Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #26 Skrevet 10. januar 2014 Slet livet av meg med nummer 1 akkurat som du gjør nå. Barnet kunne ikke suge, jeg ble sår, full av betennelse, åpne kjøttsår og smerter uten like. Hadde altfor mye melk. Pumpet ut en hel liter per døgn i tillegg til det babyen drakk (som var trolig rundt 1 liter det også). Holdt på altfor lenge, men både jeg og baby utviklet et dårlig forhold til ammingen pga smerter, konstant spreng osv. Det utviklet seg til brystvegring og altfor mye styr. Jeg utviklet et dårlig forhold til brystene som flere år etter ikke får berøres av mannen min f.eks. HAdde jeg bare ikke hørt på ammepolitiet ville alt vært så mye bedre! Om barnet tar flaske og NAN så skal du bare være glad til, så slutt med dårlig samvittighet og kos deg med babyen din i stdet for. Klem Anonymous poster hash: 0cc0b...40d
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #27 Skrevet 10. januar 2014 Kjære deg<3 ta det med ro, gi barnet erstatning og kose dere:) Morsmelk er bra, men ikke når du er utslitt og barnet sultent!! en skal ikke styre så lenge at en tar livet av seg selv og barnet ikke får hvile pga sult og frustrasjon. Intet nederlag å gi seg nå, 3 uker med helvete er laaaang tid;) kjenner flere flaskebarn og de er friskere enn min som ble ammet hehe. Det viktigste er den aller første melken, og etter en stund ca 3mnd, blir tarmsystemet til barnet så utviklet at disse antistoffene som alle prater om, blir ødelagt og ikke kommer over i barnets blodbane uansett. Nyere forskning viser og at barn på flaske har bedre vitamin og jern status enn ammebarn, og at de med allergi osv ikke bør amme pga at det er mors antistoffer som skaper grunnlag for allergi har ungen. Ammepoliti er det nok av i Norge, så gjør det som er best for dere. Jeg ble ekstremt deprimert av amming og alt stress og press rundt forrige gang, og har denne gang valgt det helt bort. Egoistisk sier mange, men jeg koser meg denne gangen og barnet er sundt, mett og fornøyd. Forrige bare gråt og jeg hadde mest lyst til å kaste både puppene og ungen i veggen pga alt det vonde. Lykke til<3 Anonymous poster hash: eef4f...436
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #28 Skrevet 10. januar 2014 Her var det også dårlig sugeteknikk. .Skulle da pumpe.. jeg holdt på i nesten tre måneder... Skulle liksom øke produksjonen. De siste 2, nesten 3ukene, satt jeg over 12 timer og pumpet hver dag (og natt), samt at jeg brukte tid på vask, kok og sterilisering av flasker.....Jeg lånte elektriske pumper s¨jeg kunne ta begge bryst samtidig, for det skulle visstnok stimulere mer. Jeg drakk ammete, vørterøl, brukte nesesprayen.....Prøvde alt...Det meste jeg noensinne fikk ut av den "beste" puppen var 120ml, den andre 90.... Med nummer to innså jeg at jeg nok aldri kom til og få nok melk. Han sugde godt, og fikk i gang produksjonen kjapt. Men testpumping viste at jeg på det meste fikk ut 150ml fra beste siden og 70 fra den dårligste..Det var etter 5timer uten amming(natta), for hver amming ble det mindre og mindre melk, til jeg på kvelden var nesten tom... Kan si at den dagen jeg sluttet og amme, så sluttet jeg tvert av. Og melka stoppet opp. Jeg trengte aldri pumpe ut for og slippe "press" eller gradvis redusere melkemengden.... Tre dager etter ammeslutt, begge ganger, var det ikke en dråpe melk og skvise ut.. jeg forbanner enda de ukene jeg satt og pumpet, og gråt og ikke brukte på og SOVE...... Og er glad at jeg med siste fra dag en ammet og gav flaske etterpå om det var behov...Sparte mange tårer der...Og jeg gav også da morsmelk i tre måneder..:Som eldste fikk... Anonymous poster hash: bd4a2...430 Du vet at man aldri får ut like mye ved pumping som ved amming? jeg fikk aldri ut mer enn 100ml på den gode puppen og maks 50 ml på den dårlige,men ungene la på seg fint likevel... bare sånn at du vet det! Synes du fikk ut mye jeg! Anonymous poster hash: 7a487...01d
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #29 Skrevet 10. januar 2014 Jeg hadde det som deg, brystbetennelse der det kjentes ut som om ungen sugde ut piggtråd i puppen, kløyvet brystvorte, søl og en unge som prompet som en sjømann og hadde så vondt av morsmelken min stakkar. Men skulle bare si at for meg gikk det seg til. Ungen lærte seg å amme ordentlig. Brystbetennelsen forsvant. Og amming ble tilslutt SÅ koselig, praktisk og lettvint. Især om natta slengte jeg bare ut puppen og ammet i halvsøvne uten å trenge å våkne opp ordentlig. Hadde aldri, aldri trodd at det kom til å bli behangelig og koselig i begynnelsen. Da var det bare ille. Så ville bare si at det kan snu. Men nå har jeg en mann som ikke bidro noe, så flaske hadde ingen fordeler for meg. Var bare dobbeltarbeid. Dette økte jo min motivasjon. Lykke til uansett hva du velger. Du har virkelig prøvd, så det er INGEN skam å gi opp morsmelk. Men hvis du får til å lure ungen over på brystet igjen når betennelsen er over, så kan det snu og blir koselig. Det ble det for meg. Masse klem. Anonymous poster hash: 37006...87a
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #30 Skrevet 10. januar 2014 Tre uker er ikke egentlig veldig lenge. MEN det spørs selvsagt på forventningene du hadde i utgangspunktet. Selv hadde jeg pre- og dysmatur baby. Var veldig fornøyd dag jeg klarte å amme henne en skvett etter noen dager på sykehuset. Da var jeg osgå sterk nok til å begynne å pumpe og hun fikk melk fra meg i stedet for morsmelksbanken. Ammingen hadde vi ikke på stell fullt og helt før etter 5 mnd. Før det gikk det i gi flaske med mm, amme, pumpe osv osv osv. Jeg hadde et par brystbetennelser og var helsemessig svært svak. Etter hvert gikk det seg til. Jeg angrer ikke ett sekund. Jeg har i dag en sterk, frisk og normalvektig unge som skal begynne på skolen til høsten. Ta kontakt med ammepoliklinikk e.l.ev ring ammehjelpen og få hjelp. MEN det aller viktigste er faktisk at du senker skuldrene! Da renner melka friere. Anonymous poster hash: 2951a...f73
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #31 Skrevet 10. januar 2014 Huff stakkars deg:( jeg slet også veldig med første. Hun fikk ikke tak, fikk kolikk og sovnet ved brystet slik at melkeproduksjonen sank. Jeg hadde ikke betennelse så hvis enn har det attpåtil så er det fullstendig lov å gi opp! Hvis amming er veldig viktig for deg så kan du gi baby mme og pumpe deg selv til betennelsen gir seg. Så kan du prøve å delamme. Jeg har gjort det med begge mine barn:) Men som sagt ovenfor- drit i ammepolitiet og kos deg med babyen. Det viktigste er at babyen får i seg mat:) Anonymous poster hash: 60746...54b
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #32 Skrevet 10. januar 2014 Er enig i rådet om å få råd fra sykehuset, på Ullevål fikk jeg i tiden etter fødsel hjelp fra en amme-ekspert. Det hjalp. Men du må uansett få medisin for brystbetennelsen din! Anonymous poster hash: ba77e...2f0
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #33 Skrevet 10. januar 2014 Vært i samme situasjon som deg. Holdt ut i 6 uker, og da la jeg alt frem for helsesøster og ventet på den reisen. Men i stedet roste hun meg for mitt forsøk, og beroliget meg med at det beste for både meg og den lille nå var å avslutte forsøket, og gå over på nan. Det ble helt fantastisk, og endelig kunne vi kose oss sammen i stedet for å styre og stresse. Livet ble helt forandret etterpå. Barnet er i dag 12 år, og er en frisk og rask gutt. Han er sjelden syk, og alt har alltid vært som det skal. Han er veldig skoleflink. Så alt jeg fryktet skulle skje dersom han ikke fikk morsmelk, har ikke skjedd. Har aldri angret et sekund på at jeg den gang kastet inn håndkleet. Anonymous poster hash: a02ae...e9b
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #34 Skrevet 10. januar 2014 Takk for så mange gode svar og råd og erfaringer! Blir helt overveldet jeg 😊 Har i dag handlet inn noen ekstra flasker og pulverdispenser, kokt opp vann og helt over på flaskene og satt det til avkjøling! Pumpet meg tom i dusjen tidligere i dag og fylte en flaske som gikk i vasken i kveld.. Så jeg produserer jo masse, men melka er jo full av betennelse! Det er masse "snerk" i den 😫 Så den gir jeg ikke til baby! Kjenner ammingen byr meg mer og mer imot, føler en viss vegring for min egen melk når jeg ser hvordan den er... Vet jo at det går over snart, går jo på medisiner, men det er fortsatt guffent... Om jeg skal fortsette med pumpingen etter denne runden med betennelse, vet jeg ikke, men per nå skal jeg senke skuldrene og pumpe når jeg kjenner det trengs og se hva fremtiden bringer uten å ha så høye forhåpninger 😊 HI Anonymous poster hash: 6607d...700
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå