Gå til innhold

Er anoreksia arvelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en forhistorie med anoreksia selv, dette er mange år siden og jeg var tidlig i tenårene da det pågikk. Var innlagt på sykehus flere ganger. Har ingen problemer med mat eller vekt i dag, har ikke hatt tilbakefall på mange år men det ligger jo alltid der en plass dette fokuset på utseendet..

Har en datter på 8 år, hun er normalvektig, sunn og frisk. I vårt hjem snakkes det ALDRI om vekt, kroppsform og slanking. Har dessverre andre i familien som er kronisk på slankekur og som ofte snakker om dietter samme hvem som hører på. Har sagt i fra at jeg ikke vil snakke om sånt foran barna, men det glemmes etter en stund. 

Men det jeg lurer på er om dere tror datteren min har større sjanse enn andre for å utvikle anoreksia siden jeg har hatt det selv? 

Anonymous poster hash: 6522c...a15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke det er større fare for henne så lenge du nå er frisk :)

Skrevet

Det som er "arvelig" er vel helst dine holdninger og ditt forhold til mat. Så lenge du er sunn og frisk og dere fortsetter å praktisere den sunne holdningen dere allerede har ved å ikke diskutere vekt og kropp hjemme, så vil hun nok ikke "arve" din sykdom. 

Men ja, samfunnet er som det er, ingen garanti for at barna våre ikke blir syke. Jeg har også døtre, og bekymrer meg selvfølgelig. Selv om det er langt fremme i tid.

Anonymous poster hash: cd86c...aaf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...