Gå til innhold

Jeg trenger gode tips for å få en trassig 3-åring til å slutte med smokk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har for lenge siden innsett at smokken har begynt å bli FOR viktig. Det skrikes og sutres og hyles etter smokken hele dagen. I utgangspunktet brukes den bare på natta (og ved lengre bilturer), men i realiteten brukes den hele tiden.

Problemet? Det er et småsøsken på 1 år her, som også bruker smokk. Vi prøver også her å begrense til soving og bilturer, men den største finner smokkene uansett hvor vi legger dem (høyde ingen hindring - det finnes stoler å stå på).

Så hvordan kan vi gå frem for å få den eldste til å forstå at smokken kun skal brukes på natta? Det er jo ikke bare å "gå gi den til X så" så er den borte, for den minste må jo fremdeles få ha sin smokk og da er det lett for den eldste å få tak i en smokk i tide og utide..

Det skal nevnes at nevnte 3-åring er meget viljesterk, men det regner jeg med at flere har vært borti.

På forhånd takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må begynne å gjemme alle smokkene,sånn at det aldri er smokker som hun får tak i.

Og så må du være steil når hun tar smokken til 1-åringen, og ta kampen hver eneste gang hun gjøre det.

Hun kommer sikker ttil å hyle og grine for å ikke få smokken,men ikke gi etter. Kanskje er det enklere å kutte helt ut?

Søstra mi hadde ei sånn sta snuppe,og hun trua henne emd at om hun maste èn gang til,så ødla hun smokken. (da hadde jenta mast hull i hodet på søstra mi hver dag hele dager på forhånd,så nå var hun drittlei!)Jenta maste enda en gang,og søstra mi klippet smokken i to foran jenta. dett var dett... Hun maste i to dager til,men søstra mi kunne referere til denne hendelsen og si at det er rett og slett ingen smokke mer. hun kom seg over det veldig fort..!

Anonymous poster hash: d4c35...0e6
Skrevet

Vi tok vekk smokken når gutten her var ca. 3år.. Viljesterk liten rakker, og jeg forventet et helvete! Det gikk overraskende bra, selv om lillebroren hadde smokk. Vi begynte med forbredelsene på en mandag. Startet med å snakke om at til lørdag skal smokken vekk, og sendes til den store helten, han er jo tross alt stor og storebror, mens det er bare babyer som har smokk.. Han fikk velge seg en premie i et lekeblad som vi klipte ut og hang på kjøleskapet. Snakket om at smokken skulle vekk hver dag, og at han måtte forte seg å kose ferdig. Når torsdagen kom, så sa han selv at han skulle sende smokken i morgen, så da hoppet vi på, lagde konvolutt og postet sutten i posten til langemann. (Etterpå måtte jeg vise han at smokken var i kista med å finne et bilde på Google. :P ) Pappaen løpe ut senere for å hente den og kaste den.. (Husk å få med alle smokker utenom lillebror sine.. ) Kanskje noe ala dette funker hos dere og? Dagen etterpå lå det en gave i postkassa, så hver gang han ville ta smokken til lillebror så minte vi på gaven.. Masse ros og skryt.

Blir sikkert mye verre med lillebroren sin smokkeslutt, for han begynner å bli enda verre en storebror. :P

Ellers så er det kanskje mulig å slutte med lillebror sin smokk samtidig? vet om foreldre som har gjort det slik. Her var lillebroren baby, så det var litt dumt da. Derfor sluttet bare storebror.

Anonymous poster hash: 3c29e...951
Skrevet

Da mi slutta med smokk hadde vi en høytidelig sermoni i skogen bak huset. Vi tok med alle smokkene, hun hengte dem opp på grenene og vi sa hade til alle smokkene.

Smokkene måtte henges på trærne slik at Tingeling kunne hente dem og ta dem med til babyene som trengte smokker.

Det var slutten på smokkebruk her i huset. Før slutten var hun notorisk på smokken og det var voldsomme greier. Tror grunnen til at det gikk så lette å slutte var at hun fikk gjøre det selv og ta avskjed med smokkene. Å ha en sermoni var for oss en god idè :)

Anonymous poster hash: fd855...8f2
Skrevet

Det var selvsagt litt grining samme ettermiddag når han skjønte alvoret,  og grining/trassing på kvelden, men det gikk over..

Anonymous poster hash: 3c29e...951
Skrevet

vi hadde akkurat samme problem, for lillebror på et år brukte fortsatt smokk. Vi løste det slik at lillebror og pappaen reiste på hytta en helg, og på morgenen sa jeg fra at nå er det slutt på smokk. jeg rensket huset for smokker. den første natta var hard, hun våknet og var helt hysterisk etter smokk, men jeg ga meg ikke. neste dag fikk ho velge akkurat hva ho ville på leikebutikken (visste ho kom til å velge en dukke, derfor fikk hun frie tøyler ;) )

da lillebror kom heimatt, passet vi på å være begge hjemme ved leggetid den første uka. da såg hun ikke smokker i hele tatt.

Er dog mye strengere med lillebror, han får bare smokk til soving på natta. Dagduppen sover han uten. han forbinder ikke smokk med trøst, så selv om han slår seg eller er survete vil han ikke ha smokken (og har heller aldri fått tilbud).

Anonymous poster hash: 3f947...d49
Skrevet

Gjem smokkene godt når de ikke brukes... Lås dem inn i et lite skrin om du må :P Og plasser det på toppen av et skap eller noe...

1 åringen kan kanskje også kun bruke smokken ved soving og i bilen, evt vognen..? På den måten kan ikke 3 åringen ta 1 åringen sine smokker?? 

Jeg har ikke selv vært i situasjonen, da min baby er 10 mnd, men jeg planlegger å begynne å kutte ned på smokken på dagtid ved 1års alder... lurer meg på hvordan det går :P 

Skrevet

Det kommer helt an på hvor hardt 3-åringen er "rammet" av trassen.

Jeg er usikker på om jeg hadde satset husfred og nattero på Det Store Slaget om Smokken. I og med at det er smokker i huset er det ikke bare å sende dem til Sabeltann heller ... Jeg ville latt det være.

På et tidspunkt vil hun sannsynligvis få tilbakemelding fra jevnaldrende på smokkebruken og det vil ikke forundre meg om det vil være mer tungtveiende enn hva de voksne har å si i sakens anledning :)

Skrevet

Vi har en 3åring som sluttet helt med smokk for et par måneder siden og en baby som bruker smokk stort sett hele tiden. Vi har vært strenge på at smokken til storgutten kun er til soving, men at babyen trenger smokk i større grad fordi han er baby.

Vi har hatt forskjellige farger på smokkene. Storgutten vår har hatt blåe/grønne, mens babyen har hatt rosa. Derfor er rosa smokk "babysmokk" og det frister visstnok ikke 3åringen vår å ha babysmokk (selv om at smokkene er helt like bortsett fra farge..). Hvis 3åringen har tatt smokken til babyen har jeg bare tatt den fra han og forklart at dette er babysmokk.

For et par måneder siden kunne han fortelle at han var stor gutt og trengte ikke smokk fordi Karsten i Karsten & Petra ikke brukte smokk. Da benyttet vi anledningen og sendte alle med hans farge til kap sabeltann (fikk et diplon i posten = stas!!). Han har spurt etter den noen ganger, men da forklarer vi at de har kap sabeltann fått så nå er det bare babysmokker igjen.

Anonymous poster hash: da43b...41e
Skrevet

Da vi kuttet dagsmokken kjøpte vi en bok hvor vi satte et klistremerke hver kveld etter en smokkefri dag, etter 10 klistremerker var det belønning, han var 2,5 år og etter 2 kvelder hadde han skjønt opplegget og kutter også nattsmokken for å få flere klistremerker ;) Det var stor stas å få velge seg en leke etter 10 klistremerker :) Vi tok to runder på rappen med klistremerker, men etter 10 klistremerker måtte vi øke til 20 pga han kuttet jo både dag og nattsmokk og forventet jo da klistremerker morgen og kveld :) Han valgte også klistremerkene vi skulle lime inn i boka også :)

Dere kan jo samle sammen alle smokkene i en brødpose og legge i klesskapet deres uten det blir oppdaget og bare ta frem ved nødvendighet uten at de ser hvor smokkene ligger :)

Og så gjelder det å finne den riktige belønningen som frister mer enn smokken :)

Skrevet

Gjem smokkene godt når de ikke brukes... Lås dem inn i et lite skrin om du må :P Og plasser det på toppen av et skap eller noe...

1 åringen kan kanskje også kun bruke smokken ved soving og i bilen, evt vognen..? På den måten kan ikke 3 åringen ta 1 åringen sine smokker?? 

Jeg har ikke selv vært i situasjonen, da min baby er 10 mnd, men jeg planlegger å begynne å kutte ned på smokken på dagtid ved 1års alder... lurer meg på hvordan det går :P

Låsbart skrin var ikke dumt!

Skrevet

Vi har også en viljesterk 3-åring. Vi ga den bort i dyreparken, klippet den i to.. ja, vi prøvde det meste, men ingenting nyttet så lenge han ikke ville fjerne den selv. Endte med at vi kjøpte sånn middel man tar på neglene for å slutte å bite, og tok litt på tuppen av smokken. Han ville aldri ha den i munnen igjen, hehe. Han sa den smakte vondt fordi han var blitt for stor for den, så han fattet jo poenget. 

Anonymous poster hash: da386...d53
Skrevet

Gjør det til noe gøy, som hun over her nevner.

Min bror slutter fordi farmor sa til han at julenissen hadde tatt med seg alle smokkene hans, fordi han var stor gutt. Og han måtte ta de så fikk han masse gaver i gjengjeld neste jul :P

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Barnet slutter med smokk når mor bestemmer seg for det. Det er du som må bestemme deg, og det er trolig ikke noe å grue seg for.

Gjør som du blir rådet av de andre her, lag en seremoni av et eller annet slag. Selv donerte vi smokkene til en tass på seks uker, han hadde jo ingen, stakkaren ;)

Skrevet

Vi hadde ikke problemet med småsøsken, og det gjorde nok utfordringen litt mindre. Men min treåring var hos tannlegen, som sa at han hadde et "smokkebitt" som ville forsvinne igjen dersom vi sluttet med smokk i tide. 

Forsøkte å foreslå at vi kunne gi den til Kaptein Sabeltann, en baby som trengte den mer, et smokketre m.m. Han var overhodet ikke solgt på noen av disse ideene! Blånektet. 

Så forklarte vi vennlig at han dessverre måtte slutte med smokken med en gang, og vi tok dem vekk. Han var veldig motvillig, og protesterte kraftig, men vi gav oss bare ikke. Derimot satt vi mye lenger hos ham på kveldene, fordi det var vanskelig å finne roen uten smokken. Vi prøvde å vise forståelse og forklare at vi forsto ønsket hans, men at det var viktig for tennene hans at han nå klarte seg uten. Det er bare en vane som må brytes. Tok ca en mnd her, men så at han "suttet" på smokken i søvne i et par mnd etter det igjen... 

Dere må bare ta valget for ham tror jeg, og akseptere at han protesterer på det.

Ettåringen er jo også over det største sugebehovet, så kanskje han/hun kan få smokken bare ved soving. Lettere å akseptere for den eldste. 

Og dere MÅ kunne ha et sted å oppbevare smokken som eldstemann ikke vet om eller kommer til??? Et krus i øverste hylle i en skyvedørsgarderobe feks? Uansett bør en treåring kunne ligge unna dem selv om han/hun vet hvor de er...rett og slett fordi mamma og pappa bestemmer det. 

Anonymous poster hash: b2445...53a
Skrevet

Vår var fire år når vi tok smokken. Hun sleit lenge med dogåing så var redd det ville bli for mye på en gang, så vi venta litt. Fant ut at søsteren på ett like så godt kunne slutte da hun aldri hadde hatt behovet og det var greit å gjøre dette bare en gang :) vi sendte dem til sabeltann og de fikk en gave ordnet av oss i retur. Vi forberedte han på det en stund i forveien og snakket om at mange i bhg også hadde sluttet med smokk. Første natta ble det stor sorg for største, andre natta litt lei seg og så var det igrunnen gjort. Minste lette litt etter den, men gjorde ikke så mye ut av det. Begge brukte lenger tid på å finne roen ei stund etterpå, men alt i alt så gikk det veldig greit.

Anonymous poster hash: 7b531...eb9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...