Gå til innhold

Orker ikke mer tror jeg! Men får så dårlig samvittighet :( Pumpe eller kaste inn håndkle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sugeteknikk er ikke på stell etter 3 uker med prøving og alskens teknikker, brystbetennelsen sitter hardt og ungen bare hyler!

Nå er jeg sliten! Har måttet gitt NAN for å gi baby litt søvn mellom slaga, for han får så mageknip av min iherdig utpumpede melk. Jeg pumper døgnet rundt føler jeg, og bærer rundt på en baby med magevondt ellers.

De gangene jeg har gitt NAN har han sukket så godt og sovet med en ro jeg ikke har sett siden han var nyfødt på sykehuset!

Jeg vil kose meg med babyen, ikke føle meg innestengt pga pumpingen og er utmattet av mageknip. Jeg vurderer å slutte med mm og gi NAN fulltid, men får så dårlig samvittighet!! Hva skal jeg gjøre??

Anonymous poster hash: 6607d...700

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Be om hjelp fra ammepoliklinikken på sykehuset ditt. Du kan ikke gi opp etter tre uker. Det tar helt opp til tre måneder å etablere ammingen.

Anonymous poster hash: e3819...abc

Skrevet (endret)

Jeg ga opp etter seks uker. Og jo, du kan kaste inn håndkleet! :)

Skal ikke nyfødt-tiden være en koselig tid. Hvor mor skal kunne nyte denne tiden som går så altfor fort? Skal hun ikke ha overskudd til våkennetter og kunne slappe av og ta det ellers med ro så lenge baby er så liten?

Jeg slet veldig selv, gråt, blødde, fikk betennelser (tre stk på seks uker!) jg kjøpte mme og hverdagen ble helt annerledes. Begge mine er mme barn, yngste har aldri fått pupp. Begge to er sunne og friske. Ingen av dem har lidd noen nød :)

Så om du føler at amming ikke går, du har prøvd og det er veldig vanskelig for deg, så kjøper du mme. Med god samvittighet! :)

Lykke til :)

Endret av 2trollunger;)
Skrevet

huff...forstår deg så utrolig godt, sitter i samme knipa selv, men min baby er vel 3 mnd. Fullstendig brystnekt!!!! Er lenket til hjemmet da jeg pumper hver 2 time for å opprettholde produksjonen. Må til og med stå opp på natt og pumpe, på tross av at baby sover natten gjennom :(

Har kommet til det punktet at jeg har bestilt time til manuellterapi, på tross av at jeg tror det er kvakksalveri, bare for å utelukke eventualiteten låsning. Og skal på helsestasjon i dag og sjeke babys ører for å utelukke øreverk. Kontaktet ammehjelpen, og bestilt time på ammepoliklinikk.....Det tar bare så uendelig lang tid  å få time :( Jeg har gitt meg selv en frist på ca to uker. Om det ikke går etter det blir det kun delamming/pumping, og tillegg for nå er jeg så sår at jeg tror brystknoppene snart faller av....

Tror det viktigste er å minne seg selv på at det blir folk av mme-barna også. Dine evner som mor avgjøres heldigvis ikke av om du ammer eller ei :) Masser av lykke til!!!!  :klem:

Anonymous poster hash: 4452a...bd8
Skrevet

Gi babyen mme. Det er ingen krise. Du har prøvd amming, og det ser ikke ut til å fungere. Nyt heller spedbarnstiden sammen med barnet ditt. En tilfreds og avslappet mor er mye bedre for barnet enn en mor som stresser med ammingen osv. Melken blir også preget av dette.... Den som sier at det kan ta opptil 3 mnd og etablere en god amming - tøys. Hvis det tar så lang tid å etablere en god ammesituasjon er både barn og mor utslitt for lenge siden. Da bør man ha gått over til mme slik at den dyrebare tiden med den nyfødte ikke forsvinner i tårer og såre pupper.

Anonymous poster hash: 0024d...686

Skrevet

Hei... slik du har det nå er ikke noe bra.... slutt med amming og gi mme...det går helt fint :-)

Anonymous poster hash: c99b3...434
Skrevet

Gi babyen mme. Det er ingen krise. Du har prøvd amming, og det ser ikke ut til å fungere. Nyt heller spedbarnstiden sammen med barnet ditt. En tilfreds og avslappet mor er mye bedre for barnet enn en mor som stresser med ammingen osv. Melken blir også preget av dette.... Den som sier at det kan ta opptil 3 mnd og etablere en god amming - tøys. Hvis det tar så lang tid å etablere en god ammesituasjon er både barn og mor utslitt for lenge siden. Da bør man ha gått over til mme slik at den dyrebare tiden med den nyfødte ikke forsvinner i tårer og såre pupper.

Kunne ikke vært mer enig :D

Skrevet

Men må jeg til lege og få medisin for å stoppe melka mi da? Eller vil det stoppe av seg selv? Er i tvil om alt, men vil ikke ha det sånn her i mange mndr heller!

HI

Skrevet

Får barnet vondt i magen ab mm fra flaske men ikke mme fra samme flaske? Det var rart.

Har du snakket med helsestasjonen og ammehjelpen?

Anonymous poster hash: 03212...d17
Skrevet

Fortsett å gi NAN mens du fortsetter å prøve. Du skal ikke ødelegge hele barseltiden din ved å slite deg selv ut pga amming. 

Skrevet

Baby får vondt av medisinene jeg går på pga betennelser... Og jeg får ikke tømt brystene skikkelig med pumpa pga myr melk, så betennelsene kommer tilbake ofte.... Flaska er ikke problemet, men melka mi. Hadde han kunne suget tomt brystet hadde det gått bra mente de på barsel som strevde for å hjelpe meg.

Han tar brystet helt feil og river meg i filler, så vi har ventet på at han blir større i munnen og kanskje får et bedre tak, men dette sliter meg ut!

HI

Skrevet

Du har vært kjempeflink som har gitt babyen mm i 3 uker. Gi han mme fra nå av, kjære deg. Kos dere i barseltiden!

Skrevet

Ikke ødelegg barseltida di på ammestrev slik jeg gjorde.

Drit i ammepolitiet her inne.

Jeg strevde vettet av meg i 2 mnd uten at det ordnet seg. Gikk regelmessig til ammespesialist som til slutt ikke kunne gjøre noe mer for meg.

Jeg trodde det var et kjempenederlag å gå over til mme, men det eneste jeg angrer på i ettertid er at jeg ikke gjorde det tidligere.

Anonymous poster hash: 48fb2...bd5

Skrevet

Noen sliter med amminga og noen sliter VIRKELIG med amminga. Noen kan holde ut i noen mnd fordi det er ikke SÅ ille,mens noen kan ikke holde på så lenge fordi de blir helt utslitt.Og jeg tror du er en av de siste...

Du har prøvd,du går på medisiner,du har betnnelser,du har en baby som bare roper og hyler og er skikkelig unhappy,samt mamman er unhappy og du VET at han liker NAN, så da tror jeg bare du dropper denne amminga,slik at dere får det bra i hverdagen.

Greit at det er litt styr med amminga før den kommer skikkelgi i gang,men ikke slik som du må holde på.

Det finnes tabletter som stopper melka,og de får du fra legen.

Ikke ha dårlig samvittighet, noen ganger går det bare ikke. Og man kan få en nedstemthet av amming som ikke funker,bare spør meg...

Kjenn etter: hva vil du EGENTLIG? Når du vet dette,så har du svaret ditt :)

Lykke til

Anonymous poster hash: 7a487...01d
Skrevet

Hei, jeg ville holdt ut litt til hvis jeg var deg, i håp om at amming fungerer etter hvert. Men sett deg en klar grense for hvor lenge du skal fortsette, f.eks. 3 uker til. Denne tiden prøver du alt du kan å få det til å fungere, kontakt barsel på sykehuset og hør om de har ammepoliklinikk, og sjekk med helsestasjonen om de kan hjelpe. Fortsett å pumpe, men spe på med MME hvis det trengs.

Hvis det ikke fungerer etter at fristen du satte er ute, kan du kaset inn håndkledet med god samvittighet. Da vet du at du har prøvd alt du kan, men ikke mer enn du orker, og uten å "ødelegge" resten av tiden hjemme med babyen. :)

Skrevet

Det spiller ingen rolle hva vi mener. Hva føler du selv? Vil du slutte å amme, eller prøve litt mer?

Det er ingen andre enn deg selv, som kan avgjøre hva som er best for dere!

Lykke til :)

Skrevet

Du har dårlig samvittighet nå, og det føles ut som et vanskelig steg å ta, men jeg kan nesten love deg at om en måned, 1 år og 5 år kommer du til å takke deg selv, blåse av at du i det hele tatt hadde dårlig samvittighet og tenke at det ikke har hatt noen verdens ting å si.

Jeg har hatt ammeproblemer med begge mine, og har strukket meg ALT for langt for å få det til. Nå skjønner jeg ikke hvorfor jeg ikke bare lot det gå og koset meg med babyen istedet.

Skrevet

Herregud, så standhaftige og flinke mange av dere er!!

Jeg hadde selv store ammeproblemer med første babyen, og strevde og følte puppene ble torturert hver amming. Men aldri i livet om jeg hadde orket noe pumping og styr i tillegg.

Du har faktisk gjort en strålende innsats så langt, og vær stolt av at du har holdt ut så lenge.

Jeg vil ikke gi noen kpnkrete råd til deg. morsmelk er viktig for barnet, men en utslitt mor gagner ingen... :( Så uansett hva du bestemmer deg for så ønsker jeg deg lykke til.

Skrevet

Jeg holdte på akkurat som deg i 6 uker. Var sååååå nære å gi opp mangemange ganger. Fikk nesespray av legen som siste forsøk på å få til å amme, og det gikk til slutt!! :) :) :) Nå er hun snart 4 måneder og vi har fullammet siden hun var da 6 uker.

Hvis du virkelig vil amme, prøv å hold ut litt til.

Og hvis ikke, er det som andre sier her, HELT OK å gi barnet flaske :)

Anonymous poster hash: d961c...a35

Skrevet

Jeg får så vondt av deg. Er bare noen måneder siden jeg også hadde det sånn. Har aldri hatt det så grusomt både psykisk og fysisk. Jeg holdt ut og ammet til jenta var 8 mnd, men nå tenker jeg at jeg burde ha gitt meg etter bare noen uker. De første månedene av hennes liv brukte jeg på å pumpe, gå på pillekurer mot sopp, gråte, grue meg, skamme meg.... Det er måneder jeg aldri får tilbake!

Lykke til :-)

Anonymous poster hash: 49059...09b

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Jeg orker ikke gå inn i masse argumenter for og mot akkurat nå, jeg vil bare si at jeg har en del erfaring med ammetrøbbel selv og ventet for lenge med å "gi opp" selv, fordi jeg på død og liv skulle få det til. To ganger. Håper jeg har lært nå...

Jeg synes du skal gi MME så du og ikke minst babyen får det BRA igjen. Hvilken baby har det godt ved å gråte hele tiden og ha magevondt og være sulten? Så det er mitt råd til akkurat deg og din historie.

Melka i brystene forsvinner av seg selv, får du mye spreng kan du håndmelke/pumpe bittelitt for å lette det verste trykket, ikke mer. Så ordner det seg. ;)

Skrevet

Nå pumper jeg og kaster melka siden det gir så mageknip... Føles helt feil å kaste melka, men snakka med hs og hun sa at det ikke var noe vits i å gi melka mi når den gir så mageknip.

Siden jeg får brystbetennelse så fort, er det dumt å la melka forsvinne av seg selv? Burde jeg gå til legen og få medisin? Jeg har MYE melk, så det blir veldig sprengt fort...

Baby har forøvrig sovet masse i dag når han har fått mme, og det er deilig å se ham så avslappet! Tror jeg vil gå over til NAN, men er redd for å angre... Når melka først er borte er det jo ingen vei tilbake :/

HI

Skrevet

Her var det også dårlig sugeteknikk. .Skulle da pumpe.. jeg holdt på i nesten tre måneder... Skulle liksom øke produksjonen. De siste 2, nesten 3ukene, satt jeg over 12 timer og pumpet hver dag (og natt), samt at jeg brukte tid på vask, kok og sterilisering av flasker.....Jeg lånte elektriske pumper s¨jeg kunne ta begge bryst samtidig, for det skulle visstnok stimulere mer. Jeg drakk ammete, vørterøl, brukte nesesprayen.....Prøvde alt...Det meste jeg noensinne fikk ut av den "beste" puppen var 120ml, den andre 90....

Med nummer to innså jeg at jeg nok aldri kom til og få nok melk. Han sugde godt, og fikk i gang produksjonen kjapt. Men testpumping viste at jeg på det meste fikk ut 150ml fra beste siden og 70 fra den dårligste..Det var etter 5timer uten amming(natta), for hver amming ble det mindre og mindre melk, til jeg på kvelden var nesten tom...

Kan si at den dagen jeg sluttet og amme, så sluttet jeg tvert av. Og melka stoppet opp. Jeg trengte aldri pumpe ut for og slippe "press" eller gradvis redusere melkemengden.... Tre dager etter ammeslutt, begge ganger, var det ikke en dråpe melk og skvise ut..

jeg forbanner enda de ukene jeg satt og pumpet, og gråt og ikke brukte på og SOVE...... Og er glad at jeg med siste fra dag en ammet og gav flaske etterpå om det var behov...Sparte mange tårer der...Og jeg gav også da morsmelk i tre  måneder..:Som eldste fikk...

Anonymous poster hash: bd4a2...430
Skrevet

Jeg synes det høres ut som både du og den lille har det best med MME nå. Om du er redd for brystbetennelse kan du kontakte legen og få piller du kan ta for å få stoppet melken. Det er veldig mye hormoner og følelser i sving så kort tid etter fødsel, så jeg skjønner du er bekymret for å gjøre noe du vil angre på. Men jeg er ganske sikker på dette er glemt etter kort stund. det viktigste nå er at både du og den lille har det bra.

Anonymous poster hash: 172f7...85e
Skrevet

Nå pumper jeg og kaster melka siden det gir så mageknip... Føles helt feil å kaste melka, men snakka med hs og hun sa at det ikke var noe vits i å gi melka mi når den gir så mageknip.

Siden jeg får brystbetennelse så fort, er det dumt å la melka forsvinne av seg selv? Burde jeg gå til legen og få medisin? Jeg har MYE melk, så det blir veldig sprengt fort...

Baby har forøvrig sovet masse i dag når han har fått mme, og det er deilig å se ham så avslappet! Tror jeg vil gå over til NAN, men er redd for å angre... Når melka først er borte er det jo ingen vei tilbake :/

HI

Hvis du skal slutte uten piller, må du trappe ned gradvis, f.eks. kutte ut en pumping i døgnet annen hver dag, slik at produksjonen stabiliserer seg. Jeg har pumpet selv og hadde masse melk, og nedtrapping gikk veldig greit når jeg gjorde det slik. :) Men babyen din var bare 3 uker, ikke sant? I den første fasen hadde jeg også endel brystbetennelser, pass på at du masserer brystene og får bort klumper mens du pumper, og at du tømmer brystet helt hver gang. Så kan du heller trappe ned gradvis på antall pumpinger, da burde det gå greit. :)

Siden du er redd for å angre, gjentar jeg meg selv fra forrige posting og anbefaler at du setter deg en grense frem i tid som du er komfortabel med og sier at du skal prøve frem til da. Da er det enklere å holde ut prøvingen siden du vet det er "en ende i sikte", samtidig som du vet du har prøvd det du orker dersom du gir opp. :)

Med barn nummer 1 fikk jeg ikke til amming og fullpumpet (jeg var en skikkelig melkeku ;)). Men når nr. 2 kom, bestemte jeg meg på forhånd (siden jeg regnet med å få problemer igjen) at jeg ikke skulle pumpe dersom jeg ikke fikk til amming. Og da jeg så at amming gikk dårlig med nr. 2 også bestemte jeg meg for å prøve frem til babyen var 6 uker, og etter det kaste inn håndkledet. Etter 6 uker fungerte fortsatt ikke amming, og da trappet jeg gradvis ned på pumpingen og sluttet til slutt helt. Og var absolutt fornøyd med den avgjørelsen i ettertid. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...