Gå til innhold

mister man aap ved en 100 prosent stilling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

skjønner meg ikke helt på denne aap en. skal man kunne tjene på å begynne å jobbe igjen? vil et "velge-å-jobbe-beløp" alltid overstige det en får utbetalt ved aap?

er det lønnsomt å jobbe fremfor å motta aap?

Anonymous poster hash: 0d9d0...650
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som regel vil det lønne seg å jobbe, med mindre den jobben du har er fryktelig dårlig betalt, og at du hadde bedre lønn før du gikk over på AAP. Du mister AAP om du jobber mer enn 60% av tiden. 

Anonymous poster hash: 4836e...e5a
Skrevet

Det vil alltid lønne seg å jobbe 100% i stede for AAP.

Er det slik at du nå KAN jobbe 100% men nøler? Hvorfor?

Anonymous poster hash: e3cec...76a

Skrevet

Hvis du klarer jobbe 100% trenger du heller ikke arbeidsavklaring. Hvordan kan du tenke noe annet?

Anonymous poster hash: 2621b...4df

Skrevet

skjønner meg ikke helt på denne aap en. skal man kunne tjene på å begynne å jobbe igjen? vil et "velge-å-jobbe-beløp" alltid overstige det en får utbetalt ved aap?

Vel, AAP er bare 66% av lønna, så selvfølgelig er det mer lønnsomt å jobbe fremfor å få AAP.

Skrevet

Vel, AAP er bare 66% av lønna, så selvfølgelig er det mer lønnsomt å jobbe fremfor å få AAP.

Det er ikke alltid helt riktig da.

Da jeg ble syk hadde jeg en lederstilling, godt betalt, men mye stress, mye overtid, mye hjemmearbeid osv.

Nå jobber jeg 40%, men i en helt annen type jobb, jeg har ikke lenger kapasitet til det hardkjøret jeg drev med før. Selv om jeg blir tilnærmet frisk vil jeg aldri igjen tåle stress like godt som før og jeg vil nok aldri kunne ha en slik stilling igjen som det jeg hadde før jeg endte på sykehus, alvorlig syk.

Så når/om jeg kommer meg opp i 100% jobb igjen vil det være en mye dårligere betalt jobb enn jeg hadde før, og jeg vil antagelig tjene mindre eller omtrent det samme som jeg nå har i aap....

Anonymous poster hash: 1e85b...fd3

Skrevet

skjønner meg ikke helt på denne aap en. skal man kunne tjene på å begynne å jobbe igjen? vil et "velge-å-jobbe-beløp" alltid overstige det en får utbetalt ved aap? er det lønnsomt å jobbe fremfor å motta aap?Anonymous poster hash: 0d9d0...650

Det er ikke alltid helt riktig da.Da jeg ble syk hadde jeg en lederstilling, godt betalt, men mye stress, mye overtid, mye hjemmearbeid osv. Nå jobber jeg 40%, men i en helt annen type jobb, jeg har ikke lenger kapasitet til det hardkjøret jeg drev med før. Selv om jeg blir tilnærmet frisk vil jeg aldri igjen tåle stress like godt som før og jeg vil nok aldri kunne ha en slik stilling igjen som det jeg hadde før jeg endte på sykehus, alvorlig syk. Så når/om jeg kommer meg opp i 100% jobb igjen vil det være en mye dårligere betalt jobb enn jeg hadde før, og jeg vil antagelig tjene mindre eller omtrent det samme som jeg nå har i aap.... Anonymous poster hash: 1e85b...fd3

Sånn er det for meg også. Vil aldri komme opp i samme lønn som jeg hadde etter jeg ble syk. I beste fall får jeg en jobb med ca samme lønn som AAP tilsvarer nå. Håper likevel jeg kommer meg i jobb etter hvert da!

Anonymous poster hash: f8ec3...85c

Skrevet

Jeg skjønner ikke problemstillingen. Aap er for de som er for syke til å jobbe. Du hadde en stilling som du ikke hadde kapasitet til, i en overgangsfase får du aap for å finne ut hva du kan klare i stedet. Hvis du nå er i stand til å utføre en annen jobb, hvordan forsvarer du for deg selv at vi andre skal fortsette å betale for at du ikke jobber? Jeg mener det er helt irrelevant om det «lønner seg» for deg å jobbe eller ikke. Er du ikke for syk til å jobbe, så skal ikke andre betale for at du går hjemme!

Anonymous poster hash: 52c2c...e72

Skrevet

Hjelpes for noen aggressive svar du får HI. Her nytter det nok ikke å stille slike spørsmål. Det florerer med uempatiske personer her inne. De makter ikke å sette seg inn i andres situasjon.

Dessverre er det sånn at du mister AAP dersom du klarer å jobbe mer enn 50 %. Og dersom du går inn i en stilling som er lavere lønnet enn den du hadde, kan det bety at du vil få mer utbetalt ved å beholde AAP en.

Det mange her inne ikke skjønner er at en faktisk må ha nok penger til å kunne forsørge seg selv og sine. De klarer heller ikke å tenke såpass langt at det faktisk er slik at DU selv har betalt skatt helt til nå, i tilfelle du skulle komme oppi denne situasjonen. Noen er så ....at de faktisk tror at det er de som alene betaler for deg.

Anonymous poster hash: 5f03e...e39

Skrevet

Det er bare litt vanskelig å fordøye at noen faktisk velger å gå på AAP fremfor å jobbe når de faktisk sier de har kapasitet til det. At syke mennesker som ikke klarer å jobbe får penger til å klare seg er en helt annen sak, og helt selvfølgelig. Hvis alle som er friske jobbet og forsørget seg selv, ville det blitt mye mer penger til andre viktige ting som eldreomsorg, helsesektoren,  skoler osv.

Jeg regner med at største delen av de som mottar uføretrygd og AAP gjør det fordi de ikke har annet valg. Synd at en liten del mennesker som utnytter systemet ødelegger og setter disse i et dårlig lys.

Anonymous poster hash: 1f6b2...c1c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...