Gå til innhold

Tok du svineinfluensavaksinen i 2009?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå må dere slappe av ! Influensa er ikke en farlig sykdom ! Ja, folk dør . Men de hadde dødd om det var feks lungebetennelse også . Kroppen er svekket . Hadde svineinfluensa i fjor, var gravid . Mann og to barn også syke . Bror og mor med astma. Ingen av oss fikk komplikasjoner eller men , selv ikke oss 3 i risikogrupper .

Anonymous poster hash: c5bdf...589

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei ingen av oss tok den.

Mange dør av influensa hvert år, men det er unge eller gamle. Ikke vanlige friske mennesker.

Anonymous poster hash: 525f9...9b9

Det var jo det som var spesielt med svineinfluensaen, den tok liv også av friske unge folk. Glemmer folk så fort? http://www.vg.no/helse/svineinfluensa/artikkel.php?artid=10056954

Anonymous poster hash: 433fb...9f9

Skrevet

Vi tok den alle sammen. Minsten har en del sykdommer og jeg ble presset til å ta den pga det var best for han. + at jeg jobbet på gamlehjem og jeg utsatte pasientene for fare ved å ikke ta den. Følte jeg måtte.

Minsten fikk en del bivirkninger, ble skikkelig dårlig. Men ingen som merker noen bivirkninger nå.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet (endret)

Ja, både jeg og samboeren gjorde det, jeg var gravid med tvillinger, han har diabetes. Jeg mistet ungene ca 2 mnd etter jeg tok den, men har sort på hvitt at jeg ikke mistet pga vaksinen. Men før jeg fikk det, så var alle så opptatt av at jeg sikkert hadde mistet pga den..

Var forferdelig, som om man ikke har nok med sorgen av å ha mistet, så skal man få prakket på seg at det er ens egen skyld, siden man gjorde det man følte var best for meg og de i magen. Mange som ikke tenkte lengre enn nesetippen sin.. Var godt når jeg kunne vise til papirene mine, som forteller at det hendte pga infeksjon i livmora mi, som måtte ha vært der i MINST 4 mnd før jeg mistet, pga skadene det ga (tapet av ungene + at jeg var veldig syk selv)

Hverken jeg eller samboeren fikk bivirkninger av den.

Endret av <3Barn&Engler<3
Skrevet

Nei, var gravid på det tidspunktet så jeg tok den ikke.

Skrevet

Ja, både jeg og samboeren gjorde det, jeg var gravid med tvillinger, han har diabetes. Jeg mistet ungene ca 2 mnd etter jeg tok den, men har sort på hvitt at jeg ikke mistet pga vaksinen. Men før jeg fikk det, så var alle så opptatt av at jeg sikkert hadde mistet pga den..

Var forferdelig, som om man ikke har nok med sorgen av å ha mistet, så skal man få prakket på seg at det er ens egen skyld, siden man gjorde det man følte var best for meg og de i magen. Mange som ikke tenkte lengre enn nesetippen sin.. Var godt når jeg kunne vise til papirene mine, som forteller at det hendte pga infeksjon i livmora mi, som måtte ha vært der i MINST 4 mnd før jeg mistet, pga skadene det ga (tapet av ungene + at jeg var veldig syk selv)

Uff, klem til deg!

Skrevet

Nei ingen av oss tok den.

Mange dør av influensa hvert år, men det er unge eller gamle. Ikke vanlige friske mennesker.

Det var jo det som var spesielt med svineinfluensaen, den tok liv også av friske unge folk. Glemmer folk så fort? http://www.vg.no/helse/svineinfluensa/artikkel.php?artid=10056954

Det står ikke at han eller de andre var friske i den artikkelen. Det står "Hverken kommunelegen eller Rikshospitalet har opplysninger om at gutten var kronisk syk før han ble smittet."

Har du nye opplysninger?

Skrevet

Ja... desverre. Måtte pga jobben, møter mange folk i løpet av en arbeidsdag. Det ble tatt opp på en fagdag, og det ble avgjort at alle måtte da den (sjefen bestemte). Om jeg skulle få flere vakter, så måtte jeg. ANGRER i dag!

Skrevet

Ja det gjorde vi. Jeg fikk den gjennom jobben, men største hensynet gikk til yngste datteren min som ikke ville tålt en slik influensa veldig godt. Vi valgte å vaksinere henne også. De andre barna mine tok den etter eget ønske da de var gamle nok til å bestemme selv. Yngste datteren har tatt sesongvaksine etterpå også. Ingen av oss opplevde andre bivirkinger en øm ved stikkstedet og lette influensasymptom.

Skrevet

Nå må dere slappe av ! Influensa er ikke en farlig sykdom ! Ja, folk dør . Men de hadde dødd om det var feks lungebetennelse også . Kroppen er svekket . Hadde svineinfluensa i fjor, var gravid . Mann og to barn også syke . Bror og mor med astma. Ingen av oss fikk komplikasjoner eller men , selv ikke oss 3 i risikogrupper . Anonymous poster hash: c5bdf...589

Jeg vet om en gravid døde pga svineinfluensaen. Kjenner også et barn med astma som ble grisedårlig og så vidt overlevde. Sjeldent, men dramatisk og med store konsekvenser. At din familie ikke fikk problemer er et dårlig grunnlag for andre å basere valg på angående vaksinasjon. Det er vel ca 1400 som dør årlig av influens, et betydelig antall og mange er innen risikogruppene definert av folkehelseinstituttet.

I følge din logikk og argumentasjon kan man argumentere angående bilbelte bruk slik som dette: Min far brukte aldri bilsete/bilbelte som liten, han lever i beste velgående i dag. Ergo man trenger ikke bruke bilbelte/bilsete for det er ikke farlig å ikke bruke det.... Fornuftig? Neppe. Gal slutning? Absolutt.

Anonymous poster hash: 6d3a1...89f

Skrevet

Aldri tatt hverken svineinfluensa eller annen influensavaksine hverken som gravid eller ikke gravid. Aldri hatt influensa, og nå er jeg 47, så tenker at det går helt greit uten:)

Skrevet

Var gravid da og tok den ikke.

Har hatt svineinfluensa, men i mitt tilfelle var det ikke så ille, så ble overrasket da legen ringte med prøvesvar.

Anonymous poster hash: accf9...25a

Skrevet

Når folk sier at det er min folkePLIKT å ha den så var saken klar,da tok jeg den ikke!

Ingen skal komme å fortelle meg hva jeg MÅ gjøre!

Anonymous poster hash: b4c15...00b

det er sånne som deg som gjør denne planeten så mye JÆVLIGERE å bo på til tider

Anonymous poster hash: 65d59...29a

Oi, det var stygt sagt. Det første jeg tenkte når jeg så denne kommentaren var: Typisk norsk innstilling! Individualisme i ekstrem grad. :)

Jeg var nygravid når jeg tok vaksina, visste ikke at jeg var på vei. Mistet i sa ca 10 uker. Men jeg vet grunnen til det, og det var ikke vaksina :/

Skrevet

Nei, synes det bare er tull og tøys for friske mennesker. Er da ikke så syk at jeg ikke klarer en influensa. Tror kroppen blir sterkere av å være litt syk innimellom også. Anonymous poster hash: 84ee6...0dd

Var selv gravid på det tidspunktet. Jobbet på sykehus og ingen av legene turte å anbefale meg verken det ene eller det andre. Det som skremte meg mest var at vi fikk inn en ung pasient som etter meget kort tid etter innleggelse døde av svineinfluensa. Vedkommende hadde ingen sykdommer fra før. Dette beviser for min del at denne influensaen ikke artet seg slik som andre influensavirus. kom ikke å si at dette bare var tøv og at alle friske mennesker tåler enhver influensa. Dette kan stemme for mange typer virus men ikke dette. Heldigvis fikk jeg ikke influensa selv den gangen, men var livredd da jeg så at den faktisk var så farlig som det ble sagt.

Jeg angrer derimot ikke på at jeg ikke tok vaksina da den i ettertid viste seg å være for lite utprøvd og gav mange grusomme bivirkninger. Syns det var forferdelig skremmende hele greia. Det kunne nok virke veldig overdrevet i media og til en viss grad var det kanskje det. Men jeg så med mine egne øyne at absolutt ingen kunne føle seg trygge på å ikke bli dødsdårlig av dette viruset!

Anonymous poster hash: 74b84...49f

Skrevet

Ja.

Var gravid og jobbet på et sykehus.

Fikk svineinfluensa rett etterpå.

Litt mere enn vanlig influensa.

Legen sier hadde jeg ikke vaksinen ville det nok blitt værre.

Ingen bivirkninger på meg eller junior.

Anonymous poster hash: 130ba...dda

Skrevet

Nei vi tok den ikke. meg og mannen har begge hatt den, og ingen av barna var i risikogruppen.

Skrevet

Ja, jeg og barna tok den. Nå i dag hadde jeg nok ikke gjort det, men siden jeg hadde en dødssyk søster tenkte jeg det var best. (slik at vi ikke smittet henne) Datteren min ble syk uansett, men gikk helt fint det. Er ikke helt beskyttet, og det tror jeg mange ikke fikk med seg.

Anonymous poster hash: 54b38...998
Skrevet

Nei, tok den ikke pga reagerer på vaksiner og jeg er ikke i noen risikogrupper. Fikk ikke svineinfluensa heller, kun hatt vanlig sesonginfluensa. Hadde såppas flaks at selv da min mor overnattet med svineinfluensa og kraftig lungebetennelse, så ble jeg ikke smittet ;) (hun berget seg så vidt, dette pga kombinasjonen av de to i tillegg til to allergiske reaksjoner)

Skrevet

Var gravid og jobbet på intensiv og så hva slags faenskap svineinfluensaen skapte. Var ikke i tvil. Gravid igjen nå og har vaksinert meg for sesonginfluensa. Jobber fortsatt på intensiv og jeg er en reell smittekilde for pasientene jeg jobber med-ergo-kjekt å ta influensavaksinen.

Skrevet

Nei, ingen tok den her til tross for at jeg er i risikogruppen og jobbet på sykehus. Leste mye og følte det ikke var gjort nok forskning på den.

Skrevet

Nei, var gravid, men rakk det ikke før jeg fikk svineinfulensa... Nå har jeg me pga det :(

Anonymous poster hash: ebf08...5b4

Skrevet

Nå var det veldig få som fikk bivirkninger, men det som er rart er at fortsatt er det ingen som med sikkerhet vet hvorfor noen få fikk narkolepsi. Og narkolepsi som bivirkning er så sjeldent at det er umulig å oppdage før vaksinen ble brukt i stor skala. Hvis dette hadde vært en hvilken som helst anna vaksine som ikke ble overvåket på den måten som denne gjorde ville det antakeligvis aldri blitt oppdaget. Hva vet vi hva som hadde komt frem om vi tok hvilken som helst vaksine og gav den på samme tidspunkt til halve befolkningen. Jeg er ikke sikker på jeg vil vite resultatene.

Skrevet

Hele familien fikk svineinfluensa før vaksinen var tilgjengelig for oss. Også minstemann som da var 6 mnd ble syk.

Anonymous poster hash: 916a6...675
Skrevet

Ja, jeg tok den - ingen bivirkninger.

Skrevet

Mitt nyfødte barn fikk. Ingen bivirkninger.

Jeg hadde influensa i fjor, og jeg har aldri vært så syk noen gang. Jeg tåler en del, men den i fjor slo meg rett ut. Jeg hadde ekstremt høy feber og klarte ikke røre meg på 3 dager. Og var vel slått ut i 14 dager. Hadde jeg vært kronisk syk/ung/gammel hadde jeg ikke levd nå. Så heftig var den. Min sønn ble ikke smittet, antageligvis pga vaksinen i 09. Heldigvis

Anonymous poster hash: f7c7e...b32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...