Gå til innhold

Er det "gammelt" å bli mor som 34-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler at folk ser på meg som gammel når jeg sier jeg vil ha et barn til. Hvis jeg blir gravid nå i nærmeste framtid vil jeg være 34 når jeg føder. 

Er det forhøyet risiko for fosterskader ol når man er såpass voksen og får barn? Det har jeg også fått høre, at det er større sannsynlighet for å få barn med kromosomfeil og diagnoser. Så da blir jeg usikker. Føler meg ung og sprek selv, og kan ikke se at jeg skal ha noen som helst problemer med å følge opp et barn til, men når jeg får så mange kommentarer på alderen min begynner jeg å lure på om jeg gjør en stor feil ved å ville prøve på nr to. 

Skal sies at endel i min omgangskrets fortsatt er i av 20-årene, og kanskje de ser på meg som steingammel, hva vet jeg. 

Anonymous poster hash: ac942...de7

Fortsetter under...

Skrevet

Nei , du er ikke gammel som 34 åring . Blir heller ikke satt igang noen tiltak iforhold til fosterdiagnostikk o.l. Jeg var 23 når jeg fikk første og 31 når jeg fikk nr 3. Fikk ikke noen andre kommentarer siste gAng enn første gang

Anonymous poster hash: bcd4f...aa4

Skrevet

Nei, du er ikke for gammel :) Det er en forhøyet risiko for kromosonfeil og lignende etter man er 38 år, men man har uansett en risiko for å få et sykt barn uansett alder.

Skrevet

Nei, det er absolutt ikke for gammelt.

Hilsen en 20-år gammel mor.

Anonymous poster hash: 3f77f...f56

Skrevet

Nei, du defineres ikke som "gammel". Etter 38 år kommer du inn i den definisjonen.

Her jeg bor er det mer vanlig å få barn i midten av 30 årene enn før man er 30.

Skrevet

Helt normal alder å få barn i.

Her på dib er det nok over snittet, men i samfunnet for øvrig er det helt normalt. 

I min barselgruppe andre gang var det hun ene som var 27 som skilte seg ut, hun var så utrolig mye yngre på alle måter enn oss andre som var mellom 32 og 39.

Anonymous poster hash: b8407...9f2

Annonse

Skrevet

Nei, det synes jeg overhodet ikke! Jeg var 21 da jeg ble mor første (og eneste) gang, nå er jeg 30. Skal ikke se bort i fra at jeg får flere barn fremover :)

Anonymous poster hash: f241a...16f
Skrevet

Helt normal! Gjennomsnittet for førstegangsfødende i oslo er jo 30 år, så 34 er jo ingenting. Først når man nærmer seg 40 syns jeg det er på tide å tenke seg om 2 ganger (for min egen del ihvertfall, jeg hadde ikke orket det :) )

Anonymous poster hash: 9fd45...26d
Skrevet

Nei, er normal alder å få barn i, særlig for de som har et eller fler fra før. Gravid med nr 4, fyller 35 snart.

Skrevet

Jeg synes ikke det er sent å få barn når man er i den alderen. Min farmor var passert 30 år når hun fikk det første barnet sitt. Og min søster var akkurat blitt 19 år når hun fikk sitt første barn og passert 31 når hun ble gravid med sitt siste.

Det er nok stor forskjell på hvor gamle folk er når de får barn. Det er jo også en del som får sånn attpåklatt som vi sier. Når barneflokken er skolebarn og vel så det så kommer det en til.

Det som er viktig her er uansett hvordan du føler deg. Og som du sier, du føler deg bra. Da er det ikke noe å tenke på. Alle kan få barn med utfordringer og alle kan bli syke når de har fått barn. Ikke la det stoppe deg.

Skrevet

Overhodet ikke gammelt!

Jeg fikk mine barn da jeg var 33, 34 og 37. Ble gravid på første forsøk med alle tre, fødselene gikk lett som en lek, kroppen min ble kjapt like fin og stram igjen og alle barna er helt friske.

Den økte risikoen for fosterskader er veldig liten. Husk at det er masse andre faktorer som påvirker fosteret og fødselen også.

Anonymous poster hash: c4baa...823

Skrevet

Hva når man ikke har barn fra før? Jeg fyller 33 år i år, og har ikke barn. Lyst på barn, men sliter psykisk. :(

Anonymous poster hash: 0e39c...97b

Skrevet

jeg har to barn, er nå 35 - ønsker en til. Synes ikke det er for sent eller spes gammelt i disse dager!

Anonymous poster hash: f9006...4b7

Annonse

Skrevet

Helt normal! Gjennomsnittet for førstegangsfødende i oslo er jo 30 år, så 34 er jo ingenting. Først når man nærmer seg 40 syns jeg det er på tide å tenke seg om 2 ganger (for min egen del ihvertfall, jeg hadde ikke orket det :) )

Anonymous poster hash: 9fd45...26d

Det er faktisk enda litt eldre i Oslo, 31 komma ett eller annet :P

Jeg er 30 år nå og fra Oslo, og har vært mor i mange år allerede, og det er først nå at andre på min alder har begynt å få første barnet :)

Anonymous poster hash: f241a...16f

Skrevet

Fikk førstemann for et halvår siden (etter flere år med prøving) i en alder av 34. Har ikke fått en eneste reaksjon på alder.

Anonymous poster hash: 990d3...c82

Skrevet

Nei, det er en helt normal alder å få barn i.

Jeg var 35 år da jeg fikk mitt siste barn og det var overhodet ikke noe problem, ingen i helsevesenet ser på det som gammelt. Men den 19 år gamle ekstrahjelpen på jobb lurte på hva "den gamle dama tenkte på som ble gravid" (overhørte en samtale hun hadde med en annen ungjente på jobb ;))

Anonymous poster hash: f422e...11d
Skrevet

Jeg har to, men skal begynne på ny utdanning til høsten. Er 34. Vi har ikke bestemt oss for om vi vil ha en tredje enda, men om vi skal det, så kommer jeg til å være 37. Må ta pause i utdanningen min, da.

Så nei, jeg synes ikke 34 er gammelt.

Anonymous poster hash: e5b68...650
Skrevet

nei det synes jeg ikke.

synes de som er 38+ når førstemann kommer er "eldre" mødre, men folk må få velge selv.

Var selv 20 med nr en, ganske ung.

Tenker hverken ung eller gammel.når jeg hører folk mellom 23-38 får barn.

Anonymous poster hash: c0296...160

Skrevet

Jeg er 37 og barna mine begynner å bli store. 8 og 13 år. Nå tenker vi å prøve på en til :) Da får vi masse tid og hjelp fra store søsken.

Anonymous poster hash: 17a5f...ac8
Skrevet

Er 35 og venter nr to, er da absolutt ikke gammel. De fleste tror jeg er 25 og jeg føler meg ikke en dag eldre. Hvis man er gammel når man er i 30 åra så burde man vel bare finne frem gåstolen når man er i 50 åra da eller? Kroppen din kan fra naturens side antagligvis lage barn i hvertfall 10 år til.

Anonymous poster hash: a916c...193
Skrevet

Nei, og risikoøkningen for at barnet får kromosomfeil er veldig liten.

Skrevet

Nei, jeg fikk 2 barn i ung alder, tror ikke jeg vil ha flere, men om jeg finner drømmemannen ( er 30) og det blir naturlig at vi får et barn sammen så tenker jeg alt under 40 år må gå greit:)

Anonymous poster hash: 37534...0de
Skrevet

Takk, dette var godt å lese! 

Jeg ble faktisk litt lei meg da jeg fikk høre fra flere hold at jeg burde tenke på alderen min når jeg tenkte på å få et barn til. Har ikke sett på meg selv som gammel i det hele tatt, men da følte jeg plutselig at jeg ble 10 år eldre. 

Vet jo at så lenge kroppen er i stand til å lage barn, så bør det være greit å få de, men det er nettopp det med å ha mulighet til å følge opp barna, og følge de lenge i livet, som er viktig, og samtidig en utfordring. 

Men dere har jo rett i at snittalderen for første barnet har økt, og at det er helt normalt å få  barn langt opp i 30-årene. Det bare kom litt som en knyttneveslag at jeg kanskje begynte å bli gammel, og burde revurdere hele tanken om å få flere barn.

HI

Anonymous poster hash: 2d769...76a
Skrevet

Overhodet ikke gammelt. Normalt mange steder i Norge å vente barn nr 2 som 34 åring.

Skrevet

Nei, du er ikke for gammel :) Det er en forhøyet risiko for kromosonfeil og lignende etter man er 38 år, men man har uansett en risiko for å få et sykt barn uansett alder.

Risikoen for kromosomfeil øker med alder (dvs at en på 34 har økt risiko sammenlignet med en på 20). Det er ikke et plutselig hopp på 38. I Norge har vi av underlige grunner satt 38 år som grense for tidlig ultralyd og duotest, ingen god begrunnelse for at grensen ikke er 37 eller 39 eller en annen alder.

Når det er sagt, risikoen for kromosomfeil er ikke særlig høy ved 34 år. Og som du sier man har ingen garantier for friske barn, om man nå er 19 eller 44 år.

Jeg synes forøvrig ikke at 34-åringer er å regne som gamle mødre. Da er jo store deler av "mamma-befolkningen" i Norge å regne som fossiler;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...