Gå til innhold

Omsorgssvikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en bekjent som er alene med 2 barn.

Begge barna har utfordringer på forskjellige måter. Eldstejenta tisser mye på seg (flere ganger for dagen), hun går i 3. klasse. Håret er alltid ugredd, og det lukter ofte urin av henne.

Yngstemann har veldig dårlig utviklet språk, og over gjennomsnittet aktiv. (Snart 4 år).Han putter alt i munnen, slik vanligvis mye mindre barn gjør.

Grunnen til at jeg er usikker på om det er snakk om omsorgssvikt, er at jeg synes ikke moren er så veldig oppmerksom på barna sine. Hun finner aldri på noe sammen med dem. Har de en fridag, sitter hun bare inne. Barna foran TV`n og mor på fb. 

Det er bare far som følger barna på aktiviteter, så dette blir bare når det er han som har samvær.

Tror ikke jeg vil utdype dette så mye mer. Men saken er den at magefølelsen min sier at barna ikke kan ha det så veldig bra, men samtidig vet jeg ikke om dette er nok til å sende bekymringsmld.....

Trenger noen synspunkter.

Anonymous poster hash: 7181c...079
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja!! Merkelig at ikke skole/bhg har satt i gang noe!!

Anonymous poster hash: 6f07c...b7f

Skrevet

Send melding, og la bv ta videre avgjørelser 👼

Anonymous poster hash: 0c91b...e1d

Skrevet

Er du bekymret for barna?

Svar: Ja - da sender du melding

Svar: Nei - da sender du ikke melding

Anonymous poster hash: e6cc3...21a
Skrevet

Smart du. Liker smarte damer 👼

Anonymous poster hash: 0c91b...e1d

Skrevet

Nei, så enkelt er det ikke. Jeg tenker at man bør være rimelig sikker på at man har reell grunn til bekymring før man gjør det. Har forstått av andre innlegg at det er en stor belastning for en familie å oppleve stigmaet ved at ulike institusjoner som aldri får vite utfallet av en slik undersøkelse, etterpå ser på dem som en barnevernsfamilie.

I tilfellet ditt HI så synes jeg de to elementene som er bekymringsverdige her er dårlig språk hos det ene barnet og urinlukt av det andre, hvis dette er noe du har observert flere ganger. Ville ha tatt en telefon til barnevernet grunnet dette og forhørt meg.

Skole og barnehage melder nok hovedsakelig fra om manglende oppmøte til foreldresamtaler, forsentkomminger eller forsvunnede barn- ting de ser.

Men jeg stiller litt spørsmål ved hvordan du kan vite noe om resten, og hva mor og barna egentlig foretar seg sammen dersom du kun er en bekjent?

Har du snakket med moren og sagt at du er bekymret?

Selv er jeg ikke av typen som sjelden legger ut info om det vi gjør av aktiviteter på facebook. Som forelder er tiden mellom barnehage/ skole og leggetid dessuten kun på litt over et par timer, og med middag, lekser, bading og barne- TV så rekker man sjelden mye annet.

Anonymous poster hash: 1eb81...cd6

Skrevet

Jeg mener; det kan være at barna ser mer TV enn vanlig en periode siden været er dårlig, eller fordi mor skriver på en eksamensoppgave?

Skrevet

4-åringen som putter ting i munnen har tydelig ikke fått tilstrekkelig stimuli fra han var liten. Det er tydelig at han mangler ekstremt mye i utviklingen. Jeg har jobbet en del med understimulerte barn og dette er et typisk tegn på understimulering som stammer helt fra spedbarnstiden. De vil ofte helle ut melk for å kjenne på den/putte hendene i glasset, bli fascinert av rennende vann i springen, gå på tærne, drive mye oralfiksering ved å putte ting i munn og spytte det ut etc. Alt er tegn på at de har gått glipp av mye av det grunnleggende som små.

Jenta som lukter urin blir neppe dusjet eller får beskjed om det. Skal mye til før det lukter urin. Jeg jobber med voksne som gjerne tisser på seg flere ganger om dagen og det lukter ikke av dem hvis de får skiftet klær så den jenta kan umulig bli vasket/dusjet.

Meld!

Anonymous poster hash: 443de...cb3
Skrevet

4-åringen som putter ting i munnen har tydelig ikke fått tilstrekkelig stimuli fra han var liten. Det er tydelig at han mangler ekstremt mye i utviklingen. Jeg har jobbet en del med understimulerte barn og dette er et typisk tegn på understimulering som stammer helt fra spedbarnstiden. De vil ofte helle ut melk for å kjenne på den/putte hendene i glasset, bli fascinert av rennende vann i springen, gå på tærne, drive mye oralfiksering ved å putte ting i munn og spytte det ut etc. Alt er tegn på at de har gått glipp av mye av det grunnleggende som små.

Jenta som lukter urin blir neppe dusjet eller får beskjed om det. Skal mye til før det lukter urin. Jeg jobber med voksne som gjerne tisser på seg flere ganger om dagen og det lukter ikke av dem hvis de får skiftet klær så den jenta kan umulig bli vasket/dusjet.

Meld!

Anonymous poster hash: 443de...cb3

Oralt sugebehov hos barn kan da ha en rekke årsaker? Men siden du nevner det som noe du har lagt spesifikt merke til HI, så kan det kanskje være langt utover normalen? 

Når det gjelder urin så er jeg helt enig med deg med mindre jenta har redsel for å gå på toalettet på skolen og dermed skvetter i trusen. Men i hvilken situasjon du treffer på barnet vet du selv HI. Er det senere på dagen eller i helger så hadde det gitt klar grunn til bekymring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...