Gå til innhold

Skjønner seriøst ikke at dere tørr å gi barna deres Ritalin, Concerta og lignende. Har dere i det hele tatt lest dere opp om dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mange farlige bivirkninger og senvirkninger. Uff...

Anonymous poster hash: 24c9a...7e2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Iblant må man velge mellom to onder når det optimale ikke finnes.

Skrevet

Hvis mitt barn får bedre livskvalitet med ritalin er det klart han får medisin til tross for bivirkninger osv.

Mitt barn trenger hjelp av ritalin og slik er det bare:-)

Skrevet

Hvis mitt barn får bedre livskvalitet med ritalin er det klart han får medisin til tross for bivirkninger osv.

Hva med langtidsvirkningene, tenker dere ikke på det? den bivirkningslista er så lang som et vondt år. mange foreldre velger letteste utvei, det er piller, istedenfor å aktivisere barna, endre kosthold og annet. Tenker lite på langtidsvirkningene av disse legemidlene, trist :(

Skrevet

Noen har prøvd alt,endre kosthold,aktivitet osv....

Vil tørre å påstå at ingen oppegående foreldre gir piller som første alternativ.

Har du ett barn som sliter prøver du aaaalt også piller om ingenting annet hjelper

Skrevet

Bivirkningslistene på de aller fleste medisiner er lange som vonde år. Det handler alltid om en avveining, og den bør gjøres av medisinsk kompetente (og slett ikke av konspirasjonsteoretikere på internett).

Du kan i teorien bli anemisk av paracet også.

Anonymous poster hash: dbe6b...f07
Skrevet

Jeg har ett barn med Aspergers og ADHD, og ett barn med Tourettes og ADD.

Jeg er faktisk helt enig med deg HI!!!

Min opplevelse med det norske helsevesenet er at de nærmest presser disse medisinene på folk.

Jeg har stått i mot presset. Og bruker enormt med tid på å tilrettelegge og følge opp barna i organiserte aktiviteter.

Eldstemann er nærmest symptomfri fra sin tourettes på grunn av hard fysisk trening hver dag. Han driver idrett på høyt nivå. Jeg har også fått han inn på idrettslinje (8kl) så han får trent iløpet av dagen. Dette har fungert sååå bra!! Han har noe mindre lekser enn de andre i klassen, men fungerer ellers veldig bra!

Jeg er også nøye på at de hver dag får nok søvn.

Det er mange løsninger man kan prøve uten å medisinere ungene.

Synd medisiner alltid blir presentert som den beste løsningen av fagfolk!

Yngstemann, som de ville putte på Ritalin for at han skulle klare seg bedre og konsentrere seg bedre i vanlig skole har fått ett nytt liv på en spesialskole. Han virkelig blomstrer! Han driver også mye organisert idrett. Jeg er overbevist om at dette er bedre enn å gi medisiner. Men det krever mye av foreldrene..

Anonymous poster hash: b64dc...0e6

Skrevet

Hva med langtidsvirkningene, tenker dere ikke på det? den bivirkningslista er så lang som et vondt år. mange foreldre velger letteste utvei, det er piller, istedenfor å aktivisere barna, endre kosthold og annet. Tenker lite på langtidsvirkningene av disse legemidlene, trist :(

Tenker du på langtidsvirkningene av ikke å ta Ritalin?

F.eks ikke fullført grunnskole, relasjonsproblemer, manglende venner, problemer med å komme seg inn på arbeidsmarkedet, osv? Listen på problemer uten Ritalin er også lang som et vondt år. 

Alle medikamenter har bivirkninger. Før oppstart gjøres det alltid en nøye vurdering av om gevinsten ved medikamentet oppveier faren for evt alvorlige bivirkninger. 

Synes ikke noe om å "dømme" andre foreldre på den måten du gjør HI! Ikke er det foreldrene som gjør avveingen på om et barn trenger medikamenter heller. 

Skrevet

Min opplevelse med det norske helsevesenet er at de nærmest presser disse medisinene på folk.

Jeg har stått i mot presset. Og bruker enormt med tid på å tilrettelegge og følge opp barna i organiserte aktiviteter.

Eldstemann er nærmest symptomfri fra sin tourettes på grunn av hard fysisk trening hver dag. Han driver idrett på høyt nivå. Jeg har også fått han inn på idrettslinje (8kl) så han får trent iløpet av dagen. Dette har fungert sååå bra!! Han har noe mindre lekser enn de andre i klassen, men fungerer ellers veldig bra!

Yngstemann, som de ville putte på Ritalin for at han skulle klare seg bedre og konsentrere seg bedre i vanlig skole har fått ett nytt liv på en spesialskole. Han virkelig blomstrer! Han driver også mye organisert idrett. Jeg er overbevist om at dette er bedre enn å gi medisiner. Men det krever mye av foreldrene..

Flott jobbet! Skulle ønske flere var som deg :)

Anonymous poster hash: a098f...ca7

Skrevet

Flott jobbet! Skulle ønske flere var som deg :)

Anonymous poster hash: a098f...ca7

Dine barn er heldige som har AKKURAT deg som mamma!!!! 👼

Anonymous poster hash: f5953...098

Skrevet

Tremenningen min har ADHD av den kraftige sorten og han sier selv at han ikke vet hvor han hadde vært i dag uten Ritalin. For ham så ble det som et helt nytt liv. Å endelig kunne får orden i hodet sitt, konsentrere seg og gjøre enkle oppgaver uten å miste besinnelsen.

For noen er Ritalin det beste, for andre ikke. Å dømme hverandre for de valgene man tar er jo bare håpløst.

Skrevet

Synet på å medisinere eller ikke medisinere vil alltid være del.

Jeg tenker at det er supert for de som klarer seg uten medisiner og ett godt hjelpemiddel for de som trenger det.

Det som blir feil er å kritisere andres valg blir feil,man må ha tiltro til at mammaer og pappaer gjør det som er best for sitt barn og vurderer underveis.

Skrevet

Jeg tenker at det er supert for de som klarer seg uten medisiner og ett godt hjelpemiddel for de som trenger det.

Det som blir feil er å kritisere andres valg blir feil,man må ha tiltro til at mammaer og pappaer gjør det som er best for sitt barn og vurderer underveis.

Meeeen, det er ikke til å stikke under en stol st mange foreldre er drittlei hele situasjonen og er sjeleglade for den lettvinte pilleløsningen. Se på deg selv, fortvila fordi ikke skolen klarer å trykke i barnet ditt Ritalin.. Hmmmm 👼

Skrevet

Klart jeg blir fortvilet når han ikke får i seg medisinen han trenger når ungen er mye bedre når han får den:-)

Skrevet

Meeeen, det er ikke til å stikke under en stol st mange foreldre er drittlei hele situasjonen og er sjeleglade for den lettvinte pilleløsningen. Se på deg selv, fortvila fordi ikke skolen klarer å trykke i barnet ditt Ritalin.. Hmmmm

Må man være drittlei hele situasjonen for å ønske at barnet skal ha en god skoledag? 

Skrevet

Jeg synes det er ironisk når vi her i landet faktisk har ligget i verdensteten ift forskning på dette sett i sammenheng med kosthold - og så velger leger ofte piller som første løsning.

Jeg vet at en del andre land trekker frem Norge som et godt eksempel ift å forsøke kosthold for å løse problemene - for de regner med at med slike forskere som vi har og den kunnskapen som finnes i landet, så er det også det som er førstevalget til helsevesenet.

Men slik er det dessverre ikke.

Det er altfor mange som ikke en gang blir testet for å se om de lider av en proteinintoleranse. Og vanlige leger er ikke kvalifiserte til å gi riktige kostholdsråd og til å følge opp disse barna ernæringsmessig.

Men skrive ut piller, det kan de...

Når det er sagt. Hvis alt annet er forsøkt, som kosthold, trening, terapi, ekstra oppfølging og støtte og barna fremdeles ikke har effekt, da synes jeg det er greit at en liten andel barn får tilbud om medisinering.

Men at medisinering nærmest er førstevalget hos mange, uten at f.eks. kostholdsomlegging og optimal ernæring er prøvd ut - det er rett og slett horribelt!

Anonymous poster hash: 9098e...9c2
Skrevet

Jeg synes det er ironisk når vi her i landet faktisk har ligget i verdensteten ift forskning på dette sett i sammenheng med kosthold - og så velger leger ofte piller som første løsning.

Jeg vet at en del andre land trekker frem Norge som et godt eksempel ift å forsøke kosthold for å løse problemene - for de regner med at med slike forskere som vi har og den kunnskapen som finnes i landet, så er det også det som er førstevalget til helsevesenet.

Det er altfor mange som ikke en gang blir testet for å se om de lider av en proteinintoleranse. Og vanlige leger er ikke kvalifiserte til å gi riktige kostholdsråd og til å følge opp disse barna ernæringsmessig.

Men skrive ut piller, det kan de...

Når det er sagt. Hvis alt annet er forsøkt, som kosthold, trening, terapi, ekstra oppfølging og støtte og barna fremdeles ikke har effekt, da synes jeg det er greit at en liten andel barn får tilbud om medisinering.

Men at medisinering nærmest er førstevalget hos mange, uten at f.eks. kostholdsomlegging og optimal ernæring er prøvd ut - det er rett og slett horribelt!

Helt enig!! Og hvem betaler prisen? Jo, dette barnet!!! Men, et problem mindre, for både foreldre og lege og alle som har med dette barnet å gjøre.. I er kortsiktig perspektiv i allefall! 👼

Skrevet

Som et tillegg til dette, så er en kostholdsendring alt annet enn hokus pokus. Barnet skal ikke ha i seg den minste lille dråpe av kasein eller gluten, og det er veldig vanskelig å få til. Aller helst skal man bruke en annen fjøl til dem og når du tenker deg at alt rundt maten skal være på det detaljnivået så forstår man at det er en gedigen utfordring. I tillegg er det veldig dyrt med spesialmat og man får ingen støtte for innkjøp av det. Dessuten er utvalget i Norge utrolig dårlig når det gjelder mat for allergikere (uten kasein og gluten i dette tilfellet). Jeg syns det er en altfor enkel løsning å si "det er bare å endre kostholdet". Det er ikke bare. Grunnen til at man er i situasjonen er gjerne et veldig krevende barn, og å da skulle ta stilling til store endringer i kostholdet er ikke lett. Ikke når man skal prøve å jobbe nok for å betale for den maten og følge opp barnet i tillegg. 

Skrevet

så bra dette fungerer for deg og dun familie. Det er jo flott!

Men det er desverre ikke alle som får det resultstet du nevner her og da må man ty til andre midler.

Jeg har en sønn med ADHD.

Skrevet

Meeeen, det er ikke til å stikke under en stol st mange foreldre er drittlei hele situasjonen og er sjeleglade for den lettvinte pilleløsningen. Se på deg selv, fortvila fordi ikke skolen klarer å trykke i barnet ditt Ritalin.. Hmmmm 👼

Lettvint pilleløsning? Jeg skjønner ikke. Det er ikke slik av man går på rema 1000 og kjøper ritalin o.l... Det tar ganske lang tid før man får resept på disse medisinene, skole og foreldre bes om å legge til rette, det skal registreres, helsen skal sjekkes og ikke minst VURDERES om barnet skal ha disse medikamentene... Så lettvint og lettvint fru Blom ;)

Skrevet

Alt er ikke likt for alle

Skrevet

Det heter "tør", ikke "tørr".

Anonymous poster hash: b7f4a...8b7

Skrevet

Nei en slik utredning tar vitterlig lang tid... vi beg da han var 5, medisiner starter vi på nå,og han blir 8 i år:-)

Skrevet

Som et tillegg til dette, så er en kostholdsendring alt annet enn hokus pokus. Barnet skal ikke ha i seg den minste lille dråpe av kasein eller gluten, og det er veldig vanskelig å få til. Aller helst skal man bruke en annen fjøl til dem og når du tenker deg at alt rundt maten skal være på det detaljnivået så forstår man at det er en gedigen utfordring. I tillegg er det veldig dyrt med spesialmat og man får ingen støtte for innkjøp av det. Dessuten er utvalget i Norge utrolig dårlig når det gjelder mat for allergikere (uten kasein og gluten i dette tilfellet). Jeg syns det er en altfor enkel løsning å si "det er bare å endre kostholdet". Det er ikke bare. Grunnen til at man er i situasjonen er gjerne et veldig krevende barn, og å da skulle ta stilling til store endringer i kostholdet er ikke lett. Ikke når man skal prøve å jobbe nok for å betale for den maten og følge opp barnet i tillegg. 

Jeg vet veldig godt hva det krever å legge om kostholdet så konsekvent, så jeg er klar over at det ikke er bare enkelt! Men, hvis man er villig til å ta den tiden det tar å sette seg inn i dette, lese på alt man kjøper, undersøke osv.... og man er villig til å være helt konsekvent i lang nok tid til at det blir rutine, da kommer man dit hvor det nye kostholdet blir det normale, og er man først kommet dit så blir det en vane som ikke nødvendigvis tar noe mer tid enn et ellers sunt kosthold.

Man må planlegge litt mer slik at man har alternativ i ulike situasjoner slik at man plutselig ikke står uten mat på tur osv. Men så mye mer arbeid er det ikke - etter de første 3-6 månedene det gjerne tar å jobbe seg inn nye rutiner og vaner.

Det koster gjerne litt mer, men trenger ikke koste så veldig mye mer, det kommer an på hvilke råvarer man velger, hvor kreativ man er osv.

Med positive intoleransetester og uttalelser fra leger, skole osv, så kan man søke om støtte når man ser at barnet har svært positive resultater. En del får da støtte, andre dessverre ikke.

Jeg er helt enig i at det er for dårlige støtteordninger ift kosthold til slike grupper.

Og jeg forstår at det kan være svært tungt å greie å finne motivasjon og krefter for å gjøre en slik total omlegging.

Men er det likevel ikke verdt å gjøre den innsatsen hvis det betyr at barnet kan unngå medisiner resten av livet - med alle de bivirkningene det kan medføre?

Det er ingen enkel løsning med omlegging av kosthold, men det kan være den riktigste!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...