Gå til innhold

5. klassinger som ikke kan alfabetet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er lærer i en 5. klasse, og 6 av noen og 40 kan altså ikke alfabetet. Dette er ikke spesialelever eller elever med IOP. Andre lærere som kan komme med synspunkter/erfaringer?

Anonymous poster hash: 89c21...4d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja neimen om jeg vet.. Hadde en 16åring ifjor som ikke kunne klokka eller månedene... Heller ikke spesialelever eller IOP...

Koble inn hjemmet? Ekstra innsatsgruppe?

Skrevet

Kan de ikke bokstavene, eller kan de ikke rekkefølgen?

Hvis de ikke kan bokstavene, og dermed ikke kan lese og skrive, må det virkelig taes tak i!

Hvis de leser og skriver men ikke kan rekkefølgen er det ikke like alarmerende, men fordi det å ikke kunne rekkefølgen vanskeliggjør bruk av oppslagsverk bør man jobbe med dette også.     

Anonymous poster hash: 10e9a...015
Skrevet

Jeg kan ikke alfabetet på rams. Er det et must ? 

Skrevet

Kan de ikke bokstavene, eller kan de ikke rekkefølgen?

Hvis de ikke kan bokstavene, og dermed ikke kan lese og skrive, må det virkelig taes tak i!

Hvis de leser og skriver men ikke kan rekkefølgen er det ikke like alarmerende, men fordi det å ikke kunne rekkefølgen vanskeliggjør bruk av oppslagsverk bør man jobbe med dette også.

Anonymous poster hash: 10e9a...015

De kan lydene, men kan ikke ramse opp alfabetet i riktig rekkefølge. Så det er jo i og for seg ikke noe stort problem, men jeg synes bare det er merkelig.

HI

Anonymous poster hash: 89c21...4d0

Skrevet

Ja

Anonymous poster hash: f4322...c69

Skrevet

Det er helt naturlig å kunne alfabetet. Det brukes i mange sammenhenger i forhold til lister, arkiv osv.

Datteren min på 5 år kan det både på norsk og engelsk (vi er norskspråkelige). Det er pur latskap fra noens side at de ikke kan det.

Det å kunne alfabetet, gangetabellen, måleenheter i forhold til hverandre, de fire regneartene og prosentregning osv er helt naturlig kunnskap som gjør ting lettere i hverdagen og er nyttig kunnskap for resten av livet.

Anonymous poster hash: 27aad...1e4
Skrevet

Så lenge de ikke har en form for lærevansker så burde man kunne alfabetet, i riktig rekkefølge.

Anonymous poster hash: fde2d...2c2

Skrevet

Rart. 3 åringen min kan alfabetet. Ikke fordi han er veldig god på bokstaver, men fordi han har lært ABC-sangen (en av dem) av storebroren.

Anonymous poster hash: 11b0e...4d1
Skrevet

Det gjør det unektelig ganske mye enklere å finne frem.

I et oppslagsverk, en ordbok eller et leksikon.

Alle klasselister o.l. er jo alfabetiske.

Bøkene på biblioteket (og i bokhandelen) står i alfabetisk rekkefølge.

Om du skal finne noe i et kartotek eller et arkiv.

Er oppriktig forundret over at det finnes voksne mennesker som ikke kan alfabetet, dette er jo grunnlegende basiskunnskap som alle bør ha. Min 5-åring kan alfabetsangen.....

Anonymous poster hash: 080d4...110

Skrevet

Jeg er også lærer i 5.klasse, overtok denne klassen nå i høst. Flere elever her kan heller ikke alfabetet. Ikke snakk om elever med IOP, men noen av dem er veldig svake faglig. Foreldrene har selvfølgelig fått beskjed, jeg synes dette er for dårlig... Så da må man øve. Å kunne alfabetet er i mine øyne et minimum av kunnskap etter 5 år på skolen.

Anonymous poster hash: 974db...1e8

Skrevet

Jeg er (dessverre) ikke forbauset.

Skrevet

Er oppriktig forundret over at det finnes voksne mennesker som ikke kan alfabetet, dette er jo grunnlegende basiskunnskap som alle bør ha. Min 5-åring kan alfabetsangen.....

Anonymous poster hash: 080d4...110

Jeg vet ikke hvor alarmerende det er, men er ikke enig i at det er så stort problem i praksis. De tingene du nevner brukes jo nesten ikke lenger, nå et alt digitalt. Jeg skriver inn et søkeord i stedet for å lete i en alfabetisk liste. Merker selv at jeg må tenke meg om for å huske alfabetet (kan det på rams, men hvis jeg skal du hva som kommer før f.eks. k eller s, så må jeg tenke etter), rett og slett fordi jeg bruker det så lite.

Anonymous poster hash: 3ea44...fd9

Skrevet

Er oppriktig forundret over at det finnes voksne mennesker som ikke kan alfabetet, dette er jo grunnlegende basiskunnskap som alle bør ha. Min 5-åring kan alfabetsangen.....Anonymous poster hash: 080d4...110

Jeg vet ikke hvor alarmerende det er, men er ikke enig i at det er så stort problem i praksis. De tingene du nevner brukes jo nesten ikke lenger, nå et alt digitalt. Jeg skriver inn et søkeord i stedet for å lete i en alfabetisk liste. Merker selv at jeg må tenke meg om for å huske alfabetet (kan det på rams, men hvis jeg skal du hva som kommer før f.eks. k eller s, så må jeg tenke etter), rett og slett fordi jeg bruker det så lite.Anonymous poster hash: 3ea44...fd9

Alfabetet brukes masse. Du finner jo lister overalt som er ordnet alfabetisk.

Hvis du ikke har spesielle lærevansker er det ikke vanskelig å lære heller. Disse 5 klassingene kan vell bare få i oppgave å lære det nå. Gi det i lekse fra over en helg så burde de ha god tid på det.

Anonymous poster hash: 0a437...344

Skrevet

Er oppriktig forundret over at det finnes voksne mennesker som ikke kan alfabetet, dette er jo grunnlegende basiskunnskap som alle bør ha. Min 5-åring kan alfabetsangen.....Anonymous poster hash: 080d4...110

Jeg vet ikke hvor alarmerende det er, men er ikke enig i at det er så stort problem i praksis. De tingene du nevner brukes jo nesten ikke lenger, nå et alt digitalt. Jeg skriver inn et søkeord i stedet for å lete i en alfabetisk liste. Merker selv at jeg må tenke meg om for å huske alfabetet (kan det på rams, men hvis jeg skal du hva som kommer før f.eks. k eller s, så må jeg tenke etter), rett og slett fordi jeg bruker det så lite.Anonymous poster hash: 3ea44...fd9
Alfabetet brukes masse. Du finner jo lister overalt som er ordnet alfabetisk.

Hvis du ikke har spesielle lærevansker er det ikke vanskelig å lære heller. Disse 5 klassingene kan vell bare få i oppgave å lære det nå. Gi det i lekse fra over en helg så burde de ha god tid på det.

Anonymous poster hash: 0a437...344

Hva slags lister mener du? Jeg vet at mye er ordnet alfabetisk, men har man listene elektronisk, så er det ikke noe problem å søke opp det man trenger, og er det oppslag e.l., så er det sjelden mer enn at man kan lete seg frem til det man er interessert i. Er for øvrig helt enig i at de uten spesielle lærevansker bør kunne lære seg alfabetet, men er usikker på hvor stort problem det er i praksis om man ikke kan det.

Anonymous poster hash: 3ea44...fd9

Skrevet

Mannen min kan heller ikke alfabetet! Han er snart 40! Han har dysleksi.

Han har ingen lærevansker utover dette, og hadde gode karakterer i fag som matte, eller der han fikk avlegge muntlige prøver. Som voksen har han jobbet og klart seg bra.

Men bokstaver og lesing blir krøll. Han klarer å ramse opp det meste av alfabetet i riktig rekkefølge om han får konsentrere seg. Men da er det egentlig bare slik at han sier opp ei regle han kan utenat. I situasjoner med press eller dårlig tid, hvis han for eksempel skal lete opp en bestemt holdeplass som begynner på "N" på oversikten i et digert rutekart, så har han ikke sjanse til å greie det. Det er veldig upraktisk.

Anonymous poster hash: 8d959...303

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...