Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 9. januar 2014 #1 Skrevet 9. januar 2014 Sønnen min på 2,5 år har astma, som vel kan kategoriseres som ganske alvorlig. Han har vært innlagt på sykehuset to ganger, og blir tett i pusten hver gang han er forkjølet. Skjønner jo at han burde få vaksinen mot influensa siden han faller inn under den kategorien, men jeg er blitt så skeptisk til vaksiner!
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #2 Skrevet 9. januar 2014 Ja, fireåringen med astma har fått influensavaksine. Jeg ser ingen gode grunner til å være spesielt skeptisk mot denne. Anonymous poster hash: 2a013...c19
moota m storebror&lillebror Skrevet 9. januar 2014 #3 Skrevet 9. januar 2014 Lillebror på 6 år har astma. Han har aldri fått vaksinen.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #5 Skrevet 9. januar 2014 Nei Anonymous poster hash: 9fdf1...ed2
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #6 Skrevet 9. januar 2014 Datteren min på 2 år har astma og vi har ikke vaksinert mot influensa. Barnelegen hennes har ikke nevnt det som en nødvendighet så da velger jeg den bort. Anonymous poster hash: eae7c...2c6
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #7 Skrevet 9. januar 2014 Selvsagt har vi det. Jeg kjenne ei som mistet jenta si. Hun ville ikke vaksiner fordi hun regnet med at de tålte en influensa. Jenta hennes hadde mild astma. Jeg forstår ikke at dere tørr å la vær. Tar dere ikke de vanlige vaksinene heller? Det er jo større sjanse for at barnet ditt med astma skal dø av influensa en noen av de andre sykdommene barnevaksinasjonsprogrammet dekker. Anonymous poster hash: 303ac...a11
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #8 Skrevet 9. januar 2014 Både jeg og barnet mitt har astma. Barnet har hatt det siden fødselen og har også en alvorlig grad av astma og har vært inn og ut av sykehus de første leveårene.. Da svineinfluensaen herjet som verst, var jeg veldig i tvil om vi skulle ta vaksinenen. Da legen støttet opp om at vaksine ikke var nødvendig, så avstod jeg fra både influensavaksine og svinevirus vaksinen. Vi fikk svineinfluensa, men kom oss helskinnet gjennom den.. Dette er mitt valg, du må ta ditt, og jeg vil bare si at uansett hva vi her inne mener, så må du følge din egen magefølelse , og gjerne ta det opp til diskusjon med barnets lege/spesialist ved sykehuset Anonymous poster hash: 8b7a9...bb1
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #9 Skrevet 9. januar 2014 Uansvarlig å ikke følge folkehelsas anbefalinger. Tenk å frata sitt eget barn den beskyttelsen en helt trygg vaksine gir. Anonymous poster hash: 303ac...a11
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #10 Skrevet 9. januar 2014 Uansvarlig å ikke følge folkehelsas anbefalinger. Tenk å frata sitt eget barn den beskyttelsen en helt trygg vaksine gir. Anonymous poster hash: 303ac...a11 Vel, de som fulgte folkehelsas anbefaling om å ta svinevirus vaksinen, de har det ikke så bra i dag, mange har fått bivirkninger som vil plage de mer enn en kraftig influensa. Anonymous poster hash: 8b7a9...bb1
Gjest vinterbrud Skrevet 9. januar 2014 #11 Skrevet 9. januar 2014 Mitt barn er vaksinert mot influensa.
ingjo79 Skrevet 9. januar 2014 #12 Skrevet 9. januar 2014 Har aldri fått anbefalt å ta vaksine mot vanlig sesong influensa på vårt barn med moderat infeksjonsutløst astma. Kun når svineinfluensa var. Har jevnlig kontroller på sykehus og barneavd og aldri vært anbefalt det....
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #13 Skrevet 9. januar 2014 Uansvarlig å ikke følge folkehelsas anbefalinger. Tenk å frata sitt eget barn den beskyttelsen en helt trygg vaksine gir. Anonymous poster hash: 303ac...a11 Vel, de som fulgte folkehelsas anbefaling om å ta svinevirus vaksinen, de har det ikke så bra i dag, mange har fått bivirkninger som vil plage de mer enn en kraftig influensa. Anonymous poster hash: 8b7a9...bb1 Jeg og alle i min familie har det bra. Vi tok vaksinen. En bekjent mistet et familiemedlem (ung) i svineinfluensaen. Den familien plages også hver dag. Anonymous poster hash: 90c80...ce2
Mamma_til_2 Skrevet 9. januar 2014 #14 Skrevet 9. januar 2014 nei barnelegen, spesialist på astma og allergi hos barn sa at han ikke ville anbefale det pga alder (2år) hun er medisinert med 3 typer medisin så det går bra.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #15 Skrevet 9. januar 2014 Nei det har han ikke fått. Tok ikke vaksine mot svineinfluensa heller. Begge fikk svineinfluensa og overlevde Nå har ikke barnelegen nevnt vaksiner til oss, utenom de vanlige, så jeg velger å droppe influensa vaksinene. Anonymous poster hash: dc8d0...6ab
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #16 Skrevet 9. januar 2014 Min sønn har alvorlig astma å fikk influensa da han var bare 1 år. Den perioden er desidert den værste og tøffeste tiden i mitt liv. Han lå veldig lenge på sykehuset å svevde mellom liv og død, når influensaen kom reiv den ned det allerede lave immunforsvaret hans og han fikk lungebetennelse og flere infeksjoner samtidig, den lille kroppen kjempet som en Gud å klarte seg tilslutt, men han vil aldri bli helt frisk, astmaen hans har blitt enda værre, han har lungebetennelse nesten hver anna mnd og han har en feil på hjerte++ Jeg kan ikke fortelle deg hva du burde gjøre, men jeg kan fortelle deg vår historie å håpe det hjelper deg å ta din avgjørelse. Det er så apsolutt ikke lett å sitte på isolat uten å få låv til å ha besøk av familie engang pga fare får att de skal dra med seg bakterier inn, julaften hele romjula og nyttårsaften, mens du ser på din lille søn ligger å kjemper for livet, media gjør det heller ikke lettere( de tar ingen hensyn). Det er sikkert noen som sliter med dårlig samvittighet får att barna demmes fikk bivirkninger av vaksinen så jeg er faktisk selv i tvil om jeg ville gitt den eller ikke hvis jeg hadde fått valget før han ble syk... Anonymous poster hash: 91186...1e7
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #17 Skrevet 9. januar 2014 Sønnen min på 2,5 år har astma, som vel kan kategoriseres som ganske alvorlig. Han har vært innlagt på sykehuset to ganger, og blir tett i pusten hver gang han er forkjølet. Skjønner jo at han burde få vaksinen mot influensa siden han faller inn under den kategorien, men jeg er blitt så skeptisk til vaksiner! Med en alvorlig astma og mulig også ukontrollert (som det høres ut som sønnen din har) så hadde jeg ikke nølt med å la ham bli vaksinert. Anonymous poster hash: 75523...503
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #18 Skrevet 9. januar 2014 Influensavaksinen er jo like tryg som de vaksinene som er i barnevaksinasjonsprogrammet. Dere må ikke blande vanlig influensavaksine med pandemivaksinen. Selv om influensavaksinen gir beskyttelse mot svineinfluensa så er det ikke slik at den gir de skumle bivirkningene. Det er over hode ingen tvil om hva som er tryggest. Tjangsen for å få alvorlige bivirkninger av vaksinen er MYE mindre en å gjennomgå en influensa med astma. Men egentlig så er vel sjansen for at noen skal dø liten, vaksine eller ei. Det blir som å ta seg en kjøretur uten bilbelte. Som regel går det bra, og i noen svært få tilfeller/ulykker kan det være mer gunstig uten bilbelte. Men vi bruker jo selvsagt bilbelte for det, fordi vi vet at det er større sjanse å klare seg med. Så valget bør egentlig være enkelt. Anonymous poster hash: 303ac...a11
ingjo79 Skrevet 10. januar 2014 #19 Skrevet 10. januar 2014 Å Influensavaksinen er jo like tryg som de vaksinene som er i barnevaksinasjonsprogrammet. Dere må ikke blande vanlig influensavaksine med pandemivaksinen. Selv om influensavaksinen gir beskyttelse mot svineinfluensa så er det ikke slik at den gir de skumle bivirkningene.Det er over hode ingen tvil om hva som er tryggest. Tjangsen for å få alvorlige bivirkninger av vaksinen er MYE mindre en å gjennomgå en influensa med astma. Men egentlig så er vel sjansen for at noen skal dø liten, vaksine eller ei. Det blir som å ta seg en kjøretur uten bilbelte. Som regel går det bra, og i noen svært få tilfeller/ulykker kan det være mer gunstig uten bilbelte. Men vi bruker jo selvsagt bilbelte for det, fordi vi vet at det er større sjanse å klare seg med. Så valget bør egentlig være enkelt. Anonymous poster hash: 303ac...a11 Å sammenligne bilsikring og vaksinasjon er vel litt drøyt!! Mitt råd er å snakke med din lege som kjenner ditt barn og lytte til de råd som blir gitt. Min lege anbefalte aldri vaksinasjon annet en svineinfluensa, men det var en basert på en personlig vurdering av mitt barn.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #20 Skrevet 10. januar 2014 Å Influensavaksinen er jo like tryg som de vaksinene som er i barnevaksinasjonsprogrammet. Dere må ikke blande vanlig influensavaksine med pandemivaksinen. Selv om influensavaksinen gir beskyttelse mot svineinfluensa så er det ikke slik at den gir de skumle bivirkningene.Det er over hode ingen tvil om hva som er tryggest. Tjangsen for å få alvorlige bivirkninger av vaksinen er MYE mindre en å gjennomgå en influensa med astma. Men egentlig så er vel sjansen for at noen skal dø liten, vaksine eller ei. Det blir som å ta seg en kjøretur uten bilbelte. Som regel går det bra, og i noen svært få tilfeller/ulykker kan det være mer gunstig uten bilbelte. Men vi bruker jo selvsagt bilbelte for det, fordi vi vet at det er større sjanse å klare seg med. Så valget bør egentlig være enkelt. Anonymous poster hash: 303ac...a11 Å sammenligne bilsikring og vaksinasjon er vel litt drøyt!! Mitt råd er å snakke med din lege som kjenner ditt barn og lytte til de råd som blir gitt. Min lege anbefalte aldri vaksinasjon annet en svineinfluensa, men det var en basert på en personlig vurdering av mitt barn. Jeg synes det er pussig at enkelte leger går imot helsemyndighetenes anbefalinger. De har ikke lov til å anbefale dere til å ikke ta den. Anonymous poster hash: 75523...503
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #21 Skrevet 10. januar 2014 Å Influensavaksinen er jo like tryg som de vaksinene som er i barnevaksinasjonsprogrammet. Dere må ikke blande vanlig influensavaksine med pandemivaksinen. Selv om influensavaksinen gir beskyttelse mot svineinfluensa så er det ikke slik at den gir de skumle bivirkningene.Det er over hode ingen tvil om hva som er tryggest. Tjangsen for å få alvorlige bivirkninger av vaksinen er MYE mindre en å gjennomgå en influensa med astma. Men egentlig så er vel sjansen for at noen skal dø liten, vaksine eller ei. Det blir som å ta seg en kjøretur uten bilbelte. Som regel går det bra, og i noen svært få tilfeller/ulykker kan det være mer gunstig uten bilbelte. Men vi bruker jo selvsagt bilbelte for det, fordi vi vet at det er større sjanse å klare seg med. Så valget bør egentlig være enkelt. Anonymous poster hash: 303ac...a11 Å sammenligne bilsikring og vaksinasjon er vel litt drøyt!! Mitt råd er å snakke med din lege som kjenner ditt barn og lytte til de råd som blir gitt. Min lege anbefalte aldri vaksinasjon annet en svineinfluensa, men det var en basert på en personlig vurdering av mitt barn. Jeg synest sammenligningen er grei. i begge tilfeller bruker det å gå fint uten beskyttelse, men om en trenger beskyttelsen kan det være fatalt å ha valgt den bort. I begge tilfeller må en sikkre seg i forkant av det ukjente som kan skje. Risikogrupper som årlig bør vaksineres mot sesonginfluensa, er: Alle fra og med fylte 65 år Beboere i omsorgsbolig og sykehjem Gravide etter 12. svangerskapsuke (2. og 3. trimester). Gravide i 1. trimester med annen tilleggsrisiko kan vurderes for vaksinasjon Barn og voksne med:diabetes mellitus, type 1 og 2 kronisk lungesykdom (inkludert astma) kronisk hjerte- og karsykdom, spesielt personer med alvorlig hjertesvikt, lavt minuttvolum eller pulmonal hypertensjon kronisk leversvikt kronisk nyresvikt kronisk nevrologisk sykdom eller skade, spesielt personer med nedsatt lungekapasitet nedsatt infeksjonsresistens svært alvorlig fedme (kroppsmasseindeks (KMI) over 40) andre alvorlige og/eller kroniske sykdommer der influensa utgjør en alvorlig helserisiko, etter individuell vurdering av lege I tillegg anbefales influensavaksine til følgende grupper: Helsepersonell som har pasientkontakt. Disse er i stor grad utsatt for smitte, og dersom de selv blir smittet kan de være en betydelig smittekilde for sine pasienter. Svinerøktere og andre som har regelmessig kontakt med levende griser. Hovedhensikten med vaksinasjon av svinerøktere er å beskytte grisene mot influensasmitte, og dermed hindre utvikling av virus med nye egenskaper i svinebesetningene. Husstandskontakter til svært immunsupprimerte pasienter bør vurdere å vaksinere seg mot influensa for å beskytte den immunsupprimerte. http://www.fhi.no/tema/influensa/sesonginfluensa Anonymous poster hash: 303ac...a11
ingjo79 Skrevet 10. januar 2014 #22 Skrevet 10. januar 2014 Fint at du er uenig, men jeg forholder meg virkelig til overlegen på barneavd, og følger hennes anbefalig! Hun kjenner spesifikt til min sak. Og jeg har hennes fulle tillit til at hun gjør de riktige vurderingene i henhold til sykdomsforløp og hensedirektorates anbefalinger. Det jeg vil si med dette er: Lytt til din lege og følg legens anbefalig.
MissZanta Skrevet 10. januar 2014 #23 Skrevet 10. januar 2014 Jeg har en sønn med alvorlig astma, han er nå 12 år. Han har infeksjonsutløst, anstrengelsesutløst, allergiskutløst og kuldeutløst astma. Jeg fikk selv svineinfluensaen helt i starten av det i 2009, han ble vaksinert og jeg flyttet ut i de ukene jeg var syk. Legene våre anbefalte vaksine for han, noe han tok og han har ikke hatt bivirkning på den. Inforhold til hvor innmare dårlig jeg var, at jeg i perioder trodde jeg skulle dø så hadde jeg aldri latt være å vaksinere barnet mitt. Hadde han blitt så syk som jeg så hadde han ikke overlevd. Vi går på to sykehus, hos to overleger som er de beste på sitt felt. De sier at de ikke kan tvinge noen til vaksine men de anbefalte det på det sterkeste. Hva du bør eller ikke bør gjøre er opp til deg, eventuelt i samråd med barnets lege. Hør på magefølelsen din og vurder barnets sykdom mot eventuelt hva som kan skje med eller uten vaksinen.
MammantilNurket Skrevet 10. januar 2014 #24 Skrevet 10. januar 2014 (endret) Jeg er selv asmatiker og vaksinerer meg mot influensa. Dersom barnet mitt på et tidspunkt skulle utvikle astma ville jeg ikke vært i tvil om vaksinasjon. Det er lurt Endret 10. januar 2014 av MammantilNurket
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2014 #25 Skrevet 10. januar 2014 Fint at du er uenig, men jeg forholder meg virkelig til overlegen på barneavd, og følger hennes anbefalig! Hun kjenner spesifikt til min sak. Og jeg har hennes fulle tillit til at hun gjør de riktige vurderingene i henhold til sykdomsforløp og hensedirektorates anbefalinger. Det jeg vil si med dette er: Lytt til din lege og følg legens anbefalig. Klart du skal høre på legen. Men har hun sagt at du ikke må vaksinere, eller har hun sagt at det ikke er nødvendig? Slik jeg tenker, så kan det vel ikke skade å være beskyttet. Men klart det kan jo være grunner som tilsier at ditt barn ikke skal bør vaksineres. Men generelt blir det anbefalt å vaksinere seg om en har astma. Ikke lenge siden de sa på TV at om alle i risikogruppene hadde følgt rådene med influensavaksinering ville det spart mange hundre liv hvert år. Anonymous poster hash: 303ac...a11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå