Gå til innhold

Vi er samboere, men jeg har visst foreldreansvar for barna alene. Hva har det å si?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han står som far, og er far selvfølgelig.

Men igår fant jeg ut at jeg har foreldreansvaret for begge alene. Eldste visste jeg, da vi ikke var samboere når hun ble født. Med andre trodde jeg vi begge hadde det. Men nå viser det seg at han sendte flyttemld etter andre ble født.

Jeg ser egentlig bare fordelen, da vi slipper at begge må ta seg fri for å fikse ting. Det mener han også.

Men er det flere konsekvenser av at jeg står alene med ansvaret? Fordeler og ulemper?

Anonymous poster hash: 32853...dcc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

stor fordel for deg, kan ikke forstå at han går med på det! Ved et eventuelt brudd sitter du med bukten og begge endene  :P

Anonymous poster hash: 48e33...bf4
Skrevet

stor fordel for deg, kan ikke forstå at han går med på det! Ved et eventuelt brudd sitter du med bukten og begge endene :P

Det var hans forslag og la det stå sånn;) Vi er veldig trygge på hverandre og vi vet begge at det ikke vil bli misbrukt.

Skrevet

stor fordel for deg, kan ikke forstå at han går med på det! Ved et eventuelt brudd sitter du med bukten og begge endene :P

Det var hans forslag og la det stå sånn;) Vi er veldig trygge på hverandre og vi vet begge at det ikke vil bli misbrukt.

var ikke ment frekt eller insinuerende mot et brudd mellom dere :) Jeg vet at min samboer hadde nektet å ha det slik  :fnise:

Skrevet

Usikker på om det kan ha noe å si skattemessig. Mulig det gjør at det bare er du som kan få skattefradrag for pass av barn. Det kan være negativt om han tjener mest.

Jeg er også usikker på om det vil få betydning om du skulle dø. Kan han da automatisk ta over?

Anonymous poster hash: 5cf81...77e
Skrevet

var ikke ment frekt eller insinuerende mot et brudd mellom dere :) Jeg vet at min samboer hadde nektet å ha det slik :fnise:

Tok det absolutt ikke frekt:) Valgte å svare sånn da jeg regnet med at det ville bli ett tema som egentlig ikke er noe tema for oss. Hehe

Hadde en diskusjon på dette igår, men så ble jeg usikker om det var konsekvenser vi ikke tenkte over igår:p

Skrevet

Usikker på om det kan ha noe å si skattemessig. Mulig det gjør at det bare er du som kan få skattefradrag for pass av barn. Det kan være negativt om han tjener mest.

Jeg er også usikker på om det vil få betydning om du skulle dø. Kan han da automatisk ta over?

Godt poeng! Ikke det at jeg skal dø (bank i bordet), men du sier noe der altsa. Takk for godt tips:) Det alene er jo en grunn for å skrive ansvaret på begge.

Skrevet

Min samboer hadde også nektet å stå uten foreldreansvar. Vi er også trygge på hverandre, men det er nok mange som ender med til dels stygge brudd også . Det er vanskelig å forutse hva som vil skje i framtiden og det er overhodet ikke i din samboers interesse å stå uten foreldreansvar.

Det er også mulig at ting vil bli mer kompliser viss du skulle dødd. Da har ikke far automatisk rett til å beholde omsorgen for barna. Og far kan vel i verste fall også risikere å måtte konkurrere med feks besteforeldre om foreldrerettigheter.

Så mulig det føles enklere akkurat nå å ikke fikse dette, men jeg synes at dere løper en høy risiko for en veldig liten gevinst.

Anonymous poster hash: 0d038...a76

Skrevet

Men hva skjer den dagen vi evt gifter oss? Vil vi begge få automatisk da, eller vil det fortsette å stå som det står?

Skrevet

Det har ingen ting og bety. Pga slik du setter fram innlegget. Samboer og har dei aleine korfor og grunn ?

Anonymous poster hash: 5abe7...a07

Skrevet

Så far har egentlig ikke noe han skulle ha sagt?

For det er forskjell på foreldreansvar og foreldreomsorg.

Vi har vel delt ansvar men jeg står for omsorgen siden de bor allermest hos meg.

Anonymous poster hash: 7d745...31c
Skrevet

Sier bare DNA er no dritt. Og det avslører det heile.

Skrevet

Min samboer hadde også nektet å stå uten foreldreansvar. Vi er også trygge på hverandre, men det er nok mange som ender med til dels stygge brudd også . Det er vanskelig å forutse hva som vil skje i framtiden og det er overhodet ikke i din samboers interesse å stå uten foreldreansvar.

Det er også mulig at ting vil bli mer kompliser viss du skulle dødd. Da har ikke far automatisk rett til å beholde omsorgen for barna. Og far kan vel i verste fall også risikere å måtte konkurrere med feks besteforeldre om foreldrerettigheter.

Så mulig det føles enklere akkurat nå å ikke fikse dette, men jeg synes at dere løper en høy risiko for en veldig liten gevinst.

Man er joe som regel ikke sammen med en man ikke føler seg trygg på og stoler på.

Men det kan fort forandre seg fikk jeg smertelig erfare for ikke lange tiden tilbake. Etter  11år sammen og nettopp fått nr 2 så hadde han funnet en ny en og flyttet inn med hu. Jeg hadde aldri trodd at om vi skulle gjøre det slutt at det skulle være sååå vanskelig og samarbeide med han. Men det er det, fordi han gjorde det på denne måten.

Skrevet

Så far har egentlig ikke noe han skulle ha sagt?

For det er forskjell på foreldreansvar og foreldreomsorg.

Vi har vel delt ansvar men jeg står for omsorgen siden de bor allermest hos meg.

Stemmer det. Jeg har foreldreansvaret alene i papirene. Når det gjelder omsorgen vet jeg ikke hva som står. Men vi bor sammen og lever som en familie, så i praksis har vi begge omsorg (og ansvar) for barna.

Skrevet

Sier bare DNA er no dritt. Og det avslører det heile.

Hva mener du med det?

Skrevet

Man er joe som regel ikke sammen med en man ikke føler seg trygg på og stoler på.

Men det kan fort forandre seg fikk jeg smertelig erfare for ikke lange tiden tilbake. Etter  11år sammen og nettopp fått nr 2 så hadde han funnet en ny en og flyttet inn med hu. Jeg hadde aldri trodd at om vi skulle gjøre det slutt at det skulle være sååå vanskelig og samarbeide med han. Men det er det, fordi han gjorde det på denne måten.

*trøsteklem* 

Skrevet

Flere innspill?

Skrevet

Godt poeng! Ikke det at jeg skal dø (bank i bordet), men du sier noe der altsa. Takk for godt tips:) Det alene er jo en grunn for å skrive ansvaret på begge.

Foreldreansvaret vil automatisk bli ført over på far om du faller bort.
Skrevet

Det betyr at du alene er juridisk ansvarlig for barna. Det innebærer at du alene kan bestemme navn, religion, barnehage, skole, valg av medisinsk behandling og slike ting.

Far er fortsatt far og at far ikke har foreldreansvar har ingen innvirkning om du skulle gå bort, om dere blir skilt eller slike ting. Han er fortsatt far og i kraft av å være far har han, og barna, rettigheter.

Anonymous poster hash: 5eab0...83a
Skrevet

Det at far ikke har del i foreldreansvaret, gjør at han stiller svakere i forbindelse med et eventuelt samlivsbrudd.

Så lenge dere lever sammen og er enige om barneoppdragelsen har det liten praktisk betydning utover at du kan bestille pass til barna alene, mens han ikke kan gjøre det i det hele tatt osv.

Anonymous poster hash: d164c...486
Skrevet

Supert:) Da tror jeg vi bare lar det stå sånn enn så lenge.

Takk for svar:)

Skrevet

Så lenge dere forblir i et forhold har det ingenting å si, selv om du skulle falle fra. Delt foreldreansvar får en viss betydning først når dere går fra hverandre, og selv da gjelder det "trivielle" saker som info fra skolen og hvem som står juridisk ansvarlig om et av barna knuser en rute. Norsk familierett er i all hovedsak basert på at foreldre (med eller uten foreldreansvar) selv sørger for sine barn på best mulig måte, selv om en skulle falle fra.

Skrevet

Jeg har det slik med sønnen min. Nå ble det ikke jeg og bf da, men jeg har aldri utnyttet at jeg har disse mulighetene. Jeg inkluderer han i det som han skal inkluderes i, og vi diskuterer godt hva som er det beste for barnet. Vi vil jo begge barnets beste, om vi har forskjellige meninger så kommer vi alltid frem til en løsning. :)

Til vanlig er det ikke så mye slik vi trenger ta stilling til, jeg spør han hva han synest om ting også er det somregel ok :)

Anonymous poster hash: 5ee65...4d4

Skrevet

Delt foreldreansvar får en viss betydning først når dere går fra hverandre, og selv da gjelder det "trivielle" saker som info fra skolen og hvem som står juridisk ansvarlig om et av barna knuser en rute.

Om far ikke har del i foreldreansvaret og mor har hovedomsorgen etter et brudd, kan hun ta med seg barna og flytte til Japan om hun vil. Det er ikke alle fedre som ville oppleve det som trivielt.

Skrevet

Delt foreldreansvar får en viss betydning først når dere går fra hverandre, og selv da gjelder det "trivielle" saker som info fra skolen og hvem som står juridisk ansvarlig om et av barna knuser en rute.

Om far ikke har del i foreldreansvaret og mor har hovedomsorgen etter et brudd, kan hun ta med seg barna og flytte til Japan om hun vil. Det er ikke alle fedre som ville oppleve det som trivielt.

Heldigvis har verken han eller jeg noe i Japan å gjøre;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...