Gå til innhold

Snart kommer babyen og jeg vet ingenting om babyer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har brått fått litt panikk. Jeg har aldri skiftet en bleie i mitt liv, aldri holdt et lite barn og har generelt lite erfaring med babyer.. vrir hele hodet mitt rundt og prøver å finne en fasit på alt fra hvor mye jeg skal kle på baby, hvor ofte jeg skal mate, åssen jeg skal bade, men er jaggu ikke lett.. andre med samme utgangspunkt som klarte seg greit likevel?

Anonymous poster hash: 3022f...35f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det lærer du deg fort og snart føles det som du aldri har gjort noe annet. Ingen grunn til bekymring.

Bruk personalet på føden og helsesøster om det er noe du lurer på.

Anonymous poster hash: 6e4fa...866

Skrevet

Dette kommer til å gå så bra :) de på barsel lærer deg og din partner grundig opp før dere blir sendt hjem, men alt det der kommer helt annpå barnet du får så ingen kan gi deg fasit men ikke vær redd for å spørre helsesøsteren/jormor om det du lurer på det gjorde jeg..

Anonymous poster hash: b8818...395
Skrevet

Du kommer fort inn i det :) Da ungen vår ble født var det første jeg spurte om når hun ble lagt på brystet mitt: "Kan jeg holde der?" Jeg visste ikke hvordan jeg skulle holde ungen engang :P

Jeg turte ikke skifte bleie heller, det måtte pappaen gjøre for jeg visste ikke hvordan jeg skulle gjøre det.

Mannen min hadde heldigvis litt erfaring med babyer så han lærte meg opp :P

Skrevet

Har brått fått litt panikk. Jeg har aldri skiftet en bleie i mitt liv, aldri holdt et lite barn og har generelt lite erfaring med babyer.. vrir hele hodet mitt rundt og prøver å finne en fasit på alt fra hvor mye jeg skal kle på baby, hvor ofte jeg skal mate, åssen jeg skal bade, men er jaggu ikke lett.. andre med samme utgangspunkt som klarte seg greit likevel?

Hallo, alle har da vært eller skal bli førstegangsmødre en gang :)) Og det går nok fint! Husker jeg var så redd for å ta i vesla når hun var nyfødt for snart fem år siden. Redd for å kle på henne selv for første gang, eller kle bleia på feil. Nå er hun snart fem år og mammarollen er alt jeg kjenner til, husker ikke livet mitt før det. Og om rundt 14 uker kommer nestemann, gleder meg! Dette går nok fint skal du se :) 

Anonymous poster hash: 35fac...4de

Skrevet

Ja!! :)

Hadde nøyaktig samme utgangspunkt. Må inrømme at jeg hadde ca null interesse for barn før vi fikk vår eget.

Og det aller meste har kommet av seg selv + litt hjelp av gode bøker.

Hun er ikke mer enn 4 mnd ennå, så vi hår sikkert på noen rare smeller ettehvert, men vi har unngått de største hittil.

Dette går så bra, og du får også en kort innføring i babystell på sykehuset :)

Skrevet

Går helt fint! Det er bare å slappe av. Hadde det sånn jeg også, det ordnet seg :-) du får et crashkurs på barsel, deretter lærer du å være mamma med babyen som læremester :-)

Skrevet

Det kommer :) Bare vent å se! Jeg var nokså blank jeg også, men guttungen er snart 2 år og lever i beste velgående :) Lykke til og ikke ta for mange bekymringer på forskudd ;)

Anonymous poster hash: 7e092...238
Skrevet

dette lærer di fortere enn du aner. du er ikke den første med null erfaring ;-) etter en dag er du dreven på bleieskifting og bæring. ingen har erfaring med amming første gang de blir mor heller.

dette klarer du! lykke til!! :-)

Anonymous poster hash: a93bc...57f

Skrevet

det praktiske lærer du på sykehuset. mye vil komme naturlig. noe må du spørre til råds etterhvert som tidrn går. ingen babyer er like. men det praktiske er ikke det vanskeligste. bleiskift og bading er barnemat skal du se :-)

Anonymous poster hash: a93bc...57f

Skrevet

Jeg hadde et bedre utgangspunkt enn deg, hadde nemlig holdt en unge 1 gang for noen år tilbake! :P

Ungen er straks 4 mnd og lever fortsatt, så kan vel si at det har gått bra. Kløna en del den første måneden da...

Anonymous poster hash: a1300...e54
Gjest meg&mini
Skrevet

Jeg var akkurat lik for 4 og et halvt år siden. Jeg hadde heller aldri holdt en liten baby:p

Det å være mor blir fort en av de mest naturligste tingene. Du klarer det utmerket;)

Lykke til med fødsel og det hele:)

Skrevet

Ååå så godt å høre at jeg ikke er den eneste. Er jo livredd for å skade lille babyen eller gjøre noe feil. Tenkt at jeg skal ha ansvar for et liv, det er litt skremmende! Men da får jeg bare krysse fingrene for at jeg klarer dette og suge til meg all den infoen jeg får på sykehuset :)

Hi

Skrevet

Jeg visste heller ingenting, og det eneste de lærte oss på sykehuset var faktisk å bade ungen. Jeg brukte en evighet de første gangene jeg skulle løfte ham opp, for jeg var så redd for å gjøre feil, men det tok ikke mange timene før det var som om jeg aldri skulle gjort annet. ;)

Det meste kom faktisk av seg selv, og der jeg ikke turte å prøve meg frem, så gjorde mannen det, og det gikk fint. :) (Han hadde heller ingen erfaring, men er modigere.)

I starten er det jo stort sett bare soving, bæsjing og spising, også lærer du og vokser med oppgaven etterhvert som det blir mer komplisert. :P Når babyen skal ha mat sier den jo ifra om, og påkledning må man bare prøve seg frem med, der finnes ingen fasit.

Anonymous poster hash: 32481...195
Skrevet

For 2 år siden på denne tiden kunne jeg absolutt ingen ting om babyer, knapt opp ned, nå er jeg selverklært ekspert(på min egen, vel og merke). Kjente litt på samme panikken, men ble overrasket over hvor enkelt det var med min egen baby og hvor fort jeg "kunne babyen". Dette går nok så det suser, skal du se :) men ikke bli overrasket om du en og annen gangen i løpe av den første tiden lurer på om ikke det beste hadde vært å levere babyen tilbake. We have all been there :)

Skrevet

Hadde samme utgangspunkt. 

Tre dager etter fødsel kom det en barnepleier inn og sa "kom, så skal jeg bade han mens du ser på, så du lærer hvordan det skal gjøres". Jeg så dumt på henne og informerte om at "neitakk, det skal jeg da virkelig klare selv". Og slik ble det. Og slik var det med det meste; jeg hadde aldri gjort det før, men det satt i ryggmargen hvordan jeg skulle holde, vaske, amme, bysse, kle på osv. Skjønner at ikke alle er like heldige, men ikke ta sorgene på forskudd, det kan faktisk være at ting faller lettere enn fryktet. 

Skrevet

Altså, de praktiske tingene kommer av seg selv mente jeg å si. Det kan være verre å takle søvnløse netter og baby som bare skriker uten at du vet hvorfor. (Kom på det da jeg leste det om å ønske å levere den tilbake :P)

Men der tror jeg ikke erfaring nødvendigvis hadde hjulpet så mye, ettersom ingen babyer er like. Jeg tilkalte min mor i desperasjon da babyen bare skrek og skrek og ikke ville sove, men hun var like rådvill som meg, selv om hun har 6 barn, for ingen av oss hadde vært sånn. :P

Anonymous poster hash: 32481...195
Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Ta det helt med ro HI, det meste av dette har du innlært innen du reiser hjem fra barselen, slikt som amming, bleieskift, bading og påkledning/holde ungen, er ting du får oppfølging på første dagene, om du trenger det eller ikke, første barnet blir man opplært i det grunnleggende :)

Resten, det kommer med tiden, man feiler og lærer, spesielt på dette med påkledning, hvor mye og når :)

Skrevet

Tenk på alle idiotar du kjenner som heilt fint greier å ta seg av ein baby..

Det er ingen heksekunst, og har du spørsmål finst helsestasjonen (og DIB ;) ).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...