Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #1 Skrevet 10. januar 2014 Vi har tre fine barn, eldste 5, yngste 3 mnd. Egentlig sa vi sropp ved 2 barn, heldigvis blei jeg gravid igjen . Så nå burde det jo virkelig være stopp... likevel føler jeg meg ikke helt klar, har allerede kommet på tanken å få en fjerde om et par år, nesten så jeg lengter! Tør ikke nevne dette for samboer da jeg vet at han ikke vil ha fler. vil gjerne høre erfaringer fra dere som har 4 barn, positive og negative! Mine funderinger er om det er en egoistisk tanke å ville ha fler barn, får vi tid til å følge opp, orker vi? Hvordan er det å ha 4 samnenlignet med 3? Hva med det praktiske- barna må dele rom, større bil, er veldig takknemlig for svar! Anonymous poster hash: ad322...085
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #2 Skrevet 10. januar 2014 Jeg har 4 barn😊 Har alltid ønsket meg det. De er nå ganske spredt. ( 4 mnd,8,15,og 17 år ) Men begynte tidlig med førstemann som 19 åring og fikk sistemann som 36 åring😊 Jeg koser meg glugg i hjel hehe😉 Lykke til👍 Anonymous poster hash: f37c4...7ea
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #3 Skrevet 10. januar 2014 Vi har 4 barn, de er nå 12, 10, 6 og 5 år gamle. Forskjellen på 3 og 4 barn er ikke veldig stor altså, den overgangen gikk helt fint. Det jeg ser er at det tar mer og mer tid jo eldre de blir, barnehagetiden er jo ingenting, da henter man barna etter jobb og er sammen med de til de skal sove, enkelt og greit. Men nå som vi har 3 skolebarn er det litt av et kjør i hverdagen, eldste trener 4 ganger i uken, nest eldste 3 ganger i uken og de to minste en gang hver i uken, aldri samtidig, aldri på samme sted... Nå på vinteren vil jeg heller ikke sende de ut på sykkel 2km hver vei til trening, eldste trener den ene dagen fra 18.30 til 20 og da er det stein mørkt ute. Det blir en del kjøring. Så er det oppfølging av lekser, vennebesøk, barneselskaper, dugnader, foreldremøter, avslutninger på hvert klassetrinn og på fritidsaktivitetene.... listen bare fortsetter og fortsetter. Man må ha litt energi altså, og vilje til å bidra, ordet "egentid" finnes ikke hos oss i den fasen av livet vi er i nå. Barnevakt går det flere år mellom hver gang vi har. Økonomi er selvfølgelig også en ting, de skal ha lommepenger, klær, ski, sykkel, skøyter og annet sportsutstyr, vinterklær, sko, til frisøren, mobil, pc, nettbrett, regulering, det baller på seg jo eldre de blir. Med to aktive gutter i verste voksealder er matbusjettet også et tema, de kan jo spise en hel bondegård og være sulten igjen to timer senere. Skjønner ikke hvordan det er mulig, de er slanke som mynder og spiser som elefanter Vi har et matbudsjett på 12.000,- i måneden og det holder hardt, kan ikke være tankeløs i matbutikken altså. 12.000,- høres jo veldig mye ut, men når du deler det på 30 dager og så på 6 personer så spiser vi bare for drøye 60 kroner dagen hver, da inkludert yoghurt, frukt o.l. Tenkte faktisk på det i går, når 12-åringen hadde med seg 3 kompiser hjem fra skolen, de slukte jo nesten et helt brød, og alle de skivene skal ha pålegg..... Men det er morro, jeg har aldri angret. Det er nærmest en livsstil blitt å følge opp barna, det er det vi bruker all vår tid og alle våre penger på, og vi trives med det. Ungene har masse glede av hverandre, og vi har absolutt masse glede av dem. Jeg gleder meg også til fortsettelsen, med huset fullt av ungdommer, og etterhvert få svigerbarn og en haug med barnebarn. Storfamilien er en investering i hele resten av livet Anonymous poster hash: c9e5c...2ee
Sokkedyret Skrevet 10. januar 2014 #4 Skrevet 10. januar 2014 Jeg har vokst opp i søskenflokk på 4 og det er utrolig kjekt med mange søsken. Det også utrolig kjekt nå når vi har blitt voksen å være flere!! Jeg tenker på å få 4 barn selv fordi jeg synes det er så kjekt med mange søsken.
☆☆☆ Skrevet 10. januar 2014 #5 Skrevet 10. januar 2014 Vi er fire søsken, og det er fint med mange no. Men individuell oppfølging frå foreldre var det lite med. Det kostar meir med mange barn også (sjølvsagt). Alle familiesamansetnader har fordelar og ulemper trur eg. Du må bestemme deg for hvilken fordelar du ønskar deg og hvilke ulemper du kan leve med.
Dorrimor ♂♂ Skrevet 10. januar 2014 #6 Skrevet 10. januar 2014 Kan jeg spørre om dere som har 4 barn jobber fulle stillinger? Jeg har også en drøm om fire, men mannen er ikke helt enig. Og for vår del må vi jo prøve med tre først. :)
magica fra tryll Skrevet 10. januar 2014 #7 Skrevet 10. januar 2014 Vi har 4 hjemmeboende barn(2 som har flyttet) på 17, 7, 5 og 3. Koser oss masse, jeg jobber, men ikke 100% i en 8-16 jobb. Det hadde ikke vært noe for meg;)
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #8 Skrevet 10. januar 2014 Kan jeg spørre om dere som har 4 barn jobber fulle stillinger? Jeg har også en drøm om fire, men mannen er ikke helt enig. Og for vår del må vi jo prøve med tre først. :) Jeg jobber fire dager i uken på kontor. Åpningstid 8-16, men har fleksitid. Må være der mellom 9-15.30. Jobber stort sett 8.15-15.30. I tillegg til dette har vi et fosterbarn og er avlastningshjem for tre søsken annenhver helg. Så jobber ikke 100% utenfor hjemmet men jobber nok mer enn 100% totalt sett:-) Anonymous poster hash: 881ef...543
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #9 Skrevet 10. januar 2014 Kan jeg spørre om dere som har 4 barn jobber fulle stillinger? Jeg har også en drøm om fire, men mannen er ikke helt enig. Og for vår del må vi jo prøve med tre først. :) Jeg som har fire barn mellom 5 og 12 år, jeg jobber ca 70%. Jobber 4 dager i uken, stort sett 6-timers dag. Jeg har størsteparten av ansvaret for handling, klesvask o.l. Vi har vaskehjelp. Mannen er selvstendig og jobber mer enn 100%, men tilpasser arbeidstiden etter familien. Han har gjerne hjemmekontor før ungene står opp om morgenen, han sitter ofte fra f.eks halv seks til sju om morgenen med dataarbeid. Så reiser han hjemmefra 8 og er tilbake mellom 16 og 16.30, da er det full fokus på ungene (henting, kjøring, lekser osv). Når han har mye å gjøre jobber han gjerne en time eller to etter at barna er i seng og ofte noen timer på lørdag og søndag. Når han jobber helg jobber han som regel fra 8 til 11-12, da er det god tid til familieaktiviteter etter lunsj. Anonymous poster hash: c9e5c...2ee
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #10 Skrevet 10. januar 2014 Foreløpig har dere ingen barn i skolelalder. Barna trenger faktisk mer oppfølging når de begynner på skolen og fritidsaktiviteter, mange tenker ikke på det....... Anonymous poster hash: ca120...686
camillla Skrevet 10. januar 2014 #11 Skrevet 10. januar 2014 Vokst opp i søskenflokk på 4, der jeg er nest eldst. 13 år mellom eldste og yngste. Helt fantastisk å ha så mange søsken både som ung og nå når vi er eldre!)) husker jeg brukte å synes synd i venner som feks bare hadde et søsken, da jeg var liten. Hehe;P Men helt ærlig ser jeg ikke for meg selv st jeg blir å orke å gå gravid 4 ganger.. Hehe men tiden får vise
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #12 Skrevet 10. januar 2014 Når barna begynner på skolen så er det MYE oppfølging. Lekser, foreldremøter, kontaktmøter, skolearrangement, fritidsaktiviteter, dugnad på fritidsaktivitetene, bursdager til de i klassen osv. Med 4 barn i tett alder hadde ikke jeg rukket over alt i hvert fall. Vent til de to eldste har begynt på skolen og vurder det igjen da Anonymous poster hash: c14c0...f4b
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #13 Skrevet 10. januar 2014 Jeg er vokst opp i en søskenflokken på fire og trivdes veldig godt med det! Mine foreldre var svært flinke til å følge opp, men pappa jobbet mye og mamma var hjemmeværende. Det har ekstra stas når pappa faktisk var hjemme til middag Tenk nøye igjennom det. Fire barn krever en del planlegging og oppfølging. Nå er alle dine barnehagebarn, tenk når de begynner på skolen. Det er mye mer å følge opp da! Anonymous poster hash: 2c7b8...718
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #14 Skrevet 10. januar 2014 Man bør i hvert fall ha et skikkelig solid parforhold. Det er jo ikke uvanlig at par går fra hverandre og det er etter min mening vanskeligere både økonomisk og praktisk å være mye alene jo flere barn man har. Men her er sikkert ikke alle enige. Anonymous poster hash: ca120...686
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #15 Skrevet 10. januar 2014 Jeg har 5 barn, i alder 9-21. Har vært alene de siste årene. Jo visst er det hektisk til tider, ikke så mye nå lenger, da de begynner å bli store/voksne. Men, for noen år siden, gikk det unna til tider, spesielt vår og høst, da alt skjer på en gang (foreldremøter, konferransetimer, avslutninger etc). Det som jo er bra, er at ungene blir veldig selvstendige Føler likevel at jeg har klart å følge de opp. Både skole og fritidsaktiviteter. Samtidig har jeg sitti i både FAU og natteravn osv. Og selv om vi er skilt, samarbeider vi veldig bra, og han stiller opp som bare det han og :-) Anonymous poster hash: ab6e4...eb0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå