Gå til innhold

Får man ikke hjelp til å bli gravid om man er overvektig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har prøvd i 2,5 år nå.. Var hos legen tidlig på høsten 2013, er sendt henvisning til videre utredning.

Googlet temaet ufrivillig barnløs nok en gang, og fant flere på forum som ikke har blitt prioritert hjelp pga overvekt.

Nesten så jeg begynner å grine.. Jeg er overvektig. Har begynt å gå ned i vekt nå(etter en livsstilsforandring), men det tar jo lang tid før jeg kommer i mål.

Problemet mitt er ikke hovedsaklig overvekt, men manglende eggløsning(noe jeg har hatt hele livet, også da jeg var normalvektig. Har sjeldent mens, ca 4-5 ganger i året).

Hjelp har liksom hvert mitt siste håp, men om man ikke blir prioritet kan det jo ta svært lang tid før vi får time til utredning. Kjenner også at det blir hardt om jeg kommer til timen bare for å få høre at jeg må slanke meg(noe jeg vet godt at jeg må).

Ble fortvilt av å lese dette på nettet, føles som om det aldri blir vår tur..

Hva er dine erfaringer mtp utredning og overvekt?

Anonymous poster hash: c874b...6cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her jeg bor, er det ikke lang kø ift ivf, ca 8-10 uker. Hva med å forhøre deg litt? Fritt sykehusvalg... 👼

Anonymous poster hash: df522...b3f

Skrevet

Jeg er og jeg fikk hjelp. Men! Det var hos Medicus i Trondheim. Ble henvist dit pga ujevn mens. Ingen sa noe om vekten min der. Vet ikke hva de ville sagt på St. Olavs om jeg hadde trengt timen jeg hadde.

Skrevet

Jeg hadde vel BMI på rundt 30, og ingen som sa at jeg måtte gå ned i vekt. Nå hadde jeg begynt å trene litt og spise sunnere akkurat da, så vips ble jeg gravid helt naturlig før de rakk å sette igang :-) 

Anonymous poster hash: cd943...f11
Skrevet

#4 her igjen... Vi hadde forsøkt i 3 år, forresten. 

Prøvene vi tok på forundersøkelsen viste at vi begge hadde litt trøbbel med å få ting til å "klaffe", men vi klarte det som sagt naturlig likevel. Jeg personlig har tro på at bedre kosthold (smoothies har jeg hørt skal være bra, og jeg drakk smoothies hver dag i denne perioden...), daglig aktivitet og det å ha rumpa og beina høyt etter samleie, hjalp OSS. 

Nå har vi forresten klart det en gang til - samme oppskrift ;-)

Anonymous poster hash: cd943...f11
Skrevet

Jeg tror det private har krav om BMI.

Jeg vet at Stork i Danmark har krav om det i forbindelse med befruktning og privatklinikker i Norge vil også helst at man går ned i vekt. Jeg har ikke hørt sykehus si dette. De SKAL hjelpe alle.

Hvor overvektig er du? Du må nok forberede deg på å få beskjed om at vektnedgang kan være nødvendig på sykehuset men det er du jo i ferd med å gjøre noe med.

Masse lykke til.

Anonymous poster hash: fcbd9...797

Skrevet

høres ut som du har pcos?? pga manglende eggløsning og overvekt... ville spurt legen om hjelp til å gå ned litt jeg... det finnes f.eks metformin som kan hjelpe på vekta hvis man har pcos.. pcos gjør det jo i utgangspunktet vanskelig å gå ned i vekt....

alle ivf klinikker jeg vet om, har krav om bmi/vekt.

Anonymous poster hash: d3579...eaa
Skrevet

Det å være overvektig i seg selv gjør det vanskeligere å bli gravid http://www.nichd.nih.gov/health/topics/obesity/conditioninfo/Pages/FAQs_fertility.aspx, og kan tulle med eggløsningen din. 

Den undervisningen jeg har fått om emnet sier litt flåsete at "har kvinnen timeglassfasong (dvs midje mindre enn hofter), har hun eggløsning. 

Vektgrenser er der, iallefall på St.Olavs som er det jeg kjenner best, men nå ble jeg usikker på om det er for kunstig befruktning eller for utredningen totalt sett. Tror det er for kunstig befruktning at de er rimelig strenge (BMI 27 per nå, tror jeg hos kvinnen, og det er en diskusjon om det skal innføres vektkrav for mannen og). De er strenge fordi de ser at det går såpass ofte dårlig hos de overvektige, og når de skal gjennomføre noe som er så ressurskrevende må de prioritere de som har høyest mulighet for at det går bra. 

De ønsker at alle henvisninger inkluderer vekten til iallefall kvinnen, helst partneren og, og mål av hofte- og midjeomkrets. 

Så ja, det finnes vektgrenser som praktiseres ganske strengt iallefall på St.Olavs, selv om jeg er usikker på hvilken behandling det gjelder, overvekt hjelper iallefall ikke på eggløsningen, og summa summarum vil det være utrolig stor hjelp at du går ned :)

Kanskje det kan være et lite spark bak? :) Lykke til!

Anonymous poster hash: 015c2...1a6
Skrevet

At overvektige skal få hjelp gratis til å bli gravid er helt bak mål.hvis det er så viktig for en person å bli gravid så gå ned i vekt. Det blir bedre for både mor og barn.

Anonymous poster hash: edb84...6f6

Skrevet

At overvektige skal få hjelp gratis til å bli gravid er helt bak mål.hvis det er så viktig for en person å bli gravid så gå ned i vekt. Det blir bedre for både mor og barn.

Du som skrev dette. Synes du også det samme skal gjelde alle livstilsykdommer? Eller skader etter trening f.eks? Hvor går grensen? Eller er det kun de stigmatiserte gruppene i samfunnet som overvektige som du vil skal måtte skjerpe seg før de får hjelp? Psykiske problemer, angst f.eks? Skal de få hjelp? Eller må de bare skjerpe seg de og? 

Selvsagt er det best å være frisk, normalvektig, i tipp topp form både psykisk og fysisk, men pussig nok er dette ikke så lett å få til som du skal ha det til. 

Anonymous poster hash: 06209...7b2

Skrevet

Jeg fikk pergotime da jeg var overvektig, men for å få IVF måtte jeg ned i vekt. Jeg hadde 40 i BMI da, så jeg forstår det godt. Jeg vet ikke om de har noen grense eller hvor den går. Grunnen er jo at sjansene statistisk sett blir bedre om man er tilnærmet normalvektig, uavhengig av om overvekten har sammenheng med grunnen til barnløsheten.

Jeg syntes faktisk ikke det var så vanskelig. Aldri klart å gå ned i vekt før, men med den motivasjonen så gikk det. Hver gang jeg fikk lyst på en sjokolade eller ikke orket å gå på trimsykkelen, så så jeg for meg at jeg holdt babyen min i armene. Så tråkket jeg i vei for babyen min. :)

Anonymous poster hash: 632c4...e35
Skrevet

Du som skrev dette. Synes du også det samme skal gjelde alle livstilsykdommer? Eller skader etter trening f.eks? Hvor går grensen? Eller er det kun de stigmatiserte gruppene i samfunnet som overvektige som du vil skal måtte skjerpe seg før de får hjelp? Psykiske problemer, angst f.eks? Skal de få hjelp? Eller må de bare skjerpe seg de og? 

Selvsagt er det best å være frisk, normalvektig, i tipp topp form både psykisk og fysisk, men pussig nok er dette ikke så lett å få til som du skal ha det til. 

Ikke alle med en BMI på 35 har en sykdom. Jeg for min del var bare for glad i mat og for lat til trening. Så ja, her må ma skjerpe seg. Med mindre man har en diagnose, men da syns jeg at man burde behandle sykdommen før man tar seg av barnløsheten.

Du vet vel hva en runde med IVF/ICSI koster for helsevesen?

Anonymous poster hash: 49835...451

Skrevet

Jeg vet at Stork i Danmark har krav om det i forbindelse med befruktning og privatklinikker i Norge vil også helst at man går ned i vekt. Jeg har ikke hørt sykehus si dette. De SKAL hjelpe alle.

Hvor overvektig er du? Du må nok forberede deg på å få beskjed om at vektnedgang kan være nødvendig på sykehuset men det er du jo i ferd med å gjøre noe med.

Masse lykke til. Anonymous poster hash: fcbd9...797

Det er nok omvendt, du. Det offentlige er strengere både med BMI og alder enn de private klinikkene. Det offentlige plikter ikke å hjelpe ALLE, som du skriver lengre oppe. Det offentlige har betydelig dårligere økonomi enn de private klinikkene.

Anonymous poster hash: e652f...e83

Skrevet

Det er ingen menneskerett å få barn, så det er jo rett og rimelig at man gjør en innsats selv for at det skal gå så bra og komplikasjonsfritt som mulig. Mange blir faktisk gravide uten hjelp bare de går ned i vekt.

Anonymous poster hash: a1c88...5f1

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Jeg er enig med denne anonyme. Det er ingen menneskerett å ha barn, og når man leser her på DiB så er det mange som tviholder på røyken og snusen og junk-maten når de blir gravide, for det er mye viktigere at de får tatt den blåsen/burgeren enn at ungen får optimale vilkår til å vokse opp. Flere har også spurt om det er "farlig" å ta et glass vin i ny og ne når man er gravid, siden de har sååå lyst på vin. Samme med spekemat og slikt. Det ser ut som folk helst vil få alt i fanget uten å jobbe for det, og prioritere egne behov først. Jeg kjenner ikke HI sin historie og hvor overvektig hun er, men hun HAR begynt å gå ned for å skape bedre forhold for eventuell baby i magen, og ikke bare sitter på rompa og klager over det offentlige.

Til HI: gå til legen, få målt stoffskifte, om du har noen mangelsykdommer og utarbeid trenings- og kostholdsskjema sammen med en personlig trener og en ernæringsfysiolog. Det koster penger, men du får det bedre etterpå. Og lykke til med prøving og hjelp til prøving :)

Skrevet

At overvektige skal få hjelp gratis til å bli gravid er helt bak mål.hvis det er så viktig for en person å bli gravid så gå ned i vekt. Det blir bedre for både mor og barn.Anonymous poster hash: edb84...6f6

Jeg er enig med denne anonyme. Det er ingen menneskerett å ha barn, og når man leser her på DiB så er det mange som tviholder på røyken og snusen og junk-maten når de blir gravide, for det er mye viktigere at de får tatt den blåsen/burgeren enn at ungen får optimale vilkår til å vokse opp. Flere har også spurt om det er "farlig" å ta et glass vin i ny og ne når man er gravid, siden de har sååå lyst på vin. Samme med spekemat og slikt. Det ser ut som folk helst vil få alt i fanget uten å jobbe for det, og prioritere egne behov først. Jeg kjenner ikke HI sin historie og hvor overvektig hun er, men hun HAR begynt å gå ned for å skape bedre forhold for eventuell baby i magen, og ikke bare sitter på rompa og klager over det offentlige.

Til HI: gå til legen, få målt stoffskifte, om du har noen mangelsykdommer og utarbeid trenings- og kostholdsskjema sammen med en personlig trener og en ernæringsfysiolog. Det koster penger, men du får det bedre etterpå. Og lykke til med prøving og hjelp til prøving :)

Liten tilleggskommentar: lavt stoffskifte gir maks tre-fem kg vektøkning, og er IKKE skyld i fedme. En annen mulighet som du sikkert tenker på er selvsagt at hypotyreose kan føre til redusert fertilitet.

Skrevet

HI her.

Tusen takk for alle svar!

Jeg er litt lettere til sins nå i dag. Timeglassfiguren er der, sånn sett er jeg heldig for kiloene har ikke lagt seg på et sted, men er fordelt over kroppen. Men jeg har alltid hatt tull med syklus.

Jeg veide 110 kg fordelt på 170 cm. Ganske mye det, og eneste grunnen er rett og slett at jeg har vært lat og spist alt for mye dritt og nektet å innse problemet. De siste månedene har jeg fokusert på dette problemet istede for graviditet. Jeg er nå aktiv i hverdagen, trener fast og spiser mye sunnere, har også kuttet ut alt av godterier. Det fungerer utmerket! Tror ikke jeg trenger hjelp for å gå ned.. Det går sakte men sikkert nedover med vekta. Målet er jo ikke bare å gå ned i vekt for å bli gravid, men å holde på livstilen videre også. Jeg var hos legen for noen måneder siden og fikk tatt blodprøver og sjekket det meste. DA fikk jeg et spark i ræva, for jeg lå i faresonen for å få diabetes og hadde for høyt kolesterol.

Men jeg tenker nå at jeg kanskje kan få pergo mens jeg holder på å gå ned i vekt. Kanskje denne kombinasjonen hjelper, hvis ikke så må jeg bare klare å gå ned nok i vekt til å få ivf. Det skal jeg klare! Har ca 30 kg nå som jeg vil bli kvitt, regner med det tar minst et år. Men håpet er der:)

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

At overvektige skal få hjelp gratis til å bli gravid er helt bak mål.hvis det er så viktig for en person å bli gravid så gå ned i vekt. Det blir bedre for både mor og barn.Anonymous poster hash: edb84...6f6

Liten tilleggskommentar: lavt stoffskifte gir maks tre-fem kg vektøkning, og er IKKE skyld i fedme. En annen mulighet som du sikkert tenker på er selvsagt at hypotyreose kan føre til redusert fertilitet.

Selvfølgelig tenkte jeg på lavt stoffskifte som grunn til infertilitet, pluss at mange mister i spontanabort i 1. trimester hvis stoffskiftet er veldig lavt, derfor blir man satt på levaxin med en gang i graviditeten hvis man sliter med stoffskifte, og gjerne høyere dose enn når man ikke er gravid.

Skrevet

Hei... i det offentlige er det et krav til BMI ja... det står på sykehusets nettsider... vet i så fall at på riksen må man ha en BMI under 33 for å få IVF.

Hva de private opererer med er sikkert ulikt.........

Jeg gikk privat.... samme BMI om deg....er nå gravid med tvillinger... lykke til :-)

Anonymous poster hash: ec541...d41
Skrevet

Jeg har stått i kø på noe annet siden september og har ringt flere ganger for å høre når jeg evt får time. Jeg har også ringt til fritt sykehusvalg på 80014 004 for å få veiledning og forhørt meg om behandlingstid andre steder. Nå har jeg foresten fått time, så jeg slipper å vente så mye lenger!

Anonymous poster hash: 68488...ecc
Skrevet

At lavt stoffskifte gi max vektøkning 3-5 kg er for min del bare tull. Jeg gikk drastisk ned i vekt før jeg fikk diagnosen. Men etter og ha begynt på medisiner gikk jeg voldsomt opp i vekt. Jeg spiste sunt og trente litt ved siden av jobben. Det er ofte begrenset hva man orker av trening og bevegelse så lenge stoffskiftet er i ubalanse.

Mulig sykdommen i seg selv bare gi 3-5kg, men alt av symptomer gjør også så man går opp. Men det er en individuell sykdom så alle får ikke alle symptomer eller alle går ikke opp eller ned i vekt.

Anonymous poster hash: cb1c0...419

Skrevet

Vi har prøvd i 2,5 år nå.. Var hos legen tidlig på høsten 2013, er sendt henvisning til videre utredning.

Googlet temaet ufrivillig barnløs nok en gang, og fant flere på forum som ikke har blitt prioritert hjelp pga overvekt.

Nesten så jeg begynner å grine.. Jeg er overvektig. Har begynt å gå ned i vekt nå(etter en livsstilsforandring), men det tar jo lang tid før jeg kommer i mål.

Problemet mitt er ikke hovedsaklig overvekt, men manglende eggløsning(noe jeg har hatt hele livet, også da jeg var normalvektig. Har sjeldent mens, ca 4-5 ganger i året).

Hjelp har liksom hvert mitt siste håp, men om man ikke blir prioritet kan det jo ta svært lang tid før vi får time til utredning. Kjenner også at det blir hardt om jeg kommer til timen bare for å få høre at jeg må slanke meg(noe jeg vet godt at jeg må).

Ble fortvilt av å lese dette på nettet, føles som om det aldri blir vår tur..

Hva er dine erfaringer mtp utredning og overvekt?

Til info så kan jeg fortelle at jeg også alltid har hatt uregelmessig mens, og derfor manglende eggløsning. Iallefall helt umulig å planlegge graviditet. Jeg ble henvist til gynekolog, og han fant ut at jeg hadde noe som heter hyperprolaktemi. Hormonet prolaktin var altfor høyt hos meg, og det var årsaken til at jeg hadde uregelmessig mens.

Jeg begynte på medisiner som heter Parlodel, og gikk på disse over lengre tid, og etterhvert ble mensen regelmessig. Da ble det også lettere å planlegge en graviditet. Jeg har nå to barn, men må gå på disse medisinene resten av livet, siden det er en kronisk tilstand hos meg.

Hør med legen din om det kan være noe sånt hos deg også. For da er det ikke så mye som skal til for å få hormonene i balanse igjen :-)

Anonymous poster hash: 47e12...093

Skrevet

Min erfaring er at man må en ok bmi. St olavs. Ikke overvekt.

Anonymous poster hash: c4ade...b38

Skrevet

Masse lykke til. Anonymous poster hash: fcbd9...797

Det er nok omvendt, du. Det offentlige er strengere både med BMI og alder enn de private klinikkene. Det offentlige plikter ikke å hjelpe ALLE, som du skriver lengre oppe. Det offentlige har betydelig dårligere økonomi enn de private klinikkene.

Nei. Det er nok ikke omvendt da er det begge to. En venninne med bmi på ca 38 fikk IKKE komme til Stork blandt annet før hun var under 30. Hun skal altså insemineres. Privatklinikker hjelper deg med fruktbarhet behandling MEN de er veldig opptatt av bmi under 30 de også. De starter behandling uansett vekt men som sagt er vekt et viktig tema og sterke anbefalinger om slanking.

Som jeg sa så har jeg ikke hørt noen si de har blitt nektet hjelp på sykehus med fruktbarhetutfordringer. Hvordan sykehus praktiserer prøverør etc har jeg ingen kjennskap til.

Anonymous poster hash: fcbd9...797

Skrevet

fullstendig latterlig kommentar! Hva med de som røyker og drikker, skal de heller ikke få hjelp? Det påvirker også fertiliteten! De har økt risiko for å dø unge, og jeg synes de er rett og slett mindre intelligente! Hva slags foreldre blir de egentlig?

Anonymous poster hash: 642e4...61c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...