Gå til innhold

Stiller du alltid opp på dugnader?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal jeg jobbe gratis!?

Anonymous poster hash: a5e8b...258

Jobbe gratis?! Har du hørt dame ;)

Anonymous poster hash: 46442...541

.....??! 👼

Anonymous poster hash: a5e8b...258

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Når vi kan, siller vi opp: men ofte krasjer det med en annen dugnad eller foreldremøte eller noe..Da må man velge.

Anbefaler alle og sitte i styret til barnas aktivitet og få litt innblikk i hva ting faktisk koster!!!

Jeg kommer fra et mindre sted, og heldigvis er det MASSE dugnadsaktivitet her. Foreldre stiller som trenere og lagledere,- uten betaling. Det er dugnad på rydding av anlegg og vedlikehold. Vi hjelper alle til med kaffe- og vaffelsalg på kamper/oppvisnigner og andre ting som organiseres for og samle inn penger...Hører foreldre i de litt større tettstedene i nærheten av oss er imponert over kvalitet på utøverne i de fleste aktiviteter, anleggene er godt over snittet i standard, og det er billig for barna og delta. Likevel har idrettslag og korps og andre aktiviteter god økonomi,- over hele linja. Skulle man betalt for bare en brøkdel av det som blir gitt i form av dugnad, hadde man fort doblet priser på kontingenter og egenandeler.

Har sittet i styret flere gang,- og sel vom vi driver VELDIG kostnadseffektivt, så går det penger ut. Det er en kamp hver gang vi øker prisene litt. Dessverre kommer det flere og flere innflyttere, stedet vokser,- og dessverre kommer de færreste av innflytterne med særlig dugnadsånd. Vi ser trenden til at folk heller vil betale enn og stille opp for barna sine. Og så lenge mindretallet vil det, går et noenlunde greit, men igjen, det som nedlegges i dugnad er umulig og verdsette. Man kan sette 1000 kr for hver dugnad man skipper, om ALLE velger det (betale i stedet for og stille opp), vil man uansett gå med tap for man må da betale for de tjenestene man ellers kunne gått gratis.....

Har man fått barn, er dugnad en del av jobben man bør ta. Hvis ikke bør man revurdere barna..Man kan beregne en dag/kveld i måneden fra første barnet begynner og bli med på aktiviteter til slik "gratisjobbing" (det blir gjenre ikke mer med flere barn heller. Fordi det krasjer og man må velge, eller de er med på samme aktivitet..Og det er hver familie som må stille med en hjelper..Ikke hvert barn) ....Og det bør man VIRKELIG koste på seg...

Anonymous poster hash: 43342...748

Kjenner problemet, ja. Innflyttere er generelt veldig dårlige til å stille opp på dugnader. Jeg forstår ikke helt hvorfor. De regner seg ikke som resurssvake og er sikkert like glad i ungene sine som oss andre men spessielt de som kommer flyttende fra Oslo er veldig tunge å få med. Heldig vis ser det ut til å bedre seg når de har bodd her en del år, men det kan være ganske en irriterende innstilling de har de første årene.

Anonymous poster hash: 9d6df...154

De gjør det ikke for å være kjipe, men mest sannsynlig fordi innflyttere ikke har nære venner og familie i nærheten som kan passe barna mens de er på dugnader. Hadde dugnadene vært på tidlig kveldstid så kunne det vært greit, man mange av dugnadene er mellom 19 og 22, da bør barna sove og ikke fly rundt. Jeg har vært alene i flere år og kunne ikke stille der jeg måtte ha barnevakt fordi jeg simpelthen ikke hadde noen. Å betale ukjent menneske 500 kroner for å dra på dugnad... da er det like greit å betale i stedet til dem som trenger dugnad og tilbringe tid med barna sine hjemme hos seg selv.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Jeg stiller stor sett på alt av dugnader - og tar gjerne på meg flere kafe vakter og baker fler kaker enn strengt tatt nødvendig.

MEN;

* Jeg stiller ikke på dugnad i den private barnehagen. Fordi leder tok ut utbygge på over en million i fjor (i tillegg til oridnær lønn til seg og kona)

* Jeg stiller ikke opp på mer enn høyst nødvendig for fotballklubben. Dette er klubb med lag i eliteserien. Elitespillerne, rekrutter og damelagsspillerne i 1.div stiller ALDRI opp på noe. ALDRI. Jeg har ikke sett på møte opp på en eneste trening for å muntre opp ungene. De gir ikke bort en eneste gratisbillett til kamper til ungene, de gidder ikke stille opp en eneste time på fotballskole eller keepersamlinger osv. Elitelagene nyter godt av alle dugnadsmidlene vi foreldre jobber inn, men yter lite tilbake....desverre.

Anonymous poster hash: 9571e...f9b

jeg synes det er hårreisende med ordningen her til lands at foreldre til unger som er med på barnefotball skal sponse ikke-lønnsomme eliteserielag som sitter på ræva hjemme når det er dugnad. Gratispassasjerer heter det, de som er i eliteserien får i tillegg lønn for å spille. Uff.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...