Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #1 Skrevet 9. januar 2014 Vold og overgrep antar jeg vi alle er enige om, men hva annet mener du kvalifiserer? Omsorgssvikt som kan ramme barnet direkte, som feks mangel på klær, dårlig/for mye/for lite mat, foreldre som ikke hjelper barn med lekser, dårlig hygiene (-kroppsvask og tenner), mangel på fysisk og psykisk stimulering (foreldre som sitter foran tven/pcen hele dagen, fremfor å leke/snakke med barna), foreldre som ikke tar trafikksikkerhet på alvor (-ikke bryr seg med å sjekke om belteselene er stramme nok eller om barnet sitter 100% trygt), foreldre som ikke har normale leggerutiner på barn (i hverdagen!), foreldre som krangler mye osv osv Eller omsorgssvikt som ikke nødvendigvis rammer barna direkte feks alkohol/stoffmisbruk/"lovlig" pillenarkomani (-i helgen? hverdagen?), foreldre som kjører for fort, foreldre som med sin oppførsel gjør at barna er i stor risiko for å bli mobbet (-ikke gidder bleie-/smokkavvenne store barn , foreldre som kler seg vulgært feks), Hva synes du? Er det situasjoner som vanligvis ikke blir meldt men som du mener burde bli det? Er det situasjoner som blir meldt som du mener ikke bør bli meldt? (Ikke la dette bli en diskusjon om riktig alder for smokkavvenning, eller hvor vidt du mener jeg har kategorisert noe feil, det er ikke poenget med tråden) Anonymous poster hash: 21949...eac
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #2 Skrevet 9. januar 2014 Jeg syns at der blitt for mye " barnevernet " tråder her inne. Og mitt svar er : fei for egen dør! Hvorfor bry seg så mye om andres liv? Hæ? Dere Dib damer trenger virkelig hjelp. Anonymous poster hash: 94b72...305
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #3 Skrevet 9. januar 2014 Jeg syns at der blitt for mye " barnevernet " tråder her inne. Og mitt svar er : fei for egen dør! Hvorfor bry seg så mye om andres liv? Hæ? Dere Dib damer trenger virkelig hjelp. Anonymous poster hash: 94b72...305 Helt uenig med deg. Jeg mener at det er viktig å være oppmerksomh på bv, de gjør en kjempeviktig jobb for barna som ikke kan forsvare seg selv. Bry dere om andre. Mener ikke at alt skal meldes uansett, men er så mange barn som blir oversett og ikke har det bra, for at ingen bryr seg. Bv er ikke farlige, de er der for å hjelpe barna og foreldre! Anonymous poster hash: 11279...fee
Gjest MMJ Skrevet 9. januar 2014 #4 Skrevet 9. januar 2014 Min holdning er, bedre melde en gang for mye, enn en gang for lite. Hilsen ei som aldri har meldt noen, men hadde ikke nølt med og gjort det om jeg var bekymret for barn. Du over her... hvorfor feie for sin egen dør? Hvorfor ikke vise nestekjærlighet for de små hjelpeløse om de har det vondt hjemme? Fatter det ikke!
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #5 Skrevet 9. januar 2014 Vi har begynt å melde alle ( som uten spes sykdommer/medisiner) får tannbehandling i narkose pga karies. Det mener jeg er helt riktig. Anonymous poster hash: 76fe2...407
Jallow B Skrevet 9. januar 2014 #6 Skrevet 9. januar 2014 -Vold imellom foreldrene -Virkelig dårlig hygiene ( skitne klær, skittent barn, hullete sko o.l. ) -Vold/psykisk mishandling mot barna ( den psykiske kan man derimot ikke vite om med mindre man kjenner de eller barnet veldig godt.. ) - Overdrevent alkoholforbruk foran barna ( hva man gjør når barna er ute av huset er noe annet ) - RusMISBRUK Uansett ville jeg nok sett det an mer enn èn episode, og snakket med vedkommende først.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #7 Skrevet 9. januar 2014 Man bør ikke blande seg opp i alt Anonymous poster hash: 8cd52...a8c
Jallow B Skrevet 9. januar 2014 #8 Skrevet 9. januar 2014 Vi har begynt å melde alle ( som uten spes sykdommer/medisiner) får tannbehandling i narkose pga karies. Det mener jeg er helt riktig. Anonymous poster hash: 76fe2...407 Den skjønte jeg ikke helt..?
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #9 Skrevet 9. januar 2014 Vi har også et vennepar som hadde barnevakt første gang da babyen var ca 2 uker gammel. Og de har generelt hatt veldig mye barnevakt, gjerne 2 helger i mnd det første året.Barnet var i veldig gode hender hos barnevakten, et nært familiemedlem.Men jeg synes faktisk det var bekymringsverdig.Barnet er 4 år nå, og vi har ikke så mye kontakt med de, så jeg vet ikke lenger. Anonymous poster hash: 58001...999
Elskerhøsten2014 Skrevet 9. januar 2014 #10 Skrevet 9. januar 2014 Mistanke om omsorgsvikt Foreldre som overser barnet fordi barnet er vanskelig og de ikke vet hva de bør gjøre Møkkete hjem og klær Vold,overgrep og rus/alkehol barn som ikke får nok kjærlighet og foreldrene er mer opptatt og dekke sine egene behov
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 9. januar 2014 #11 Skrevet 9. januar 2014 Siden jeg har opplevd å bli meldt selv vil jeg si at selvsagt skal man bry seg om alle barns trygghet. Det som ikke er greit er å melde folk av feil grunner,hat,misunnelse osv. Hvis noen hadde hatt spm vedrørende mitt barn kan de snakke med meg om det,komme i dialog. Føler vedkommende at saken er av alvorlig karakter skal man selvsagt varsle,stiller meg dog spørrende til dette å melde noen anonymt
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #12 Skrevet 9. januar 2014 Bekymring for omsorgssvikt bør meldes til barneverntjenesten. Det er ikke et statisk begrep. Det finnes mye som utgjør omsorgssvikt, og det kan avhenge av både varighet, omfang, barnets personlighet, foreldres personlighet, samspill, tidligere historikk osv. hvordan noe påvirker et barn. Det viktigste er i grunn at dersom du sitter og lurer på om noe er alvorlig nok, så tar du en telefon til barneverntjenesten og drøfter saken. Det kan gjøres anonymt, du behøver ikke fortelle hvem du er bekymret for med det samme. Anonymous poster hash: 74082...30e
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #13 Skrevet 9. januar 2014 Vold og overgrep antar jeg vi alle er enige om, men hva annet mener du kvalifiserer? Omsorgssvikt som kan ramme barnet direkte, som feks mangel på klær, dårlig/for mye/for lite mat, foreldre som ikke hjelper barn med lekser, dårlig hygiene (-kroppsvask og tenner), mangel på fysisk og psykisk stimulering (foreldre som sitter foran tven/pcen hele dagen, fremfor å leke/snakke med barna), foreldre som ikke tar trafikksikkerhet på alvor (-ikke bryr seg med å sjekke om belteselene er stramme nok eller om barnet sitter 100% trygt), foreldre som ikke har normale leggerutiner på barn (i hverdagen!), foreldre som krangler mye osv osv Eller omsorgssvikt som ikke nødvendigvis rammer barna direkte feks alkohol/stoffmisbruk/"lovlig" pillenarkomani (-i helgen? hverdagen?), foreldre som kjører for fort, foreldre som med sin oppførsel gjør at barna er i stor risiko for å bli mobbet (-ikke gidder bleie-/smokkavvenne store barn , foreldre som kler seg vulgært feks), Hva synes du? Er det situasjoner som vanligvis ikke blir meldt men som du mener burde bli det? Er det situasjoner som blir meldt som du mener ikke bør bli meldt? (Ikke la dette bli en diskusjon om riktig alder for smokkavvenning, eller hvor vidt du mener jeg har kategorisert noe feil, det er ikke poenget med tråden) Anonymous poster hash: 21949...eac Er enig i mye, men ikke alt. Små barn bør uansett få små mye mat de vil synes jeg. Hvis man ikke vil ha tjukke barn så må man aktivisere barna sine mer. I tillegg så bør man innføre sunt kosthold tidlig, sånn at barna lærer seg å like grønnsaker, fisk, kjøtt osv. Hvis man kun får i ungen sin brødskive med sjokoladepålegg til middag så er det innmari kjipt, men jeg synes ikke det nødvendigvis er bekymringsverdig. Faste leggerutiner... tja... barn bør jo ha en del rutiner, men hele livet bør etter min mening ikke være helt rutinert heller. Vi har litt variable leggetider for vårt barn. Kommer an på hvor lenge han har sovet på dagen f.eks. Han er ytterst sjelden i barnehagen før kl 9, så om han sover til 8 så er ikke det problematisk. Men tannpuss, ny bleie for de som trenger det osv. skal selvfølgelig gjøres før sengetid. ( I sjeldne unntak der barnet sovner i bilen på vei hjem, og det likevel er leggetid). Krangling er ikke noe farlig så lenge man ikke gjør det foran barnet. Tror det bare er sunt at det går en kule varmt innimellom. Selvfølgelig uten vold. Kjøre for fort... tja... kjører man litt fort, eller så fort at man setter sitt eget og andres liv i fare? Vesentlig forskjell. Anonymous poster hash: 58001...999
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #14 Skrevet 9. januar 2014 Vi har begynt å melde alle ( som uten spes sykdommer/medisiner) får tannbehandling i narkose pga karies. Det mener jeg er helt riktig. Anonymous poster hash: 76fe2...407 Den skjønte jeg ikke helt..? At vi melder alle barn som får tannbehandling i narkose til bv? Vi har tannlege på sykehuset. Det er jo grov omsorgssvikt. Det finnes noen å få sykdommer/medisiner som kan gi skade på tenner. De melder vi ikke som omsorgssvikt. Anonymous poster hash: 76fe2...407
Jallow B Skrevet 9. januar 2014 #15 Skrevet 9. januar 2014 Vi har begynt å melde alle ( som uten spes sykdommer/medisiner) får tannbehandling i narkose pga karies. Det mener jeg er helt riktig. Anonymous poster hash: 76fe2...407 Den skjønte jeg ikke helt..? At vi melder alle barn som får tannbehandling i narkose til bv? Vi har tannlege på sykehuset. Det er jo grov omsorgssvikt. Det finnes noen å få sykdommer/medisiner som kan gi skade på tenner. De melder vi ikke som omsorgssvikt. Anonymous poster hash: 76fe2...407 Jeg har en bror som var så livende redd at de måtte legge ham i narkose, derfor jeg reagerte på den..er det karies som er så ille at det ikke kan ordnes ellers, eller det at barnet må i narkose? Skjønner enda ikke, jeg. #13: Dette med f.eks leggetid er også veldig subjektivt..noen trenger mindre søvn enn andre, noen må ikke opp like tidlig som andre osv. Da vår var under året, og ikke hadde bhg, lot vi henne styre rytmen selv. Hun sovnet ofte i 23-tiden, og våknet rundt 08-09. Mange reagerte på dette, men hvorfor skulle vi forsøke å tvinge barnet i seng klokka sju, kun fordi "det er normen i Norge"...?
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #16 Skrevet 9. januar 2014 Jeg er en av de som mener heller en gang for mye. Har aldri vært i en situasjon hvor jeg føler at jeg burde melde. Er man i tvil, så meld. Barnevernet er avhengig av at noen melder for å kunne hjelpe familien og barnet til en best mulig løsning. Man bør melde så lenge man har en reel bekymring om at et barns behov ikke blir ivaretatt. Misunnelse, hevn eller rykter på bygda bør ikke være grunnlag for å melde. Anonymous poster hash: c7cca...b23
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #17 Skrevet 9. januar 2014 Vi har begynt å melde alle ( som uten spes sykdommer/medisiner) får tannbehandling i narkose pga karies. Det mener jeg er helt riktig. Anonymous poster hash: 76fe2...407 Den skjønte jeg ikke helt..?At vi melder alle barn som får tannbehandling i narkose til bv? Vi har tannlege på sykehuset. Det er jo grov omsorgssvikt. Det finnes noen å få sykdommer/medisiner som kan gi skade på tenner. De melder vi ikke som omsorgssvikt. Anonymous poster hash: 76fe2...407 Jeg har en bror som var så livende redd at de måtte legge ham i narkose, derfor jeg reagerte på den..er det karies som er så ille at det ikke kan ordnes ellers, eller det at barnet må i narkose? Skjønner enda ikke, jeg. #13: Dette med f.eks leggetid er også veldig subjektivt..noen trenger mindre søvn enn andre, noen må ikke opp like tidlig som andre osv. Da vår var under året, og ikke hadde bhg, lot vi henne styre rytmen selv. Hun sovnet ofte i 23-tiden, og våknet rundt 08-09. Mange reagerte på dette, men hvorfor skulle vi forsøke å tvinge barnet i seng klokka sju, kun fordi "det er normen i Norge"...? Fordi barn som får tatt vare på tennene sine sjelden har mer enn 1 hull i ny og ne( stort sett ingen). Har barn mange hull, melder vi😃 Anonymous poster hash: 76fe2...407
Jallow B Skrevet 9. januar 2014 #18 Skrevet 9. januar 2014 Fordi barn som får tatt vare på tennene sine sjelden har mer enn 1 hull i ny og ne( stort sett ingen). Har barn mange hull, melder vi Anonymous poster hash: 76fe2...407 Aaah, da skjønte jeg mer. Takk
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #19 Skrevet 9. januar 2014 Fordi barn som får tatt vare på tennene sine sjelden har mer enn 1 hull i ny og ne( stort sett ingen). Har barn mange hull, melder vi Anonymous poster hash: 76fe2...407 Aaah, da skjønte jeg mer. Takk 😃👍 Anonymous poster hash: 76fe2...407
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #20 Skrevet 9. januar 2014 Hun som bruker barnets ADHD diagnose som nick her inne 👼 Anonymous poster hash: af8ef...83f
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 9. januar 2014 #21 Skrevet 9. januar 2014 Hey:-) meg du snakker om::-) stolt av min gutt med adhd jeg:-) min fantastiske herlige 7 åring:-)
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #22 Skrevet 9. januar 2014 Det kommer jo helt Ann på alvorlighetsgraden osv. Vold og misbruk er selvsagt grunn. Men nå er det nå en gang slik at det er en stor påkjenning for barna og bli tatt fra foreldrene. Så i en del tilfeller vil jeg si det er bedre og leve under mild omsorgssvikt fremfor å flytte i fosterhjem. Anonymous poster hash: 7bc8a...7ea
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 9. januar 2014 #23 Skrevet 9. januar 2014 I de aller fleste tilfeller er det best å bo hos foreldre,men noen ganger går det ikke.
Virginia. Skrevet 9. januar 2014 #24 Skrevet 9. januar 2014 (endret) Vold og overgrep antar jeg vi alle er enige om, men hva annet mener du kvalifiserer? Omsorgssvikt som kan ramme barnet direkte, som feks mangel på klær, dårlig/for mye/for lite mat, foreldre som ikke hjelper barn med lekser, dårlig hygiene (-kroppsvask og tenner), mangel på fysisk og psykisk stimulering (foreldre som sitter foran tven/pcen hele dagen, fremfor å leke/snakke med barna), foreldre som ikke tar trafikksikkerhet på alvor (-ikke bryr seg med å sjekke om belteselene er stramme nok eller om barnet sitter 100% trygt), foreldre som ikke har normale leggerutiner på barn (i hverdagen!), foreldre som krangler mye osv osv Eller omsorgssvikt som ikke nødvendigvis rammer barna direkte feks alkohol/stoffmisbruk/"lovlig" pillenarkomani (-i helgen? hverdagen?), foreldre som kjører for fort, foreldre som med sin oppførsel gjør at barna er i stor risiko for å bli mobbet (-ikke gidder bleie-/smokkavvenne store barn , foreldre som kler seg vulgært feks), Hva synes du? Er det situasjoner som vanligvis ikke blir meldt men som du mener burde bli det? Er det situasjoner som blir meldt som du mener ikke bør bli meldt? (Ikke la dette bli en diskusjon om riktig alder for smokkavvenning, eller hvor vidt du mener jeg har kategorisert noe feil, det er ikke poenget med tråden) Anonymous poster hash: 21949...eac Synes vel du tar fullstendig av og mangler innsikt med det du skriver lengre opp her . Du ser ut til å glemme at det finnes situasjonelle variabler som gjør at foreldrenes atferd i en periode, ikke nødvendigvis betyr at det pleier å være slik i familien til vanlig. Dessuten er omsorg og prioriteringer ulik uten at det trenger å bety omsorgssvikt. Mine tanker er at vold og seksuelt misbruk bør meldes, samt ekte omsorgssvikt. Men også at man bør være rimelig sikker. Her er mine kommentarer til det du kommer med: - Mangel på klær (Gjennomgående, ikke bare enkelttilfeller?) Tas opp med foreldre. - Dårlig/for mye/for lite mat: Ta opp med foreldre. - Foreldre som ikke hjelper barn med lekser: Er du helt på tur? Svært mange barn har foreldre som ikke kan språket, og dermed må få leksehjelp annet sted eller klare seg selv. - Dårlig hygiene (-kroppsvask og tenner): Bør tas opp med foreldre. Tannpuss er viktig, men selv synes jeg ikke barnet trenger å vaske kroppen daglig, vi bader flere ganger i uken. At din mening ikke sammenfaller med andres her, betyr ikke omsorgssvikt! - Mangel på fysisk og psykisk stimulering (foreldre som sitter foran tven/pcen hele dagen, fremfor å leke/snakke med barna): Ikke alle er like glade i å leke, men er gode foreldre for det. Hvis det ikke er gjennomgående, men periodevis, og barnas behov likevel ivaretas så ser jeg ikke problemet. Selv var jeg f.eks. ekstremt mye på nettet en periode i startfasen av et lite crush, og har i perioder behov for litt ekstra stimuli fra venner/ andre voksne på nett, det betyr ikke at det har pleid å være gjennomgående eller alltid vil forbli slik. - Foreldre som ikke tar trafikksikkerhet på alvor (-ikke bryr seg med å sjekke om belteselene er stramme nok eller om barnet sitter 100% trygt).: Snakk med foreldrene. - Foreldre som ikke har normale leggerutiner på barn (i hverdagen!): Du kan umulig ha barn...! - Foreldre som krangler mye osv. Henvis dem til familievernkontoret for hjelp. Selv har jeg observert absolutt alt du nevner omtrent. Snakker med foreldre, og lar barna komme til oss for leksehjelp og sunn middag i perioder. Man kan faktisk hjelpe mer slik i slike tilfeller. Endret 9. januar 2014 av Ibsenfrue
Virginia. Skrevet 9. januar 2014 #25 Skrevet 9. januar 2014 Jeg er en av de som mener heller en gang for mye. Har aldri vært i en situasjon hvor jeg føler at jeg burde melde. Er man i tvil, så meld. Barnevernet er avhengig av at noen melder for å kunne hjelpe familien og barnet til en best mulig løsning. Man bør melde så lenge man har en reel bekymring om at et barns behov ikke blir ivaretatt. Misunnelse, hevn eller rykter på bygda bør ikke være grunnlag for å melde. Anonymous poster hash: c7cca...b23 Problemet er vel at slike tilfeller som HI ramser opp, medfører at barnevernet bruker ressurser på mange bagateller (ikke sjekket bilbelte og barn som er vanskelig å legge, osv?) og ikke får brukt sine ressurser der det faktisk trengs. Ved mistanke om alvorligere tilfeller, meld, meld..! Der det er snakk om tilfeller som bare avviker fra din personlige "standard", burde man helt klart la det være.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå