Gå til innhold

Stiller du alltid opp på dugnader?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anonymous poster hash: 46442...541

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke dugnad der det er å jobbe ute nei.

Her kan vi velge mellom å stille opp på dugnaden eller betale.

Så ettersom jeg er alenemamma å nærmeste barnevakt bor en time unna,så betaler jeg heller.

Synst også at jeg er mere nok borte fra han på hverdager så bruker heller tiden på å være med sønnen min.

Anonymous poster hash: 7ad9b...ba6
Skrevet

Lurer på hva lovverket sier om å kreve betaling for de som ikke kommer på dugnad? Tror ikke det er lov.

Anonymous poster hash: a3a49...558
Gjest 5 andre
Skrevet

Stort sett, men noen dugnader i fotballen krever at deler av laget stiller opp. Da har vi med god samvittighet stått over hver 3. dugnad. Har skjedd et par ganger at vi ikke har hatt mulighet til dugnad i barnehagen.

Skrevet

Lurer på hva lovverket sier om å kreve betaling for de som ikke kommer på dugnad? Tror ikke det er lov.

Jeg betalte faktisk 900 kr faktisk

Skrevet

Jeg betalte faktisk 900 kr faktisk

Lov og lov, det vet jeg nå ikke, men det trengs at alle bidrar. Enten det eller prisen må opp.Det er en del av dealen du inngår når du får barn.

Anonymous poster hash: 4118d...135

Skrevet

Så sant jeg på noen måte kan klare å få det til, ja.

For det første er det viktig for å gi mine og andre barn i nabolaget en god oppvekst og for det andre er det en veldig fin måte å bli kjent med andre foreldre. Det er ikke bestandig så fristende å dra, men når man først er i gang pleier det å være både hyggelig og morsomt. Noen ganger kan man lære noe nytt og noen ganger kan man få oppgaver som fungerer som en fin treningsøkt også.

Anonymous poster hash: 9d6df...154
Skrevet

ja, hvis jeg ikke jobber eller er bortreist

Skrevet

Jeg må inrømme at jeg ikke stiller på dugnad, men det gjør mannen min. Han er mer handy enn meg.

Han kjenner i tillegg mange av de andre fedrene gjennom jobb, og det er kamerater av han, så tror faktisk de har det moro. :)

Anonymous poster hash: 747ab...51e
Skrevet

En av oss drar hver gang. Mest mannen da :)

Anonymous poster hash: ac8d4...4e9

Skrevet

Nei

Anonymous poster hash: 00185...73b
Skrevet

Jeg jobber skift så jeg stiller alltid om jeg ikke er på jobb.

Med fire barn blir det ganske mange timer i året faktisk, både på turn, fotball, håndball, skolen, barnehagen osv osv

Men det er nå engang slik landet vårt er skrudd sammen, mye er bygget opp ved god dugnadsånd ;)

Anonymous poster hash: af9b9...f5e
Skrevet

Når vi kan, siller vi opp: men ofte krasjer det med en annen dugnad eller foreldremøte eller noe..Da må man velge.

Anbefaler alle og sitte i styret til barnas aktivitet og få litt innblikk i hva ting faktisk koster!!!

Jeg kommer fra et mindre sted, og heldigvis er det MASSE dugnadsaktivitet her. Foreldre stiller som trenere og lagledere,- uten betaling. Det er dugnad på rydding av anlegg og vedlikehold. Vi hjelper alle til med kaffe- og vaffelsalg på kamper/oppvisnigner og andre ting som organiseres for og samle inn penger...Hører foreldre i de litt større tettstedene i nærheten av oss er imponert over kvalitet på utøverne i de fleste aktiviteter, anleggene er godt over snittet i standard, og det er billig for barna og delta. Likevel har idrettslag og korps og andre aktiviteter god økonomi,- over hele linja. Skulle man betalt for bare en brøkdel av det som blir gitt i form av dugnad, hadde man fort doblet priser på kontingenter og egenandeler.

Har sittet i styret flere gang,- og sel vom vi driver VELDIG kostnadseffektivt, så går det penger ut. Det er en kamp hver gang vi øker prisene litt. Dessverre kommer det flere og flere innflyttere, stedet vokser,- og dessverre kommer de færreste av innflytterne med særlig dugnadsånd. Vi ser trenden til at folk heller vil betale enn og stille opp for barna sine. Og så lenge mindretallet vil det, går et noenlunde greit, men igjen, det som nedlegges i dugnad er umulig og verdsette. Man kan sette 1000 kr for hver dugnad man skipper, om ALLE velger det (betale i stedet for og stille opp), vil man uansett gå med tap for man må da betale for de tjenestene man ellers kunne gått gratis.....

Har man fått barn, er dugnad en del av jobben man bør ta. Hvis ikke bør man revurdere barna..Man kan beregne en dag/kveld i måneden fra første barnet begynner og bli med på aktiviteter til slik "gratisjobbing" (det blir gjenre ikke mer med flere barn heller. Fordi det krasjer og man må velge, eller de er med på samme aktivitet..Og det er hver familie som må stille med en hjelper..Ikke hvert barn) ....Og det bør man VIRKELIG koste på seg...

Anonymous poster hash: 43342...748
Skrevet

Så sant vi har mulighet så stiller vi. Vi prøver så godt vi kan å få det til, men noen ganger går det rett og slett ikke.

Skrevet

Når vi kan, siller vi opp: men ofte krasjer det med en annen dugnad eller foreldremøte eller noe..Da må man velge.

Anbefaler alle og sitte i styret til barnas aktivitet og få litt innblikk i hva ting faktisk koster!!!

Jeg kommer fra et mindre sted, og heldigvis er det MASSE dugnadsaktivitet her. Foreldre stiller som trenere og lagledere,- uten betaling. Det er dugnad på rydding av anlegg og vedlikehold. Vi hjelper alle til med kaffe- og vaffelsalg på kamper/oppvisnigner og andre ting som organiseres for og samle inn penger...Hører foreldre i de litt større tettstedene i nærheten av oss er imponert over kvalitet på utøverne i de fleste aktiviteter, anleggene er godt over snittet i standard, og det er billig for barna og delta. Likevel har idrettslag og korps og andre aktiviteter god økonomi,- over hele linja. Skulle man betalt for bare en brøkdel av det som blir gitt i form av dugnad, hadde man fort doblet priser på kontingenter og egenandeler.

Har sittet i styret flere gang,- og sel vom vi driver VELDIG kostnadseffektivt, så går det penger ut. Det er en kamp hver gang vi øker prisene litt. Dessverre kommer det flere og flere innflyttere, stedet vokser,- og dessverre kommer de færreste av innflytterne med særlig dugnadsånd. Vi ser trenden til at folk heller vil betale enn og stille opp for barna sine. Og så lenge mindretallet vil det, går et noenlunde greit, men igjen, det som nedlegges i dugnad er umulig og verdsette. Man kan sette 1000 kr for hver dugnad man skipper, om ALLE velger det (betale i stedet for og stille opp), vil man uansett gå med tap for man må da betale for de tjenestene man ellers kunne gått gratis.....

Har man fått barn, er dugnad en del av jobben man bør ta. Hvis ikke bør man revurdere barna..Man kan beregne en dag/kveld i måneden fra første barnet begynner og bli med på aktiviteter til slik "gratisjobbing" (det blir gjenre ikke mer med flere barn heller. Fordi det krasjer og man må velge, eller de er med på samme aktivitet..Og det er hver familie som må stille med en hjelper..Ikke hvert barn) ....Og det bør man VIRKELIG koste på seg...

Anonymous poster hash: 43342...748

Kjenner problemet, ja. Innflyttere er generelt veldig dårlige til å stille opp på dugnader. Jeg forstår ikke helt hvorfor. De regner seg ikke som resurssvake og er sikkert like glad i ungene sine som oss andre men spessielt de som kommer flyttende fra Oslo er veldig tunge å få med. Heldig vis ser det ut til å bedre seg når de har bodd her en del år, men det kan være ganske en irriterende innstilling de har de første årene.

Anonymous poster hash: 9d6df...154

Skrevet

Både mannen min og jeg var alltid med på dugnad. Etter vi fikk barn, er det han som har fått dugnadsjobben.

Skrevet

Jeg stiller hvis jeg har tid og det er noe meningsfylt. Men feks. når den private barnehagen kaller inn til dugnad blir jeg hjemme. Jeg vet at den går med VELDIG godt overskudd og da blir det for dumt å dra bort å jobbe gratis.

Skrevet

Stiller opp så fremt jeg/vi har mulighet til det. Foreldrene i barnehagen er ekstremt dårlig til å stille opp. Klart det er noen som må jobbe eller er hjemme alene med barna, men det gjelder absolutt ikke alle. Det er alltid de samme som stiller opp hver gang. Men jeg synes det er koselig og stiller gjerne opp :)

Er en fin mulighet til å bli litt bedre kjent med de andre foreldrene.

Anonymous poster hash: 95851...0bc
Skrevet

Ja alltid, men vi har kun dugnader i borettslaget så langt.

Ungene har heldigvis valgt turn som ene aktiviteten der vi betaler mye, men ikke har dugnader.

Har bhg uten dugnader.

Og så er de med i skolekoret uten annen "dugnad" enn å stille med noe til kaffen noen ganger i året.

Velger du noe annet senere med dugnader vil vi selvfølgelig stelle på det, men er glad vi slipper så mye enn så lenge :)

Anonymous poster hash: 4a74a...b8b
Skrevet

Nei men prøver å få det til.

Skrevet

Ja! Som leder i SU i barnehagen vet jeg hvor irriterende det er med foreldre som ikke stiller opp! Selvsagt kan det dukke opp ting, og man kan ikke alltid. Men, det er er som regel de samme som aldri kommer. Det er de som lager irritasjon. 

Anonymous poster hash: b2552...e82
Skrevet

Jeg stiller stor sett på alt av dugnader - og tar gjerne på meg flere kafe vakter og baker fler kaker enn strengt tatt nødvendig.

MEN;

* Jeg stiller ikke på dugnad i den private barnehagen. Fordi leder tok ut utbygge på over en million i fjor (i tillegg til oridnær lønn til seg og kona)

* Jeg stiller ikke opp på mer enn høyst nødvendig for fotballklubben. Dette er klubb med lag i eliteserien. Elitespillerne, rekrutter og damelagsspillerne i 1.div stiller ALDRI opp på noe. ALDRI. Jeg har ikke sett på møte opp på en eneste trening for å muntre opp ungene. De gir ikke bort en eneste gratisbillett til kamper til ungene, de gidder ikke stille opp en eneste time på fotballskole eller keepersamlinger osv. Elitelagene nyter godt av alle dugnadsmidlene vi foreldre jobber inn, men yter lite tilbake....desverre.

Anonymous poster hash: 9571e...f9b
Gjest Leelu30
Skrevet

Jeg stiller alltid så langt det lar seg gjøre. Merker meg at det alltid er de samme som stiller hver gang. Av de jeg kjenner som stiller, er det alltid oss som har full jobb + mange fritidsaktiviterer som finner tid til dette, mens flere jeg kjenner av foreldre i klassen til guttungen min som ikke jobber aldri har "tid".

Skjønner det ikke helt, dette går jo direkte til ungene og det er de som har glede av det etter en dugnad i barnehage eller på skolen :)

Skrevet

Hvorfor skal jeg jobbe gratis!? 👼

Anonymous poster hash: a5e8b...258

Skrevet

Hvorfor skal jeg jobbe gratis!?

Anonymous poster hash: a5e8b...258

Jobbe gratis?! Har du hørt dame ;) 

Anonymous poster hash: 46442...541

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...