Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #1 Skrevet 9. januar 2014 Hva kan jeg gi og hvordan kan jeg begynne? Hva er alternativet til grøten de selger på butikken (fra 4 mnd). Har mest lyst å lage alt selv. Lurer på om jeg kan lage havregrøt (med vann) og kjøre på med stavmikser? Takk Anonymous poster hash: c2db4...0f5
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #2 Skrevet 9. januar 2014 Hva skal babyen spise i 4-6 måneders alder? Inntil barnet er rundt fire til seks måneder, kan det bare få morsmelk. Det kan fremdeles ikke bevege lepper og tunge særlig koordinert, og vil derfor ikke kunne spise av en skje. Du skal fortsatt amme eller gi melkeerstatning, men du kan begynne med annen mat samtidig hvis du vil. Blant matvarene du kan gi er grøt kokt på rismel, moste eller kokte gulrøtter, potetmos, revet eple, most banan eller tynn solbær- og eplesaft. Når du begynner med en ny matsort, skal du gå langsomt frem. En liten teskje er nok den første gangen. Siden kan du øke porsjonene litt etter litt til du når tre eller fire spiseskjeer. Det er lurt å amme barnet før du prøver ny mat, selv om barnet da kan være mett og lite interessert. La det alltid gå noen dager før du introduserer den neste matsorten for første gang. Grønnsaker og poteter skal renses godt eller skrelles før de kokes. Maten skal koke så lenge at det er lett å mose den. Man kan godt mose maten med litt av kraften fra grønnsakene og litt matolje. Er maten for grov, kan du sikte den. Maten bør ikke saltes, for dette kan forstyrre barnets saltbalanse. Epler kan enten kokes og moses, eller skrapes med en teskje. Bananer kan moses med en gaffel. Rismel fås i pakker spesielt beregnet på babyer. Denne typen rismel er velegnet fordi det er tilsatt jern. Tilberedingen skjer ifølge oppskriften på pakken, men smaken bedres med litt brystmelk eller melkepulver. Vanlig kumelk anbefales ikke før barnet er minst seks måneder. Dette er på grunn av allergifaren og det at kumelk er for kraftig kost for spedbarnets tarm. Norske retningslinjer (Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet) anbefaler amming eller en morsmelkerstatning helt til barnet er ett år gammelt. En skal ikke bli forskrekket dersom barnet skjærer grimaser og spytter ut maten når det smaker noe for første gang. Dette skjer ikke fordi barnet ikke liker maten. Barnet gir bare uttrykk for en ny, ukjent fornemmelse i munnen. http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/babymat.php Anonymous poster hash: e250c...eb8
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #3 Skrevet 9. januar 2014 Jeg pleier å lage grøt av hirsemel som jeg kjøper på helsekosten. De har også mange andre alternativer på helsekost hvis du spør. Anonymous poster hash: 31509...197
Mamma_til_2 Skrevet 9. januar 2014 #4 Skrevet 9. januar 2014 http://mammanett.no/matoppskrift/hjemmelaget_babygroet
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #5 Skrevet 9. januar 2014 Hvis du ammer, skal du vente med fast føde til barnet er seks mnd. Anonymous poster hash: 8e640...94e
@nonym Skrevet 9. januar 2014 #6 Skrevet 9. januar 2014 Hvis du ammer, skal du vente med fast føde til barnet er seks mnd. Anonymous poster hash: 8e640...94e Det er gamle retningslinjer, som aller mest sannsynlig blir endret i løpet av våren nå. Grunnen til at det blir endret er at forskning viser at tidligere introduksjon av gluten og B12 fra 4 måneders alder er gunstig. Så du HI bør velge noe som inneholder dette .:-) retningslinjene er ikke endret enda, men det er fordi det ikke er gjort fort, slikt tar tid. Så jeg støtter deg HI i å gi barnet grøt. Jeg fullammet nesten til 6 mnd med første, har ikke tenkt å gjøre det med nr to nå ;-)
Modesty Blaise. Skrevet 9. januar 2014 #7 Skrevet 9. januar 2014 På matportalen finnes det også masse gode råd for å starte med å gi fast føde PDF som ligger der skal du også ha fått som hefte på helsestasjonen? http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/Spedbarn/ Her står det jo 6 mnd som er anbefalt akkurat nå, men de samme rådene gjelder jo om man starter ved 4 mnd alder. Det jeg har gjort når jeg skulle lage smaksprøver er å lage opp litt. F.eks most avokado med morsmelk. Da har jeg lagd av 2 hele avokadoer, og fryst det med i isbitformer av silikon. Da er det bare å ta opp en terning hver dag, og du slipper å kaste masse mat hver gang du lager noe
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #8 Skrevet 9. januar 2014 Det kommer nye statlige anbefalinger, antagelig i 2014, om å starte tidligere med mat enn tidligere anbefalt. Forskning antyder nemlig at barn kan bli kresne og få allergi om man venter for lenge med mat. Anbefalingen kommer nok til å bli noe slikt som at man skal la barnet begynne å smake på mye forskjellig mat, med hele spekteret av smaker. Fra 4 måneders alder. Til spørsmålet ditt; Hirsegrøt er fint. Havregrøt kan du vente med å gi mengder av, selv om baby kan få smake. Det viktigste er nok ikke å gi barnet mat slik at h^n blir mett, heller gi barnet mye forskjellig mat. Anonymous poster hash: 52162...ae9
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #9 Skrevet 9. januar 2014 Jeg kjøpte en fin bok om babymat laget av Margit Vea - der står alt du trenger å vite. Jeg brukte den selv, og har gitt babyen mat siden hun var 4,5 måned. Det har gått kjempefint! Anonymous poster hash: 7f192...4d5
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #10 Skrevet 9. januar 2014 Hvis du ammer, skal du vente med fast føde til barnet er seks mnd. Anonymous poster hash: 8e640...94e Gamle retningslinjer. Det anbefales nå å introdusere gluten allerede ved 4 mnd da barnet fremdeles får masse morsmelk og inntar små mengder av fast føde. Barn blir også mindre kresne og flinkere med klumper om de starter tidligere med mat (så lenge magen tåler det selvfølgelig!). Begge mine barn ble fullammet til 4 mnd og startet da med grøt og delamming. De har alltid vært enkle i kosten, og snuppa på 8 mnd spiser brødskiver og store middagsbiter uten problemer. Min venninnes sønn ble fullammet til 6 mnd og nå når han er 14 mnd så brekker han seg fremdeles av 12 mnd glass. Man kan selvfølgelig ikke dra slutninger ut av enkeltindivider, men dette er nå uansett min erfaring. Anonymous poster hash: 772f7...dbb
BellaSuz Skrevet 9. januar 2014 #11 Skrevet 9. januar 2014 Jeg introduserte mat til begge barna ved 4 mnd alder. Grøt: kokte hirsegrøt med mm, og gav risgrøt fra butikken. Pureer: kokte svisker/aprikoser/epler og lagde pureer av det. Middag: kokte gulrøtter/søtpotet/poteter og lagde pureer av det. Introduserte en og en matvare om gangen, men det gikk raskt til flere smaker og større smaksporsjoner da de elsket maten. Fikk fortsatt mm før smaken. Ingen har tatt skade av dette, og nå kommer det nok snart nye retningslinjer også. Kjør på, hvis det ikke mottas så bra så venter du bare litt.
Modesty Blaise. Skrevet 9. januar 2014 #12 Skrevet 9. januar 2014 Hvis du ammer, skal du vente med fast føde til barnet er seks mnd. Anonymous poster hash: 8e640...94e Gamle retningslinjer. Det anbefales nå å introdusere gluten allerede ved 4 mnd da barnet fremdeles får masse morsmelk og inntar små mengder av fast føde. Barn blir også mindre kresne og flinkere med klumper om de starter tidligere med mat (så lenge magen tåler det selvfølgelig!). Begge mine barn ble fullammet til 4 mnd og startet da med grøt og delamming. De har alltid vært enkle i kosten, og snuppa på 8 mnd spiser brødskiver og store middagsbiter uten problemer. Min venninnes sønn ble fullammet til 6 mnd og nå når han er 14 mnd så brekker han seg fremdeles av 12 mnd glass. Man kan selvfølgelig ikke dra slutninger ut av enkeltindivider, men dette er nå uansett min erfaring. Anonymous poster hash: 772f7...dbb Det du sier nå er feil. 6 mnd gjelder som retningslinjer ennå. Men forskning tyder på at å introdusere mat fra 4 mnd er riktig. Så mye av det du sier er rett, men retningslinjene er ikke endret ennå
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #13 Skrevet 9. januar 2014 Hvis du ammer, skal du vente med fast føde til barnet er seks mnd. Anonymous poster hash: 8e640...94e Gamle retningslinjer. Det anbefales nå å introdusere gluten allerede ved 4 mnd da barnet fremdeles får masse morsmelk og inntar små mengder av fast føde. Barn blir også mindre kresne og flinkere med klumper om de starter tidligere med mat (så lenge magen tåler det selvfølgelig!). Begge mine barn ble fullammet til 4 mnd og startet da med grøt og delamming. De har alltid vært enkle i kosten, og snuppa på 8 mnd spiser brødskiver og store middagsbiter uten problemer. Min venninnes sønn ble fullammet til 6 mnd og nå når han er 14 mnd så brekker han seg fremdeles av 12 mnd glass. Man kan selvfølgelig ikke dra slutninger ut av enkeltindivider, men dette er nå uansett min erfaring. Anonymous poster hash: 772f7...dbb Det du sier nå er feil. 6 mnd gjelder som retningslinjer ennå. Men forskning tyder på at å introdusere mat fra 4 mnd er riktig. Så mye av det du sier er rett, men retningslinjene er ikke endret ennå Ja det er sant! Så det nå på hjemmesidene til Helsedirektoratet at de fremdeles anbefaler kun mm frem til 6 måneder. Men andre og mindre tungrodde steder har endret sine anbefalinger da, inkludert www.ammehjelpen.no Anonymous poster hash: 772f7...dbb
Appelsinpiken Skrevet 9. januar 2014 #14 Skrevet 9. januar 2014 Vi begynte med grønnsaksmoser. Kokte søtpoteter, gulrøtter, blomkål, broccoli.. Det jeg til enhver tid hadde i kjøleskapet bestemte kombinasjonen kokte det med litt smør til det var helt mørt (evt ihjelkokt ), moste det med gaffel samen med en klart smør (uten melk og salt). Gikk ned på høykant hadde også baby safe feeder som hun fikk frukt oppi.
MrsMilla Skrevet 9. januar 2014 #15 Skrevet 9. januar 2014 Litt pulver fra babygrøt, gjerne risgrøt eller noe lett, det du blander med morsmelk. La blandingen være helt flytende, det er veldig lite som skal til på så små barn.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #16 Skrevet 9. januar 2014 Min levde på mm i 8 mnd. Er ikke kresen, ikke b12 mangel og gulpest i klassa. Så denne metoden funket bra for oss😃 Anonymous poster hash: 0c91f...885
BellaSuz Skrevet 9. januar 2014 #17 Skrevet 9. januar 2014 Min levde på mm i 8 mnd. Er ikke kresen, ikke b12 mangel og gulpest i klassa. Så denne metoden funket bra for oss😃 Anonymous poster hash: 0c91f...885 Og hvordan fikk ungen din i seg jern? Du vet at jernlageret de har med seg brukes opp etter få mnd?
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #18 Skrevet 10. januar 2014 Min levde på mm i 8 mnd. Er ikke kresen, ikke b12 mangel og gulpest i klassa. Så denne metoden funket bra for oss😃 Anonymous poster hash: 0c91f...885 Og hvordan fikk ungen din i seg jern? Du vet at jernlageret de har med seg brukes opp etter få mnd? Gikk helt fint det. Ingen mangler på blodprøver😃. Anonymous poster hash: 0c91f...885
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #19 Skrevet 10. januar 2014 Tusen takk for alle svar! Mye nyttig her! Grunnen til at jeg skal begynne med mat er at om 2 mnd skal jeg begynne på skolen igjen. Pappaen skal ta permisjon. Jeg fullammer og vil heller begynne med mat fremfor å gi erstatning (har blitt anbefalt det). Jeg har også lest de nyere forskning (som anbefaler faktisk å begynne å introdusere mat fra 4 mnd). Anonymous poster hash: c2db4...0f5
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #20 Skrevet 10. januar 2014 Og jeg skal fortsette å amme. Mannen min er så grei og skal komme til høgskolen min hverdag ihvertfall 2 ganger om dagen for at jeg skal amme. Skolen ligger heldigvis ganske nær. Jeg er veldig lei meg for å måtte begynne på skolen igjen når han er så liten. Men ble litt gladere da mannen lovte å komme så mange ganger jeg ønsket på pausene. Anonymous poster hash: c2db4...0f5
Musemora Skrevet 10. januar 2014 #21 Skrevet 10. januar 2014 Og jeg skal fortsette å amme. Mannen min er så grei og skal komme til høgskolen min hverdag ihvertfall 2 ganger om dagen for at jeg skal amme. Skolen ligger heldigvis ganske nær. Jeg er veldig lei meg for å måtte begynne på skolen igjen når han er så liten. Men ble litt gladere da mannen lovte å komme så mange ganger jeg ønsket på pausene. Anonymous poster hash: c2db4...0f5 Det går så fint så😃. Lykke til med studiene👍👍
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #22 Skrevet 10. januar 2014 Min er 4 mnd og fullammes. Min plan er å introdusere grøt fra 6mnd, men jeg begynner med smaksprøver på grønt først. Jeg har lagd mos av søtpotet og hun har smakt en skje! Full suksess! Tenkte å lage gulerotmos i helgen. Jeg begynner altså ikke med måltider, men med smaksprøver. Det er slik anbefalingene blir. Her finner du masse bra: Barebarnemat.no Anonymous poster hash: d63d3...e04
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #23 Skrevet 10. januar 2014 Riktig link: http://barebarnemat.blogspot.no/?m=1 Anonymous poster hash: d63d3...e04
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #24 Skrevet 10. januar 2014 Og jeg skal fortsette å amme. Mannen min er så grei og skal komme til høgskolen min hverdag ihvertfall 2 ganger om dagen for at jeg skal amme. Skolen ligger heldigvis ganske nær. Jeg er veldig lei meg for å måtte begynne på skolen igjen når han er så liten. Men ble litt gladere da mannen lovte å komme så mange ganger jeg ønsket på pausene. Anonymous poster hash: c2db4...0f5 Det går så fint så😃. Lykke til med studiene👍👍 Tusen takk! Jeg føler meg litt trist og har dårlig samvittighet, men vet at det er andre som må gå gjennom dette og at det ordner seg til slutt pappaen er jo minst like flink som meg. Synd han ikke kan amme Har bare litt separasjonsangst... Anonymous poster hash: c2db4...0f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå