Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #1 Skrevet 9. januar 2014 Jeg har en sterilisert hannkatt på 1.5 år : ) vi skal flytte til høsten og lurer da på om han vil tåle å være i et bur i bilen hele veien fra Lofoten til Oslo? Han skal selvsagt bli luftet og ha på seg sele, skal ha med sandkasse tenker jeg. Jeg er ikke helt sikker på hvordan man skal gjøre det, men noen nevnte at man kunne på noe å "dope" katten med når man kjørte, men er det forsvarlig? Råd og forslag mottas med takk det er viktig for meg at dette blir en behagelig tur for monsen : ) Anonymous poster hash: 85c38...de3
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #2 Skrevet 9. januar 2014 Snakk med dyrlegen du Man kan få beroligende til katter. Disse bør ikke brukes om man flyr, siden temperaturen til katten kan synke, men i bil hvor dere kan sjekke om alt er i orden er helt greit. Vi har hatt stor effekt av Feliway, som man plugger i veggen. Ha dette klart i det nye huset/leiligheten, så det lukter kjent og trygt, og gjerne i noen dager før avreise også. Det kommer an på katten hva den tåler. Min blir stresset av bilturer, mens andre kan fly til andre siden av jorden uten at katten blir redd. Men de TÅLER det jo, selv om de kan bråke litt underveis Anonymous poster hash: f4e43...839
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #3 Skrevet 9. januar 2014 Tror du kanskje at hvis jeg tok han med når jeg dro på biltur for å venne han til det? : ) Anonymous poster hash: 85c38...de3
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #4 Skrevet 9. januar 2014 Tror du kanskje at hvis jeg tok han med når jeg dro på biltur for å venne han til det? : ) Anonymous poster hash: 85c38...de3 Nja, du kan jo prøve, men katter er generelt ikke så fryktelig glad i å kjøre bil. Du kan risikere at han blir litt bilsyk. MEN du kan jo også være heldig og at katten din syns det er helt topp/ikke så ille. Og blir det for ille er jeg sikker på at dyrlegen vil være behjelpelig med beroligende. Så flott at du tenker så på katten din forresten! Det er så mange dyreeiere som slettes ikke tenker på at slike ting ikke alltid er morsomt for våre firbeinte Anonymous poster hash: f4e43...839
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #5 Skrevet 9. januar 2014 Katten må nesten ha et eget bur i bilen, ellers kan den løpe å gjemme seg på dumme steder, og du har ikke kontroll på hvor den er når du åpner døren (så den kan stikke av) Dette gjelder (ikke alle!) men de fleste katter: De HATER å kjøre bil! Og da mener jeg at de mjauer HELE veien. De har det ikke særlig bra i bil. Så jeg synes du skal snakke med dyrlege først, angående noe beroligende til katten, siden det er en veldig lang tur. Katten vil antakeligvis være ganske apatisk til kattesanden i bilen. Samme med mat, selv om det er favorittmaten/kattesnacks. Men det er viktig at du får katten med deg, noen gir jo bare bort katten sin når de flytter :s Synes du skal gå til dyrlege å spør! Anonymous poster hash: e891a...0c6
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #6 Skrevet 9. januar 2014 Vi skal flytte fra Finnsnes til Arendal i sommer. Kjører ned med 2 katter. Regner med det går greit. De får jo komme ut på kveld/natt når vi overnatter. Tenkte å slippe de ut litt når vi har pauser, men etter noen timer i bil ligger de sikkert og sover Anonymous poster hash: e6b4b...8b2
Katteskinnet Skrevet 9. januar 2014 #7 Skrevet 9. januar 2014 Beroligende kan gå litt begge veier. Jeg har en stresspus og da vi flyttet fikk den angstdempende medisin, og det fungerte godt. Sovnet i buret og var skikkelig slapp og god. Andre igjen kan ha motsatt virkning, at de blir stresset av at de mister kontrollen. Det finnes reisesyketabletter til dyr, som også har beroligende virkning. Men om du ikke har hatt noen problemer med katten din før så kan det hende at Feliway er alt som er trengs. Det viktigste er at dere er avslappet og rolig, det smitter
Gjest Sekretøsa Skrevet 9. januar 2014 #8 Skrevet 9. januar 2014 Jeg har tre katter og de er ofte med på tur. Bare en av de som blir urolig så sist fikk den beroligende. Bæsjet på seg ti minutter etter han fikk det, men ble rimelig sløv. Det varte dog bare i Ca fire timer, men hav var slækk råeste av turen. Han har og bæsjet i bilen to ganger fordi han blir urolig. De to andre bare sover
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #9 Skrevet 9. januar 2014 Hi her Takk for mange fine råd, jeg skal ta meg en prat med dyrlegen å høre hva som hadde vært best men hvor stort skal buret være? regner med at et lite reisebur er for trangt for en så lang tur? :/ Anonymous poster hash: 85c38...de3
Sunshine_83 Skrevet 9. januar 2014 #10 Skrevet 9. januar 2014 Hvis du har plass ville jeg tatt et hundebur som det er plass til mat/vann og soveplass i. Kanskje do også inni. Beroligende gjør ofte dyret sløvt, men like stresset
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå