Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #26 Skrevet 9. januar 2014 Synet på å medisinere eller ikke medisinere vil alltid være del. Jeg tenker at det er supert for de som klarer seg uten medisiner og ett godt hjelpemiddel for de som trenger det. Det som blir feil er å kritisere andres valg blir feil,man må ha tiltro til at mammaer og pappaer gjør det som er best for sitt barn og vurderer underveis. Meeeen, det er ikke til å stikke under en stol st mange foreldre er drittlei hele situasjonen og er sjeleglade for den lettvinte pilleløsningen. Se på deg selv, fortvila fordi ikke skolen klarer å trykke i barnet ditt Ritalin.. Hmmmm Anonymous poster hash: f5953...098 Idiotdusteenglefjes! "Se på deg selv"? Sa dette mennesket noe om at det medisinerer barna sine? Du er pokker meg noe av det mest provoserende jeg har møtt på årevis! Anonymous poster hash: 827a8...27d
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #27 Skrevet 9. januar 2014 Jeg har ett barn med Aspergers og ADHD, og ett barn med Tourettes og ADD. Jeg er faktisk helt enig med deg HI!!! Min opplevelse med det norske helsevesenet er at de nærmest presser disse medisinene på folk. Jeg har stått i mot presset. Og bruker enormt med tid på å tilrettelegge og følge opp barna i organiserte aktiviteter. Eldstemann er nærmest symptomfri fra sin tourettes på grunn av hard fysisk trening hver dag. Han driver idrett på høyt nivå. Jeg har også fått han inn på idrettslinje (8kl) så han får trent iløpet av dagen. Dette har fungert sååå bra!! Han har noe mindre lekser enn de andre i klassen, men fungerer ellers veldig bra! Jeg er også nøye på at de hver dag får nok søvn. Det er mange løsninger man kan prøve uten å medisinere ungene. Synd medisiner alltid blir presentert som den beste løsningen av fagfolk! Yngstemann, som de ville putte på Ritalin for at han skulle klare seg bedre og konsentrere seg bedre i vanlig skole har fått ett nytt liv på en spesialskole. Han virkelig blomstrer! Han driver også mye organisert idrett. Jeg er overbevist om at dette er bedre enn å gi medisiner. Men det krever mye av foreldrene.. Anonymous poster hash: 24c9a...7e2 Anonymous poster hash: b64dc...0e6 Og fordi det gikk bra med dine barn så tror du at du eier oppskriften på hvordan man skal behandle barn med forskjellige diagnoser? Forresten, vet du i det hele tatt at det finnes forskjellige grader av disse diagnosene? Sønnen min går på kung fu på mandag, svømming på torsdag og fotball på fredag. Han har mer enn nok aktivitet og han spiser mye sunnere enn de fleste barn (pappaen er kokk og lager bare god mat, han spiser alt, til og med sushi og lutefisk for eks.) Før vi begynte på medisin klarte ikke han å gjennomføre noen av tingene jeg har nevnt. Han klarte ikke å leke med andre engang. For ikke å snakke om utfordringene hjemme. Men du er heldig som ikke måtte gi medisiner til dine barn. Og bare sånn at det er sagt: jeg fikk ikke gi medisin til sønnen min så lett...Vi samarbeidet med BUP i ca et halvt år før de bestemte seg at det ville være bedre for han om han fikk den. Vi fikk også mye annet, som f eks kurs (COS) og psykolog samtaler for å veilede oss som foreldre. Til og med de ansatte på skolen fikk veileding. Anonymous poster hash: 18479...b29
Gjest Tale30 Skrevet 9. januar 2014 #28 Skrevet 9. januar 2014 Anbefaler denne dokumentaren av Louis Therroux http://m.youtube.com/watch?v=G8k0iw1Kon4
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 9. januar 2014 #29 Skrevet 9. januar 2014 Er egentlig utrolig hvor mange som mener de ha "oppskriften' på hvordan alle barn fungerer
mams87 Skrevet 9. januar 2014 #30 Skrevet 9. januar 2014 Jeg har ett barn med Aspergers og ADHD, og ett barn med Tourettes og ADD. Jeg er faktisk helt enig med deg HI!!! Min opplevelse med det norske helsevesenet er at de nærmest presser disse medisinene på folk. Jeg har stått i mot presset. Og bruker enormt med tid på å tilrettelegge og følge opp barna i organiserte aktiviteter. Eldstemann er nærmest symptomfri fra sin tourettes på grunn av hard fysisk trening hver dag. Han driver idrett på høyt nivå. Jeg har også fått han inn på idrettslinje (8kl) så han får trent iløpet av dagen. Dette har fungert sååå bra!! Han har noe mindre lekser enn de andre i klassen, men fungerer ellers veldig bra! Jeg er også nøye på at de hver dag får nok søvn. Det er mange løsninger man kan prøve uten å medisinere ungene. Synd medisiner alltid blir presentert som den beste løsningen av fagfolk! Yngstemann, som de ville putte på Ritalin for at han skulle klare seg bedre og konsentrere seg bedre i vanlig skole har fått ett nytt liv på en spesialskole. Han virkelig blomstrer! Han driver også mye organisert idrett. Jeg er overbevist om at dette er bedre enn å gi medisiner. Men det krever mye av foreldrene.. Anonymous poster hash: 24c9a...7e2 Anonymous poster hash: b64dc...0e6 så bra dette fungerer for deg og dun familie. Det er jo flott!Men det er desverre ikke alle som får det resultstet du nevner her og da må man ty til andre midler. Jeg har en sønn med ADHD. Ja, noen tror at dersom noe virket for barnet deres, så MÅ det fungere for alle andre barn i verden med samme diagnose.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #31 Skrevet 9. januar 2014 Håper ikke jeg får ADHD barn 👼 Anonymous poster hash: f5953...098
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 9. januar 2014 #32 Skrevet 9. januar 2014 Ingen håper at ders barn skal slite... Men når man først har ett barn med ett eller annet er det barnet perfekt,adhd eller ikke:-)
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #33 Skrevet 9. januar 2014 Håper ikke jeg får ADHD barn Anonymous poster hash: f5953...098 Akkurat DET er det flere av oss som ikke håper! Anonymous poster hash: 50a52...63f
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #34 Skrevet 9. januar 2014 Men har du prøvd?? Har du prøvd å få din sønn i aktivitet daglig? Det gjør underverker på konsentrasjon, søvn og uro. Jeg sier ikke at det er løsningen på alt, men fy søren så mye man kan oppnå ved å passe på nok søvn, daglig tøff fysisk aktivitet og tilrettelegging på skolen! Anonymous poster hash: b64dc...0e6
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 9. januar 2014 #35 Skrevet 9. januar 2014 Selvsagt er dette prøvd...vi har holdt siden han var 5,han blir 8 i høst. Full enighet om at medisiner er det rette
magica fra tryll Skrevet 9. januar 2014 #36 Skrevet 9. januar 2014 Jeg anbefaler virkelig å se Sir Ken Robinson "Changing Education Paradigms". Hilsen en som hadde en datter med ADHD;)
O`Neill Skrevet 9. januar 2014 #37 Skrevet 9. januar 2014 Mine foreldre sluttet etterhvert med medisin for adhd til min bror da han i tenårene ble veldig aggressiv, var hele tiden sint og utagerte så det holdt og ja, ting ble ødelagt titt og ofte.. Nå..er han en ny gutt.. kan sitte og snakke og le med han..han sitter rolig lenge og konsentrerer seg om det han gjør, er ikke det minste sinna eller aggressiv.. Han smiler og ler så mye at jeg tar meg selv i å sitte og se på han lenge om gangen...forbløffet
Trimsi Skrevet 9. januar 2014 #38 Skrevet 9. januar 2014 Bivirkningslistene på de aller fleste medisiner er lange som vonde år. Det handler alltid om en avveining, og den bør gjøres av medisinsk kompetente (og slett ikke av konspirasjonsteoretikere på internett). Du kan i teorien bli anemisk av paracet også. Anonymous poster hash: dbe6b...f07 Nå er det også en grunn til at bivirkningslistene er så lange... Stort sett alt som blir rapportert inn av bivirkninger kommer med i disse listene. Spesielt hvis medisinen er produsert i USA, fører de opp alt mulig pga frykt for søksmål. Problemet er jo bare at i en befolkning vil så og så mange mennesker bli svimle, få hodepine, få hjerteflimmer, angst, farlige og mindre farlige sykdommer og dø. Skjer dette rett etter (eller noen uker etter) at man har begynt med en medisin, vil mange konkludere med at det kan være en bivirkning av medisinen. Derfor er det så utrolig viktig å gjøre mange, store, nøyaktige og uavhengige vitenskapelige analyser, som kan avdekke både virkning og bivikniger. Det er dessverre slik at enkelte leger (og foreldre) er utålmodige og for raske med å konkludere med at barnet trenger medisins behandling for enkelte plager. Her bør leger alltid være noe restriktive, og gi de foresatte best mulig råd. Jeg skjønner godt at det ikke er en enkel oppgave...
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #39 Skrevet 9. januar 2014 Jeg har ikke barn med ADHD, men min søster har, h*n er 13 år nå, og får medisiner, og er ikke noe forskjell på med eller uten. Jeg synes min søster har tenk mere på seg selv enn barnet. For noen år siden fikk medisinene henne til og slutte og spise, men allikavel foret på medisiner. Når h*n var Johs meg slapp henne medisiner, og hadde det bedre. Men sier ikke dette gjelder alle Anonymous poster hash: 10c45...298
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 9. januar 2014 #40 Skrevet 9. januar 2014 Noen har det best med medisiner og noen uten,slik er det bare...
Catlady Skrevet 9. januar 2014 #41 Skrevet 9. januar 2014 http://www.psychologytoday.com/blog/suffer-the-children/201203/why-french-kids-dont-have-adhd
magica fra tryll Skrevet 9. januar 2014 #42 Skrevet 9. januar 2014 Noen ganger er vel spørsmålet om det er barnet eller de voksne som har det bedre med medisiner...
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 9. januar 2014 #43 Skrevet 9. januar 2014 Ja jeg vet ikke for alle andre,her i gården kunne jeg hatt en som var i full fart 24/7 jeg...hvis han var lykkelig...men min er ikke lykkelig uten medisin,sliter med skole,venner,sinne,frustrasjon,osv... Jeg nekter å la mitt barn lide hvis jeg kan gjøre noe for å hjelpe,i dette tilfellet gi medisin
magica fra tryll Skrevet 9. januar 2014 #44 Skrevet 9. januar 2014 Ja jeg vet ikke for alle andre,her i gården kunne jeg hatt en som var i full fart 24/7 jeg...hvis han var lykkelig...men min er ikke lykkelig uten medisin,sliter med skole,venner,sinne,frustrasjon,osv... Jeg nekter å la mitt barn lide hvis jeg kan gjøre noe for å hjelpe,i dette tilfellet gi medisin Ja, skjønner. Men hvis han får det så mye bedre, hvorfor vil han ikke ta tablettene da? Skjønner han ikke sammenhengen mellom medisinene og at han har det mye bedre? Jeg mener ikke noe om hva andre skal gjøre eller ikke gjøre,-deler bare av mine egne erfaringer...
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 9. januar 2014 #45 Skrevet 9. januar 2014 Han er 7...for han er piller skummelt og noe man tar når man er syk. Ikke lett å forstå hvorfor han må og ikke lillebror feks
Mandala Skrevet 9. januar 2014 #46 Skrevet 9. januar 2014 Noen ganger er vel spørsmålet om det er barnet eller de voksne som har det bedre med medisiner... Veldig mange elder barn/ ungdommer forteller hvertfall at de er veldig takknemlige for at de fikk muligheten til å bruke medisiner så de kunne klare seg gjennom skolen og få venner.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 9. januar 2014 #47 Skrevet 9. januar 2014 Ja det jeg og håper,at han senere skal være glad for det:-)
Prinsesse Brødhue Skrevet 9. januar 2014 #48 Skrevet 9. januar 2014 Har du møtt et barn med ADHD så har du møtt ETT barn med ADHD. Ingen barn er like og det er umulig å sammenligne. Jeg tenker at alle tar de beste valgene for barnet sitt. For de som gir barna piller var det riktig. For de som klarer å unngå piller er sikkert det riktig. Alle valgene er nok nøye gjennomtenkt og tatt i samråd med lege/bup osv. Å komme med dømmende bemerkninger på dette forumet er ganske meningsløst når man ikke kjenner historien til de man dømmer.
Mandala Skrevet 9. januar 2014 #50 Skrevet 9. januar 2014 Jeg er helt enig i at det er for dårlige støtteordninger ift kosthold til slike grupper. Og jeg forstår at det kan være svært tungt å greie å finne motivasjon og krefter for å gjøre en slik total omlegging. Men er det likevel ikke verdt å gjøre den innsatsen hvis det betyr at barnet kan unngå medisiner resten av livet - med alle de bivirkningene det kan medføre? Anonymous poster hash: 9098e...9c2 Med bakgrunn i; finne overskudd og motivasjon samt det økonomiske perspektivet, så vil jeg si det er vanskelig å vurdere på generell basis om det er verdt det. For noen er det nok det, for andre ikke. Uten at de bør dømmes av den grunn. Jeg har selv et barn med diagnose, men ikke adhd. Jeg har heldigvis aldri trengt å ta stilling til medisiner, siden tilstanden ikke kan medisineres. Ikke annet enn med Melatonin på kvelden. Da jeg kom hjem med den første boksen og fortalte sønnen at det var medisiner som skulle hjelpe han å sovne, så han slapp å ligge våken mange timer hver kveld, så ble han så glad. Jeg ble helt satt ut, for jeg hadde dårlig samvittighet over at jeg skaffet Melatonin for min skyld, fordi jeg ville at han skulle sove. Den dårlige samvittigheten forsvant der og da, for tydeligvis syntes han det var mye verre enn jeg Sønnen min har vært uten melkeproteiner i ett år og uten gluten i ca et halvt år. Så jeg har erfaring. Jeg var fulltidshjemmeværende den gangen og hadde tid og overskudd til å sette meg inn i det. Derimot kan jeg ikke si at jeg så noen virkning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå