Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #26 Skrevet 9. januar 2014 Det blir alltid diskusjoner og folk som går veldig i forsvar når det er snakk om ressurssterk og ressurssvak her på forumet. Med ordet ressurssterk så tenker jeg høyere intelligens, utdannelse, god jobb, god økonomi, større kulturell kapital, godt nettverk, et trygt og stabilt sted å bo og god helse. Man tar fornuftige valg når det kommer til de punktene jeg nevnte over. De ser sammenhenger og har god forståelse og evne til refleksjon for ting sånn generelt i livet. Man må nødvendigvis ikke ha absolutt alle punktene nevnt over. Men ofte går de hånd i hånd. Anonymous poster hash: 22681...291
Frøken Ubesluttsom Skrevet 9. januar 2014 #27 Skrevet 9. januar 2014 Ressurssterke personer er personer med ressurser nok til å skaffe seg det de behøver for å kunne leve det liver de ønsker i størst mulig grad. Det kan være en stor omgangskrets, viktig informasjon, kunnskap, penger, utdannelse, god helse (trening), jobb eller andre ting. Poenget er at de aktivt deltar i og oppsøker situasjoner og aktiviteter som skaffer dem fordeler for seg selv og barna sine. Man trenger altså ikke å være rik og høyt utdannet om det ikke er der interessen ens ligger, men man har evnen og viljen til å stå på for å oppnå ting man selv ønsker seg for seg og sine. Ressurssvake blir jo da det motsatte egentlig. De som ikke klarer å skaffe seg det de trenger for å skaffe seg og barna sine et tilfredsstillende liv, og som ofte ender opp med å skylde på alle andre når ting i faller ned i fanget på dem og generelt klager mye. Dette er jo selvsagt litt generaliserende, og det tar vel heller ikke høyde for spesielle situasjoner i livet, som f.eks. sykdom. Likevel tror jeg denne definisjonen er en jeg deler med flere. Men er det mulig å være litt av begge deler? Bare spør jeg altså, var bare noe som slo meg nå når jeg leste innlegget ditt. Jeg identifiserer meg i aller høyeste grad mest med det du skriver først om ressurssterke mennesker, men helsesituasjonen min setter litt begrensninger økonomisk. Jeg føler ikke sjøl at jeg er ressurssvak, men føler meg ikke ressurssterk heller. Faller litt mellom to stoler her.. Eller er det flere "grader" av ressurssterkhet og svakhet? Helt generelt liksom, kan man være både ressurssterk og ressurssvak på en gang? Evt det ene i gitte situasjoner og det andre i andre gitte situasjoner????
Frøken Ubesluttsom Skrevet 9. januar 2014 #28 Skrevet 9. januar 2014 For meg har ressurssvak/ressurssterk to dimensjoner, hvor ikke begge nødvendigvis trenger å være til stede samtidig - men hvor den ene er vesentlig viktigere enn den andre Den første og enkleste er det rent materielle - inntekt/økonomisk trygghet. Når det er sagt, en som er ressurssterk rent materielt sett vil ikke nødvendigvis være ressurssterk i den andre dimensjonen, som er mer vanskelig definerbar. Det dreier seg om nettverk (og støtten i det nettverket), deltakelse i samfunnet, hvor opplyst man er, evne til å bidra/hjelpe/se ut over seg selv. En forelder kan være ressurssterk materielt sett, men helt ubrukelig i "resten", og vil for meg da være ressurssvak. En forelder som ikke nødvendigvis sitter så bra i det økonomisk, kan være ressurssterk nettopp fordi personen engasjerer seg, har stort nettverk, og har innsikt. Problemet er at det er lett å definere ressurssterk kun på materielt grunnlag, noe som ikke nødvendigvis blir "riktig". Dette er da kun min subjektive mening/oppfatning av begrepet Jeg er så enig med eg. Som om jeg sku sagt det sjøl. Aldri vært mer enig med noen i dette temaet før :p
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå