Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #1 Skrevet 10. januar 2014 Jeg har en 3. klassing og synes vi bruker så veldig mye tid på lekser. Det går aldri under en time hjemme. I går satt vi i tre timer. i tillegg er hun på leksehjelp 3x45 min i uka. Fortsatt får hun sure meldinger fra læreren om at hun ikke har lest godt nok, at læreren forventer at alle diktater skal være feilfrie og at det er læringsmål som ikke er nådd som vi som foreldre må sørge for at hun når. Hvor mye tid skal vi kreve at datteren vår bruker på skolearbeid? Hun må jo få litt tid til andre ting også. (Ting som går på forståelse har hun ikke problemer med, men alt som dreier seg om bokstaver er et slit) Anonymous poster hash: 02bbe...d74
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #2 Skrevet 10. januar 2014 Ingen som har noen formening? Anonymous poster hash: 02bbe...d74
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #3 Skrevet 10. januar 2014 Jeg ville tatt opp med lærer om at barnet sliter såpass. Læreren bør da redusere leksene. Ingen barn bør sitte i timesvis med lekser, og føle at de ikke er gode nok. Vi hadde samme problemet her, barnet satt gjerne flere timer med lekser, og ble mer og mer frustrert. Tok det opp med lærer, og hun fikk med en gang spesialtilpassede lekser. Nå bruker hun maks en time, og gjør det med glede i tillegg til at hun oftere lærer det hun gjør. I vårt tilfelle er lærevansker en del av problemet. Anonymous poster hash: cb888...5b5
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #4 Skrevet 10. januar 2014 sikkert forskjellige meninger, men læreren til mitt barn mener daglig leksearbeid på det alderstrinnet kan ligge på 30 minutter daglig sånn ca og ikke over 45 minutter pr dag. Denne læreren begrunner det med at for mye og hardt press på elever lett kan føre til sviktende motivasjon og motløshet etterhvert. Og at lekser skal være mer øvelse i temaer de har hatt på skolen og allerede skal ha noe forståelse i og ikke her undervisningen skal foregå.( Så vidt jeg har forstått det da) Jeg tror det er noe i det. Høres ikke ut som læreren til ditt barn tenker på denne måten? Det kan kanskje være en ide å se på om nivået på skolearbeidet er for høyt for ditt barn på dette tidspunktet og om det kan tilrettelegges på annen måte, slik at barnet opplever noe mestring i forhold til skolearbeidet i hverdagen? Anonymous poster hash: 2ab07...7fe
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 10. januar 2014 #5 Skrevet 10. januar 2014 Tre timer på en dag høres jo ikke bra ut. Og sure tilbakemeldinger burde læreren spare seg for. Siden problemene ligger i bokstavene, har du undersøkt mulighetene for om hun kan ha dysleksi? jeg har ikke noen konkret formening om tiden, det vil jo være forskjell fra unge til unge, og også skole til skole. Men jeg ville ha spurt læreren, om hun virkelig synes at dette var lite.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #6 Skrevet 10. januar 2014 Vår sånn går også i 3.klasse. Han er ikke så glad i skolearbeid og blir fort ukonsentrert. for å komme gjennom alle leksene må vi sitte med han i flere timer. Fått beskjed fra lærer at vi ikke skal sitte lenger enn en time med leksene. Vi sitter gjerne litt lenger da ellers så blir jo knapt halvparten gjort. Vanskelig det der. Anonymous poster hash: f48ec...369
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #7 Skrevet 10. januar 2014 Huff, ikke lett det der :/ Vi bruker 1-1,5 time hver da på lekser. Synes det er alt for mye. Han går også på leksehjelp. Her har en del foreldre klaget på for lite lekser, og det kan jeg ikke skjønne! Har en gutt som er veldig skoleflink, han ligger på topp i klassen. Anonymous poster hash: 20a08...25a
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #8 Skrevet 10. januar 2014 Vi har også et yngre barn som ikke har problemer med leksene i den forstand, men ble utrolig frustrert og ukonsentrert ved for mye leselekse. Tok dette opp med lærer, og hun fikk redusert leselekse ved at hun kun skulle lese halvparten av det som stod på planen. Det gjorde underverker og økte leselysten betraktelig. Mener jeg har lest av man kan kreve reduserte lekser ved slike problemer, men mulig jeg tar feil,. Uansett, snakk med lærer. Hilsen #3 Anonymous poster hash: cb888...5b5
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #9 Skrevet 10. januar 2014 Tre timer på en dag høres jo ikke bra ut. Og sure tilbakemeldinger burde læreren spare seg for. Siden problemene ligger i bokstavene, har du undersøkt mulighetene for om hun kan ha dysleksi? jeg har ikke noen konkret formening om tiden, det vil jo være forskjell fra unge til unge, og også skole til skole. Men jeg ville ha spurt læreren, om hun virkelig synes at dette var lite. Vi er i prosess for å få sjekket henne for dysleksi. Jeg har det og flere andre i familien så det er ganske sansynlig, men det tar litt tid ettersom læreren ikke ønsker at hun skal testes og har gitt klar beskjed om at det uansett ikke har noen betydning. Hun vil ikke få ekstraundervisning uansett. Vi får ordnet testing direkte. Prosessen tar bare vesentlig lengre tid når læreren skriver at det er unødvendig. Læreren vil ikke mene noe om tiden. Det får ta den tiden det tar å lære det hun skal. Anonymous poster hash: 02bbe...d74
Trultemor85 Skrevet 10. januar 2014 #10 Skrevet 10. januar 2014 Min 3 klassing sitter ca 30-40 min daglig maks, men av og til 1 time - 1 1/2 t. annenhver dag og. Spørs på aktiviteter.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #11 Skrevet 10. januar 2014 Unnskyld meg, men for en udugelig lærer! Hun har mulighet for så mye mer ekstra og tilpasset læring hvis hun bare hadde blitt utredet. Her bør du gå direkte til ledelsen, eller kontakte PPT selv for å få skikkelig gang på det. Anonymous poster hash: cb888...5b5
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #12 Skrevet 10. januar 2014 Unnskyld meg, men for en udugelig lærer! Hun har mulighet for så mye mer ekstra og tilpasset læring hvis hun bare hadde blitt utredet. Her bør du gå direkte til ledelsen, eller kontakte PPT selv for å få skikkelig gang på det. Anonymous poster hash: cb888...5b5 Vi er i kontakt med ppt, men vi må godta å komme bak i køen siden de prioriterer å ta seg av dem skolen "henviser" først. Anonymous poster hash: 02bbe...d74
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #13 Skrevet 10. januar 2014 Unnskyld meg, men for en udugelig lærer! Hun har mulighet for så mye mer ekstra og tilpasset læring hvis hun bare hadde blitt utredet. Her bør du gå direkte til ledelsen, eller kontakte PPT selv for å få skikkelig gang på det. Anonymous poster hash: cb888...5b5 Vi er i kontakt med ppt, men vi må godta å komme bak i køen siden de prioriterer å ta seg av dem skolen "henviser" først. Anonymous poster hash: 02bbe...d74 Synd at det skal komme an på læreren. Jeg håper uansett at hun vil få bedre tilpassede lekser og undervisning. Mestring er alfa omega! Lykke til! Anonymous poster hash: cb888...5b5
E.E.E. Skrevet 10. januar 2014 #14 Skrevet 10. januar 2014 Heisann :-) Skulle jammen tro vi har barn på samme skole! Vi har vært igjennom akkurat det samme med jenta vår, som nå er 13 år og går i 8.klasse. Vi var så dumme at vi hørte på læreren (som er helt suveren på alle andre områder.) Fra jul i 1.klasse og til ut 4.klasse satt vi i gjennomsnitt 4 timer pr. dag. Med lekser, kjefting, grining, oppmuntring, lokking, truing osv.... Ser tilbake på det som ett helvete.... Så utrolig mye som ble ødelagt!!!! Jenta's selvtillit og selvbilde, min selvtillit, forholdet mellom oss, mormor som hjalp alt gun kunne når jeg følte meg hjelpeløs, kan jo bare forestille meg hvordan ungen hadde det..... Vel, lang historie kort, etter tre år fram og tilbake bestemte vi at vi kunne ikke ha det slik. Vi var heldige, vi fikk samtidig ny lærer, søknad ble skrevet og i 5.klasse begynte utredningen. Da hun begynte i 6.klasse fikk hun diagnosen Dysleksi. Hun hadde da en lesehastighet på 30 ord i minuttet. Hun fikk IOP og tilrettelagt timeplan og assistent 8 timer i uka.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #15 Skrevet 10. januar 2014 Vi bruker maks en time og da er vi ferdige. Men læreren har gitt beskjed om å avslutte etter en time selv om noen ikke er ferdige. Må ikke drepe lærelysten heller. Anonymous poster hash: 32ce8...608
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #16 Skrevet 10. januar 2014 Heisann :-) Skulle jammen tro vi har barn på samme skole! Vi har vært igjennom akkurat det samme med jenta vår, som nå er 13 år og går i 8.klasse. Vi var så dumme at vi hørte på læreren (som er helt suveren på alle andre områder.) Fra jul i 1.klasse og til ut 4.klasse satt vi i gjennomsnitt 4 timer pr. dag. Med lekser, kjefting, grining, oppmuntring, lokking, truing osv.... Ser tilbake på det som ett helvete.... Så utrolig mye som ble ødelagt!!!! Jenta's selvtillit og selvbilde, min selvtillit, forholdet mellom oss, mormor som hjalp alt gun kunne når jeg følte meg hjelpeløs, kan jo bare forestille meg hvordan ungen hadde det..... Vel, lang historie kort, etter tre år fram og tilbake bestemte vi at vi kunne ikke ha det slik. Vi var heldige, vi fikk samtidig ny lærer, søknad ble skrevet og i 5.klasse begynte utredningen. Da hun begynte i 6.klasse fikk hun diagnosen Dysleksi. Hun hadde da en lesehastighet på 30 ord i minuttet. Hun fikk IOP og tilrettelagt timeplan og assistent 8 timer i uka. Går det bedre med henne nå? Anonymous poster hash: 02bbe...d74
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #17 Skrevet 10. januar 2014 Noen barn bruker lang tid på leksene fordi de sitter og dagdrømmer istedenfor å jobbe, de trenger gjerne baren noe til å "holde seg i ørene" så ikke konsentrasjonen forsvinner, da er det foreldrenes jobb å hjelpe. Men når barnet virkelig sliter, og har lærevansker, da skal det ha tilrettelagte lekser altså. Min 4.klassing bruker 20-30 minutter på leksene så jeg synes han har lite lekser, men ifølge læreren er det elever i klassen som bruker over en time på den leksemengden så han må prøve legge seg på en mengde så gjennomsnittstiden de bruker på leksene er mellom 30 og 60 minutter. Det høres greit ut synes jeg. Anonymous poster hash: f8857...eb3
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #18 Skrevet 10. januar 2014 Hva? Min 3.klassing bruker ikke en time pr uke engang for å gjøre alle leksene sine. Er det leseleksene som tar så lang tid? Anonymous poster hash: b53c0...e66
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #19 Skrevet 10. januar 2014 Virker veldig useriøst fra læreren/skolen. Maks 1 time skal en 3 klassing bruke. Vanvittig demotiverende for barnet ditt dette her, både tilbakemeldinger fra lærer og bruk av tid hjemme. Ta kontakt med skolen, be om et møte. Dette skal dere ikke fortsette med. Eldre lærer? Hilsen lærer på barnetrinnet Anonymous poster hash: ee28e...4f9
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #20 Skrevet 10. januar 2014 Vi bruker maks en time og da er vi ferdige. Men læreren har gitt beskjed om å avslutte etter en time selv om noen ikke er ferdige. Må ikke drepe lærelysten heller. Anonymous poster hash: 32ce8...608 Hva gjør dere om dere ikke blir ferdige? Skriver dere melding om at dere ikke rakk alt? Hvilken type lekser prioriterer dere? Leseleksen kan vi jo sitte med så lenge det måtte være før læreren mener hun leser den med god nok flyt når hun kommer på skolen. Anonymous poster hash: 02bbe...d74
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #21 Skrevet 10. januar 2014 Jeg har en 3. klassing og synes vi bruker så veldig mye tid på lekser. Det går aldri under en time hjemme. I går satt vi i tre timer. i tillegg er hun på leksehjelp 3x45 min i uka. Fortsatt får hun sure meldinger fra læreren om at hun ikke har lest godt nok, at læreren forventer at alle diktater skal være feilfrie og at det er læringsmål som ikke er nådd som vi som foreldre må sørge for at hun når. Hvor mye tid skal vi kreve at datteren vår bruker på skolearbeid? Hun må jo få litt tid til andre ting også. (Ting som går på forståelse har hun ikke problemer med, men alt som dreier seg om bokstaver er et slit) Anonymous poster hash: 02bbe...d74 Samme her. Er en EVIIIIIIIIG KAMP Anonymous poster hash: ff645...951
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #22 Skrevet 10. januar 2014 Hva? Min 3.klassing bruker ikke en time pr uke engang for å gjøre alle leksene sine. Er det leseleksene som tar så lang tid? Anonymous poster hash: b53c0...e66 Leseleksene tar nødvendigvis en del tid. For det første skal de lese 20 minutter hver dag i en selvvalgt bok. Den er jo grei. 20 minutter er ikke mer enn tyveminutter, men i tillegg skal de lese en tekst som de blir hørt i på skolen. Den skal de kunne så godt at den kan leses med flyt og inlevelse. Det krever mye øving. Derpø kommer pugging av gloser på norsk og engelsk (6+6 stk), penskrift en gang i uka, matte tre ganger i uka (enten 2 sider i boka, en praktisk oppgave som å lage statestikk over innholdet i bestikkskuffen eller minst 15 minutter trening på oppgaver på nettet) og enten bokraport eller en annen skriveoppgave en gang i uka. Som regel kommer det noen småoppgaver i tillegg til dette men det er spessielt lesingen og puggingen som tar mye tid hver dag. Anonymous poster hash: 02bbe...d74
E.E.E. Skrevet 10. januar 2014 #23 Skrevet 10. januar 2014 Der publiserte mobilen det, he, he. ;-) Hun skulle også ha 4 timer i uka med spes.ped. og egen data. Vi kjøpte data selv. Vel, skolen fulgte ikke opp dette, hun fikk ikke engang bruke dataen. Men hun fikk ikke sitte med lekser mer enn en time pr. dag og litt ekstra hjelp på skolen. Bare det var jo en ny verden for oss. Vi kunne begynne å leve igjen. :-) Siste halvår i 7.klasse fikk hun en spes.ped. lærer som var ny. På noen måneder økte lesehastigheten til det dobbelte. Hun fikk bruke dataen og vi kjøpte ett program som heter e-lektor, som har vært til stor hjelp. :-) Nå har hun begynt på ny skole og vi har igjen fått en ny verden. Her blir hun ikke mobbet, ett problem vi hadde, hun får den hjelpen hun har rett på og hun har fått venner. :-) :-) I dag sendte hun meg tekstmelding, som læreren hadde bedt henne sendt, med resultat fra siste naturfagsprøve: 4+ :-) :-) og den prøven er tatt uten data, kun med en assistent som har lest oppgavene. :-) :-) Så mitt råd er: hører ikke læreren, gå høyere opp. Be om ett møte med lærer og rektor, eller snakk med FAU, de kan hjelpe deg med hvem du bør kontakte. Gi iallfall ikke opp! Og ikke gjennomfør 3 timer med lekser! Det er terror og fører bare til vondt værre!
E.E.E. Skrevet 10. januar 2014 #24 Skrevet 10. januar 2014 Må også legge til at vi sitter fortsatt sammen når leksene blir gjort. Lillesøster på 9 gjør lekser selv, i samme rom så hun kan få hjelp ved behov. Men storemor vil nok aldri kunne klare det. Spiller liten rolle hvor godt man svarer på "Hvordan kan en bli være miljøvennlig?" , når spørsmålet er "Hvordan kan en bil være miljøvennlig?" Og at det første spørsmålet hadde en snodig formulering, nei, det stusser hun ikke på ett sekund. ;-) :-) Men vi har lært oss noe fantastisk: vi ler av det komiske i det, pusser ut og prøver igjen. :-)
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #25 Skrevet 10. januar 2014 Der publiserte mobilen det, he, he. ;-) Hun skulle også ha 4 timer i uka med spes.ped. og egen data. Vi kjøpte data selv. Vel, skolen fulgte ikke opp dette, hun fikk ikke engang bruke dataen. Men hun fikk ikke sitte med lekser mer enn en time pr. dag og litt ekstra hjelp på skolen. Bare det var jo en ny verden for oss. Vi kunne begynne å leve igjen. :-) Siste halvår i 7.klasse fikk hun en spes.ped. lærer som var ny. På noen måneder økte lesehastigheten til det dobbelte. Hun fikk bruke dataen og vi kjøpte ett program som heter e-lektor, som har vært til stor hjelp. :-) Nå har hun begynt på ny skole og vi har igjen fått en ny verden. Her blir hun ikke mobbet, ett problem vi hadde, hun får den hjelpen hun har rett på og hun har fått venner. :-) :-) I dag sendte hun meg tekstmelding, som læreren hadde bedt henne sendt, med resultat fra siste naturfagsprøve: 4+ :-) :-) og den prøven er tatt uten data, kun med en assistent som har lest oppgavene. :-) :-) Så mitt råd er: hører ikke læreren, gå høyere opp. Be om ett møte med lærer og rektor, eller snakk med FAU, de kan hjelpe deg med hvem du bør kontakte. Gi iallfall ikke opp! Og ikke gjennomfør 3 timer med lekser! Det er terror og fører bare til vondt værre! Takk. Vi jobber med saken. De 3 timene i går var mer enn normalt, men for en gangs skyld fikk vi gjort ganske mye og hatt en fin stund sammen. Jeg tror hun var veldig fornøyd med bokraporten hun kunne levere i dag og så håper jeg bare ikke læreren har sablet den for kraftig ned. De norske glosene tror jeg også hun kommer til å klare i dag, men på de engelske blir det nok noen feil og høytlesingen kommer nok til å gå sån så som så. Jeg skulle bare ønske at læreren kunne se hvor mye arbeid hun faktisk la ned i leksene og av og til gi henne litt ros for det hun gjør, ikke bare meldinger med hjem om alt som ikke er bra nok. Jeg ser så stor forskjell til lillesøster som bare kan sette seg ned rase gjennom leksene og så sitter glosene og lesingen går helt fint etter 2 gjennomlesninger. Det virker så uretferdig at hun får all rosen. Heldig vis har begge ungene gode venner og opplever ikke mobbing. 3. klassingens venner er flinke til å rose selv om læreren ikke er det. Anonymous poster hash: 02bbe...d74
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå