere har vært uheldig med utdeling av lærer. Flott at dere går utenom lærer og får utredning likevel! Fram til utredningen er ferdig er kanskje den største utfordringen å få hverdagen, både hjemme og på skolen, til å fungere så godt som mulig. I utgangspunktet er jo det noe dere burde samarbeidet med lærer om, men siden lærer er så lite forståelsesfull kan det kanskje bli vanskelig. Jeg hadde i første omgang prøvd meg på en dialog, men dersom jeg ikke kom noen vei tror jeg jeg hadde satt foten ned, blitt en skikkelig vanskelig mamma, og rett og slett satt en del krav. Jeg hadde gitt beskjed om at jenta fremover kom til å sitte i 45 effektive minutter med leksene, og det som ikke var gjort da kom ikke til å bli gjort. Jeg ville krevd at læreren sluttet å sende sure beskjeder med barnet. Eventuelle sure beskjeder fikk komme på mail direkte til meg, så barnet slapp å få det med seg. Tilbakemeldinger er selvsagt greit, også på hva man trenger å forbedre, men ikke sure beskjeder. I denne samtalen ville jeg også spurt læreren direkte om hvilke positive sider han/hun ser hos barnet. Dette hadde jeg gjort for å bevisstgjøre læreren om at barnet har flere sider. Alle har positive sider, og det bør en lærer evne å se. Hvis læreren nevnte noen positive sider ved barnet ville jeg bedt om at han/hun vertfall en gang om dagen skulle gi en positiv tilbakemelding. Hvis læreren etterspørsmål ikke hadde klart å komme på noen positive sider, eller hadde slitt veldig før han/hun kom på noe, tror jeg faktisk jeg hadde prøvd å fått barnet over i en parallellklasse med en annen lærer, eller eventuelt tatt barnet ut av skolen og undervist hjemme inntil videre. (Vet det er mange som ikke hadde hatt muligheten til å ta ut av skolen, for meg hadde det vært et mulig alternativ. Likevell ingen god løsning på sikt, med tanke på at barnet da ville mistet den sosiale arenaen skolen er). Anonymous poster hash: 88382...078
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå