Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #1 Skrevet 9. januar 2014 Jeg kan ikke så veldig mye om dette, bare litt som jeg har hørt og lest. Har en sønn som viser tegn på ADHD el, og det går kanskje mot utredning. Men så leste jeg da om bl.annet ticks, hvor jeg så at Tourettes (er det sånn det skrives?) kunne ha noen like symptomer. Og når jeg tenker over det så har han noen ting han ofte gjør. Når han var mindre smattet han hele tiden med tunga. Nå fikler han hele tiden med klærne sine, klør seg, himler med øynene (ikke noe sammenheng på når han gjør det) osv. Og et par ganger når han har blitt sint så har han kommet med noen merkelige rop eller hva jeg skal kalle det. Ser ut som at han mister litt kontrollen på en måte/Blir litt sånn stresset. Ser egentlig helt vanlig og naturlig ut når han gjør det, hehe, men sånt trenger vel ikke være så lett å merke? Anonymous poster hash: 9637b...963
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #2 Skrevet 9. januar 2014 Ingen? Anonymous poster hash: 9637b...963
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #3 Skrevet 9. januar 2014 Disse diagnosene går gjerne om hverandre, jeg har en sønn på 13 med tourettes og add. Jeg begynte å legge merke til at han vrikket på skuldrene, han slet ut sko fordi han "måtte" presse ned skotuppene i bakken, han slet med ekstremt snirklete og uleselig håndskrift og mye annet. Alle tror tourettes da banner man og skriker, men det er så mye mer enn det! Kun 10% har vokale ticks, som er det de fleste forbinder med diagnosen. Ticks kan være så mye! Svelging, stramming av muskler mange ting som er vanskelig å oppdage. Anonymous poster hash: 90aeb...fd6
Rivjernet Skrevet 9. januar 2014 #4 Skrevet 9. januar 2014 Det kan faktisk være veldig vanskelig å oppdage. Men det er ingen vits å spekulere i det. Håper dere får hjelp så fort som mulig slik at du slipper å gå å engste deg.
Jordbæråker Skrevet 9. januar 2014 #5 Skrevet 9. januar 2014 Jeg har selv begge disse diagnosene, og som hun over her beskriver så går disse diagnosene om hverandre. Jeg synes det du beskriver høres ut som vanlig klassisk ADHD. Mange tror at de med tourettes banner og skriker ukontrolert men det meste foregår innvendig, altså i konsentrasjon, tvangstanker osv. den eneste måten å finne det ut på er utredning, noe de som jobber som psykiatere er veldig flinke på! Men når det er sagt så har 50% av de med ADHD en eller annen tilleggs diagnose, som kan være blandt annet tourettes, angst, depresjon osv. dette er de som jobber i psykiatrien klar over og vil derfor være obs på eventuelle andre diagnoser. Da jeg for noen år siden ble utredet måtte jeg gå i samtaler med psykolog 1 gang i uken over et halvt års tid for å bl.a utelukke tillggs diagnoser. Så om din sønn blir utredet blir han nok tatt godt hånd om. de er utrolig flinke når det kommer til sånt
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #6 Skrevet 9. januar 2014 Ca 20% av alle barn vil få ticks de vokser av seg, men svaret på spørsmålet ditt er nei, det er ikke alltid så lett å oppdage i løpet av kort tid. Anonymous poster hash: d9e96...75e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå