Gjest MammaTilKidsa Skrevet 9. januar 2014 #76 Skrevet 9. januar 2014 Jeg er lege, og jeg fikk svineinfluensa før vaksinasjonen kom igang. Jeg var j..... dårlig med høy feber, bronkitt, sekundærinfeksjoner, ørebetennelse. Lå nede for telling. Hadde jeg ikke hatt SI så hadde jeg vaksinert meg. Hadde jeg vært gravid hadde jeg iallefall tatt den.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #77 Skrevet 9. januar 2014 Etter at et barn fra min sønns skole og en venn av min far døde av svineinfluensaen, og min fetter var kjempedårlig i lang tid etter å ha fått den, så var det ikke så mye å lure på. Vi vaksinerte oss alle sammen. Anonymous poster hash: facb9...f48
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #78 Skrevet 9. januar 2014 Nei ingen av oss tok den. Mange dør av influensa hvert år, men det er unge eller gamle. Ikke vanlige friske mennesker. Anonymous poster hash: 525f9...9b9 Det var vel nettopp det som var det spesielle med svineinfluensaen, at den også tok liv av folk som ikke var i noen risikogruppe. Anonymous poster hash: fab1f...a46
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #79 Skrevet 9. januar 2014 Glemte å si at de som tok den som gravide... hvorfor gamble slik med ett ufødt barn? Man tar virkelig ikke vaksine når man er gravid. Anonymous poster hash: c2289...cac Nei, da var det vel bedre å stryke med av influensa? I situasjonen vi var i den gang, kunne det vel virke som like mye gambling å la være tør jeg påstå... Anonymous poster hash: fab1f...a46
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #80 Skrevet 9. januar 2014 Jeg tok den ja. Syns det er lett å være etterpåklok for alle dere som hever dere over det som faktisk var myndighetenes anbefaling. Hvordan vet dere at det ikke var vaksinen som gjorde at Norge ikke ble hardere rammet feks? Kanskje vi som faktisk tok den var med på å redde deres liv også??? Anonymous poster hash: fab1f...a46
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #81 Skrevet 9. januar 2014 Hvorfor/hvorfor ikke? Jeg var gravid, valgte å ikke ta den da det var for lite forskning på den ang sv.skap Anonymous poster hash: 05b55...442 Jeg planla graviditet og valgte derfor å ta den (før jeg ble gravid). Var også en av risikogruppene (astma). Anonymous poster hash: 7d360...79d
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 9. januar 2014 #82 Skrevet 9. januar 2014 Var gravid da og snakket med fastlegen og jordmor og ingen av de anbefalte meg å ta den, da dette var en lite utprøvd vaksine.
Fru vims Skrevet 9. januar 2014 #83 Skrevet 9. januar 2014 Merkelig hvordan noen tror de tåler en influensa. Den tok jo mange liv og at du ikke ble en av de er jo bare flaks. Jeg synest de som ikke tok er snyltere på lik linje med de som ikke vaksinerer barna sine. De flyter på at andre tar risikoen. Anonymous poster hash: 433fb...9f9 Den tok faktisk mindre liv enn de vanlige influensaene pleier å gjøre. Så farlig var den ikke. Men den satt seg spesielt på luftveiene og var spesielt farlig for utsatte grupper. Ikke friske mennesker.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #84 Skrevet 9. januar 2014 Ja tok den. Men angrer selv om jeg ikke fikk noen bivirkninger. En uprøvd vaksine. Gjorde det etter press fra familie fordi jeg hadde en liten baby. Ironiske er at han fikk faktisk svineinfluensa i fjor. Ikke vi siden vaksinen tydeligvis virket fortsatt. Gikk veldig fint. Han hostet en del og kastet opp, men ble veldig fort frisk. Tror det varte kun 3 dager. Så vi hadde nok tålt en runde med svineinfluensa vi også. Var nok mye hysteri ute å gikk. Hadde aldri turt å ta den som gravid. Anonymous poster hash: 31ae9...dbd
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #85 Skrevet 9. januar 2014 Merkelig hvordan noen tror de tåler en influensa. Den tok jo mange liv og at du ikke ble en av de er jo bare flaks. Jeg synest de som ikke tok er snyltere på lik linje med de som ikke vaksinerer barna sine. De flyter på at andre tar risikoen. Anonymous poster hash: 433fb...9f9 Den tok faktisk mindre liv enn de vanlige influensaene pleier å gjøre. Så farlig var den ikke. Men den satt seg spesielt på luftveiene og var spesielt farlig for utsatte grupper. Ikke friske mennesker. Jo, friske mennesker ble dødssyk av svineinfluensa. Det var nettopp det som var grunnen til massevaksinasjon. Anonymous poster hash: 6e954...0a1
Cat_Woman Skrevet 9. januar 2014 #86 Skrevet 9. januar 2014 Ja. Jeg var ikke gravid, men hadde tatt den hvis jeg var det også. Dere som mener at svineinfluensaen ikke var en farlig sykdom har ikke satt dere godt nok inn i det. Den tok ikke livet av så mange flere enn en vanlig influensa, men forskjellen var at den tok livet av unge, friske mennesker. Dersom man ikke regner på antall liv, men på antall tapte leveår, er dette den største pandemien vi har hatt siden spanskesyken. Og det til tross for at store deler av befolkningen vaksinerte seg!
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #87 Skrevet 9. januar 2014 Glemte å si at de som tok den som gravide... hvorfor gamble slik med ett ufødt barn? Man tar virkelig ikke vaksine når man er gravid. Anonymous poster hash: c2289...cac Fordi gravide hadde høyere risiko for alvorlige komplikasjoner ved smitte av svineinfluensa, inkl. fosterdød og til og med død hos den gravide, mye høyere enn ved vanlig sesonginfluensa. Jeg gamblet ikke med livet til mitt ufødte barn ved å ta sjansen. Sykdommen hadde høyere risiko enn vaksinen, det er et faktum. Se bare hvor mange unge mennesker som døde av svineinfluensaen, og hvor mange som døde av vaksinen. Anonymous poster hash: afd98...4ff
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #88 Skrevet 9. januar 2014 Ja. Jeg var ikke gravid, men hadde tatt den hvis jeg var det også. Dere som mener at svineinfluensaen ikke var en farlig sykdom har ikke satt dere godt nok inn i det. Den tok ikke livet av så mange flere enn en vanlig influensa, men forskjellen var at den tok livet av unge, friske mennesker. Dersom man ikke regner på antall liv, men på antall tapte leveår, er dette den største pandemien vi har hatt siden spanskesyken. Og det til tross for at store deler av befolkningen vaksinerte seg! Enig. Og vi vet ikke hvor mange unge (gravide) som ville dødd dersom ingen hadde blitt vaksinert. Dessuten er det heller ingen som vet om de som har fått narkolepsi er spesielt disponert for akkurat dette og ville fått sykdommen etter hvert uansett. Anonymous poster hash: afd98...4ff
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #89 Skrevet 9. januar 2014 Ja, hele familien tok den og jeg angrer ikke. Ingen har fått bivirkninger. I fjor fikk sønnen til ei venninne svineinfluensa, og han var kjempedårlig og lå på sykehuset i flere uker, helt forferdelig (han har ingen sykdommer). Anonymous poster hash: cbd3e...ca6
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #90 Skrevet 9. januar 2014 Ja, jeg og datteren vår. Vi fikk ingen bivirkninger. Anonymous poster hash: 8b723...75f
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #91 Skrevet 9. januar 2014 Mannen min, datteren min og jeg tok den alle sammen, ingen bivirkninger. Datteren var i en risikogruppe (astma). Min gamle mor tok, og i grunnen de fleste jeg kjenner som ikke hadde vært syke allerede. Vet ikke om noen som fikk problemer. Anonymous poster hash: fb5cd...f19
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #92 Skrevet 9. januar 2014 Nei, hverken jeg eller barna tok den. Kommer aldri til å være med på en vaksine som er ny og lite utprøvd - vi er ikke forsøkskaniner. Men ære være dem som velger å være det. Dessuten har legemiddelselskapene større makt enn mange tror, og en del tror jo at de stod bak denne "hypen" også - hvem vet?! Anonymous poster hash: eefb5...6c4
☆☆☆ Skrevet 9. januar 2014 #93 Skrevet 9. januar 2014 Ja. Både fordi eg jobbar med mennesker som neppe hadde tålt influensaen og fordi eg tenkte det kunne vere greit å allerede vere vaksinert om eg skulle bli gravid, så eg slapp å ta stilling til dilemmaet vaksinasjon i graviditeten.
LilleBamBam+EnTil Skrevet 9. januar 2014 #94 Skrevet 9. januar 2014 Nei, hverken jeg eller barna tok den. Kommer aldri til å være med på en vaksine som er ny og lite utprøvd - vi er ikke forsøkskaniner. Men ære være dem som velger å være det. Dessuten har legemiddelselskapene større makt enn mange tror, og en del tror jo at de stod bak denne "hypen" også - hvem vet?! Anonymous poster hash: eefb5...6c4 Helt feil Norske myndigheter fikk desverre for kort tid til å avgjøre hvilken vaksine de skulle ta. Det var en annen type som de kunne ha valgt, men produksjonstiden var mye lenger og de ville ikke kunne levere i tide. Derfor falt valget på den typen de benyttet. Et uheldig valg kanskje, men hadde de bestilt den andre typen ville vi ikke fått vaksine før lenge etter utbrudd.Selv tok jeg den og var gravid. Ingen bivirkninger i dengang eller i dag. Men min far (som er lege selv), fikk sterke allergiske reaksjoner.
Håper<3 Skrevet 9. januar 2014 #95 Skrevet 9. januar 2014 Nei, var alt for paranoid og livredd for bivirkninger.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #96 Skrevet 9. januar 2014 Var gravid og fikk stort press fra jordmor at jeg skulle ta den. Pga av manglende forskning og utprøvelse av vaksinen bestemte jeg meg raskt for å ikke ta den. Dette falt ikke i smak hos jordmoren min, hun kalte meg en dårlig mor pga det. Jeg kom meg i gjennom svangerskapet uten å få influensa, samme med barnet etter han kom ut 😊 nå skal det sies at jeg aldri har hatt influensa i hele mitt liv. Når det gjelder barna så har jeg fulgt det vanlige vaksinasjonsprogrammet, da disse vaksinene er godt utprøvd og forsket på 😊 Anonymous poster hash: b74e3...f5f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå