Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #2 Skrevet 9. januar 2014 Ressurssvake mennesker har gode, betalte jobber, er sunne, trener, røyker lite og drikker lite. De har mye bøker hjemme, er opplyste og nysgjerrige og lager middag hver dag til barna. Om det dukker opp noe uforutsett vet de hvor og hvordan de skal søke hjelp, og hvilken rett de har krav på. Folk som er ressurssvake lever gjerne på trygd fordi de ikke gidder jobbe, de røyker ofte, sliter med å hjelpe barna med leksene (fordi de knapt har fullført grunnskolen selv), og trener lite. Dette er grove genereliseringer, men tror jeg har noen poeng;) Anonymous poster hash: e221f...955
PintSizedDictator Skrevet 9. januar 2014 #3 Skrevet 9. januar 2014 Jeg tenker på nettverket til en person når jeg bruker de uttrykkene. Annie over meg har ikke ett eneste poeng i det innlegget. Det er så nedlatende og generaliserende at det er nesten så jeg kan høre den hvite hesten din trampe rundt.
Sølvpanter Skrevet 9. januar 2014 #4 Skrevet 9. januar 2014 Ressurssterke personer er personer med ressurser nok til å skaffe seg det de behøver for å kunne leve det liver de ønsker i størst mulig grad. Det kan være en stor omgangskrets, viktig informasjon, kunnskap, penger, utdannelse, god helse (trening), jobb eller andre ting. Poenget er at de aktivt deltar i og oppsøker situasjoner og aktiviteter som skaffer dem fordeler for seg selv og barna sine. Man trenger altså ikke å være rik og høyt utdannet om det ikke er der interessen ens ligger, men man har evnen og viljen til å stå på for å oppnå ting man selv ønsker seg for seg og sine. Ressurssvake blir jo da det motsatte egentlig. De som ikke klarer å skaffe seg det de trenger for å skaffe seg og barna sine et tilfredsstillende liv, og som ofte ender opp med å skylde på alle andre når ting i faller ned i fanget på dem og generelt klager mye. Dette er jo selvsagt litt generaliserende, og det tar vel heller ikke høyde for spesielle situasjoner i livet, som f.eks. sykdom. Likevel tror jeg denne definisjonen er en jeg deler med flere.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #5 Skrevet 9. januar 2014 Jeg tenker på nettverket til en person når jeg bruker de uttrykkene. Annie over meg har ikke ett eneste poeng i det innlegget. Det er så nedlatende og generaliserende at det er nesten så jeg kan høre den hvite hesten din trampe rundt. Nettverket? Hun har da mange gode poenger ,satt på spissen selvfølgelig. Jeg tenker at de ressurssvake ikke skjønner definisjonene - og det beviser du med innlegget ditt. Anonymous poster hash: 22ab3...72d
PintSizedDictator Skrevet 9. januar 2014 #6 Skrevet 9. januar 2014 Jeg tenker på nettverket til en person når jeg bruker de uttrykkene. Annie over meg har ikke ett eneste poeng i det innlegget. Det er så nedlatende og generaliserende at det er nesten så jeg kan høre den hvite hesten din trampe rundt. Nettverket? Hun har da mange gode poenger ,satt på spissen selvfølgelig. Jeg tenker at de ressurssvake ikke skjønner definisjonene - og det beviser du med innlegget ditt. Anonymous poster hash: 22ab3...72d Nøyaktig hva er det jeg beviser med innlegget mitt? Forklar gjerne uten den fremtredende arrogansen som ligger som et tykt, oljete lag utenpå måten du ordlegger deg. Ting kommer ofte bedre frem når du ikke føler et behov for å sette deg selv så høyt hevet over alle andre.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #7 Skrevet 9. januar 2014 Ressurssvake mennesker har gode, betalte jobber, er sunne, trener, røyker lite og drikker lite. De har mye bøker hjemme, er opplyste og nysgjerrige og lager middag hver dag til barna. Om det dukker opp noe uforutsett vet de hvor og hvordan de skal søke hjelp, og hvilken rett de har krav på. Folk som er ressurssvake lever gjerne på trygd fordi de ikke gidder jobbe, de røyker ofte, sliter med å hjelpe barna med leksene (fordi de knapt har fullført grunnskolen selv), og trener lite. Dette er grove genereliseringer, men tror jeg har noen poeng;) Anonymous poster hash: e221f...955 Jeg trener ingenting på grunn av sykdom, men har godt betalt jobb, mange bøker, følger ungene på aktiviteter flere ganger i uka og er engasjert i det lokale samfunnet. Det ser ut som gjengs oppfatning her til lands går ut på at ALLE må trene kroppen. Men å trene hodet ved intellektuell trening er det ingen som prater om. Forresten, det heter MANGE bøker, ikke MYE bøker. Anonymous poster hash: bcce4...928
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #8 Skrevet 9. januar 2014 Jeg tenker på nettverket til en person når jeg bruker de uttrykkene. Annie over meg har ikke ett eneste poeng i det innlegget. Det er så nedlatende og generaliserende at det er nesten så jeg kan høre den hvite hesten din trampe rundt. Nettverket? Hun har da mange gode poenger ,satt på spissen selvfølgelig. Jeg tenker at de ressurssvake ikke skjønner definisjonene - og det beviser du med innlegget ditt. Anonymous poster hash: 22ab3...72d Nøyaktig hva er det jeg beviser med innlegget mitt? Forklar gjerne uten den fremtredende arrogansen som ligger som et tykt, oljete lag utenpå måten du ordlegger deg. Ting kommer ofte bedre frem når du ikke føler et behov for å sette deg selv så høyt hevet over alle andre. Man er ikke 100% ansvarlig for nettverket man har. Hvis man er nødt til å flytte i voksen alder dit man ikke kjenner noen, for å ta en godt betalt jobb for å forsørge familien, og ikke har nettverk der, er man da ressursSVAK?? Jeg har ingen familie her til lands og svært få venner fordi jeg flyttet mye som voksen grunnet jobb og studier, samt ekteskap, vil det da si at jeg er ressurssvak? Anonymous poster hash: bcce4...928
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #9 Skrevet 9. januar 2014 Å være ressurssterk er å ha gode og mange ressurser iboende i seg, det handler ikke om ens nettverk i så stor grad. Her er en ressurssterk person i mine: intelligent, smidig, ryddig økonomi, samfunnsengasjert, løsningsorientert, sosial intelligent, skoleflink, allsidige interesser, helsefokusert og med bevart integritet. Ressurssvake preges gjerne av dårlig løsningsevne, dårlige sosiale antenner, generelt skolesvak, ofte dårligere helse, lite interesser og lar seg lett overstyre og henføre. Anonymous poster hash: bd883...5d5
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #10 Skrevet 9. januar 2014 #7: dersom du er så oppegående så vet du at vi i debatten her lager generelle skildringer, og alt stemmer selvsagt ikke overens for alle. Det er jo selvinnlysende. Det er tydeligvis din ømme tå. Anonymous poster hash: bd883...5d5
Følelsesvims Skrevet 9. januar 2014 #11 Skrevet 9. januar 2014 For meg har ressurssvak/ressurssterk to dimensjoner, hvor ikke begge nødvendigvis trenger å være til stede samtidig - men hvor den ene er vesentlig viktigere enn den andre Den første og enkleste er det rent materielle - inntekt/økonomisk trygghet. Når det er sagt, en som er ressurssterk rent materielt sett vil ikke nødvendigvis være ressurssterk i den andre dimensjonen, som er mer vanskelig definerbar. Det dreier seg om nettverk (og støtten i det nettverket), deltakelse i samfunnet, hvor opplyst man er, evne til å bidra/hjelpe/se ut over seg selv. En forelder kan være ressurssterk materielt sett, men helt ubrukelig i "resten", og vil for meg da være ressurssvak. En forelder som ikke nødvendigvis sitter så bra i det økonomisk, kan være ressurssterk nettopp fordi personen engasjerer seg, har stort nettverk, og har innsikt. Problemet er at det er lett å definere ressurssterk kun på materielt grunnlag, noe som ikke nødvendigvis blir "riktig". Dette er da kun min subjektive mening/oppfatning av begrepet
PintSizedDictator Skrevet 9. januar 2014 #12 Skrevet 9. januar 2014 Jeg tenker på nettverket til en person når jeg bruker de uttrykkene. Annie over meg har ikke ett eneste poeng i det innlegget. Det er så nedlatende og generaliserende at det er nesten så jeg kan høre den hvite hesten din trampe rundt. Nettverket? Hun har da mange gode poenger ,satt på spissen selvfølgelig. Jeg tenker at de ressurssvake ikke skjønner definisjonene - og det beviser du med innlegget ditt. Anonymous poster hash: 22ab3...72d Nøyaktig hva er det jeg beviser med innlegget mitt? Forklar gjerne uten den fremtredende arrogansen som ligger som et tykt, oljete lag utenpå måten du ordlegger deg. Ting kommer ofte bedre frem når du ikke føler et behov for å sette deg selv så høyt hevet over alle andre. Man er ikke 100% ansvarlig for nettverket man har. Hvis man er nødt til å flytte i voksen alder dit man ikke kjenner noen, for å ta en godt betalt jobb for å forsørge familien, og ikke har nettverk der, er man da ressursSVAK?? Jeg har ingen familie her til lands og svært få venner fordi jeg flyttet mye som voksen grunnet jobb og studier, samt ekteskap, vil det da si at jeg er ressurssvak? Anonymous poster hash: bcce4...928 Jeg sa at -jeg- tenker nettverk, ikke at det nødvendigvis er riktig definisjon eller at alle andre tenker slik. Det er bare du selv som vet om du er ressurssvak. Jeg kjenner deg ikke.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #13 Skrevet 9. januar 2014 Jeg tenker på nettverket til en person når jeg bruker de uttrykkene. Annie over meg har ikke ett eneste poeng i det innlegget. Det er så nedlatende og generaliserende at det er nesten så jeg kan høre den hvite hesten din trampe rundt. Nettverket? Hun har da mange gode poenger ,satt på spissen selvfølgelig. Jeg tenker at de ressurssvake ikke skjønner definisjonene - og det beviser du med innlegget ditt. Anonymous poster hash: 22ab3...72d Nøyaktig hva er det jeg beviser med innlegget mitt? Forklar gjerne uten den fremtredende arrogansen som ligger som et tykt, oljete lag utenpå måten du ordlegger deg. Ting kommer ofte bedre frem når du ikke føler et behov for å sette deg selv så høyt hevet over alle andre. Man er ikke 100% ansvarlig for nettverket man har. Hvis man er nødt til å flytte i voksen alder dit man ikke kjenner noen, for å ta en godt betalt jobb for å forsørge familien, og ikke har nettverk der, er man da ressursSVAK?? Jeg har ingen familie her til lands og svært få venner fordi jeg flyttet mye som voksen grunnet jobb og studier, samt ekteskap, vil det da si at jeg er ressurssvak? Anonymous poster hash: bcce4...928 Jeg vil si at du da er noe ressurssvak. Nettverk har faktisk mye å si. Anonymous poster hash: c9795...d39
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #14 Skrevet 9. januar 2014 Å være ressurssterk ser jeg på som evne og mulighet til å gjøre det optimale ut av en gitt problematisk situasjon, og da gjerne på selvstendig grunnlag. En ressurssvak ser jeg på som det stikk motsatte. Det har lite med nettverk å gjøre, for man kan da flytte på seg, uten å bli ressurssvak av den grunn. Anonymous poster hash: ceb09...d6d
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #15 Skrevet 9. januar 2014 De som har ressurser nok til å hjelpe andre, gjøre det beste for seg selv og familien uavhengig av jobb/inntekt, de som har empati, forståelse, og som ser mennesket for den det er. Det handler ikke om inntekt, utdanning, yrke, penger, utseende, og alt det der overfladiske........! Anonymous poster hash: 9e611...833
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #16 Skrevet 9. januar 2014 Ressurssterke har mange ressurser og kapital (ikke kapital som i penger). Da tenker jeg på nettverk, sosial, kulturell, økonomisk, utdannelse, gode levevilkår og god livskvalitet. De fleste av oss er både ressurssterke og ressurssvake. Noen har godt nettverk og lite penger. Andre har en god kulturell baggasje som de kan nytte i samfunnet, men har lite netteverk. Noen har liten eller ingen utdannelse, men har en kulturell baggasje de drar nytte av og har et godt nettverk. De færreste av oss er enten bare ressurssterke eller ressurssvake. Anonymous poster hash: 2724a...804
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #17 Skrevet 9. januar 2014 De som har ressurser nok til å hjelpe andre, gjøre det beste for seg selv og familien uavhengig av jobb/inntekt, de som har empati, forståelse, og som ser mennesket for den det er. Det handler ikke om inntekt, utdanning, yrke, penger, utseende, og alt det der overfladiske........! Anonymous poster hash: 9e611...833 Det handler nok om det også. Ressurser er en kapital du kan bruke. Feks. om du har en ressurs på at du har mye penger eller feks. kan bygge noe. Da kan du bytte inn pengene eller det du bygger mot tjenester - som barnehage eller barnepass. Yrke er også en ressurs i form at at du kan opparbeide deg en kapital (ikke i form av penger, men av sosial status som du igjen man bruke til å oppnå goder for deg selv eller for andre). Inntekt er reell kapital du kan benytte på å kjøpe varer og tjenester. Utdanning er også en ressurs i form av utvikling, samfunnsnyttighet og reelle penger dersom man får en jobb. Anonymous poster hash: 2724a...804
Følelsesvims Skrevet 9. januar 2014 #18 Skrevet 9. januar 2014 Jeg tenker på nettverket til en person når jeg bruker de uttrykkene. Annie over meg har ikke ett eneste poeng i det innlegget. Det er så nedlatende og generaliserende at det er nesten så jeg kan høre den hvite hesten din trampe rundt. Nettverket? Hun har da mange gode poenger ,satt på spissen selvfølgelig. Jeg tenker at de ressurssvake ikke skjønner definisjonene - og det beviser du med innlegget ditt. Anonymous poster hash: 22ab3...72d Nøyaktig hva er det jeg beviser med innlegget mitt? Forklar gjerne uten den fremtredende arrogansen som ligger som et tykt, oljete lag utenpå måten du ordlegger deg. Ting kommer ofte bedre frem når du ikke føler et behov for å sette deg selv så høyt hevet over alle andre. Man er ikke 100% ansvarlig for nettverket man har. Hvis man er nødt til å flytte i voksen alder dit man ikke kjenner noen, for å ta en godt betalt jobb for å forsørge familien, og ikke har nettverk der, er man da ressursSVAK?? Jeg har ingen familie her til lands og svært få venner fordi jeg flyttet mye som voksen grunnet jobb og studier, samt ekteskap, vil det da si at jeg er ressurssvak? Anonymous poster hash: bcce4...928 Du er ikke ressursSVAK nei, men relativt sett mer ressurssvak enn andre i samme situasjon med ellers like forutsetninger, foruten et større og mer solid nettverk. Samme som at et nettverk ikke nødvendigvis er et bra nettverk; man kan ha et stort nettverk uten at det nødvendigvis er en ressurs for deg. Etter min tanke om hva ressurssterk/ressurssvak er Det er jo ikke snakk om enten eller, det er snakk om glidende overganger og et sammenhengende spekter!
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #19 Skrevet 9. januar 2014 Å være ressurssterk ser jeg på som evne og mulighet til å gjøre det optimale ut av en gitt problematisk situasjon, og da gjerne på selvstendig grunnlag. En ressurssvak ser jeg på som det stikk motsatte. Det har lite med nettverk å gjøre, for man kan da flytte på seg, uten å bli ressurssvak av den grunn. Anonymous poster hash: ceb09...d6d Det er slik jeg også tenkte. Ellers blir det slik at samtlige av mobbeofre er ressurssterke siden de ikke har venner. Anonymous poster hash: bcce4...928
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #20 Skrevet 9. januar 2014 *ressursSVAKE" skule det stå i #19. Anonymous poster hash: bcce4...928
Følelsesvims Skrevet 9. januar 2014 #21 Skrevet 9. januar 2014 Å være ressurssterk ser jeg på som evne og mulighet til å gjøre det optimale ut av en gitt problematisk situasjon, og da gjerne på selvstendig grunnlag. En ressurssvak ser jeg på som det stikk motsatte. Det har lite med nettverk å gjøre, for man kan da flytte på seg, uten å bli ressurssvak av den grunn. Anonymous poster hash: ceb09...d6d Det er slik jeg også tenkte. Ellers blir det slik at samtlige av mobbeofre er ressurssvake siden de ikke har venner. Anonymous poster hash: bcce4...928 Jeg tror det kommer også litt an på hvilket perspektiv/kontekst man har rundt det. Feks for meg, som jobber i helsevesenet, er nettverk en naturlig del av ressurssterk/ressurssvak. Da må man jo såklart vurdere hvor "bra" nettverket er i tillegg. Feks en eneforelder med 3 barn uten familie eller (nære/gode) venner, hvorav det ene barnet er sykt, vil være mer ressurssvak (ikke nødvendigvis ressursSVAK) enn et foreldrepar i samme situasjon og med ellers like forutsetninger. Det gjelder både med og uten familie/venner, rett og slett fordi man er flere til å dele på ansvaret, og flere som kan hjelpe til. Igjen, mine tanker rundt begrepene
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #22 Skrevet 9. januar 2014 Ressurssterke mennesker har et utgangspunkt som gjør dem i stand til å skaffe seg alt det mange av dere nevner; nettverk, utdannelse, gode jobber, gode samlivspartnere, god helse. Jeg mener ressurssterke mennesker har intelligens, løsningsevne, rasjonaliseringevne, samarbeidsvilje, ofte god psykisk robust helse (mao. de kan også bli psykisk syke men vil ha bedre forutsetninger for å komme seg på beina igjen). Evne til å se sammenhenger, skaffe seg og bruke relevant informasjon og tenke strategisk når en har et mål en vil oppnå. Ressurssterkhet for meg er et sett av evner og forutsetninger, alt det materielle og "elitistiske" er effekter av disse i bruk. Anonymous poster hash: 84277...309
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #23 Skrevet 9. januar 2014 Ressurssterke: God utdanning, god jobb, god helse, kost- og helsebevisst, samfunnsengasjert, sosial, empatisk, generelt opplyst og vet å videreføre sine verdier til barna sine. Og så har de et nettverk med likesinnede. Ressurssvake: Det motsatte på alle punkt. Anonymous poster hash: 1224a...a56
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #24 Skrevet 9. januar 2014 Til innlegg 23: Bortsett fra det med nettverket, der kan man si det samme om begge gruppene. Anonymous poster hash: 1224a...a56
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2014 #25 Skrevet 9. januar 2014 Til innlegg 24: Og kanskje også om det med å videreføre sine verdier til barna sine... Anonymous poster hash: 1224a...a56
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå